برای دانستن روش تغییرات در شرکت ها با موضوع مربوط به شرکت های سهامی خاص با روش افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص با موسسه بین الملل همراه باشید تا پشتیبان مجرب شما باشند. در ادامه راهنمای شما در این زمینه خواهیم بود.

افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

سرمایه شرکت را می توان از طریق صدور سهام جدید یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود افزایش داد(ماده 157 ل.ا.ق.ت)

الف: پرداخت مبلغ اسمی یا مبلغ افزایش سرمایه به نقد در این حالت ارائه گواهی بانکی با رعایت ماده 184 ل.ا.ق.ت به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها الزامی است .

ب: تبدیل مطالبات حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید در تبدیل مطالبات حال شده اشخاص به سهم ، رعایت مواد 175 الی187 ل.ا.ق.ت الزامی است .

سهام جدیدی که در نتیجه این گونه افزایش سرمایه صادر می گردد می بایستی ورقه خرید سهم توسط طلبکاران که مایل به پذیره نویسی می باشد امضا شود. در ورقه خرید سهم رعایت بندهای ذیل ماده 179 ل.ا.ق.ت ضروری است .

در مورد مواد فوق الاشاره در موقع ارائه مدارک افزایش سرمایه باید لیست کاملی از بستانکاران شرکت شامل مطالبات حال شده آنان که تبدیل به سهام گردیده و رونوشت اسناد و مدارکی که حاکی است از تصفیه این مطالبات به سهام به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها تسلیم شود.

ج: انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته شرکت یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه : سود یا اندوخته مازاد بر اندوخته قانونی  و یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید بر اساس ماده 160 ل.ا.ق.ت را به سرمایه شرکت اضافه نماید. در این حالت کلیه عواید حاصله و سود یا اندوخته قانونی به نسبت سهام به هر یک از سهامداران تعلق می گیرد.

صورتجلسه هیات مدیره دایر بر رعایت موارد بهمراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها تسلیم گردد.

د: تبدیل اوراق قرضه به سهام : افزایش سرمایه از طریق تبدیل اوراق قرضه به سهام فقط در شرکتهای سهامی عام با رعایت مفاد مواد 51 الی 71 ل.ا.ق.ت امکان پذیر می باشد .

ورقه قرضه ورقه قابل معامله است که معرف مبلغی وام با بهره معین است که تمام یا جزء آن در موعد معین باید به مالک آن مسترد گردد. دارندگان اوراق قرضه جزء سهامداران شرکت محسوب نمی شوند و در اداره شرکت حق هیچگونه دخالتی را ندارند و فقط بستانکاران شرکت محسوب می گردند.

مجمع عمومی فوق العاده شرکت می تواند در صورتی که موعد پرداخت اوراق قرضه فرا رسیده باشد تعویض این اوراق با سهام شرکت را تصویب نماید. این تصمیم باید همزمان با تصمیم افزایش سرمایه حداقل تا سقف اوراق قرضه منتشره باشد این تصویب باید با رعایت ماده 161 ل.ا.ق.ت و خصوصا تبصره 2 آن  همراه باشد .

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

ابتدا باید بدانید که سرمایه شرکت عبارت است از دارایی های یک شرکت که با کم کردن تمام بدهی های آن، می توان به سرمایه شرکت خود پی برد. همچنین می توان سرمایه شرکت را به عنوان بخش از حقوق افراد در سهام شرکت تعریف کرد.

اولین گزینه ای که در مورد ثبت شرکت وجود دارد این است که تمام شرکت های سهامی خاص و عام بایستی در درجه اول، سرمایه اولیه خود را ابراز کنند.

بسیاری از شرکت ها در طول فعالیت خود به میزان و مقدار سرمایه خود اضافه می کنند تا بتوانند فعالیت های خود را گسترش داده و به سود های بیشتری دست پیدا کنند.

در نظر داشته باشید که سرمایه هر شرکت نکته قوت آن شرکت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همین امر نیز سبب شده است تا شرکت های بازرگانی بسیار زیادی در این حوزه خدمات فوق العاده ای را ارائه دهند.

یکی از مهم ترین نکاتی که گفتن آن خالی از لطف نمی باشد این است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست بلکه ارزش شرکت شامل سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خطوط تولید، ارزش برند و غیره را در بر دارد در حالی که سرمایه مقدار پولی است که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه و مهیا کردن آن نقش اساسی را دارند.

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که از پنج سال تجاوز ننماید سرمایه شرکت را تا میزان مبلغی به یکی از طرقی که در این قانون معین گردیده است افزایش دهند و هیئت مدیره مکلف است در هر نوبت پس از افزایش سرمایه ظرف مدت یک ماه ضمن اصلاح اساسنامه، مقدار سرمایه اضافه شده را جهت اطلاع عموم به اداره ثبت شرکت ها اعلام نماید.

ضمناً تا موقعی که سرمایه قبلی شرکت تادیه نشده است افزایش سرمایه به هیچوجه و تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود.

نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی

سرمایه شرکت به دو طریق می تواند افزایش یابد :

  • از طریق صدور سهام جدید
  • از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود که در مورد هر یک از دو راه مزبور توضیحاتی داده می شود.

اول: افزایش سرمایه شرکت از طریق خرید سهام جدید

در صورتیکه افزایش سرمایه شرکت منوط به خرید سهام جدید باشد، ابتدا باید پذیره نویسی سهام جدید به موجب ورقه تعهد خرید سهام که شامل نکات زیر باشد بعمل آید.

روش افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

در تمام اساسنامه های شرکت های مختلف، بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق اشاره می شود که طبق قانون 83 لایحه ی قانونی اصلاح، هرگونه تغییر در مواد اساسنامه قبل از موعد منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

یکی از مهمترین ملزومات دیگر در افزایش سرمایه، حق تقدم با سهامداران قدیمی است بدین منظور که اگر شرکتی به دنبال افزایش سرمایه باشد، اولویت اصلی برای خرید سهام، با سهامداران قدیمی می باشد. البته این حق قابلیت نقل و انتقال دارد و سهامداران جدید می توانند با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست بیاورند.

از دیگر ملزومات مهم در افزایش سرمایه شرکت می توان به این نکته اشاره کرد که سرمایه قبلی شرکت ها بایستی تمام تادیه شود چرا که در غیر اینصورت افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود. روند افزایش سرمایه شرکت بدین صورت است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می کنند و مجمع نیز با انجام بررسی های مختلف؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.

شما می توانید پاسخ تمامی سوالات خود را چنانچه در این مطلببه دست نیاورده اید در تماس با ما به دست آورده و با آگاهی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه شرکت داشته باشید.

همکاران ما نیز سعی بر آن دارند تا بتوانند تا با به روز کردن اطلاعات خود از قوانین تجارت بهترین و مناسب ترین راه ها را برای افزایش سرمایه شرکت به شرکت های علاقمند ارائه دهد. برای کسب اطلاعات می توانید همین حالا با وکلای حقوقی ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید. ما شما را در کلیه امور ثبتی یاری می نماییم.