جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت شرکت‌ سهامی و انواع آن

ثبت شرکت‌ سهامی

شرکت سهامی یکی از پرطرفدارترین شرکت های ثبتی می باشد به موجب همین امر ما در این مقاله تلاش بر آن داریم تا درباره ثبت شرکت سهامی مطالبی را به اشخاصی می خواهند اقدام به ثبت شرکت کنند ارائه نماییم مقاله را تا انتها بخوانید و در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت‌ سهامی

باید در نظر داشته باشید که در بین شرکت‌‌ های تجاری قابل ثبت در ایران، ثبت هر شرکت سهامی از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا افراد تمایل بیشتر به ثبت شرکت سهامی در ایران دارند؟ چه مواردی سبب شده تا این نوع شرکتهای تجاری، بالاترین میزان ثبت را در اداره ثبت شرکت‌ها به خود اختصاص داده است؟

در ابتدای امر باید یک تعریف کامل از انواع شرکت ارائه دهیم. بهتر است بدانید در ماده ۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت سهامی را این چنین تعریف کرده است.

«شرکت سهامی، شرکتی‌ است که سرمایه در آن به قطعات مختلف به شکل سهام تقسیم شده است و مسئولیت هر کدام از صاحبان سهام، محدود به آورده آن‌ ها در شرکت تجاری است».

هر شرکت‌‌ سهامی در دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها ثبت می‌ شود. شرکت سهامی خاص، شرکتی است که تمامی سرمایه آن باید توسط موسسین شرکت تامین شود، ولی در شرکت سهامی عام، بخشی از سرمایه شرکت، از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود.

مدارک ثبت شرکت سهامی

  • تسلیم دو نسخه اساسنامه تمکیل شده که حاوی امضا تمامی سهامداران شرکت باشد.
  • ارائه دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده که حاوی امضا تمامی سهامداران شرکت باشد.
  • انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیران و بازرسان شرکت.
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس (در صورت تشکیل).
  • ارائه دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره.
  • ارائه نام نمایندگی اشخاص حقوقی (در صورتی‌ که در بین شرکا شرکت، اشخاص حقوقی وجود داشته باشد).
  • اصل وکالت‌نامه وکیل (در صورتی‌ که ثبت شرکت توسط وکیل انجام شود).
  • اقرارنامه مدیران و بازرسان شرکت.
  • گواهی بانک مبنی بر پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت.

ثبت شرکت‌ سهامی

الزامات در تعریف ثبت شرکت سهامی

  • شرکت سهامی با حداقل ۳ شریک قابلبیت ثبت دارد. (برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود حداقل ۳ شریک و برای ثبت شرکت سهامی عام، وجود حداقل ۵ شریک الزامی‌ است).
  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی، ۱۰۰ هزار تومان است. (شرکت سهامی خاص را می‌توان با حداقل ۱۰۰ هزار تومان به ثبت رساند، ولی برای ثبت شرکت سهامی عام، حداقل سرمایه ۵۰۰ هزار تومان است).
  • برای ثبت شرکت سهامی عام، موسسین باید حداقل ۲۰ درصد سرمایه شرکت را خودشان تعهد کرده باشند.
  • برای تاسیس شرکت سهامی خاص، باید ۳۵ درصد مبلغ سرمایه شرکت، در حسابی، به نام شرکت واریز گردد.

به خاطر داشته باشید که ۳۵ درصد سرمایه شرکت تجاری سهامی خاص، باید در حسابی به نام، «شرکت در شرف تاسیس» واریز گردد. اگر سرمایه شرکت در حساب مدیر عامل یا مدیران شرکت واریز گردد، معتبر نیست.

  • برای ثبت شرکت سهامی خاص باید اظهارنامه‌ ای تنظیم شود که به امضای تمامی اعضای شرکت برسد.
  • سرمایه شرکتهای سهامی به قطعات سهام تقسیم می‌شود که می‌‌تواند سهام بانام یا بی‌ نام باشد.
  • مدیران شرکت سهامی، تا دو سال می‌توانند به سمت مدیریت شرکت انتخاب شوند و انتخاب مجدد آن‌ها مانعی ندارد.

شرایط ثبت شرکت سهامی

به سبب ماده 2شرکت سهامی شرکتی بازرگانی شمرده می شود حتی در صورتی که موضوع کاری آن بازرگانی نباشد. به موجب همین امر وقتی شرکت سهامی تشکیل و ثبت شود در گروه شرکت های تجاری قرار می گیرد.

چنانچه شرکت سهامی جهت انجام کارهایی اعم از خرید و فروش آپارتمان تشکیل شده باشد و با عنایت به اینکه موضوع شرکت های دیگر باید حتما کارهای تجاری باشد تا شرکت بازرگانی شمرده شوند.

به موجب همین امر  لایحه اصلاح قانون تجارت، در مورد شرکتهای عام و خاص، استثنا قائل شده است و به این شیوه خواسته است تا با وسعت بخشیدن به زمینه های فعالیت، شرایط بیشتر تشکیل آن ها، خصوصا تشکیل شرکت سهامی عام را که در آن سرمایه های کوچک از راه خرید سهام، امکان مشارکت و جریان پیدا می کند، فراهم آورد.

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

نوع اول: شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را به وسیله فروش سهام به مردم فراهم می نمایند به این شرکت ها شرکت سهامی عام گفته می شود.

نوع دوم: شرکت هایی که همه سرمایه آن ها در هنگام تاسیس به وسیله موسسین فراهم شده است شرکت سهامی خاص گفته می شود.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط و نحوه ثبت شرکتهای سهامی اعم از شرکتهای سهامی خاص و شرکت های سهامی عام با ثبت بین الملل تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها