جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

جواز نظام صنفی رایانه ای: گامی در جهت ساماندهی مشاغل حوزه IT

نظام صنفی رایانه ای: گامی در جهت ساماندهی مشاغل حوزه IT

نظام صنفی یکی از آن جملاتی است که خیلی به گوش ما آشنا می آید، اما هدف آن و مفهوم این جمله برای ما ناآشنا می باشد. در واقع منظور از نظام صنفی وظایف و اختیارات و حد و حقوق قانونی تعیین شده برای افراد در واحد های صنفی است. برای اینکه اصناف و کسب و کار های آزاد بتوانند بر حسب رعایت اصول و مقررات قانونی فعالیت کنند، وجود سازمانی برای رسیدگی به حسن فعالیت آنها الزامی است. در ادامه به بررسی عملکرد و وظایف و صدور جواز نظام صنفی رایانه ای خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه باشید.

نظام صنفی رایانه ای چیست؟

نظام صنفی رایانه ای یک سازمان قانونی و رسمی است که برای رسیدگی به فعالیت شبکه های رایانه ای فعالیت دارد. به بیان دیگر در تیر ماه سال 1384 به موجب حمایت از قانون حمایت از پدید آوردندگان نرم افزار فعالیت خود را آغاز کرده است. در واقع یکی از بزرگترین تشکل های مردم نهاد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان می باشد.

نظام صنفی رایانه ای قواعد و مقررات تعیین شده ای است که جهت ساماندهی و تاسیس تشکیلات و تعیین وظایف و جهت نظم دهی فعالیت های مجاز تجاری رایانه ای ایجاد شده است. کلیه ای قوانین برای حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار وضع می شود.

شاخه های مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای

مجوز نظام صنفی رایانه ای در شاخه شرکت ها و شاخه فروشگاه ها صادر می شود.

شاخه شرکت ها: مشمول شرکت هایی می شود که در موضوعات زیر فعالیت دارد.

  • شبکه های اطلاع رسانی
  • نصب و راه اندازی
  • تولید
  • نظارت
  • طراحی
  • آموزش سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری
  • توسعه و پشتیبانی

شاخه فروشگاه ها: در این شاخه به فعالیت کلیه فروشگاه هایی که محصولات کامپیوتری ارائه می دهند نظارت می شود. فروشگاه های عرضه کننده محصولات سخت افزاری، نرم افزاری، و حامل های اطلاعات که قطعات مصرف شده در آن نیاز به پشتیبانی ندارد. عرضه محصولات کامپیوتری که پشتیبانی فنی آن توسط شرکت هایی که پیش از این عنوان کردیم ارائه می شود.

یک شاخه دیگری نیز زیر نظر این سازمان می باشد. شاخه مشاوران که در زمینه مشاوره و نظارت بر امور رایانه ای صورت می گیرد. مشاوران این شاخه از بین اعضاء سازمان انتخاب می شود.

هزینه عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای

هر یک از اعضاء جدید برای عضویت در نظام صنفی رایانه ای باید حق عضویت خود را پرداخت کنند. حق عضویت برای هر کس متفاوت است و بر حسب شاخه ای که حق عضویت می گیرید تعیین می شود.

یکی از موارد تعیین قیمت داشتن حق رای است و از 1 برگ حق رای تا 10 برگ و نیز شاخه ای که ورود پیدا می کنید که ممکن است فروشگاه یا شرکت یا مشاور باشد این حق ای متفاوت خواهد بودن؛ بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا استعلامات لازم را از کارشناسان متخصص مجتمع ثبتی بین الملل دریافت کنید.

شرایط اخذ جواز نظام صنفی رایانه ای
شرایط اخذ جواز نظام صنفی رایانه ای

شرایط اخذ جواز نظام صنفی رایانه ای

برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای برای شرکت ها و فروشگاه ها متفاوت است از این رو برخی از این شرایط را در ادامه خواهید خواند که از اصلی ترین شرایط دریافت جواز نظام صنفی رایانه ای هستند.

  • شرکت ها باید در موضوعات مرتبط با حوزه نظام صنفی رایانه ای فعال باشند.
  • شرکت هایی که موضوعات مرتبط در این زمینه را دارند اگر سازمان نظام صنفی رایانه ای در استان محل فعالیت آنها راه اندازی نشده باشد از تاریخ راه اندازی نهایتاً طی شش ماه باید نسبت به تکمیل مدارک و عضویت در این سازمان اقدام کنند و جواز نظام صنفی رایانه ای را دریافت کنند.
  • یکی از اصلی ترین شرایط عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای عضویت تمام وقت مدیر عامل در شرکت می باشد. همچنین مدیر عامل باید حداقل لیسانس را داشته باشد.
  • محل ثبت شرکت باید در همان استان مورد تقاضا باشد.
  • ثبت نام مربوط به دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای را می توان از طریق زیرپورتال استانی سازمان نظام صنفی رایانه ای با ارائه مدارک مجوز مربوطه را دریافت کند.
  • برای فروشگاه ها نیز عضویت و ثبت نام در صورتی امکان دارد که پروانه کسب فروشگاهی را داشته باشد و محصولات مربوط به خدمات رایانه ای را ارائه دهد و در نهایت می توانید ثبت نام مربوطه را انجام دهید.

مدارک لازم برای اخذ جواز نظام صنفی رایانه ای

  • روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات شرکت
  • اساسنامه شرکت در قالب PDF
  • لیست بیمه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
  • فایل PDF مربوط به اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره سال مالی
  • کپی کارت ملی هیئت مدیره
  • مدرک تحصیلی مدیر عامل
  • دارندگان رتبه انفورماتیک می توانند کپی رتبه بندی را ارائه دهند که حق رای بیشتری در سازمان نظام صنفی رایانه ای خواهند داشت.

نکته: در خصوص لیست بیمه شرکت های تازه تاسیسی که هنوز لیست بیمه ندارند نامه ای مبنی بر تمام وقت بودن همکاری مدیر عامل در شرکت ارائه دهند.

مراحل اخذ مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای

  1. تاسیس شخصیت حقوقی با موضوعات تعریف شده سازمان نظام صنفی رایانه ای
  2. تکمیل مدارکی که در بخش قبل خواندید.
  3. ثبت نام سامانه ای استانی سازمان نظام صنفی رایانه ای
  4. بررسی تقاضای صدور مجوز نظام صنفی رایانه ای توسط مسئولین استانی مربوطه که وظیفه بررسی شرایط قانونی عضویت را بر عهده دارند و اعلام نتیجه از طریق پرتال سامانه استانی سازمان نظام صنفی رایانه ای
  5. بعد از تایید مدارک ارائه شده باید هزینه حق عضویت را نیز پرداخت نمایید.
  6. مجوز سازمان نظام صنفی رایانه ای بعد از پرداخت حق عضویت که مبلغ آن بر اساس فاکتور های مختلفی تعیین می شود صورت می گیرد و مجوز نظام صنفی رایانه ای برای شرکت یا فروشگاه مربوطه صادر می شود.

در پایان: از اینکه با ما در این محتوا همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. ما در این مطلب اصلی ترین موارد برای عضویت و صدور مجوز نظام صنفی رایانه ای را عنوان کرده ایم که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در مجتمع ثبتی بین الملل تماس بگیرید و مشاوره تخصصی در این زمینه دریافت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها