ما در این مقاله می خواهیم به مطالبی درباره استعلام کد حوزه مالیاتی بپردازیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. شایان ذکر است که در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با کارشناسان ثبت بین الملل در ارتباط باشید.

استعلام کد حوزه مالیاتی

همه شرکتها و موسسه هایی که در اداره ثبت شرکتها ثبت شده اند باید به منظور تعیین حوزه مالیاتی خود مبادرت نمایند. برای اموری اعم از اخذ کد اقتصادی، شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، اخذ کارت بازرگانی، اخذ تسهیلات بانکی، افتتاح حساب بانکی و تشکیل پرونده پرونده کارکنان شرکت تعیین حوزه مالیاتی انجام می شود.

جهت بیشتر شدن درآمد‎ های مالیاتی،کم شدن هزینه وصول مالیات، رضایت مندی مودیان، شفافیت در عملکرد و پیاده سازی آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم اهداف پروژه تفکیک اداره کل مالیات بر شرکت‎ها حوزه مالیاتی شکل گرفته است.

مطابق ماده ۱۱۰ قانون مالیات، همه اشخاص حقوقی وظیفه دارند تا ترازنامه، اظهارنامه، سود و زیان متکی به دفاتر، اسناد و مدارک خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به همراه لیست اسامی تمامی شرکا، سهامداران و میزان سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی ارائه نمایند. این امر باید در اداره امور مالیاتی که مقر فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن قرار دارد بعد از ارائه اولین لیست مدارک مذکور، در سنوات بعدی فهرست تغییرات کافی خواهد بود.

شهر تهران، محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در داخل کشور اقامتگاه یا نمایندگی ندارند می باشد. مطابق ماده فوق الذکر، در رابطه با کارخانه‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز حکم جاری می شود.

ادامه مطلب
اخذ رتبه مشاور در کرج

پس از ثبت شرکت شما یک مودی مالياتی و يک فعال اقتصادی محسوب می شويد که بايد اين موضوع را ضمن تشکيل پرونده مالياتی به اداره دارايی اعلام فرماييد و جهت استعلام کد حوزه مالیاتی مبادرت نمایید.

جهت تشکيل پرونده مالياتي ابتدا بايد حوزه مالياتي مشخص شود و شماره واحد مالياتي شما که يک شماره شش رقمي است و نشان دهنده حوزه مالياتي شما و نوع واحد آن مي باشد براي شرکت شما تخصيص داده مي شود، به علاوه يک کلاسه پرونده نيز جهت استعلام پرونده فيزيکي شما در اداره دارايي به پرونده شرکت شما در اداره ماليات تعلق مي گيرد.

لازم به ذکر است که از آنجايي که تعداد پرونده هاي مالياتي در هر شهر بالا است در هر حوزه مالياتي هر پرونده نزد يک مميز يا گروه مالياتی می باشد. با مراجعه به حوزه مالياتی خود می توانید از نحوه دریافت شماره حوزه مالیاتی و کلاسه پرونده خود و کد واحد مالیاتی نیز اطلاع حاصل نماييد.

مدارک اخذ کد حوزه مالیاتی شخص حقیقی

  • رونوشت کامل صفحات شناسنامه ارائه گردد.
  • فیش پرداختی به حساب خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران ارائه گردد.
  • فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی را تکمیل نمایید.
  • عکس 3در 4 متقاضی ( سه قطعه )ارائه شود.
  • رونوشت کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری (در صورتی که قبلا کارت در یافت نموده باشد)ارائه شود.
  • در خواست کتبی شخص ارائه شود.
  • رونوشت پروانه کسب ارائه شود.

مدارک تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد حوزه مالیاتی اشخاص حقوقی

  • رونوشت روزنامه رسمی تغییرات ارائه شود.
  • رونوشت شناسنامه و رونوشت کارت ملی اعضای هیأت مدیره ارائه شود.
  • اصل و رونوشت قبوض تلفن و برق محل شرکت یا موسسه ارائه شود.
  • رونوشت سند مالکیت یا اجاره نامه به نام شرکت با کد رهگیری ارائه شود.
  • رونوشت پیش آگهی تاسیس ارائه شود.
  • نسخه روزنامه رسمی تاسیس ارائه شود.
  • رونوشت شرکت نامه و تقاضانامه(مسئولیت محدود) ارائه شود.
  • اصل فیش واریزی دو در هزار سرمایه شرکت یا موسسه ارائه شود.
  • نسخه پیش آگهی تغییرات ارائه شود.
  • رونوشت اظهارنامه (سهامی خاص) ارائه شود.
  • رونوشت اساسنامه شرکت ارائه شود.
  • رونوشت تقاضانامه (موسسات)ارائه شود.
  • اصل گواهی امضاء صاحبان امضاء مجاز تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی ارائه شود.
  • وکالت نامه به نام نماینده در دفترخانه اسناد رسمی ارائه شود.
ادامه مطلب
حقوق صاحبان سهام و افراد ذی نفع
استعلام کد حوزه مالیاتی
استعلام کد حوزه مالیاتی

مراحل اخذ کد حوزه مالیاتی

هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی به منظور تعیین میزان مالیات پرداختی خود و اخذ کد اقتصادی باید برای تشکیل پرونده و تعیین نمودن حوزه مالیاتی خود اقدام نماید .برای انجام دادن مراحل دریافت کد اقتصادی یا همان کد حوزه مالیاتی می توانید با موسسه ثبتی بین الملل در تماس باشید.

انجام مرحله ی تشکیل پرونده مالیاتی به شرح زیر است:

  1. پرونده به منظور  مالیات عملکرد تشکیل می شود.
  2. در سامانه ی http://tax.gov.ir پیش ثبت نام صورت می پذیرد.
  3. حوزه مالیاتی و ممیز با توجه به آدرس تشخیص داده می شود.
  4. پیش ثبت نام ارزش و تحویل مدارک صورت می گیرد.
  5. شماره پرونده و کد واحد مالیاتی ارزش افزوده و پس از ارجاع پرونده به وسیله نمایندگان دریافت می شود.
  6. بعد از دریافت کلیه شماره پرونده ها ضروری است تا آن را در سامانه ثبت نام کد حوزه مالیاتی یا همان کداقتصادی وارد نمایید تا ثبت نام کد اقتصادی تکمیل شود.

استعلام کد اقتصادی شرکت

  •   کد اقتصادی شرکت را می توانید از طریق اینترنت بررسی کرد و برای استعلام آن با ارائه مدارک و مجوزهای مربوطه در سامانه
  •   اشخاص حقوقی برای اخذ کداقتصادی در قالب شرکت باید به سامانه دریافت کد اقتصادی مراجعه کنند .
  •   دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارندو اقدام به تولید کالا و یا ارائه خدمات می کنند امری اجباری است.

مزیت های استعلام کد اقتصادی

کد اقتصادی همان کدحوزه مالیاتی است که جوازی به منظور فعالیت شرکت در جهت رعایت اعطای حق و حقوق مالیات می باشد که امور اخذ و استعلام آن پس از ثبت در اداره مالیات انجام می شود که این موضوع باعث پرهیز از عرضه خدمات و تولید محصولات غیرقانونی می شود. کد اقتصادی باعث خواهد شد تا مالیات ها به صورت عادلانه پرداخت شود. این کد به منظور شناسایی واحدهای اقتصادی در سازمان امور مالیاتی کارکرد دارد. دریافت کد اقتصادی به منظور اخذ کارت بازرگانی و در ادامه انجام معاملات تجاری ضروری می باشد. از جمله مزایای اصلی استفاده از کد مالیاتی امکان ایجاد شفافیت مالیاتی و جلوگیری از قاچاق اموال می‌شود.

ادامه مطلب
انواع مسئولیت

هر شخصی با استعلام کد اقتصادی خواهد توانست از امکان قانونی بودن فعالیت‌ های آتی یک شرکت یا فردی مطلع شود و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کند. شما می‌توانید اطلاعات شرکت مدنظر خود را با استفاده از کد مالیاتی بررسی و ردیابی کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، کد اقتصادی شماره شناسایی افراد در سازمان مالیاتی است.

شرکت‌ها یا بنگاه‌ها در صورت داشتن کدحوزه مالیاتی می‌توانند اقدامات مالیاتی خود را تکمیل کرده و با بهره مندی از آن در سازمان امور مالیاتی با سهولت بیشتری وضعیت مؤدیان را بررسی و کنترل کنند.

استعلام مالیات با کد ملی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استعلام مالیات با کد ملی و استعلام کد واحد مالیاتی می توانید با ثبت بین الملل تماس بگیرید.

تعیین حوزه مالیاتی اشخاص حقیقی

شما باید در گام نخست مدارک مربوط به ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی را تهیه و تدوین کنید و سپس برای انجام دادن مراحل ثبت نام کد اقتصادی خود اقدام نمایید.

چگونگی تعیین حوزه مالیاتی

مطابق ماده 110قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی موظف می باشند اظهارنامه،ترازنامه و حساب سود و زیان و مدارک خود را حداکثر تا 4 ماه بعد از سال مالیاتی به همراه لیست هویت شرکا و سهامداران و بر حسب مورد، میزان سهم الشرکه و یا تعداد سهام و نشانی هر کدام یک از آن ها را به اداره مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن قرار دارد ارائه نماید و مالیات را پرداخت کنند. بعد از ارائه نخستین لیست ذکر شده ارائه لیست تغییرات در سنوات بعدی کافی می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
4 ماه قبل

با سلام
من داخل ثبت‌نام مالیاتی و تکمیل اطلاعات محل اقامت قانونی خودم رو شیراز زدم ولی محل اقامت محل اجاره ای داخلی شهر یزد هست اگر بخوام حوزه مالیاتی خودم رو یزد انتخاب کنم باید چیکار کنم ؟ باید اقامت قانونی رو عوض کنم یا فقط اظهار نامه رو از یزد انجام بدم یا باید کار دیگه کنم ؟

arkan
ویرایشگر
arkan
3 ماه قبل
پاسخ به  سعید

سلام دوست عزیز ابتدا باید آدرس شرکت از سیراز به یزد منتقل شود. سپس اصلاح پروندنده اقالمت شرکت را در یزد مشخص می کنید سپس حوزه مالیاتی شرکت انتقال میابد. اگر شخص حقیقی هستید می توانید تنها اقامتگاه قانونی تون رو تغییر بدید.

امیر
امیر
2 ماه قبل

عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

yavari
ویرایشگر
yavari
2 ماه قبل
پاسخ به  امیر

درود بر شما ممنون از اعتماد و انتخابتان