انواع علائم تجاری و برند

بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس به این صورت علامت تجاری را تعریف کرده است : ” هر علامت یا مجموعه ای از علائم که موجب متمایز شدن کالاها یا خدمات یک فعالیت از سایر محصولات یا خدمات فعالیت های دیگر می شود ،  علامت تجاری محسوب می شود ".

علائمی بخصوص عباراتی شامل اسامی خاص، حروف ، اعداد ، مولفه های تصویری و ترکیبی از رنگ ها و نیز مجموعه ای از این علائم هنگام ثبت به عنوان علائم تجاری تلقی خواهند شد.

بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری که در سال 1386 به تصویب رسید، تعریف زیر را از علامت تجاری ارائه داده است : ” علامت تجاری ، به هر نشانه ملموس و دیدنی اطلاق می شود که قادر به متفاوت ساختن کالاهی اشخاص حقیقی یا حقوقی از سایر محصولات باشد". قانون ثبت علائم تجاری ایالات متحده آمریکا که در سال1946 به تصویب رسید تعریف زیر را از علامت تجاری ارائه داد : ” علامت تجاری به کلیه کلمات، علائم، نشانه ها یا مجموعه ای از آنها گفته می شود که افراد جهت معرفی و شناساندن کالاهای شان از سایر محصولات تولیدی یا فروخته شده و نیز نشان دادن مبدأ تولید بکار می روند. در مجموع این گونه می توان گفت که علامت تجاری علامت متمایز کننده درج شده روی محصولات یا ارائه شده در روند خدمات بازاریابی محصول است و به منظور اطلاع یافتن مردم از مرجع صنعتی یا تجاری کالا و خدمات بکار می رود.

جهت مطالعه بیشتر در مورد مراحل ثبت برند و یا مدارک لازم جهت ثبت برند می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید .

انواع علائم تجاری و برند

⭐ برند جمعی

برندهای جمعی به برندهایی گفته می شود که یک جمع قانونی مالک آن هستند و معرفی کننده دسته و گروه خاص تولید کننده آن کالا یا خدمات می باشد مثل اتحادیه ها یا انجمن ها

⭐ برند های تضمینی

علائم تجاری تضمینی به علائمی گفته می شود که هدف از کاربرد آنها تایید کیفیت ، منبع ، منشا و اصل بودن کالا یا خدمات است. داشتن این علامت بر روی کالا یا خدمات به منزله دارا بودن و رعایت مقررات کیفیتی مشخصی است که از جمله آنها می توان به انواع ISO  ها اشاره کرد. از دیگر علائم تایید کننده می توان به علامت های استاندارد یا عباراتی مانند ساخت ایران یا ساخت آلمان یا علامت Good House of approval  اشاره کرد.

⭐ برند مشهور

برند مشهور به برندهایی گفته می شودصرف نظر از ثبت شدن یا نشدن موفق به کسب شهرت در یک کشور شده اند. موافقت نامه تریپس به تعیین معیارهایی برای علامت مشهور پرداخت که عبارتند از :

دارا بودن حسن شهرت عمومی

بند 2 ماده 16 این گونه مقرر می دارد که جهت تعیین شهرت یا عدم شهرت علامت تجاری ، باید به این امر توجه کرد که آیا آن دسته از جامعه که علامت به آنها مربوط می شود، از آن آگاهی دارند یا خیر. چنانچه مردم به دنبال علامت خاصی در بازار و برای خرید باشند این خود نشانه معروف بودن علامت می باشد.  

تبلیغات

در بند 2 ماده 16 موافقت نامه تریپس جهت تعیین مشهور بودن یا نبودن یک علامت تجاری ، به تبلیغات علامت تجاری به عنوان عامل موثر شهرت اشاره شده است. می توان این طور گفت ملاک دیگر شهرت علامت ، مقدار تبلیغاتی است که جهت جذب مخاطبین خاص صورت می گیرد.

سایر عوامل مشهور شدن برند

می توان به عوامل تأثیر گذار زیر در مشهور شدن علامت تجاری اشاره کرد:

  1. سابقه ثبت علامت و تخستین تاریخ ثبت علامت  
  2. میزان ثبت جهانی علامت
  3. ارزش علامت به عنوان یکی از دارایی های شرکت.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که شهرت علامت تجاری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و علامتی که در یک کشر معروف است ممکن است در دیگری معروف نباشد.

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

با تشکر از ارسال نظر شما . پس از تایید انتشار خواهد یافت .
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
ثبت شرکت در کرج

سرعت و دقت بالا

ثبت بین الملل

پایین‌ترین‌ کارمزد و هزینه

ثبت برند در کرج

همه جا در دسترس و پاسخگو

آخرین اخبار

  • 20 فروردین

    راه اندازی سامانه استعلام اشخاص

    به تازگی اداره مالکیت صنعتی برای ثبت برند ( علائم تجاری ) و ثبت طرح صنعتی و غیره اقدام به احراز هویت مینماید.....

  • 21 فروردین

    ثبت آنلاین برند

    یکی از راههای ثبت برند، ثبت آنلاین برند می باشد ...

آخرین نظرات کاربران

  • احمد غلامی

    سپاس از زحمات شما در ثبت شرکت اینجانب.

  • ابراهیم احمدی

    با سلام و احترام. ممنونم از مجموعه ثبتی بین الملل بخاطر ثبت شرکت اینجانب و ...