نویسنده
مدیر سایتتاریخ انتشار
نظرات
0 نظرزمان مطالعه
9 دقیقهخلاصه مقاله
تولیدکنندگان، صاحبان مشاغل و کسبوکارها در همان ابتدای کار برای محصول خود اسمی را انتخاب میکنند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه کنند، خدماتشان را از سایر رقبا و محصولات مشابه متمایز کنند و همچنین به سودآوری بیشتری برسند. گرچه برخلاف تصور عموم، شرکتها محصولات خود را نمیفروشند بلکه برند خود را میفروشند.

در حال بارگذاری تصویر...
ثبت برند چیست؟ مدارک، مراحل و هزینه
تولیدکنندگان، صاحبان مشاغل و کسبوکارها در همان ابتدای کار برای محصول خود اسمی را انتخاب میکنند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه کنند، خدماتشان را از سایر رقبا و محصولات مشابه متمایز کنند و همچنین به سودآوری بیشتری برسند. گرچه برخلاف تصور عموم، شرکتها محصولات خود را نمیفروشند بلکه برند خود را میفروشند.
دسترسی آسان
برند چیست؟
بهتر است از همین ابتدا بهطور کامل با برند آشنا شویم. همانطور که گفتیم برند یا نام تجاری، نشانی قانونی برای یک شرکت و حتی یک شخص حقیقی است که به واسطهی آن میتواند کسبوکار خود را متمایز کند و در فروش کالا، ارائهی خدمات، فعالیتهای اقتصادی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
پس برند میتواند یک نام، یک اصطلاح، یک طرح یا نماد یا هر ویژگی دیگری باشد که کالا و خدمات شما را از سایر خدمات مشابه متمایز کند و به شما در تبلیغات و بازاریابی کمک کند. شما با برندسازی درست و ثبت برند متمایز خود میتوانید در زمینهی تجارت به موفقیتهای چشمگیری برسید و مهمتر از همه با کمک برند میتوانید ارزش خاصی به خدمات خود بدهید.
شرکتها و صاحبان کسبوکارها، احساسات و ایدئولوژیها را میفروشند. کسبوکارهایی با برندهای شگفتانگیز مانند کوکاکولا دقیقاً میدانند که میخواهند مشتریان هنگام خرید چه تجربهای داشته باشند و بنابراین شما با برندسازی تجربهی خرید مشتریانتان را کنترل میکنید و به قدرت میرسید.
در ادامهی این مقاله ما به شما نشان میدهیم چطور میتوانید یک برند قوی ایجاد کنید و با کمک آن مشتریان را به تحسین وادارید و کسبوکارتان را جلوتر بیندازید.
فرق برند با لوگو
همانطور که پیش از این گفتیم، برند یا یک نام تجاری به شما کمک میکند تا محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و خدمات خود را عرضه کنید. با کمک برند میتوانید شرکت خود را از سایرین متمایز کنید. با اینحال اغلب افراد لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص را با برند اشتباه میگیرند.
در واقع لوگو و شعار ابزارهای بازاریابی هستند که شرکتها به کمک آنها به تبلیغ محصولات و خدمات خود میپردازند. اما هنگامی که شما از لوگو و شعار به همراه برند استفاده کنید، یک هویت برند برای شرکت خود ایجاد میکنید. بازاریابی موفق یعنی اینکه شما به کمک این ابزار، خود را از سایر رقبا متمایز کنید.
برند یکی از باارزشترین و مهمترین دارایی شرکت محسوب میشود و درواقع ما تمام شرکتها را با نام تجاری خود میشناسیم. برخی از شرکتها نیز بسیار در برندسازی موفق بودهاند، از جمله این شرکتها میتوان به شرکت کوکاکولا اشاره کرد، نوشابهای که با برندسازی درست سالها پیشتاز عرصهی نوشیدنی بوده است.
چرا برند خود را ثبت کنیم؟
برند هویت و داستان یک شرکت یا یک کسبوکار است که آن را از رقبای دیگری با محصولات و خدمات مشابه متمایز میکند. هدف از داشتن برند این است که جایی برای خود در ذهن مخاطب بهدست آورید و به یک گزینهی مطلوب در تجارت تبدیل شوید. همچنین با ثبت برند میتوانید جلوی سوءاستفادههای احتمالی و کپیبرداری را بگیرید.
برند یک روش مؤثر برای یک شرکت است تا نشان دهد چه محصولی تولید میکند، چه خدمتی ارائه میدهد و یا اینکه به دنبال چه چیزی است. بهطور خلاصه با یک برند میتوانید مجموعهای متمایز داشته باشید و از نام برند خود در بیلبوردها، تبلیغات و بستهبندی استفاده کنید.
برندسازی و تبلیغات
یکی از ویژگیهای برندسازی متمایزشدن محصول شما است. پس از ثبت برند اگر بتوانید آن را به درستی در تبلیغات به کار ببرید در کسبوکار خود به موفقیت چشمگیری خواهید رسید. از وقتی که اولین برند ساخته شد تا به امروز تبلیغات یکی از اصلیترین راههای فروش خدمات و محصولات بود و تمامی شرکتها و مجموهها برای آگاهی مردم نسبت به برندشان از تبلیغات و بازاریابی استفاده میکنند.
شما بدون یک برند نمیتوانید در زمینهی تبلیغات و بازاریابی موفق باشید و بدون بازاریابی نمیتوانید در فروش به سودآوری مناسبی برسید. بد نیست بدانید که طی نظرسنجیای که در سال 2015 در ایالات متحده انجام شد حدود 60 درصد از خریداران عنوان کردند که ترجیح میدهند از برندهایی استفاده کنند که آنها را میشناسند پس با برندسازی و در کنار آن استفاده از تبلیغات میتوانید برند خود را در هر محدودهای توسعه دهید و حتی در زمینه بینالمللی نیز به موفقیت برسید.
اهمیت طراحی و ساخت برند شخصی
برای اینکه بتوانید یک برند شخصی بسازید ابتدا باید با زمینهی فعالیت خود بهطور کامل آشنا باشید و تواناییهای خود را بشناسید. سپس باید ببینید که میخواهید کسبوکار و خدماتتان را به چه صورت به مشتریان و مخاطبین عرضه کنید. برند شما میتواند در فعالیتهای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام و سایر رسانههای اجتماعی نیز به کمک شما بیاید.
با کمک یک برند مناسب میتوانید تاثیری مثبت بر ذهن مخاطبین بگذارید و فعالیت و حرفهی خود را به دیگر مخاطبین بشناسانید. بنابراین با طراحی و انتخاب یک برند مناسب مشتریان و مخاطبین را با تواناییها، مهارتها، محصولات و خدمات خود آشنا میکنید.
ثبت برند
طبق ماده 30 قانون تجارت ثبت برند، اگر شما در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت میکنید، اگر نوشیدنیهایی مانند آبمیوههای طعمدار و طبیعی، نوشابه و آبهای گازدار تولید میکنید یا در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت دارید، باید حتماً برند خود را به ثبت برسانید و هیچ گزینهی دیگری پیشرویتان نیز و بدون ثبت برند نمیتوانید هیچکدام از این محصولات را به فروش برسانید.
در مواقع دیگر، ثبت برند امری اختیاری تلقی میشود و به تصمیم مدیرها و سهامداران شرکت بستگی دارد. اما توصیهی کارشناسان حقوقی ثبت بی انتها به شما این است که اگر کسبوکاری دارید، حتماً برند خود را ثبت کنید تا با کلاهبرداری مواجه نشوید.
اولین مرحله در ثبت برند، انتخاب نام تجاری و طراحی لوگو برای شرکت یا کسبوکارتان است. نام برند باید منحصربهفرد، خاص، بهیادماندنی و متناسب با فعالیت شما باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید نام برند شما با شرکت دیگری یکی باشد. فراموش نکنید که یک نام و یک لوگوی مناسب میتواند آیندهی کسبوکارتان را رقم بزند.
اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید و یا میخواهید یک نام تجاری منحصربهفرد داشته باشید با کارشناسان حقوقی ثبت بی انتهای تماس بگیرید. بد نیست که هنگام انتخاب نام برند، موارد زیر را در ذهن داشته باشید:
- برند باید کوتاه و ساده باشد و مشتریان بتوانند آن را بهراحتی تلفظ کنند؛
- نام انتخابیتان نباید مشابه هیچ کسبوکار و شرکت دیگری باشد؛
- نام و لوگو باید هویت کسبوکارتان را مشخص کند؛
- از عبارتهای طولانی یا اسامی عجیب استفاده نکنید؛
- نمیتوانید اسامی و علائم مشهور و شناختهشده را ثبت کنید؛
- اسامی غیرمعقول یا مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی نیز غیرقابل ثبت هستند.
مراحل ثبت برند
حالا که توانستید یک نام جذاب و منحصربهفرد برای کسبوکار و یا خدماتتان انتخاب کنید، برای ثبت برند یا علامت تجاری باید قوانین و شرایط خاصی را رعایت کنید و هر مدیر کسبوکاری بهتر است از این شرایط آگاه باشد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت یک برند را فهرست کردهایم:
- یک کپی ازشناسنامه و کارت ملی متقاضی؛
- سیم کارت بهنام متقاضی؛
- گواهی امضاء؛
- کارت بازرگانی (اگر برند شما لاتین باشد)؛
- جواز کسب، تأسیس و یا پروانهی بهرهبرداری؛
- نمونه برند و علامت طراحیشده برای آن؛
- اگر امورتان به وسیله وکیل پیش رفته است باید وکالتنامهی رسمی را نیز به همراه مدارک ارائه دهید.
حالا که نام برندتان را انتخاب کردهاید و مدارک مربوطه را نیز تهیه کردهاید، برای استعلام برند باید به سایت «مالکیت معنوی» مراجعه کنید و میتوانید بهراحتی بهصورت آنلاین برند خود را ثبت کنید. در این مرحله باید مدارک شناسایی، لوگو و مجوز خود را در این سامانه وارد کنید و مدارک خود را در این سامانه ثبت کنید.
در این مرحله همچنین باید هزینههای مربوط به ثبت برند را پرداخت کنید. پس از آن در صورت تأیید کارشناس باید در روزنامهی اول آگهی کنید و پس از بررسی و تأیید ثانویهی کارشناسان، میتوانید گواهی ثبت برند خود را دریافت کنید.
ثبت برند شخصی
تا به اینجا برایتان از اهمیت برند و ثبت برند برای ارائه محصولات و خدماتتان گفتیم. حال فرض میگیریم که شما کسبوکاری شخصی دارید و تصمیم گرفتهاید برند حقیقی برای خودتان ثبت کنید. در اینجا لازم است به شما بگوییم که فرق ندارد مالک شخصی یک کسبوکار باشید یا بخواهید برندی را برای شرکت، مؤسسه یا سازمانی ثبت کنید؛ در هر صورت باید مدارک خاصی را تهیه کنید و آنها را در سامانهی مربوطه ثبت کنید. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی به شرح زیر است:
- مدارک هویتی (مانند کپی شناسنامه و کارت ملی)؛
- کپی کارت بازرگانی (اگر لاتین باشد)؛
- کپی مجوز فعالیت (مانند جواز تأسیس، پروانه بهرهبرداری، ساخت یا جواب کسبوکار بارزگانی)؛
- نمونهی برند یا علامت تجاری در کادر 10*10
- پرداخت تمام هزینههای ثبت برند.
هزینه ثبت برند
بسته به اینکه بخواهید ثبت برند شخص حقیقی انجام دهید یا برند حقوقی یعنی مالک شرکت، سازمان یا مؤسسه باشید هزینهٔ واریزیتان متفاوت خواهد بود. هنگام ثبت برند باید هزینههای اداری، استعلام، هزینه انتشار آگاهی ثبت برند در روزنامه رسمی را در نظر بگیرید. تمامی این هزینه برحسب نوع برند، دستهبندی کالا و خدمات و همچنین تعداد طبقات درخواستشده متفاوت خواهد بود.
شما پس از ثبت و انجام مراحل قانونی، طی 45 روز برند خود را ثبت میکنید. اما نکته اینجاست که برند ثبتشده ده سال اعتبار دارد و پس از گذشت این مدت شما باید طی 6 ماه اعتبار برند ثبتشدهتان را تمدید کنید تا آن را از دست ندهید و اعتبار برند شما حفظ شود.
آیا میتوان برندی مشابه ثبت کرد؟
در زمینهی برندسازی، ما به برندی معروف و شناختهشده میگوییم که ثبت شده باشد و افرادی زیادی آن برند را بشناسند. در این مقاله به شما گفتیم که برندتان باید خاص، ویژه و منحصربهفرد بوده و همچنین از سایر برندها متمایز باشد. درواقع شما نمیتوانید هیچ نامی مشابه با برند دیگری انتخاب کنید و این کار ممنوع و کاملاً غیرقانونی است و اصلاً نام هیچ برندی مشابه دیگری ثبت نمیشود.
براساس ماده 32 قانون ثبت اختراعات، اگر برند موردنظر شما علامت، لوگو یا عبارتی مشابه برند دیگری داشته باشد یا علامت موردنظرتان مشابه یا ترجمه یکی از برندهای شناخته شده باشد، شما نمیتوانید آن را برای خودتان به ثبت برسانید. اما نکتهی اصلی این است که اگر حتی برندی به ثبت نرسیده اما به شهرت رسیده باشد هم شما نمیتوانید از آن برند استفاده کنید.
با برندی ویژه کسبوکارتان را متمایز کنید
برای اینکه بتوانید یک برند ویژه داشته باشید و به راحتی آن را به ثبت برسانید، از کارشناسان حقوقی ثبت بی انتها کمک بخواهید تا در کوتاهترین زمان ممکن برند اختصاصی خود را به ثبت برسانید.
نظرات
نظرات
هیچ نظری ثبت نشده
اولین نفری باشید که نظر میدهد