قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که در هر شرایطی تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1401 خود را حتماً به واحد مالیاتی ارائه نمایید.در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی جرائم الرس که به هیچ عنوان بخشودگی ندارد شامل حال شما خواهد شد در این خصوص می توانید از کارشناسان موسسه حقوقی بین الملل مشاوره رایگان دریافت نمایید.

در این مقاله به صورت اختصار در خصوص مواردی کاربردی مانند: تعریف اظهارنامه مالیاتی، شیوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1401، اظهار نامه عدم فعالیت و کلیه مراحل اظهارنامه مالیاتی در سال 1401 پرداخته شده است.

اظهارنامه مالیاتی 1401

اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی یک سال کاری یک شخصیت حقیقی یا حقوقی می باشد که جهت محاسبه مالیات به اداره دارایی ارائه می شود.

مطالعه روند تکاملی در نظام‌های گوناگون مالیاتی، نشان دهنده آن است که در نظام‌های پیشرفته مالیاتی، تشخیص مالیات توسط ماموران مالیاتی، جای خود را کم کم به شیوه خوداظهاری داده‌ است.

در ایران مالیات به دو نحو خود اظهاری و یا علی الرأس محاسبه می گردد. خوداظهاری یعنی اینکه خود شخص مودی مالیاتی، هزینه و درآمد خود را محاسبه و به دارایی اعلام می کند.

برای این منظور اظهارنامه ای که در سال 1401 تکمیل کرده باید شامل کل درآمدها و کل هزینه ها می باشد و در نهایت مبلغ مالیات سالیانه نیز قید می گردد. دارایی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را تایید و با توجه به آن مالیات دریافت می نماید.

ادامه مطلب
اخذ کارت بازرگانی در تهران

مدارک تشکیل پرونده اظهارنامه مالیاتی 1401

  • تسلیم مدارک مربوط به شرکت که شامل: کد اقتصادی، شناسه ملی افراد حقوقی (شرکت)، تسلیم کد رهگیری پیش ثبت نام و تمامی مشخصات امور  مالیاتی، شماره واحد مالیاتی و کلاسه پرونده مالیاتی می باشد.
  •  تسلیم مدارک هویتی شرکت که مشمول مواردی چون : روزنامه رسمی، مجوز فعالیت و نشانی اقامتگاه قانونی شرکت خواهد بود.
  •  تسلیم گزارشات مالی و ترازنامه های کل شرکتها به تاریخ پایان دوره مالی
  •  تسلیم بهای تمام شده کالاهای فروش رفته تولیدی یا ارائه خدمات
  • تسلیم پلمپ دفاتر شرکت
  • ارائه مدارک هویتی حسابدار شرکت
  • لیست سهامداران به همراه میزان سهم و مبالغ سهام سهامداران شرکت
  •  شماره حساب بانکی جهت ثبت مالیات در اظهارنامه مالیاتی

چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1401

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی باید ابتدا اطلاعات خود را به روز کنید سپس اقدام کنید. ابتدا به صورت اینترنتی با مراجعه به سامانه tax.gov.ir ثبت نام های لازم برای ورود به سامانه را انجام دهید.

سپس با تسلیم اظهارنامه مالیاتی در این سامانه که از قبل توسط کارشناسان حقوقی تنظیم شده گام بعدی را بردارید.

اگر وارد سامانه اداره مالیات می شوید با چند گزینه مواجه خواهید شد که با کلیک بر روی ثبت نام الکترونیک در بالای صفحه مرورگر می توانید اقدام ثبت اظهارنامه را فعال کنید.

با درج گزینه پیش ثبت نام جدید گام بعدی را سپری کرده و در ادامه با وارد کردن مدارک مربوط به شرکت و مودیان مالیاتی اظهارنامه را تکمیل می کنید و برای بازرسی اداره مالیات ارسال می کنید.

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1401

اظهارنامه های مالیاتی باید در زمان مقرر به ادارات مالیات تسلیم گردد در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد. اعلام زمان تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی بر اساس قانون تا 31 خرداد بوده که با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره مالیات و تسلیم مدارک مربوط به ثبت نام انجام می شود. مهلت ارائه مدارک برای اشخاص حقوقی نیز تا پایان تیرماه 1401 می باشد که امسال برخلاف سال قبل از سوی اداره مالیات اقدام به تمدید مهلت ارائه آن نشده است.

ادامه مطلب
ثبت اختراع

 

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

روش های تنظیم اظهارنامه مالی 1401

پرداخت مالیات سالانه به دو صورت محاسبه و پرداخت می گردد:

  • به شیوه خوداظهاری
  • به شیوه علی الراس

چنانچه اشخاص (حقیقی، حقوقی) شخصا  اقدام به محاسبه مالیات نمایند از شیوه خود اظهاری استفاده کرده اند. به این صورت که قبل از سی و یکم تیرماه هر سال تمامی درآمد، هزینه ها و استهلاکات محاسبه شده باشد.

بر اساس آن مبلغ مالیات پرداختی نیز مشخص می شود بدون اینکه ماموران مالیاتی دخالتی در این محاسبات داشته باشند. اما در شیوه علی الرس ماموران اداره امور مالیاتی مبلغ قابل پرداخت اشخاص را محاسبه و به آنها اعلام می کند.

افراد ملزم به پرداخت مالیات در قالب اظهارنامه مالیاتی

هر تاجری که در طول سال فعالیت خود اقدام به کسب و کار بازرگانی کند در پایان سال مالی باید اظهارنامه خود را به اداره مالیت تسلیم کند . این اظهارنامه در واقع کارنامه مالی و ترازنامه سود و زیان کسب و کارها خواهد بود که برای بستن حساب مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی باید تسلیم شود.

اظهارنامه عدم فعالیت چیست؟

اگر شرکتها در طول یک سال مالی، هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند. باید تنظیم اظهارنامه مالیاتی در سال 1401 با موضوع عدم فعالیت خود را تحویل اداره امور مالیاتی دهند.

با این توضیح که شرکت، حتی اگر یک مراوده مالی هم داشته باشد باید وارد دفاتر شده و در مبلغ مالیات آن محاسبه شود. حتی اگر این مراوده شامل خرید دستگاه یا لوازم برای شرکت باشد.

چون در غیر این صورت مراوده مذکور در دفاتر طرف قرارداد وارد شده و در نتیجه قابل تشخیص برای اداره امور مالیاتی و ماموران آن خواهد بود.

ادامه مطلب
اخذ کارت بازرگانی

عدم فعالیت در هر سال مستلزم پر کردن اظهارنامه همان سال است. لازم به ذکر است که برای ارائه اظهارنامه عدم فعالیت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی ضروری است.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x