جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده

به مالیات غیرمستقیمی که بر اجناس و خدمات تعلق می ‎گیرد و به شکل غیر مستقیم مصرف کننده و توزیع کننده آن را پرداخت می‎کنند، مالیات بر ارزش افزوده نام دارد ارزش افزوده به خزانه دولت پرداخت می‎‎گردد. در متن زیر نکات تخصصی در زمینه گواهی ارزش افزوده ارائه می شود تا راهنمای دقیق شما باشد.

راهنمای گواهی ارزش افزوده

مالیات غیرمستقیمی که بر اجناس و خدمات تعلق می‎گیرد و به شکل غیر مستقیم مصرف کننده و توزیع کننده آن را پرداخت می‎کنند، مالیات بر ارزش افزوده نام دارد و به خزانه دولت پرداخت می گردد.

توزیع کننده اجناس اعم از مواد غذایی و یا سایر کالاهایی که وارد بازار می شوند، مجاز است تا کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. تمام کالاهایی که برای خارج از کشور صادر می ‎شوند از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند.

به منظور تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

گواهی ارزش افزوده

مجوز لازم برای مالیات بر ارزش افزوده

اخذ مجوز از اداره مالیات برای اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعات مهم می‎باشد. هم چنین دریافت گواهینامه ثبت در نظام مالیات بر ارزش افزوده اهمیت پیدا کرده است.

این مجوز به این دلیل ضرورت پیدا می‎کند که فروشندگان کالاها و یا ارائه کنندگان خدمات موظف اند تا بواسطه مجوز مالیات خود را محاسبه و آن را از خریداران دریافت نمایند.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده تنها با مجوز سازمان مالیات و تحت عنوان «گواهینامه ثبت نام» قابل اجرا می‎باشد که پس از ثبت نام نهایی و ارائه اظهارنامه دوره 3 ماهه مالیات بر ارزش افزوده می ‎توان نامه ای بنا به درخواست اداره مربوطه تنظیم و برای اخد مجوز فوق اقدام لازم را انجام داد. در حال حاضر در برخی از ادارات سازمان مالیات بر ارزش افزوده به غیر از مراحل فوق اشخاص را ملزم به گرفتن تاییدیه ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم می‎کنند.

مطابق با قانون ثبت، هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان یک دوره یه ماهه باید خرید و فروش خود را در نرم افزار online یا offline ثبت و در حوزه مشخص شده در منطقه خود تحویل دهند.

پس از طی این مرحله می‎توانند تاییدیه سازمان مالیات بر ارزش افزوده را اخذ نمایند. در غیر این صورت سازمان مالیات بر ارزش افزوده به هیچ عنوان گواهینامه فوق را صادر نخواهد کرد.

گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده

بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، این گواهینامه برای مدت 6 ماه یا یک سال صادر می‎گردد که پس از اتمام تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی خواهند بود.

تمامی خریداران نیز می‎توانند تا در هنگام پرداخت، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست نمایند و پس از رویت و تاریخ اعتبار آن، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

مراحل ثبت ارزش افزوده

ارائه یک نسخه ثبت نام اولیه همراه با مدارک مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده – دریافت رمز عبور – ارائه تمامی مدارک فوق برای اداره دارایی که به شرح زیر بعد از اخذ کد اقتصادی می باشند: 1- اظهار نامه برای 3 ماه ها‎ی سالهای قبل از تاسیس تا سالی که قرار است ارزش افزوده ثبت نام و گواهی صادر شود 2- برگ اولیه، مرحله دوم ثبت نام، شناسه کاربری و رمز عبور 3- کپی کلیه قرار دادها

مراحل ثبت ارزش افزوده

مدارک لازم جهت ثبت نام اولیه ارزش افزوده

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی ( براساس آخرین تغییرات)
  •  آگهی تاسیس شرکت
  • آخرین تغییرات شرکت
  •  وکالتنامه
  •  آدرس کامل سکونت پیمانکار
  •  تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل
  •  کد پستی پیمانکار
  •  گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت رتبه بندی
  •  کد پستی دفتر و یا در صورت نبود کد پستی محل فعالیت یا منزل برای انجام مرحله آخر ثبت ارزش افزوده به اطلاعاتی از قبیل نام بانک شرکت، نام شعبه بانک، کد شعبه، شماره حساب، تلفن رئیس هیات مدیره، کد پستی و آدرس رئیس هیات مدیره، کد اقتصادی، آخرین تغییرات شرکت و مدارک آخرین اعضا الزامی می‎ باشد.

شرایط ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

کلیه وارد کنندگان – کلیه صادر کنندگان – تمامی فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال 1386 در حدود 3 میلیون تومان یا بیشتر باشد.

تمامی فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در 5 ماهه آغازین سال 1387، به یک میلیون دویست و پنجاه هزار تومان یا بیشتر بوده است.

تبصره؛ فعالان اقتصادی که  مطابق با مفاده ماده 12 قانون، صرفاً به عرضه کالاها و خدمات معاف از این نظام مالیاتی مشغول هستند، از ثبت نام در این مرحله معاف می‌باشند.

لازم به ذکر است فعالانی که به عرضه توام با کالاهای مشمول و معاف اشتغال داشته و حداقل یکی از شرایط فوق را دارا باشند، مشمول این تبصره نخواهند شد و باید در این مرحله ثبت نام نمایند.

نظام مالیات بر ارزش افزوده

یکی از مسائل مهم در اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده گرفتن مجوز فعالیت در این نهاد مالیاتی است، یکی از این مجوزها گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

شاید عده زیادی از فروشندگان کالا و یا ارائه کنندگان خدمات هنوز با این گواهینامه آشنایی نداشته ولی در صورتحساب های خود مالیات را محاسبه کرده و از خریداران دریافت می کنند.

در صورتی که بعد از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی در سازمان مالیات بر ارزش افزوده، اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید مجوز لازم جهت اعمال قانونی را داشته باشند، در غیر این صورت دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده غیر قانونی است و باید از صورتحساب فروشندگان کسر گردد.

دریافت مبلغ فوق فقط با مجوز سازمان مالیات بر ارزش افزوده و تحت عنوان گواهینامه ثبت نام قابل اجرا است. بعد از ثبت نام نهایی و ارائه اظهارنامه دوره ۳ ماهه مالیات بر ارزش افزوده می توانید نامه ای بنا به درخواست آن سازمان تنظیم نموده و جهت گرفتن مجوز فوق اقدام نمایید.

در حال حاضر در برخی از ادارات سازمان مالیات بر ارزش افزوده به غیر از مراحل فوق اشخاص را ملزم به گرفتن تاییدیه ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم می کنند.

طبق این دستور هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان هر دوره ۳ ماهه باید خرید ها و فروش خود را در نرم افزار online یا offline ثبت کرده و در حوزه مشخص شده در منطقه خود ارائه کرده و تاییدیه سازمان مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنند. در غیر اینصورت سازمان مالیات بر ارزش افزوده به هیچ عنوان گواهینامه فوق را صادر نمی کند.

این گواهینامه بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می شود، که بعد از پایان تاریخ اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشند.

کلیه خریداران موظند هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست کرده و پس از رویت آن، و اعتبار تاریخ ، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها