جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اخذ کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی

برای اخذ کد اقتصادی باید تمامی نکات را از وکلای حقوقی بخواهید . در ادامه این متن به تمامی نکات در این راستا خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شماره 12 رقمی است که تمام افرادی که کسب و کار دارند چه شخصی باشند و چه شرکتی باید اخذ نمایند و ابتدا باید تشکیل پرونده مالیاتی و سپس برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند فراموش نکنید شما اگر می خواهید به عنوان یک شخصیت اقتصادی شناخته شوید باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید.

کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال 73 برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد. به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش ثبت کنند.

از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود.

علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند هم چنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.

از دلایل نیاز به کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از:

  • اخذ کارت بازرگانی.
  • شرکت در مزایده ها.
  • صدور فاکتور.
  • باز کردن حساب در بانک.
  • شرکت در مناقصات.
  • اخذ قرارداد با شرکتها دولتی.

مدارک اخذ کد اقتصادی

  •  دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
  • دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره.
  • کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه)
  • کپی اساسنامه شرکت.
  • کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
  • کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن.
  • کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
  •  کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  • نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه.
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی.

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟ روش دریافت آن چگونه است؟ کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ این کد اقتصادی شماره منحصر به فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی و پس از طی مراحل خاصی به فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود. در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی می باشد.

کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد.

کد اقتصادی فعلی شامل 12 رقم می باشد و با عدد 4 شروع می شود. به دلیل مشکلات موجود در سیستم مالیاتی کشور، سیستم جامع مالیاتی راه اندازی شد که تا حدودی باعث بهبود در سیستم مالیاتی و دریافت مالیات و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی شده است.

به دلیل عدم کارایی کد اقتصادی فعلی در سیستم جامع مالیاتی، نیاز به دریافت کد اقتصادی جدید می باشد که مراحل دریافت هر یک در زیر شرح داده می شود:

شرایط اخذ کد اقتصادی

1-اشخاص مکلف به اخذ شماره یا کداقتصادي :

کليه اشخاص حقوقي که به امر خرید و فروش و تولید اشتغال دارند.همچنين کليه اشخاص حقيقي که به امور فوق اشتغال داشته و داراي پروانه کسب و یا هر مجوز دیگری میباشند.

2-مجوز فعاليت :

مجوزی دال بر فعالیت شخص حقیقی و یا حقوقی ارائه شده از مراجع ذیصلاح.

3-محل فعاليت تجاري:

محل فعاليت تجاری به يک واحد شغلی اطلاق می گردد که آن محل از طرف شهرداري يا مراجع قانوني ديگر بعنوان محل فعاليت اقتصادی شناخته شده و فعاليت مربوط در آن جواز کسب و يا بدون جواز انجام مي شود (مانند دفتر پيمانکاری يا واسطه ها يا شغلهاي مشابه که فعاليت همراه با مجوز نمي باشد و داروخانه ها و يا برخی ديگر از مشاغل که محل فعاليت الزاما همراه مجوز کسب است، اين محل بصورت تطعي يا  اجاره در اختيار مودي مي باشد .

4-کارت اقتصادي اشخاص حقيقي

رنگ و شکل و مندرجات کارت جديد با کارتهای قبلی تفاوت خواهد داشت و عکس 2*3 مودي ، نام ونام خانوادگی، شماره اقتصادی ، نشانی محل فعاليت تجاری و شماره حوزه مالياتی مودی در آن درج خواهد شد .

7-کارت اقتصادی اشخاص حقوقی:

تغييرات مربوط به اشخاص حقيقي در کارت اشخاص حقوقی نيز وجود دارد. با اين تفاوت که عکس ندارد و نوع شخص حقوقی نيز درج واهد شد . در صورت هماهنگی با خدمات ماشينی کارت اشخاص حقوقی بصورت ليزری صادر خواهد شد .

وظايف مؤدی جهت اخذ کد اقتصادی

1-مدارک لازم کد اقتصادی برای اشخاص حقيقی:

عبارت است از فرم اطلاعات هويتی، تصوير شناسنامه ، (اصل و تصوير)فيش بانکي، مجوز فعاليت يا سند محل فعاليت تجاری (رسمی وغير رسمی )و سه قطعه عکس 2*3 که در صورت داشتن شماره اقتصادی آن را پشت عکس درج و در غير اين صورت مشخصات سجلی پشت آن درج مي گردد.

همچنين فتوکپی کارت اقتصادي يا فيش کامپيوتری (براي دارندگان شماره اقتصادی) به همراه ، تحويل حوزه مالياتی مي شود.

2-مدارک لازم کد اقتصادی براي اشخاص حقوقي

عبارت است از فرم اطلاعات هويتی مربوط ، اگهی تاسيس در روزنامه رسمی و فيش بانکی و فتوکپی کارت اقتصادی يا فيش کامپيوتری (برای دارندگان شماره اقتصادی ) اشخاص حقوقی نياز به عکس ندارند

کد اقتصادی

اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی

1-کليه اشخاص حقوقی که به امر توليد ، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزيع هر نوع کالا و همچنين کارهای خدماتی اشتغال دارند .

2-کليه اشخاص حقيقی که به امر توليد، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزيع هر نوع کالا و همچنين کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذيربط بوده و يا داراي محل فعاليت تجاری می باشند

3-کليه اشخاص موضوع بندهای  1و 2و 4 ماده 2 قانون ماليات های مستقيم مصوب اسفند ماه سال 1366.

تبصره 1-شعبات يا ادارات تابعه اشخاص مذکور در بندهای( الف -3 ) و (الف -1) اين دستور العمل در تهران و يا ساير شهرستانها مکلف به استفاده از شماره اقتصادی تخصيصی به وزارتخانه ، نهادها ، موسسات متبوع مرکزی حسب مورد می باشند .

تبصره 2- منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذيربط ، کليه پروانه های کسب يا کار صادره از اتخاديه های امور صنفی ، اتاق صنايع و معادن و بازرگان ، وزارتخانه ها و يا ساير مراجع ذيصلاح مي باشد .

مدارک اشخاص حقوقی برای گرفتن كد اقتصادی

  • درخواست کتبی شرکت .
  • روزنامه رسمی که آگهی تاسيس شرکت در آن درج شده است .
  • فيش پرداختی مبلغ 10000 ريال به حساب 523 خزانه نزديکی از شعب بانک ملی ايران بابت صدور شماره اقتصادی .
  • فتوکپی شناسنامه از کليه صفحات.
  • تنظيم فرم اطلاعات هويتيی اشخصاص حقوقی .
  • فتوکپی کارت اقتصادي قبلی يا فيش کامپيوتری.

مدارک اشخاص حقيقی برای گرفتن كد اقتصادی

  • در خواست کتبي شخص .
  • فتوکپي پروانه کسب .
  • فتوکپی کامل صفحات شناسنامه .
  • فيش پرداختي مبلغ 10000 ريال به حساب 523 خزانه نزديکی از شعب بانک ملی ايران.
  • تکميل فرم اطلاعات هويتی اشخاص حقيقي .
  • عکس 2*3 متقاضی (سه قطعه)
  • فتوکپی کارت اقتصادي قبلی يا فيش کامپيوتری (در صورتی که قبلا کارت دريافت نموده باشد ).

چنانچه پس از دريافت کارت شماره اقتصادی تغييراتی در اطلاعات هويتی اشخاص حقيقی حادث شود لازم است فرم نمونه را تکميل و بهمراه مدارک مثبته به حوزه مربوطه يا اداره صادرکننده کارت تحويل داده شود تا نسبت به ثبت تغييرات و اصلاح کارت ، اقدام لازم به عمل آيد.

درصورت نیاز به کد اقتصادی و کلیه مراحل تشکیل پرونده مالیاتی در کرج و تهران موسسه حقوقی بین الملل با تیم و کارگروه متخصص کلیه مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی شما را در کرج و تهران با کمترین هزینه و در اسرع وقت انجام می دهد.

همچنین در صورت درخواست ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت علامت تجاری،ودیگر فرایند ثبتی و اداری و حقوقی این مجموعه توانمند و بزرگ آمادگی لازم در جهت ارجاع پرونده شما و رسیدن پرونده به نتیجه مطلوب را دارد.

شما میتوانید در حوزه های ذکر شده جهت مشاوره رایگان با موسسه بزرگ بین الملل تماص حاصل نموده و از چگونگی ارجاع پروند و مراحا ثبتی و هزینه های پرونده خود آگاه گردید.

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید

این کد با کد 12 رقمی که  در حال حاضر توسط اداره امور مالیاتی ارائه می شود متفاوت است. برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید باید مراحل زیر طی شود:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی.
  2. انتخاب گزینه “ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی.
  3. انتخاب گزینه “سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی” از صفحه نمایش داده شده.
  4. وارد کردن اطلاعات اولیه درخواست شده در سایت و ذخیره آن ها.
  5.  پس از انجام مراحل فوق در صورتی که آدرس و کد پستی و اطلاعات خود را به صورت صحیح اعلام کرده باشید پس از چند روز، پاکت مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال می گردد.
  6. از این رو دریافت پاکت فوق باید مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار و بعد از آن مرحله 7 را انجام دهید.
  7. بعد از انجام مرحله 1 و 2، در صفحه باز شده بر روی متن سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی تکمیل و ذخیره کنید.
  8. در این مرحله کار ثبت نام کد اقتصادی به پایان می رسد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات وارد شده کد اقتصادی جدید برای شما صادر می شود.
  9. برای اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، هر چند روز یکبار مراحل 1 و 2 را انجام دهید و در صفحه نمایش داده شده، با انتخاب گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی” و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت کد اقتصادی خود مطلع شوید و در صورت اعلام مشکل توسط سامانه، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

نکته:

  • جهت عدم بروز مشکل برای دریافت کد اقتصادی و عواقب بعدی آن، اطلاعات خود را به صورت کامل و صحیح وارد نماید.
  • برای دریافت کد اقتصادی جدید، حتما باید پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کرده و شماره واحد مالیاتی، کلاسه پرونده و کد اقتصادی 12 رقمی فعلی را دریافت نموده باشید.
  • در زمان تکمیل اطلاعات ثبت، حتما باید شماره واحد مالیات بر ارزش افزوده و کلاسه پرونده خود را وارد کنید. توجه داشه باشید که این اطلاعات با شماره واحد مالیات عملکرد و کلاسه پرونده آن متفاوت است و باید آن را از حوزه مالیات بر ارزش افزوده خود دریافت کنید.
به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها