جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اختیارات هیأت نظار در شرکت

اختیارات هیأت نظار در شرکت
شرح اختیارات هیأت نظار در شرکت و اطلاع از اقدامات اعضای هیأت نظار و نتایج حاصل از آن موضوعی مهم به حساب می آید. لیکن هر یک از اعضای هیات نظار، در انجام مأموریت خود بر طبق قوانین و مقررات جاری ، مسئول اعمال و تقصیرات خود می باشند. وظایف و اختیارات هیأت نظار در شرکت بسته به نوع شرکت است. وظایف و اختیارات هیأت نظار پس از ثبت شرکت را در ادامه ارائه می کنیم.

هیأت نظار چیست؟

قانون تجارت، با پایین این که هر شرکت با مسئولیت محدود که عده شرکای آن بیش از دوازده نفر باشد ،باید دارای هیأت نظار باشد، داشتن هیأت نظار را برای شرکت های با مسئولیت محدودی که تعداد شرکای آن سیزده نفر یا بیشتر باشد، الزامی مقرر می دارد.

هیأت نظار، لااقل دارای سه نفر عضو که در بدو تشکیل شرکت به وسیله شرکاء و از بین شرکاء، انتخاب می شوند، خواهد بود. انتخاب هیأت نظار بر حسب شرایط مقرر در اساسنامه شرکت، تجدید می شود.

مدت مأموریت هیأت نظار را اساسنامه تعیین می کند، ولی اولین هیأت نظار برای یک سال انتخاب خواهد شد. هر چند قانون پیش بینی نکرده است، لیکن می توان گفت به پیش بینی اساسنامه، هیأت نظار می تواند دارای اعضای علی البدل نیز باشد تا در مواردی مانند استعفای عضو یا اعضای اصلی هیأت نظار، به جای آنها به انجام وظایف بپردازند.

اختیارات هیأت نظار در شرکت

وظایف و اختیارات هیأت نظار

  • هیأت نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن، تحقیق کرده و اطمینان حاصل کند  که تمام سرمایه نقد شرکت با مسئولیت محدود، تأدیه و سهم الشرکه های غیرنقدی آن تقویم و تسلیم شده و در شرکت نامه صراحتاً قید گردیده است که سهم الشرکه غیرنقدی، به چه میزان تقویم شده اند (در خصوص این مطالب، قبلاً شماره 566، گفتگو شده است).
  • هیأت نظار باید لااقل سالی یک مرتبه، مجمع عمومی عادی شرکاء را تشکیل دهد و نیز می تواند به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده اقدام کند.
  • اعضای هیأت نظار مکلف اند، دفاتر و صندوق و کلیه اسناد شرکت را به دقت مورد بررسی قرار دهند و همه ساله گزارشی به مجمع عمومی عادی تسلیم کنند . هرگاه در تنظیم صورت دارائی که به وسیله مدیر یا مدیران شرکت تهیه می شود، بی ترتیبی یا خطائی مشاهده نمایند، باید در  گزارش مزبور ذکر نموده و اگر مخالفتی با پیشنهاد مدیر یا مدیران شرکت در تقسیم منافع داشته باشند، دلائل خود را بیان کنند.

تا پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی، هر یک از شرکاء یا نماینده او ، می تواند در مرکز اصلی شرکت حاضر شده از  گزارش هیأت نظار و نیز از ترازنامه و صورت دارائی که جهت تسلیم به مجمع عمومی مزبور به وسیله مدیر یا مدیران شرکت تنظیم شده است ، اطلاع حاصل کند .

برای تعیین وظایف و اطلاع از وظایف هیئت نظار در شرکت موسسه بین الملل راهنمای شما عزیزان خواهد بود. تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها