جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ورقه سهم شرکت سهامی خاص

راهنمای ورقه سهم شرکت سهامی خاص
ورقه سهم شرکت سهامی خاص در صورت کلی سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. بنابراین هر ورقه سهم می تواند نماینده یک یا دو یا چند سهم باشد.اوراق سهام باید متحدالشکل، چاپی و دارای شماره ترتیب باشد و به امضای حداقل دو نفر که به موجب اساسنامه تعیین می شوند، رسیده باشد. در ادامه متن به نکات تخصصی در این زمینه می پردازیم و راهنمای متقاضیان خواهیم بود.

راهنمای ورقه سهم شرکت سهامی خاص

ماده ۲۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در تعریف ورقه سهم بیان داشته است که:

ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. در نتیجه می توان گفت در شرکت های سهامی؛ هر یک از شرکا دارای تعداد مشخصی سهم است و همان گونه که گفته شد هر سهم نیز نماینده مبلغ مشخصی از سرمایه شرکت است.

تعداد سهام یک شخص؛ بیانگر میزان سرمایه ای است که او به شرکت آورده است و همچنین بیانگر میزان سرمایه و مالکیت او در شرکت سهامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت شرکت سهامی خاص می توانید بر روی لینک کلیک نمایید و تمامی نکات را در مقاله تخصصی این مورد دریافت کنید.

راهنمای ورقه سهم شرکت سهامی خاص

برگه سهام شرکت سهامی خاص

برای تشکیل یک شرکت سهامی، شما مانند سایر شرکت‌ها به سرمایه‌ی اولیه نیاز دارید. که این سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص صرفاً از طرف شرکا تامین می‌شود.

در شرکت‌های سهامی عام، علاوه بر شرکا، می‌توانید بخشی از سهام خود را به عموم مردم نیز بفروشید که به آن برگه سهام شرکت سهامی خاص می گویند.

نمونه برگ سهام شرکتهای سهامی خاص

در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نمونه برگ سهام شرکت سهامی خاص می توانید با ثبت بین الملل تماس حاصل کنید. تنها با یک تماس می توانید فرم سهام را به رایگان دریافت کنید.

شرایط درج ورقه سهام در شرکت سهامی

  • ورقه سهم سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد ». بنابراین هر ورقه سهم می تواند نماینده یک یا دو یا چند سهم باشد .
  • اوراق سهام باید متحدالشکل، چاپی و دارای شماره ترتیب باشد و به امضای حداقل دو نفر که به موجب اساسنامه تعیین می شوند، برسد. در ورقه سهم باید نکات زیر قید شود : نام شرکت و شماره ثبت آن .
  • مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن نوع سهم ( با نام ، بی نام و ممتاز ). مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن به حروف و به اعداد تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است .
  • هرگاه سهم به قطعاتی تقسیم شود، این قطعات نیز باید دارای مشخصات فوق الذکر باشد. اضافه می شود که لازم است اوراق سهام و قطعات سهم به مهر شرکت ممهور گردد.

نکاتی که باید در ورقه سهام ذکر شود کدامند؟

سهم بخشی از سرمایه شرکت است که نمایانگر میزان حقوق و تعهدات شرکا در شرکت می باشد. این معنی را می توان از ماده 24 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347دریافت :

سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد.

ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

برگه سهم ممکن است نماینده یک یا چند سهم باشد.

در مواردی هر سهم به چند قسمت تقسیم می گردد که پاره سهم خوانده می شود. برگه های سهم باید متحدالشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و به امضای حداقل دو نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین می شوند برسد.

نکات ماده 26 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 در ورقه سهم

  • نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها.
  • مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن.
  • تعیین نوع سهم.
  • مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن به حروف و با اعداد.
  • تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.

هم چنین تا هنگامی که شرکت در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده ، صدور برگه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است.

این ممنوعیت افزون بر ضمانت اجرای مدنی، یعنی مسئولیت امضا کنندگان به جبران خسارات وارد بر اشخاص ثالث، با مسئولیت کیفری نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

به موجب بند 4 ماده 243 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 تخلف از منع گفته شده مستوجب مجازات مرتکب به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال یا به هر دو خواهد بود.

اگرچه قانون گذار شرکت را موظف به صدور گواهینامه موقت سهم و تسلیم آن به سهامداران تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده، نموده است ، با این حال به دلیل عدم وجود ضمانت اجرا برای این تکلیف، کمتر شرکتی خود را درگیر تشریفات و هزینه های ناشی از صدور گواهینامه مزبور می سازد.

چنین گواهینامه ای که در حکم برگ سهم است، باید معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن باشد، طی یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم، باید ورقه سهم صادر و به سهامداران تسلیم و گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد.

مقنن در ماده 32 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، برای سهم شرطی مقرر داشته که به موجب آن مبلغ اسمی هر سهم و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه باید متساوی باشد. بنابراین نمی توان برای سهام متعدد، قیمت های اسمی گوناگون مقرر نمود.

همچنین مبلغ سهام باید سرراست تعیین شده و به صورت اعشاری نباشد. البته لزوم رعایت تساوی در قطعات سهام ، در صورتی امکانپذیر است که از روی اختیار صورت گرفته باشد، در غیر این صورت در تجزیه قهری به ویژه به علت انتقال سهم یا سهام به وراث و یا در نتیجه کاهش سرمایه، رعایت تساوی در همه حال ممکن به نظر نمی رسد.

در خصوص سهام شرکت های سهامی عام، قانون گذار در ماده 29 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، محدودیتی قائل شده که طبق آن در این شرکت ها مبلغ اسمی هر سهم نباید از ده هزار ریال بیشتر باشد.

در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با شماره تلفن های مجتمع حقوقی بین الملل تماس بگیرید و مشاوره تخصصی و حقوقی در زمینه ورقه سهام در شرکت های سهامی خاص دریافت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها