برند واژه یا اصطلاحی است که در سطح جهانی کاربرد دارد و مدتی است در عرصه های تجاری و بعضاً غیر تجاری نقش ویژه ای را ایفا می کند ومی توان گفت که مهمترین ابزار بازاریابی محسوب میشود.

برند هویت و اصالت  یک کسب و کارمحسوب می شود. برند، سطح تعامل عرضه کننده و مشتری است و ثبت بین المللی برند این سطح تعامل را افزایش می دهد. با اختصاص دادن یک برند یا علامت تجاری به کسب و کار خود آن را به بلوغ رسانده و رونق ویژه ای به کار خود می بخشید.

و اما در رابطه با حقوق بین المللی ناشی از ثبت بین المللی علائم تجاری و نیز طرح صنعتی، اختراع، نشان جغرافیایی و حفظ حقوق مالکیت یا کپی رایت تاکنون در حدود 27 معاهده در کنوانسیون های بین المللی به تصویب رسیده است.

نظارت بر حسن اجرای این معاهدات بر عهده سازمان جهانی مالکیت فکری ( WIPO) واقع در ژنو سوییس است. این معاهدات بین المللی به 3 دسته تقسیم بندی می گردند، دسته اول مربوط به ماهیت برند و حقوق و تکالیف برآمده از ثبت علامت تجاری است. دسته دوم به شیوه و مراحل ثبت بین المللی برند و دسته دیگر به طبقه بندی و موضوعات علائم اختصاص دارد.

ثبت بین المللی برند مادرید

با هدف پرهیز از ثبت علامت تجاری بطور مجزا نزد هر یک از مراجع ثبت علامت تجاری در هر یک از کشورها سازمان جهانی مالکیت معنوی  World Intellectual property Organization  -WIPO  نظامی را جهت ثبت بین المللی علائم تجاری ایجاد کرده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علائم را در برمیگیرند اداره می‌گردد.

هر شخصی که به طریقی (به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقرار بنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هر دو معاهده مذکور مرتبط باشد، می تواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی که تاثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادرید جاری است بهره مند گردد.

کشورهای عضو: در حال حاضر بیش از 85 کشور جهان عضو سیسستم مادرید می باشند و با  این نوع ثبت بین المللی علامت شما در یک یا همه این کشورها به انتخاب شما به ثبت می رسد. لازم به توضیح است که درخواست ثبت بین المللی صرفا از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت اولیه در کشور مبدا می‌باشد.

ثبت بین المللی برند

ثبت بین المللی برند تریپس

این ثبت تحت نظر سازمان تجارت جهانی انجام شده وحامی جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری(TRIPS)  است. یکی از جامع ترین و کامل ترین مقررات درباره حقوق مالکیت فکری محسوب می گردد. این موافقتنامه از نظر پوشش، انواع مختلف حقوق مالکیت فکری را شامل گردیده و مقررات ماهوی نسبتا کاملی را در راستای حمایت از آنها بیان می دارد.

سازمان تجارت جهانی World Trade Organization  (WTO) روند نظارتی و و اجرایی آن را عهده دار است.

ثبت بین المللی برند OHIM

ثبت  OHIM ثبت جامع  و فراگیر اتحادیه اروپا EU) ) می باشد که پس از بوجود آمدن اتحادیه اروپا پایه گذاری شده است. صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی درمدت زمان روند ثبت علامت و نشان تجاری و سهولت در پیگیری دعاوی علیه علامت تجاری از مزایای ثبت یکپارچه اتحادیه اروپا می‌باشد.

کشورهای عضو: اتریش، بلغارستان، بلژیک، جمهوری چک، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتقال، رومانی، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد و انگلستان.

ثبت بین المللی برند Benelux

واژه بنلوکس مخفف نام کشورهایی است که در این معاهده عضویت دارند که عبارتند از : بلژیک، هلند و لوکزامبورگ. در حقیقت با این نوع ثبت ثبت علامت  تجاری به شکل  همزمان در سه کشور همسایه اروپایی شکل می گیرد. این سه کشور علاوه بر اینکه عضو سیستم یکپارچه اروپا OHIM هستند، یک پیمان سه جانبه ثبت و حمایت علامت تجاری را در خود وضع کرده اند. در صورتی که بازار هدف در این سه کشور باشد می توان به جای استفاده از سیستم یکپارچه اتحادیه اروپا، از سیستم بنلوکس استفاده نمود.

کشورهای عضو:بلژیک، هلند، لوکزامبورگ

ثبت بین المللی برند OAPI

ثبت یکپارچه OAPI مبتنی بر  ثبت برند  به صورت همزمان در 16 کشور آفریقایی فرانسوی زبان است که عبارتند از : کشورهای عضو: بنین، بورکینافاسو، کامرون، آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، گینه اکو تریال، گابن، گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج، مال، موریتانی، نیجر، سنگال،توگو

ثبت بین المللی برند ARIPO

ثبت یکپارچه ARIPO به ثبت علامت تجاری بصورت همزمان در 9 کشور آفریقایی اشاره دارد.

کشورهای عضوثبت ARIPO  از این قرارند : بوتسوانا، لسوتو، لیبریا، مالاوی، زامبیا، سوازیلند، تانزانیا، اوگاندا و زیمباوه

توصیه های ثبت مادرید

متقاضی ثبت بین المللی  برند و علامت تجاری علاوه بر تکمیل اظهارنامه ثبت بین المللی باید مبلغ مشخصی را به فرانک سوئیس (۶۵۳ فرانک) برای علائم سیاه و سفید و۹۰۳ فرانک سوئیس جهت علائم رنگی به دفتر بین المللی بپردازد و همینطور مبلغ دیگری را برای ثبت علامت درهریک از کشورها لازم است پرداخت کند و نیز برای کالا و خدمات مازاد برسه طبقه (هریک ۷۳ فرانک) را باید به شماره حسابهای مربوطه که در انتهای اظهارنامه ها درج شده است، واریز نماید.

امتیاز این سیستم این است که متقاضی با ثبت یا تسلیم یک فرم اظهارنامه بین المللی به (زبان انگلیسی یا فرانسه) میتواند درصورت تمایل در۷۳ کشور طرف قرارداد یا تعدادی از آنها بسته به انتخاب خود حمایت از علامت تجاری خود را درخواست و کسب نماید.

این دفتر نیز به نوبه خود پس از ثبت علامت در دفتر ثبت بین المللی و بعد از انجام بررسی های مورد نیاز اظهارنامه را برای ادارات مالکیت صنعتی کشورهای موردنظرتعیین شده در اظهارنامه ثبت بین المللی که حمایت از علامت تجاری درآن کشورها درخواست شده است، خواهد فرستاد.

لازم به ذکر است که هریک از کشورهای مزبور علامت مورد نظر را براساس مقررات ماهوی خود بررسی کرده و از این اختیار برخوردارند که چنانچه حمایت از علامت مزبور را مغایر با مقررات و منافع ملی خود تشخیص دهند، آن را رد نمایند درغیر این صورت علامت مزبور در آن کشور برای مدت ۲۰ سال (۱۰ سال حمایت اولیه و درصورت تجدید علامت برای۱۰ سال دیگر) قابل حمایت خواهد بود.

فواید استفاده از سیستم ثبت بین المللی علائم تجاری

بر اساس مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری ( تحت سيستم مادريد)، علامت با توجه به دستور العمل های  داخلی هر كشور مورد بررسی قرار می گيرد وسپس وارد مسیر ثبت جهانی می شود. یعنی ثبت بين المللی علائم تجاری درمرحله اول با ثبت داخلی در مرجع کشور صورت می گيرد و سپس بصورت خودکار با تعيين كشورهای مورد نظر از سوی مالک علامت درسطح بين المللی به ثبت می رسد.

امتياز اين سيستم اين است كه متقاضی با تسليم يك اظهارنامه بين المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی بهWIPO ميتواند درصورت تمايل در85 كشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید يا تعدادی از آنها بسته به انتخاب خود حمايت از علامت تجاری خود را درخواست و كسب نمايد.

بنابراين برتری خاص استفاده از سیستم مادرید در ثبت آسان ، ارزان و تاثیر بالای آن ميباشد. يعنی تنها بوسيله يک تقاضانامه بين المللی واحد به يک زبان (فرانسه، انگليسی یا اسپانیولی) و پرداخت يك تعرفه به فرانك سوئيس، تحصيل و تامين حمايت ازعلائم تجارتی يا خدماتی دركشورهای تعيين شده در فرم درخواست ممکن می گردد.

همچنين درصورتیكه هرگونه تغییری در علامت ثبت مبداء از طرف صاحب آن صورت گيرد از قبيل تغییر نام، آدرس، مالكيت، تمديد و غيره می توان با تكميل فرم های مربوطه و پرداخت هزینه ای اندك تغييرات مزبور را درسطح بين المللی اعمال نمود.

ديگراينكه مرجع ثبت علامت تجاری مبدا نيز لازم نیست طبقه بندی كالاها وخدمات و انتشار علائم درروزنامه رسمی كشور متبوع خويش را انجام دهد. درواقع ثبت بين المللي مجموعه ای ازثبت های ملی طبق مقررات داخلی هركشور تعيين شده، ميباشد.

مدارك موردنياز برای ثبت بين المللی برند تجاری

نامه تقاضای ثبت علامت خود با درج اسامی كشورهای مورد نظر

  • معرفی نامه برروی سربرگ شركت همراه با امضاء اعضا و دارندگان حق امضاء برای برند حقوقی همراه با مهر شركت و درصورت ارجاع کار به وكیل ارائه وكالتنامه دادگستری.
  • تصویر تایید شده شناسنامه و كارت ملی مديران و صاحبان حق امضاء شركت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شركت (اشخاص حقوقی) و ارائه تصویر تایید شده  شناسنامه و كارت ملی (اشخاص حقيقی) و در صورت ارجاع کار به وکیل  ارائه وكالتنامه رسمی.
  •  گواهی مصدق ثبت مبدا (علامت تجاری درايران) جهت رؤيت و كپی آن به منظور ضبط در پرونده يا ارائه كپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری.
  •  تكميل فرم مخصوص لاتين پس از مشخص شدن كشورهای مورد نظر متقاضی
  •  برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بين المللی (پس ازدریافت معرفی نامه از اداره جهت مراجعه به بانك ملی – شعبه عباس آباد (

به كلیه متقاضیان محترم ثبت بین المللی توصیه میگردد از واریز هزینه های ثبت بین المللی مربوطه قبل از تكمیل و تائید فرم مربوطه توسط اداره ثبت علائم تجاری جداً خودداری فرمایند.

هزینه های ثبت بین المللی برند و علامت تجاری

برآورد هزینه ثبت بین المللی طبق مشخصات مندرج در گواهی ثبت برند داخلی شامل: تعداد طبقات، رنگی یا سیاه سفید بودن علامت می باشد. هزینه محاسبه شده به فرانک سوئیس می باشد و پس ازبررسی و تائید فرم اظهارنامه ثبت بین المللی توسط اداره ثبت علائم تجاری از متقاضی درخواست خواهد شد تا هزینه مزبور را به حساب WIPO واریز نماید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص هزینه های ثبت برند بین المللی با کارشناسان موسسه بین الملل در ارتباط باشید .

 اسامی کشورهای عضو  سیستم ثبت بین المللی مادرید

آنتیگوا و باربادو  جمهوری چک   ايران  ماداگاسكار   سان مارينو  آلبانی    آلمان   ايسلند   مقدونيه  سائوتومه و پرينسپ
ارمنستان   دانمارک   ایتالیا مغولستان  سوريه بن اير  الجزیره    ژاپن   موزامبيك سوازيلند
اتريش استونی  کنیا  ناميبيا   تاجيكستان استراليا  مصر   قرقیزستان   نروژ  ترکمنستان
آذربایجان اتحادیه اروپا كره جنوبی   تركيه   عمان بوسنی و هرزه گوین  اسپانیا   كره شمالی   اوكراين   لهستان
بلغارستان فنلاند   قزاقستان پرتقال ایالات متحده آمریکا بحرين  فرانسه    لیختن اشتاین   رومانی  اوزبكستان
بوتان  انگلستان  ليبريا  صربستان   ويتنام بوتسوان  گرجستان   لسوتو روسيه    زامبيا
بنلوكس غنا لیتوانی  سودان كوراكائو بلاروس یونان  لتونی    سوئد  سينت مارتين
سوئیس کرواسی موروكو سنگاپور   کوبا چین مجارستان  موناكو  اسلوونی ایرلند
مولداوی  اسلوواکی  قبرس مونته نگرو  سییرالئون

 

متقاضیان محترم ثبت بین المللی برند چنانچه در هر کدام یک از مراحل ثبتی با سوال و موردی روبرو شدید می توانید با ثبت بین الملل تماس بگیرید و ضمن مشاوره رایگان از تجربیات مشاوران و کارشناسان خبره و کاردان ما هم بهره مند شوید.