در این مقاله به مباحث ثبت برند و مراحل ثبت برند در کرج ، علامت ، اسم ، نشان ، لوگو و علائم تجاری به صورت کاملا روشن و شفاف می پردازیم در ابتدا به تعریف برند و مزایای ان پرداخته می شود.

برند چیست؟

چنانچه که ما بتوانیم یک سری از خدمات ارائه شده و کالاهای تولید شده توسط یک شرکت، سازمان و یا شخصی را از سایر تولیدات در آن سری متمایز کنیم می‌توانیم به صورت انحصاری برای آن خدمات یا کالا نشانی منحصر به فرد را در نظر بگیریم که برند یا علامت تجاری نامیده می‌شود. چنانچه قوانین مربوط به قانون علامت را بررسی کرده باشید متوجه می‌شوید که سی‌امین قانون مربوط به برند می‌باشد که عبارت است از: الف- هر نشانی که به وسیله آن بتوانیم خدمات و کالاهای تولید شده را از یکدیگر متمایز کنیم علامت نامیده می‌شود. ب- علامت جمعی که در اظهار نامه ثبت معرفی می‌شود همان نشان قابل رویتی است که می‌تواند مبدا و ویژگی‌های دیگری از جمله خدمات اشخاص حقوقی یا حقیقی و یا کیفیت کالای ارائه شده متمایز کند. ج- عنوان یا اسمی که معرفی کننده شخص حقوقی و یا حقیقی باشد، برند نام دارد.

مزیت‌های ثبت برند

چنانچه شما برندی را ثبت کنید این امکان فراهم می‌شود که مشتریان بتوانند محصولات را به راحتی از سایر محصولات تشخیص دهند. ثبت یک برند به راحتی سازمان‌ها و یا شرکت‌ها و محصولات آن‌ها را از یکدیگر تفکیک و متمایز می‌کند. به عبارتی می‌توان برند را ابزاری برای وجهه و شهرت شرکت‌ و سازمان‌ها دانست که برای بازاریابی می‌توانند از برند استفاده کنند. وجود برند سازمان‌ها را تشویق می‌کند که کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و برای افزایش کیفیت سرمایه گذاری کنند. داشتن برند امکان دارد که شرایط را طوری فراهم کند که شما بتوانید برای فعالیت‌های شرکت خود وام دریافت کنید. وجود برند یکی از اجزا مهم موافقت‌نامه هایی می‌باشد که از طرف نمایندگی اعطا شده است. به دارایی شما برای کسب و کار، ارزش و اعتبار می‌دهد. قوانین به صورتی است که محل حق امتیازها منابع مسقیم درآمد هستند که اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده خواهد شد.

مراحل

پس از تصميم گيري انتخاب نام برند مورد نظر، و اقدام براي ثبت آن به ثبت شرکت بین الملل، و تکميل مدارک مورد نياز(کپي شناسنامه و کارت ملي شخص (در صورت برند شخصي)،جواز کسب يا جواز صنايع،کارت بازرگاني (در صورت لاتين بودن نام تجاري)،نمونه ي برند در ابعاد (12*12)سانتي متر) و ارائه ي آن، حدوداً دو ماه کاري زمان مي برد تا استعلام گرفته شود و جواب علامت مورد نظر داده شود. در صورتي که علامت مورد نظر مشکل قانوني نداشته باشد يا قبلاً ثبت نشده باشد و مشابه کلمه ي ديگري نباشد، ثبت نهايي صورت مي گيرد.
  • مدت اعتبار برند تجاری:
مدت اعتبار علامت تجاري 10 ساله مي باشد. و همچنين هر 10 سال بايد برای تمديد آن اقدام گردد.
  • چرا باید برندمان را ثبت کنیم؟
برند یا نام تجاری به اسم کالا یا محصول اختصاص دارد. با ثبت آن برند دارای مالکیت و حق انحصاری آن می باشید. و می توانید آسوده خاطر باشید که رقبا نمی توانند از اسم و کالای شما کپی کنند. به عبارت دیگر مالک و صاحب آن برند می شوید. یعنی دیگر هیچ شخصی حق استفاده از آن را نخواهد داشت. و این حق را خواهید داشت که در صورت استفاده ی دیگران از آن و یا حتی نمونه ی مشابه آن، علیه آنان به مراجع قضایی مربوطه شکایت کنید. و شخص متخلف محکوم به مجازات و جریمه ی نقدی مشخص شده می باشد. ولی در صورتی که آن را ثبت نکرده باشید، ثابت کردن این که شما پیش تر از آنان، از آن استفاده می کردید دشوار می باشد.
  • چگونه برند خود را ثبت نماییم؟
باید ابتدا در نظر بگیرید که می خواهید برند مورد نظر شما، شخصی (به اسم شخص) ثبت شود یا شرکتی (به اسم شرکت ). و اینکه تمایل دارید برند مورد مورد نظر فارسی ثبت شود یا لاتین. مدارک مورد نیاز ثبت برند حقیقی (شخصی):  •    مدارک شناسايي شخص •    جواز کسب يا جواز صنايع •    کارت بازرگاني (در صورت لاتين بودن نام تجاري) •    نمونه ي برند در ابعاد (12*12)سانتي متر مدارک مورد نیاز ثبت برند حقوقی (شرکتی):  •    کپي مدارک ثبتي شرکت •    مدارک شناسايي کسانيکه در شرکت حق امضا دارند. •    داشتن جواز صنايع يا جواز تاسيس •    داشتن کارت بازگاني (در صورت لاتين بودن نام تجاري) •    نمونه ي برند در ابعاد (12*12)سانتي متر

مراحل ثبت علامت تجاری و برند در موسسه حقوقی بین الملل

1.    انعقاد قرارداد 2.    ارسال و تکمیل مدارک الف ) اشخاص حقیقی : کپی شناسنامه و کپی کارت ملی ب ) اشخاص حقوقی : 1. کپی شناسنامه و کارت ملی 2. آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت ج ) نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد 10 در 10 سانتی متر د ) در صورتی که علامت به صورت لاتین باشد وجود کارت بازرگانی الزامی است. 3.    برابر اصل کردن مدارک توسط وکیل 4.    پرداخت مبلغ حق الوکاله و اخذ شماره فیش واریزی 5.    تنظیم مدارک و ارجاع به اداره مالکیت صنعتی 6.    در صورت ابلاغ اخطار ,  رفع نقص سریعا صورت بگیرد و الا رد می شود ( 30 روز ) 7.    پرداخت دوم اداره مالکیت صنعتی 8.    پس از 15 روز در روزنامه سایت رسمی می آید. 9.    از تاریخ روزنامه اول , یک ماه بعد روزنامه دوم می آید. 10.    بعد از یک ماه صدور پروانه 10 ساله  علامت تجاری صادر می شود . 11.    امکان تمدید و تغییر و انتقال علامت تجاری ثیت شده وجود دارد.

مراحل و زمان ثبت برند

در مورد مدت زمان لازم برای ثبت برند باید گفت که با توجه به نوع درخواست و مدارک ارائه شده زمان لازم برای ثبت برند متفاوت است، اما اصلی ترین موضوع در ثبت برندتنظیم صحیح و بدون ایراد اظهارنامه ی تسلیمی به اداره مالکیت معنوی می باشد، به طوری که اگر در هنگام تنظیم اظهارنامه ثبت برند اشتباهی صورت گیرد مدت زمان طولانی را از دست خواهید داد، مراحل تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه در زمان پیگیری در سامانه اعلام می گردند به شرح زیر می باشند: پس از ارسال اظهارنامه و دریافت رمز اظهارنامه بین 24 الی 48 ساعت زمان نیاز است تا اظهارنامه ی درخواستی به اصطلاح طبقه بندی شود و سپس مراحل بعدی آن به صورت زیر انجام پذیرد: 1- کارتابل کارشناس ثبت برند: همانطور که ذکر گردید پس از طبقه بندی برند مورد تقاضای ثبت ، پرونده در اختیار کارشناس مربوطه قرار گرفته و کلیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت،در این مرحله کارشناس محترم اداره فقط پرونده را از لحاظ تکمیل بودن مدارک بارگذاری شده و عدم نقص در اطلاعات ابرازی بررسی می نماید و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اظهارنامه با مستندات ابرازی ،نسبت به رد یا اعلام نقص پرونده اقدام خواهد نمود. نکته در مورد مدت زمان اعلام نظر کارشناس اینکه مدت زمانی که طول خواهد کشید که کارشناس در مورد پرونده ثبت برند شما نظر خود را اعلام کند، بستگی به تعداد پرونده های موجود در کارتابل وی دارد،شایان ذکر است که تعداد پرونده های موجود در کارتابل کارشناس در سامانه قابل مشاهده است. 2- کارتابل کارشناس مسئول ثبت برند: در صورتی که پرونده از نظر کارشناس اداره ایراد فنی نداشته باشد پرونده به کارشناس مسئول ارجاع داده خوهد شد که در این مرحله نیز کارشناس مسئول نسبت به امکان یا عدم امکان ثبت برند مورد تقاضا بررسی های لازم را انجام خواهد داد. بررسی کارشناس مسئول (موسسه حقوقی بین الملل) در مورد امکان ثبت برند در این مورد خواهد بود که عنوان برند مورد تقاضا قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده یا خیر که در صورت تشابه عین با برندی دیگر در همان طبقه مورد درخواست،برند رد خواهد شد و در صورت تشابه چند کلمه ای با برندی دیگر نیاز است پرونده به رئیس اداره ارجاع داده شود تا ایشان در مورد آن نظرات خود را اعمال نمایند. 3- کارتابل رئیس اداره ثبت برند: همانطور که گفته شد اعلام نظر رئیس اداره در مورد ثبت برند زمانی اتفاق می افتد که برای ثبت آن برند نیاز به دستور رئیس اداره باشد، تشخیص ثبت یا عدم امکان ثبت برند در نهایت با رئیس اداره خواهد بود و در صورت تایید ایشان وضعیت پرونده ی ثبت برند به حالت آگهی نوبت اول درخواهد آمد. در هریک از 3 مرحله تشریح شده زمان لازم برای طی این مراحل بستگی به تعداد پرونده های موجود در کارتابل کارشناسان و رئیس اداره خواهد داشت اما به طور کلی و با توجه به تجارب به دست آمده در این زمینه می توان گفت حدود 45 روز الی 2 ماه زمان برای طی مراحل ذکر شده نیاز می باشد. باتوجه به طولانی بودن زمان تا رسیدن به آگهی نوبت اول و یا رد پرونده (به دلایل مختلف) باید توجه داشت که ارسال اظهارنامه و مستندات مربوط به آن بدون نقص و کامل باشد هم چنین مهم ترین نکته در مورد ثبت برند نیز نباید فراموش شود و آن این است که عنوان برند درخواستی باید طوری انتخاب شود که احتمال رد آن به دلیل تشابه بسیار پایین باشد. همانطور که گفته شد در ثبت برند عنوان برند مهم ترین اصل می باشد به همین منظور دپارتمان تخصصی ثبت شرکت بین الملل با استفاده از تجارب خود در زمینه ثبت برند و استعلام های دقیق از برندهای ثبت شده، مرجعی را بانام بانک نام تدارک دیده است که در آن اسامی خاصی برای ثبت برند در طبقه های مختلف موجود می باشد که این اسامی همگی استعلام گرفته شده بوده و احتمال ثبت بالایی را دارند.

مدارک لازم جهت ثبت برند

  • شخص حقیقی:
1-کپی شناسنامه 2-کارت ملی 3-کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) 4-کپی مجوز فعالیت (جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  • شخص حقوقی:
1-کپی شناسنامه 2-کپی کارت ملی 3-کپی روز نامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) 4-کپی مجوز فعالیت (جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) 5-کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)