ثبت برند

ثبت برند چیست؟

صاحب هر کسب و کاری در ایران باشید برای معرفی محصول یا خدمات مجموعه خود باید تحت عنوان اسمی فعالیت کنید که این اسم همان برند کسب و کارتان می باشد، حالا برای اینکه اسم مورد نظرتان تحت حمایت قانونی قرار بگیرد باید اقدام به ثبت برند خود کنید. ثبت برند مستلزم طی مراحلی است و در این زمینه مدارکی لازم است. حتی قوانینی در خصوص آن وجود دارد که باید حتماً رعایت شود و گر نه نمی توانید آن را به ثبت برسانید.

این روزها اشخاص ترجیح می دهند کسب و کار خود را داشته باشند. بنابراین لازم است. بدانید که برای تداوم یک کسب و کار داشتن برند الزامی است. با همراه باشید تا از روند ثبت برند و قواعد و مقررات آن آشنا شوید.

مزایای ثبت برند

در صورتی که بتوانید برند تجاری خود را به ثبت برسانید می توانید از امتیاز های زیر برخوردار شوید.

  1. بعد از ثبت برند می توانید برای دریافت انواع استاندارد های تجاری محصول اقدام کنید.
  2. با ثبت برند می توانید هر نوع تبلیغات تلوزیونی و … را برای محصولات خود داشته باشید و نگران سوء استفاده اشخاص نباشید.
  3. با ثبت برند می توانید در عرصه جهانی بدرخشید و نیز برند خود را به صورت بین المللی نیز ثبت کنید و محصولات تان در سراسر جهان عرضه کنید.
  4. با ثبت برند از هر نوع سوء استفاده اشخاص می توانید برندتان را حفظ کنید.
  5. در صورتی که نتوانستید با برند تجاری خود که آن را به ثبت رسانده اید موفق شوید به راحتی می توانید امتیاز استفاده از آن را انتقال دهید و یا کلاً مالکیت برند را انتقال دهید.

درباره مزایای ثبت برند

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند شخص حقیقی

  • مجوز به نام
  • لیست طبقات برند
  • در صورت نیاز کارت بازرگانی یا عضویت اتاق بازرگانی
  • مدارک شناسایی مالک
  • گواهی امضاء
  • وکالت نامه

مدارک ثبت برند شخص حقوقی

  • مجوز به نام شرکت
  • مدارک شناسایی مدیر عامل
  • آگهی تأسیس
  • آگهی تغییرات
  • لیست طبقات برند
  • در صورت نیاز کارت بازرگانی و یا کارت عضویت شرکت
  • گواهی امضاء مدیر عامل
  • وکالت نامه
  • خود اسم برند

مدارک اظهارنامه ثبت برند

  • نام و مشخصات متقاضی
  • آدرس و یا شماره ای برای ارسال ابلاغیه ها
  • نمونه ای از علامت مد نظر
  •  محصولات  و خدماتی که علامت برای معرفی  آنها ثبت می شود.
  • پرداخت حق ثبت اظهارنامه ثبت علائم تجاری

نکات مهم اظهارنامه ثبت برند

نکات ذیل باید در اظهارنامه ثبت برند قید شود:

  • اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و در صورت لزوم ارائه هر شناسه دیگری الزامی است.
  •  در صورتی که متقاضی نماینده قانونی برای خود تعیین کرده باشد اسم، شماره ملی، نشانی و کد پستی باید ارائه شود.
  •  فرد یا افرادی که شایستگی دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند و در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد اسم، نشانی و کد پستی باید قید گردد.
  •  در کادر مربوط نمونه ای از علامت تجاری باید چسبانده شود.
  •  در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت بر اساس حروف خاص انتخاب شده باشد توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف باید مشخص گردد.
  • کالاها و خدماتی که برای تشخیص آن ها از علامت استفاده می شود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی باید ذکر گردد.
  •  درصورت درخواست حق تقدم باید ذکر گردد.
  • رشته ای که مالک علامت فعالیت می کند ذکر گردد.
  •  در صورتی که ثبت علامت جمعی  مورد درخواست باشد باید ذکر گردد.
  • در صورتی که علامت از حروف لاتین انتخاب شده باشد باید، آوانویسی درج و ترجمه آن قید گردد.
  • در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد رنگ باید ذکر گردد.
  •  در صورتی که علامت سه بعدی است جهت ثبت آن بایدسه بعدی بودن علامت ذکر گردد.
  • محتویات باید تعیین شود.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند باید ابتدا در سامانه مالکیت صنعتی برای مالک برند حساب کاربری باز کنید. برند باید در سامانه مالکیت صنعتی نسبت به آن اظهار نامه الکترونیکی صادر شود. و بعد از حدود 35 الی 45 روز ابلاغ تایید یا رد آن صادر شود.

در صورت تایید برند باید روزنامه نوبت اول طی حداکثر 30 روز انتشار یابد و بعد از طی سی روز دوم نسبت به ثبت اسم و شماره ثبت آن باید هزینه حق ثبت پرداخت شود در قدم آخر نیز روزنامه دوم طی یک هفته منتشر خواهد شد و وکیل یا خود مالک برند با اصل مدارک می تواند جهت دریافت تصدیق نامه برند به اداره ثبت مالکیت صنعتی مراجعه کند.

مراحل پس از ثبت اظهارنامه و تکمیل مراحل ثبت برند

  1. طی 45 روزکاری پذیرش یا رد اظهارنامه ثبت برند و علامت تجاری  مشخص شده و به شما اعلام می شود.
  2. پس از رسیدگی در صورت پذیرش باید با ارسال مدارک به مرجع ثبت برند تشکیل پرونده انجام شده و پیگیری های لازم انجام گردد. پس از آن جهت درج آگهی اول برند ابتدا هزینه لازم واریز شده و سپس برای نوبت اول آگهی انجام می گیرد. سپس از طریق سایت یک ماه مدت زمان اعتراض نسبت به آگهی اول در نظر گرفته می شود.
  3.  پس از طی یک ماه از صدور روزنامه رسمی اولیه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی شده توسط شماره اظهارنامه و رمز آن مبلغ نهایی بابت گواهی ده ساله انحصاری شده برند خود را به شکل آنلاین واریز نمایید. طی 7 الی10 روزکاری آگهی دوم صادر و وارد سایت روزنامه رسمی شده مبلغ روزنامه دوم نیز (اینترنتی) واریز می گردد. طی 10 روز کاری پس از صدور روزنامه دوم به همراه  نمونه کپی از کلیه اسناد ثبت علامت (آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم) به اداره مالکیت صنعتی مراجعه  کرده درخواست پروانه ده ساله انجام می پذیرد. پس از درخواست گواهی ده ساله ظرف 2-3روز کاری گواهی صادر می گردد.

در صورت ایجاد نقص در پرونده ثبت برند یا در اظهارنامه در صدد رفع آن با توجه به درخواست های کارشناسان اقدام کنید. در صورت مردود بودن اظهارنامه پرونده مختومه شده و بیش از آن امکان پیگیری وجود ندارد.

ثبت برند و اقدامات لازم برای آن

نکات ثبت برند

  • ثبت برند باید در سامانه ثبت مالکیت صنعتی انجام شود.
  • برای اطمینان از ثبت می توانید استعلام برند را به صورت آنلاین دریافت کنید.
  • ثبت برند به صورت آنلاین می باشد.
  • در صورت نقص می توانید ظرف 30 روز می توانید اعتراض کنید.
  • در صورت تایید برند ظرف 30 روز باید روزنامه نوبت اول را پرداخت کنید.
  • ثبت اسم سایر برند ها غیر ممکن می باشد.

هزینه ثبت برند

جهت اطلاع متقاضیان ثبت برند و علامت تجاری باید خدمت شما عرض کنیم که هزینه ثبت برند همانند دیگر خدمات ثبت شرکتها در هر مجموعه و موسسه حقوقی دارای بخش ها و قسمت های مختلف می باشد.

با توجه به نوع کالا و خدماتی که شما ارائه می کنید یا می فروشید باید برند خود را به ثبت برسانید.الزاما برای همه کسب و کار هایی که تعدد فروشندگان و یا ارائه دهندگان زیاد باشد معمولا احتمال سوء استفاده از یک نام خاص زیاد می شود که شاید برای افرادی که با آن نام کار می کنند خیلی جالب نباشد.

البته در این قسمت بیشتر به هزینه ها می پردازیم و اهمیت ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در مقالات دیگر عنوان کرده ایم. به شما دوست عزیز توصیه می شود که با اطلاعات بیشتر به موسسه ثبت شرکت ها رفته و از خدمات آن ها استفاده نمایید.

در واقع هزینه برند شامل دو بخش اساسی می شود. یک قسمت آن حق الزحمه موسسه ثبتی می باشد که بصورت توافقی می باشد و توسط کارشناس موسسه ثبت و متقاضی با بحث و گفتگو به یک مبلغ به توافق خواهند رسید.

گفتنی است که این مبلغ هرچند توافقی است ولی از عرف نباید خارج باشد و با نوع ارائه خدمات همخوانی داشته باشد.لازم به ذکر است که نرخ هزینه برند و علامت در مجتمع ثبت برند بین الملل طبق جدول هزینه های اداره مالکیت صنعتی می باشد.

لیست تمام هزینه ثبت برند

اقلام هزينه: ۱ـ حق ثبت اظهارنامه به ازاء يك طبقه

  1. شخص حقيقی: ۲۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۴۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: هر طبقه اضافی

  1. شخص حقيقیي: ۲۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۴۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۲ـ حق ثبت علامت به ازاء يك طبقه

  1. شخص حقيقی: ۱.۲۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۲.۴۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: حق ثبت هر طبقه اضافی

  1. شخص حقيقی: ۱۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۳ـ حق ثبت تمديددوره های ده ساله

  1. شخص حقيقی ـ شخص حقوقی: معادل حق ثبت علامت

اقلام هزينه: ۴ـ جريمه تاخير در تمديد ثبت

  1. شخص حقيقی ـ شخص حقوقی: معادل نصف حق ثبت علامت

اقلام هزينه: ۵ ـ هزينه استعلام براي انتقال، اجازه بهره برداري يا اعراض

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۶ ـ حق ثبت انتقال قراردادي و قهري به ازاء هر طبقه (با هر تعداد كالا و خدمات)

  1. شخص حقيقی: ۱۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: حق ثبت انتقال براي هر طبقه اضافي

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۷ـ حق ثبت مجوز بهره برداري يا فسخ و خاتمه آن به ازاء يك طبقه (با هر تعداد كالا و خدمات)

  1. شخص حقيقی: ۱۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: حق ثبت اجازه بهره برداري يا فسخ و خاتمه آن به ازاي هر طبقه اضافي

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۸ ـ هزينه هربار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۹ـ حق ثبت انتقال اظهارنامه يا اجازه بهر ه برداري از آن

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۰ـ حق ثبت تغييرات (غير از انتقال مالكيت و اجازه بهره برداري)

  1. شخص حقيقی: ۵۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۱ـ هزينه صدور گواهي المثني

  1. شخص حقيقی: ۱۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۲۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۲ـ هزينه رونوشت مصدق

  1. شخص حقيقی: ۵۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۱۰.۰۰۰

قلام هزينه: ۱۳ـ هزينه اخذ تاييديه تسليم اظهارنامه يا صدورگواهي نامه

  1. شخص حقيقی: ۱۵.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۳۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۴ـ هزينه رسيدگي به اعتراض به رد ثبت

  1. شخص حقيقی: ۵۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۷۵۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۵ـ هزينه رسيدگي به اعتراض به تقاضاي ثبت

  1. شخص حقيقی: ۱.۵۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۳.۰۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۶ـ وديعه تسليم دادخواست ابطال به دادگاه

  1. شخص حقيقی: ۳.۰۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۴.۵۰۰.۰۰۰

اقلام هزينه: ۱۷ـ هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي به عنوان اداره مبدا

  1. شخص حقيقی: ۲۰۰.۰۰۰
  2. شخص حقوقی: ۴۰۰.۰

مدارک ثبت برند

حق و حقوق  ناشی از حمایت از علامت تجاری و برند

امروزه اغلب صاحبان حرف و مشاغل می دانند که داشتن یک اسم و نشان تجاری ماندگار چه تاثیری بر کسب و کار آنها خواهد داشت اما تعداد زیادی از همین افراد هنوز به اهمیت ثبت علامت و حفاظت از آن پی نبرده اند.

پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری  آن علامت حق انحصاری پیدا می کند و بر اساس این حق جلوی هرگونه سو استفاده احتمالی از آن گرفته می شود و با هرگونه نسخه برداری و استفاده غیرمجاز از علامت برخورد خواهد شد.

اگر علامت تجاری به ثبت نرسد، رقبا  از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب تصور غلط مشتری  گردد.

برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است بی نتیجه بماند.

اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.

این امر نه تنها مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به حسن شهرت و وجهه صاحب علامت خدشه وارد کرده  بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت پایین تری داشته باشد.

بعلاوه، اعطای  اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌ نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.

به علاوه می توان از علامت تجاری ثبت شده برای دریافت تسهیلات بانکی نیز استفاده نمود که خود نشان از اهمیت بالای ثبت برند دارد.

نحوه سریع ثبت برند

مدت اعتبار علائم تجاری پس از ثبت

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن برای دوره‌هاي متوالی ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌. يك مهلت ارفاقی شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، برای پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته می‌شود.

علائم تجاری و برند قابل ثبت

با توجه به این نکته که علامت تجاری می تواند حاصل از ترکیب انواع حروف و ارقام و یا تصاویر و طرح های بی شمار باشد  بنابراین دست ما برای طرحی یا انتخاب یک برند یا علامت تجاری متناسب با کسب و کار مورد نظر باز است.

علاوه بر اینگونه علائم ، علائم جمعی یا اشتراکی نیز دسته دیگری از علائم می باشند، که مخصوص به اتحادیه ها یا صنوف مختلف هستند و اعضا ء آنها به منظور اعلام کالاها و خدمات خود با یک کیفیت ویژه از این علائم استفاده می کنند.

دسته دیگری از علائم نیز هستند که منوط بر هیچ گونه عضویتی نیستند و در صورت اثبات کیفیت خاص از سوی تولیدکننده این علائم تصدیق کننده به آنها اعطا شده و بر روی کالای آنها درج می گردد. به عنوان مثال استاندارد ایزو 20.

علامت های تجاری و برند های زیر امکان ثبت ندارند :

واژه‌های عام. : ثبت کلمه پکیج به عنوان برندی برای پکیج های دیواری امکان پذیر نیست زیرا به همه انواع آن اشاره دارد.

واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه تلخ برای تولید شکلات  تلخ قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.

برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است.

علائمی که متضاد با  نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

واژه شناسی برند

  • ثبت لوگو.
  • ثبت برند.
  • ثبت علامت تجاری.
  • ثبت آرم یا آرم تجاری.
  • ثبت نام تجاری.
  • ثبت مالکیت معنوی.
  • ثبت نماد تجاری.
  • ثبت نشانه تجاری.

هزینه ای دقیق برای ثبت برند را می توانید از کارشناسان و متخصصان بین الملل بپرسید.

در آخر می خواهم به سوالی که برای خیلی از افراد ایجاد شده است پاسخ دهم، آیا ثبت برند اجباری است؟ پاسخ منفی است. هیچ اجباری در خصوص برند وجود ندارد. اما به دلیل اینکه استفاده از برند های ثبت شده تبعات قانونی به دنبال دارد بنابراین یا باید برندی ثبت کنید و یا اینکه بدون برند فعالیت کنید. چون قطعا از اینکه برند مورد استفاده تان برای شخص دیگری باشد بی خبر خواهید بود و برای تان تبعات قانونی دارد. هم اکنون می توانید برای ثبت برند خود از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان بگیرید.

اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی راهی برای خلاقیت در صنعت بسته بندی

صنعت بسته بندی مواد غذایی، دنیای جذابی است در مسیر بسته بندی باید مجوز بسته [...]

ثبت شرکت مواد غذایی چطور انجام می شود؟

صنایع غذایی، دنیایی پر رمز و راز و جذاب است که فرصت‌ های شغلی و [...]

شروع قانونی و اصولی کسب و کار آنلاین با جواز کسب و کار اینترنتی

همه کسب و کار های فعال در فضای وب و اینترنت از این پس بر [...]

جواز نظام صنفی رایانه ای: گامی در جهت ساماندهی مشاغل حوزه IT

نظام صنفی یکی از آن جملاتی است که خیلی به گوش ما آشنا می آید، [...]

اسم های دو سیلابی خاص و منحصر به فرد

انتخاب اسم شرکت همیشه چالش خود را داشته است برای آن دسته اشخاصی که به [...]

شرایط افزایش سرمایه غیر نقدی شرکت دستگاه پوز

2.یکی از شرکت های فعال در دنیای تجارت امروز شرکت های فروش دستگاه پوز هستند. [...]

دریافت گواهی انتقال سهام از سامانه مالیاتی

گواهی انتقال سهام یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که این روزها دغدغه شرکت هایی [...]

مرکز خرید و فروش برند آماده- خرید بدون واسطه برند

این روزها افراد در جستجوی کسب سود هستند و این موضوع بدون داشتن نماد و [...]

نحوه اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران از آن دسته گواهی هایی است که پس از آنکه شرکت [...]

سامانه جواز کسب در کرج

داشتن مجوز کسب و کار برای مشاغل آزاد الزامی است از این رو برای اینکه [...]

صلاحیت و اختیارات مجامع عمومی شرکت ✔️

توضیحات کامل درباره صلاحیت مجمع های عمومی

ثبت علامت تجاری | مشاوره رایگان

در این مقاله توضیحات جامعی درباره ی ثبت علامت تجاری، نحوه ثبت و مراحل و [...]