جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

رتبه بندی شرکت و نکات حقوقی افزایش رتبه شرکتها

راهنمای رتبه بندی شرکت 

رتبه بندی شرکتها امری مهم در شرکتهای پیمانکاری و انفورماتیک است که با دانستن نکات حقوقی آن می توانید در صورت لزوم اشخاص رتبه آور را برای ادامه فعالیت های خود در شرکت استخدام و از تجارب آن ها بهره ببرید. مقاله ای که در ذیل برای شما آورده شده است درباره رتبه بندی شرکت می باشد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

راهنمای رتبه بندی شرکت

هر شرکتی برای اینکه بتواند با شرکت و نهادهای دولتی قراردادی را منعقد نماید مستلزم اخذ رتبه هستند. در صورتی که این چنین نباشد قادر به منعقد نمودن قرارداد با شرکت و نهادهای دوتی نمی باشد. بهتر است بدانید در بعضی مواقع به جای رتبه بندی از اصطلاح گواهی صلاحیت کار نام برده می شود که برای دریافت آن باید به سامانه ساجات مراجعه کنیدو بر اساس اصول و قواعد این ارگان اقدام کنید.

در برداشتن رتبه جهت شخص حقیقی و حقوقی الزامی می باشد و سبب می گردد که در میان رقبا شناخته شود و سبب اعتبار هم می گردد.

شرکت ها از نظر سازمان فنی و عمران استاندارد به دو دسته تقسیم می شوند:

شرکت هایی که به آنها پیمانی اطلاق میشود و دسته ی دوم به شرکت های مشاور شناخته می شوند.

این دو دسته به ترتیب قادر به دریافت رتبه هایی از 5 تا 1 و رتبه هایی از 3 تا 1 هستند. برای رتبه بندی شرکت های پیمانی نیروی مهندسی یکی از معیارهای اصلی رتبه بندی شرکت محسوب می شود. اما در شرکت های مشاور علاوه بر مهندسین امکانات نرم افزاری نیز در نظر گرفته می شوند.

نهایتا در راستای ارتقا رتبه بندی شرکت ( اخذ گرید ) هم لازم بذکر است مبلغ مراودات مالی 15 سال اخیر شرکت و اظهار نامه های مالیاتی بسیار حائز اهمیت است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق (معاونت فنی و عمران استانداری فعلی) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم بندی نموده و برای شرکت های پیمانکاری رتبه 5 و 4 و 3 و 2 و 1 تعریف می نماید که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود و برای شرکت های مشاور رتبه 3 و 2 و 1 تعریف می نماید که 3 پایین ترین و 1 بالاتربن رتبه است.

برای اخذ گرید شرکت های پیمانکار ملاک اصل تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیات مدیره یک شرکت است ولی برای اخذ گرید شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

برای اطلاع از نحوه ثبت شرکت مهندسی می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری ( اخذ گرید پیمانکاری ) ، بررسی میزان توانایی شرکت ( براساس نفرات و سوابق آنها ، تجربه کاری و توان مالی ) می باشد .

این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری مصوب می شود انجام می گیرد . رتبه بندی شرکت ها ( اخذ گرید ) در 11 رشته معرفی شده و در پایه های (1،2،3،4،5) انجام می گیرد که پایه 5 کمترین و 1 بیشترین پایه است .

جهت کسب رتبه بندی شرکت پایه 5 شرکت می بایست امتیاز نفرات را که برای رشته ( رشته های) درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه اعضای هیات مدیره انجام می گیرد.

جهت کسب پایه چهار (1،2،3،4) شرکت می بایست امتیاز نفرات و سقف تجربه کاری تعیین شده برای هر رشته و پایه و سقف توان مالی تعیین شده برای هر رشته و پایه را به صورت مجزا داشته باشد .

اخذ رتبه در کرج، اخذ رتبه در تهران توضیحات بیشتر به تفصیل در فرم های پیوستی و ضوابط و آیین نامه های ارائه شده آمده است.

رشته های مختلف پیمانکاری در آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری شرکتها را در 11 رشته مختلف رتبه بندی می کند که عبارتند از :

  • ساختمان (ثبت شرکت های ساختمانی)
  • راه و ترابری (ثبت شرکت های راه و ترابری)
  • صنعت و معدن (ثبت شرکت های صنعت و معدن)
  • تاسیسات و تجهیزات (ثبت شرکت های تاسیسات و تجهیزات)
  • کشاورزی (ثبت شرکت های کشاورزی)
  •  آب (ثبت شرکت های آب)
  •  مرمت آثار باستانی (ثبت شرکت های مرمت و باستانی)
  •  کاوش های زمینی (ثبت شرکت های کاوش های زمینی)
  • ارتباطات (ثبت شرکت های مخابراتی)
  • نفت و گاز (ثبت شرکت های نفت و گاز)
  • نیرو (ثبت شرکت های برق)
راهنمای رتبه بندی شرکت 
راهنمای رتبه بندی شرکت

شرایط رتبه بندی شرکت یا اخذ گرید

جهت اخذ رتبه نخستین قدم ثبت یک شرکت است که حداقل مدرک تحصیلی بیش از نیم اعضای هیئت مدیره آن می بایست کارشناسی بوده باشد.

در میان اعضای هیات مدیره وجود یک از دو شرایط ذیل الزامی است: به کارگیری یک مهندس با سابقه 7 سال سابقه بیمه و زمینه کاری مرتبط که ترجیحا سابقه بیمه آن از شرکت دارای رتبه رد شده باشد و یا وجود دو مهندس با 3 سال سابقه بیمه مرتبط و زمینه.

ناگفته نماند در صورت وجود دو مهندس با سابقه بیمه در اعضای هیئت مدیره شرکت می تواند در دو شاخه متفاوت تقاضای اخذ رتبه را داشته باشد.

شرایط لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری

  • داشتن یک شرکت ثبت شده.
  • حداقل 2/3 اعضاء هیئت مدیره شرکت باید حتماً لیسانس فنی داشته باشند.
  • در هیات مدیره شرکت باید یکی از دو حالت ذیل برقرار باشد :

حالت اول : یک نفر نیروی فنی و مهندسی با حداقل 7 سال سابقه مستند به بیمه و یک نفر نیروی فنی و مهندسی بدون سابقه .

حالت دوم : حداقل 2 نفر نیروی فنی مهندسی هرکدام با حداقل سه سال سابقه مستند به بیمه.

4. در حالت اول که شرکت دارای یک نفر نیروی مهندسی با 7سال سابقه است شرکت فقط می تواند در یک رشته (مثلاً ابنیه) تقاضای رتبه دهد ولی در حالتی که 2 نفر نیروی فنی و مهندسی هر کدام با 3 سال سابقه است شرکت می تواند از دو رشته مختلف (مثلاً راه و ابنیه ) تقاضا دهد.

مدت زمان لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری

مدت زمان لازم جهت اخذ رتبه فوق حدود 2 الی 3 ماه است.

مدارک لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری

  • مدارک ثبت شرکت شامل (اساسنامه، اظهارنامه، شرکت نامه، تقاضا نامه، آگهی تأسیس، آگهی آخرین تغییرات).
  • کپی شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت و یک قطعه عکس از کلیه شرکاء و سهامداران.
  •  گواهی کار و بیمه مربوط به مهندسین.

ارتقا رتبه پیمانکاری ( اخذ گرید شرکت )

برای ارتقاء رتبه از 5 به 1 در شرکت های پیمانکاری مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در 15 سال اخیر توسط شرکت و نیروی فنی و مهندسی شرکت ارزیابی می گردد و در صورتی که شرکت امتیاز مورد نظر را کسب کند و اظهارنامه مالیاتی واجد شرایط را داشته باشد در آن صورت می تواند رتبه خود را از 5 به رتبه های بالاتر ارتقاء دهد .

ارتقا رتبه مشاور

در خصوص شرکت های مشاور نیز برای ارتقاء از پایه 3 به پایه 1 مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در 15 سال اخیر، نیروی فنی و مهندسی، اظهارنامه مالیاتی، امکانات فنی و نرم افزاری ملاک است. در صفحات دیگر این سایت زمان و شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری ( اخذ گرید ) و 33 مشاور و رتبه های بالاتر از هر دو گروه به طور مجزا قید شده است.

رشته های ثبت شرکت های پیمانکاری

  • رشته ساختمان.
  • رشته صنعت و معدن.
  • رشته راه و ترابری.
  • رشته ارتباطات.
  • رشته نفت و گاز.
  • رشته تاسیسات.
  • رشته کشاورزی.
  • رشته آب.
  • رشته انرژی.
  • رشته مرمت آثار باستانی.
  • رشته کاوش های زمینی.

نحوه اخذ گرید شرکت ها

اخذ گریدمتقاضی پس از مطالعه کلیه آیین نامه های مصوب معاونت راهبردی، می بایست باتوجه به شرایط شرکت اقدام به دریافت پایه و رشته مورد نظر نماید.

در ابتدا باتوجه به فهرست مدارک الصاقی در سایت ساجات (هم چنین ضمیمه در همین صفحه)، مدارک مورد درخواست را آماده کرده و در سایت ساجات شروع به ثبت نام می نماید .

این مرحله شامل 2 قسمت (ثبت نام اولیه و ثبت نام مرحله دوم) می باشد. در مرحله اول شناسه و گذر واژه اول دریافت شده و ثبت نام ابتدایی (ورود اطلاعات اولیه شرکت) انجام می شود و در مرحله دوم پس از تایید معاونت راهبردی و دریافت شناسه و گذرواژه دوم، کلیه اطلاعات شرکت باتوجه به رشته و پایه درخواستی بر روی سایت قرار گرفته و کلیه مدارک در محل های مربوطه و تعریف شده الصاق می گردد .

در نهایت پس از ورود و الصاق اطلاعات و مدارک بطور کامل پرونده جهت بررسی به سازمان مربوطه ارسال می گردد. سازمان مربوطه پس از بررسی پرونده (این بخش ممکن است در چندین مرحله انجام پذیرد)، تأیید آن پرونده الکترونیکی شرکت را به استانداری ارسال کرده و کلیه مدارک به طور فیزیکی توسط استانداری دریافت شده و نسبت به صدور کارتکس شرکت اقدام می نمایند. تمامی مراحل فوق از طریق انجمن نیز انجام می گیرد.

 

شرایط رتبه بندی شرکت یا اخذ گرید

هیئت مدیره امتیازآور اخذ گرید شرکت

1. دارا بودن تحصیلات مربوط دانشگاهی (رشته های تحصیلی مندرج در پیوست آیین نامه) حداقل لیسانس برای مدیر عامل و حداقل دو سوم اعضای هیات مدیره الزامی است.

2. در رابطه با افراد امتیازآور شركتهای پیمانكار موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد:

امتیاز اعضای علی البدل هیأت مدیره امتیازآور شركت، با شرایط كاركنان امتیازآور مورد محاسبه قرار می گیرد. (اعضای علی البدل هیئت مدیره در پیمانكاری جزء افراد هیئت مدیره محسوب نمی شوند). هم چنین این موضوع نیز مورد تأكید قرار می گیرد كه افراد “به لحاظ امتیازآور بودن “، صرفاً در یك شركت می توانند امتیازآور باشند.

3.در خصوص موضوع پذیرفتن معافیت تحصیلی افراد به جای كارت وضعیت خدمت در تشخیص صلاحیت شركت های پیمانكاری، این موضوع صرفاً برای اعضای هیأت مدیره شركت (به استثنای مدیر عامل ) مشروط بر اینكه این افراد در راستای استفاده از این امتیاز، تحصیلات خود را در دوره قانونی مقرر طی نمایند بلامانع است .

(البته در صورتی كه شرایط و وضعیت فرد در شركت، با سایر ضوابط و مقررات مربوط از جمله آیین نامه ها و دستورالعمل های تشخیص صلاحیت مغایرتی نداشته باشد).

گواهی صلاحیت کار یا رتبه بندی شرکت

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده که آیا رتبه بندی شرکت با نام صلاحیت کار تفاوتی دارد؟ در پاسخ باید بگیم خیر هر دوی این موارد یکی هستند و بر اساسآن ها می توان گواهینامه تاییدیه اداره کار را دریافت کنید. حال اگر بخواهید نحوه دریافت گواهی صلاحیت کار را بدانید بهتر است ادامه متن را بخوانید و از نحوه دریافت آن اطلاع کسب کنید.

ابتدایی ترین موردی را که باید بدانید این است که گواهی صلاحیت اداره کار پیمانکار را باید از اداره کار استان خود درخواست کنید

دارا بودن محلی برای شرکت که در همان استان سکونت خودتان باشد امری مهم و ضروری است. موضوع فعالیتتان را نیز باید از قبل مشخص کنید.

اینکه بدانید نحوه دریافت گواهی صلاحیت کار را از کجا شروع کنیم از موارد مهم به حساب می آید زیرا از دوباره کاری های اضافی جلوگیری می کند که خود این مورد باعث پرهیز از هزینه ها و وقت شما خواهد شد.

داشتن شرکت مرکزی ابتدایی ترین مورد است  که باید دارای محیط تجاری باشد. تمامی بازرسی های انجام گرفته برای صلاحیت اداره کار در شعبه مرکزی شرکت انجام می شود.

لیست بیمه یکی دیگر از مواردی است که برای دریافت گواهی صلاحیت کار بادی آن را تحویل اداره کار کنید. همچنین لیست هزینه و دستمزد هرکدام از کارکنان را بر اساس تاییدیه های حسابداری در اختیار داشته باشید.

مدیران و یا اعضای هیئت مدیره باید در کلاس های فنی مرتبط با فعالیت در دوره زمان مشخص شرکت کنند که این دوره برای کارفرمایان و تمامی اعضا امری ضروری است. در کنار سپری کردن دوره های 38 ساعته گواهینامه باید در دوره تخصصی رتبه بندی شرکت نیز شرکت کنید.

با در اختیار داشتن مدارک و اسناد شرکت و شخص مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و رونوشت از آنها گواهی را در سامانه بارگزاری کرده تا شروع به دریافت گواهی صلاحیت کار کنید.

چنانچه برای دریافت این گواهی با چالش هایی سر راهتان واجه شدید تنها نیاز دارید تلفن را بردارید و با مشاوران و کارشناسان ثبتی بین الملل تماس بگیرید تا ما آسان ترین روش را با صرف هزینه و زمان بسیار اندک در اختیارتان قرار دهیم. منتظر تماس شما هستیم تا راهنمای تخصصی شما در این عرصه باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها