اگر در ذهن خود موضوعی تحت عنوان چرا باید علامت تجاری در کرج را به ثبت رسانم وقتی می توانم بدون ثبت آن فعالیت و تجارت داشته باشم در سر دارید باید به شما بگوییم در صورت عدم ثبت علامت تجاری و لوگوی خود این امکان را به سودجویان میدهید که از اعتبار شما استفاده کرده و محصولات خود را به بازار ارائه کنند و یا حتی در آینده شما که صاحب علامت هستید را متهم به سواستفاده کنند، در این بین ثبت علامت تجاری یاری رسان اعتبار و عرضه محصولات شما در زمان فعالیتتان خواهد بود. موسسه بین الملل در ادامه متن زیر راهنمای صفر تا صد شما عزیزان خواهد بود تنها کافی است چند دقیقه را صرف مطالعه متن کنید.

ثبت علامت تجاری در کرج

طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand)‏ یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجار (ثبت برند) است.

برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد.

به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند.

برای مثال می‌گویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکتها می‌باشد. شرکتها همواره به دنبال راه هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهم ترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

مدت اعتبار علامت تجاری در کرج

مطابق ماده 14 قانون ثبت علامت تجاری، مدت زمان اعتبار اسم تجاری ده سال می باشد و تمدید اعتبار آن جهت دوره های بعد بدون اشکال می باشد.

علامت هایی که در کشور ایران ثبت شده اند از تاریخ ارائه اظهارنامه مورد حمایت قرار می گیرد. مدت اعتبار ثبت 10سال می باشد. اما صاحب علامت می تواند هر ده سال به ده سال درخواست تقاضای تجدید ثبت علامت تجاری نماید.

ماده ی 20 آیین نامه ثبت علایم مقرر می دارد. هر صاحب علامت یا قایم مقام یا نماینده قانونی او می تواند ثبت علامت را تا شش ماه بعد از انقضاء مدت اعتبار آن هر ده سال یک بار تجدید نماید.

ثبت علامت تجاری در کرج

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از: الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.

ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه با عنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود. بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا يا خدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌ كننده شخص حقيقي يا حقوقي باشد.

ثبت برند تجاری در کرج

استعلام علامت تجاری در کرج

قبل از آنکه علامت تجاری به ثبت برسد. شما باید برای استعلام نشان تجاری اقدام کنید. شما با استعلام علامت تجاری قبل از ثبت متوجه می شوید.

ادامه مطلب
تمدید علامت تجاری در کرج

که برند شما ابتکاری است و سبب گمراه شدن مشتریان نمی شود. مقصود از گمراه نکردن و ابتکاری بودن علامت تجاری این می باشد. که علامت تجاری مورد استفاده روی کالا از نظر شکل جدید می باشد.

به وسیله اشخاص دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است و به ثبت نرسیده است. از آنجایی که حجم ثبت علامت تجاری در اداره مالکیت صنعتی حجم زیادی دارد انتخاب برند سخت تر شده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری در کرج

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارت اند از:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه.
  • کپی مجوز تولید و یا پروانه ی کسب و یا پروانه ی بهره برداری و یا در صورت نیاز دریافت نامه از صنف مربوطه جهت تایید.
  •  تصویر علامت تجاری مد نظر در ابعاد مناسب و ارائه ی مشخصات و ویژگی های علامت و ارائه ی توضیحات لازم در مورد ثبت علامت تجاری جهت ثبت علامت تجاری.
  •  ارائه ی کارت بازرگانی در صورت نیاز.
  • امضای وکالت نامه.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی

  • تصوير برابر اصل شده شناسنامه و كارت ملي.
  •  ارائه پروانه بهره برداری يا مجوز توليد یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری.
  • تصوير علامت مورد نظر به ابعاد 6*6 سانتيمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت.
  •  كارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتي كه علامت مورد نظر لاتين و یا غیر فارسی باشد.)
  • امضای وکالتنامه.

ثبت علامت تجاری در کرج چه مزایایی دارد؟

  • تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

صفات خوب یک علامت تجاری در کرج

  • تناسب.
  • جایگاه مناسب.
  •  تحمل پذیری.
  •  اعتبار.
  •  الهام بخشی.
  •  بی همتایی.
  • جذابیت برند از نظر مصرف کننده یعنی:
  • منشا یا مبدا محصول.
  • واگذاری مسئولیت به تولیدکننده.
  •  خطرپذیری کمتر.
  • هزینه پرس و جوی کمتر.
  • نشانه کیفیت.
  • معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول.
  •  وسیله نمادین برای اظهار شخصیت.

علامت تجاری یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد. تصویری است که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی می کند.

خلاصه ای از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و… ایجاد می کند. در واقع نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند.

همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد. در درجه نخست علامت تجاری (برند) یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید.

اعتماد یک قدم اول حیاتی است که هدف علامت تجاری شتاب دادن به این قدم به وسیله نفوذ تعهد ضمنی علامت تجاری است. اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یادآوری تعهد علامت تجاری عمل می کند.

این نشانه از رنگ، شکل، حروف، و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است.

علامت تجاری ممکن است با آهنگ، شهرت، عبارات گیرا و غیره همراه باشد. تمامی قسمتهای تصویر علامت تجاری به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد علامت تجاری است، عمل می کند.

اگر در جزئیات دقیق شوید می بینید که هر چیزی یک علامت تجاری است،. چرا که ما درکمان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیز های مختلف می سازیم.

برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز علامت تجاری هستند. به عنوان مثال زمانی که می گوییم “سرعت” ، در ذهنتان تصویری از یک ماشین سریع و… تداعی می شود.

افراد هم علامت تجاری هستند. وقتی که مردم شما رامی بینند یا نام شما را می شنوند، تصویری از شما را که دارند به یاد می آورند. (چیزی که شما می توانید فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد).

ادامه مطلب
هدف از ثبت برند در ایلام

در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از علامت تجاری آن شرکت هستند.

دلایل حمایت از علامت تجاری در کرج و حقوق ناشی از آن

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات ‎شان از محصولات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.

پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا می کند. بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.

اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است. که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد.

در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند. ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است.

در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد. بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد.

تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است. بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است.

در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد. گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است.

ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده‌ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.

مدت اعتبار قانونی علامت تجاری ثبت شده در کرج

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالک آن براي دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌.

يک مهلت ارفاقی شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، برای پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

کدام علامت تجاری در کرج قابل ثبت هستند؟

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود.

در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند. در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند.

تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها).

با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل رویت هستند یا می‌توان آن‌ها را به صورت گراقیک نشان داد.

کدام علامت تجاری در کرج قابل ثبت نیستند؟

واژه‌های عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژه‌های عام برای این محصول است.

واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولاً در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.

در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا «نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد.

مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.

برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد. مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).

ادامه مطلب
نمونه پر شده اساسنامه شرکت های سهامی خاص ✔️

علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند. طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست‌:

  •  نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.
  •  خلاف موازين شرعی يا نظم عمومی يا اخلاق حسنه باشد.
  • مراكز تجاری يا عمومی را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايی كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.
  • عين يا تقليد نشان نظامی، پرچم‌، يا ساير نشانهای مملكتی يا نام يا نام اختصاری يا حروف اول يك نام يا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمانهای بين‌الدولي يا سازمانهايی كه تحت كنوانسيونهاي بين‌المللی تأسيس شده‌اند، بوده يا موارد مذكور يكی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  • عين يا به طرز گمراه‌كننده‌ای شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاری باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است‌. و عين يا شبيه آن قبلاً برای خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلی لطمه وارد سازد.
  • عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگری ثبت شده و يا تاريخ تقاضای ثبت آن مقدم يا دارای حق تقدم برای همان كالا و خدمات و يا برای كالا و خدماتي است كه به‌ لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهی شود.

مراحل ثبت علامت تجاری در کرج

مراحل ثبت علامت تجاری در کرج

به طور کلی برای این بتوانید کاری پر رونق را شروع کنید باید از ابتدا برای ثبت برند یا علامت تجاری اقدام نمایید تا بتوانید به بالاترین هدف ممکن برسید.

هر شرکت و یا تولید کننده با ثبت علامت تجاری محصول خود را به صورت متمایز و مشخص به فروش می رساند و می تواند با این کار برای همیشه خریداران و مصرف کنندگان وفادار به خود را داشته باشد.

برای ثبت علامت تجاری می توان از علائم مختلفی استفاده کرد. اما طبق ماده به تصویب رسیده، این علائم دارای شرایط و ویژگی هایی می باشد.

هر کلمه، حرف عدد، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آن ها و… که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود و می توان بنابه سلیقه از آن ها استفاده کرد.

حتی در صورت لزوم می توان از شعار ها و یا علامت های قابل ترسیم استفاده کرد. برای ثبت علامت تجاری باید توجه داشته باشید که در طراحی لوگو باید از علامت های منحصر به فرد استفاده کرد و به هیچ وجه تکراری نباشد.

یعنی این طراحی به گونه ای باشد که معنای عمومی را شامل نشود و فقط محصول مورد نظر را در ذهن تداعی کند و در عین حال گمراه کننده نباشد.

همچنین برای ثبت علامت تجاری باید نامی متناسب با محصول را در نظر گرفت که کالای ورد نظر با آن شناخته شود. ثبت علامت تجاری مراحل مختلف اداری را شامل می شود.

به نحوی که در درجه ی اول شرکت و یا تولید کننده ی کالا پس از تکمیل اظهارنامه، نمونه علامت و فهرست محصولات خود را به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می کند.

اداره ی مذکور پس از بررسی مورد نیاز و تطبیق دادن آن با استانداردهای موجود، در صورت تایید شدن اجازه انتشار آگهی را صادر می کند. و پس از تایید، علامت را به ثبت می رساند.

گواهینامه ی ثبت علامت تجاری را به نام شخص متقاضی صادر می کند. مراحل اداری و قانونی ثبت علامت تجاری حدود 45 – 50 روز کاری را شامل می شود.

اما در حالت کلی بستگی به روند کارهای قانونی دارد و می تواند متغیر باشد. مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی (شرکت ها) و حقیقی تا حدودی متفاوت است.

در صورت تمایل به ثبت انواع علامت تجاری در کرج می توانید با شماره تماس های موسسه بین الملل تماس گرفته و در تمامی گام های ثبت علامت تجاری بصورت تخصصی اقدام به فعالیت کرده و هر کدام از گام های حقوقی را در این زمینه به سرانجام رسانید.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها