طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخصکننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز میگردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجار (ثبت برند) است.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگیهای آن را در ذهن و قلب خود تداعی میکند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد.
به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند.
برای مثال میگویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانامهای برتر میتوانند هیجان و عواطف مصرفکنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نامها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکتها میباشد. شرکتها همواره به دنبال راه هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان میباشند. یکی از مهم ترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص میباشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میآورد.
مدت اعتبار اسم تجاری در کرج
مطابق ماده 14 قانون ثبت علائم تجاری، مدت زمان اعتبار اسم تجاری ده سال می باشد و تمدید اعتبار آن جهت دوره های بعد بدون اشکال می باشد.
علامت هایی که در کشور ایران ثبت شده اند از تاریخ ارائه اظهارنامه مورد حمایت قرار می گیرد. مدت اعتبار ثبت 10سال می باشد. اما صاحب علامت می تواند هر ده سال به ده سال درخواست تقاضای تجدید ثبت علامت تجاری نماید.
ماده ی 20 آیین نامه ثبت علایم مقرر می دارد. هر صاحب علامت یا قایم مقام یا نماینده قانونی او می تواند ثبت علامت را تا شش ماه بعد از انقضاء مدت اعتبار آن هر ده سال یک بار تجدید نماید.
ثبت برند تجاری در کرج
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
طبق ماده 30 قانون علامت، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از: الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه با عنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود. بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا يا خدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعي استفاده ميكنند متمايز سازد.
ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص كننده شخص حقيقي يا حقوقي باشد.
استعلام نشان تجاری در کرج
قبل از آنکه نشان تجاری به ثبت برسد. شما باید برای استعلام نشان تجاری اقدام کنید. شما با استعلام نشان تجاری قبل از ثبت متوجه می شوید.
که برند شما ابتکاری است و سبب گمراه شدن مشتریان نمی شود. مقصود از گمراه نکردن و ابتکاری بودن علامت تجاری این می باشد. که نشان تجاری مورد استفاده روی کالا از نظر شکل جدید می باشد.
به وسیله اشخاص دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است و به ثبت نرسیده است. از آنجایی که حجم ثبت نشان تجاری در اداره مالکیت صنعتی حجم زیادی دارد انتخاب برند سخت تر شده است.
صفات خوب یک برند
- تناسب.
- جایگاه مناسب.
- تحمل پذیری.
- اعتبار.
- الهام بخشی.
- بی همتایی.
- جذابیت برند از نظر مصرف کننده یعنی:
- منشا یا مبدا محصول.
- واگذاری مسئولیت به تولیدکننده.
- خطرپذیری کمتر.
- هزینه پرس و جوی کمتر.
- نشانه کیفیت.
- معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول.
- وسیله نمادین برای اظهار شخصیت.
علامت تجاری یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد. تصویری است که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی می کند.
خلاصه ای از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و… ایجاد می کند. در واقع نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند.
همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد. در درجه نخست علامت تجاری (برند) یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید.
اعتماد یک قدم اول حیاتی است که هدف علامت تجاری شتاب دادن به این قدم به وسیله نفوذ تعهد ضمنی علامت تجاری است. اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یادآوری تعهد علامت تجاری عمل می کند.
این نشانه از رنگ، شکل، حروف، و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است.
علامت تجاری ممکن است با آهنگ، شهرت، عبارات گیرا و غیره همراه باشد. تمامی قسمتهای تصویر علامت تجاری به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد علامت تجاری است، عمل می کند.
اگر در جزئیات دقیق شوید می بینید که هر چیزی یک علامت تجاری است،. چرا که ما درکمان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیز های مختلف می سازیم.
برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز علامت تجاری هستند. به عنوان مثال زمانی که می گوییم “سرعت” ، در ذهنتان تصویری از یک ماشین سریع و… تداعی می شود.
افراد هم علامت تجاری هستند. وقتی که مردم شما رامی بینند یا نام شما را می شنوند، تصویری از شما را که دارند به یاد می آورند. (چیزی که شما می توانید فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد).
در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از علامت تجاری آن شرکت هستند.
ثبت علامت تجاری در کرج چه مزایای دارد؟
- تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
- شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
- اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
- جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی هستند.
- ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند
- شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات شان از محصولات رقبا پی بردهاند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا می کند. بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است. که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد.
در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند. ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است.
در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد. بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد.
تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است. بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است.
در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد. گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است.
ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزایندهای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه میشوند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده در کرج
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن ميباشد. اين مدت با درخواست مالک آن براي دورههاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است.
يک مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع ميشود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته ميشود.
علامت های تجاری قابل ثبت کدام علامتها هستند؟
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب میشود.
در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب میشوند. در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند.
تعداد روز افزون کشورها اجازه میدهند شکلهائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند نیز ثبت شوند مانند رنگها، علائم سه بعدی (شکل یا بستهبندی کالاها)، نشانهای قابل شنیدن (صداها) یا نشانهای قابل استشمام (بوها).
با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیتهایی قائل شدهاند. عمومآ اجازه ثبت نشانهائی را میدهند که قابل رویت هستند یا میتوان آنها را به صورت گراقیک نشان داد.
علامت های تجاری غیر قابل ثبت کدام علامتها هستند؟
واژههای عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژههای عام برای این محصول است.
واژههای توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند.
در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژههای کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد.
مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود، ضروری است.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند.
برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد. مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند. طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست:
- نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.
- خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.
- مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.
- عين يا تقليد نشان نظامي، پرچم، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بينالدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بينالمللي تأسيس شدهاند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذيربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
- عين يا به طرز گمراهكنندهاي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است. و ـ عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.
- عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه بهلحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.
مراحل ثبت علامت تجاری در کرج
به طور کلی برای این بتوانید کاری پر رونق را شروع کنید باید از ابتدا برای ثبت برند یا علامت تجاری اقدام نمایید تا بتوانید به بالاترین هدف ممکن برسید.
هر شرکت و یا تولید کننده با ثبت علامت تجاری محصول خود را به صورت متمایز و مشخص به فروش می رساند و می تواند با این کار برای همیشه خریداران و مصرف کنندگان وفادار به خود را داشته باشد.
برای ثبت علامت تجاری می توان از علائم مختلفی استفاده کرد. اما طبق ماده ی به تصویب رسیده، این علائم دارای شرایط و ویژگی هایی می باشد.
هر کلمه، حرف عدد، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آن ها و… که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب میشود و می توان بنابه سلیقه از آن ها استفاده کرد.
حتی در صورت لزوم می توان از شعار ها و یا علامت های قابل ترسیم استفاده کرد. برای ثبت علامت تجاری باید توجه داشته باشید که در طراحی لوگو باید از علامت های منحصر به فرد استفاده کرد و به هیچ وجه تکراری نباشد.
یعنی این طراحی به گونه ای باشد که معنای عمومی را شامل نشود و فقط محصول مورد نظر را در ذهن تداعی کند و در عین حال گمراه کننده نباشد.
همچنین برای ثبت علامت تجاری باید نامی متناسب با محصول را در نظر گرفت که کالای ورد نظر با آن شناخته شود. ثبت علامت تجاری مراحل مختلف اداری را شامل می شود.
به نحوی که در درجه ی اول شرکت و یا تولید کننده ی کالا پس از تکمیل اظهارنامه، نمونه علامت و فهرست محصولات خود را به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می کند.
اداره ی مذکور پس از بررسی مورد نیاز و تطبیق دادن آن با استانداردهای موجود، در صورت تایید شدن اجازه ی انتشار آگهی را صادر می کند. و پس از تایید، علامت را به ثبت می رساند.
گواهینامه ی ثبت علامت تجاری را به نام شخص متقاضی صادر می کند. مراحل اداری و قانونی ثبت علامت تجاری حدود 45 – 50 روز کاری را شامل می شود.
اما در حالت کلی بستگی به روند کارهای قانونی دارد و می تواند متغیر باشد. مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی (شرکت ها) و حقیقی تا حدودی متفاوت است.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری در کرج
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارت اند از:
- کپی کارت ملی و شناسنامه.
- کپی مجوز تولید و یا پروانه ی کسب و یا پروانه ی بهره برداری و یا در صورت نیاز دریافت نامه از صنف مربوطه جهت تایید.
- تصویر علامت تجاری مد نظر در ابعاد مناسب و ارائه ی مشخصات و ویژگی های علامت و ارائه ی توضیحات لازم در مورد ثبت علامت تجاری جهت ثبت علامت تجاری.
- ارائه ی کارت بازرگانی در صورت نیاز.
- امضای وکالت نامه.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی
- تصوير برابر اصل شده شناسنامه و كارت ملي.
- ارائه پروانه بهره برداري يا مجوز توليد یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری.
- تصوير علامت مورد نظر به ابعاد 6*6 سانتيمتر به تعداد 12 عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت.
- كارت بازرگاني بنام شخص دارنده جواز (در صورتي كه علامت مورد نظر لاتين و یا غیر فارسی باشد.)
- امضای وکالتنامه.
طبقهبندي بينالمللي علائم صنعتي و تجاري
طبقه 1 – مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع، علوم، عكاسي و هم چنين كشاورزي، باغباني و جنگلباني؛ رزينهاي مصنوعي پردازش نشده؛
پلاستيكهاي پردازش نشده؛ كودهاي گياه؛ تركيبات اطفاء حريق؛ مواد آبكاري و جوشكاري فلزات؛ مواد شيميايي براي نگهداري مواد غذايي؛ مواد دباغي؛ چسبهاي صنعتي.
طبقه 2 – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاك؛ موادضدرنگ زدگي و جلوگيري كننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگي؛ مواد تثبيت رنگ، رزين يا صمغهاي خام طبيعي؛ فلزات به صورت پودر يا ورق براي نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
طبقه 3 – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكهگيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغنهاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيونهاي مو؛ گرد و خمير دندان.
طبقه 4 – روغنها و گريسهاي صنعتي؛ روانكنندهها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ.
طبقه 5 – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكستهبندي، لوازم زخمبندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كنندهها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه.
طبقه 6 – فلزات عادي و آلياژهاي آنها؛ مواد ساختماني فلزي؛ ساختمانهاي فلزي قابل حمل؛ مواد فلزي خطوط راهآهن؛ كابل و سيمهاي غيربرقي از جنس فلزات عادي؛ آهنآلات، اقلام كوچك فلزي؛ لوله و مجراهاي فلزي؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادي كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ سنگهاي معدني فلزات.
طبقه 7 – انواع ماشين و ماشينهاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست حلقههاي اتصال قطعات ماشينها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي.
طبقه 8 – انواع ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار ميكنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ.
طبقه 9 – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازهگيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيرهسازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسكهاي قابل ضبط؛ ماشينهاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاههايي كه به سكه كار ميكنند؛ صندوقهاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشينهاي حساب، تجهيزات دادهپردازي و رايانهاي؛ دستگاه آتش نشاني.
طبقه 10 – آلات و ابزار جراحي، پزشكي، دندانسازي و بيطاري، اندامهاي مصنوعي، دندان و چشممصنوعي؛ اقلام ارتوپدي؛ مواد بخيه زني.
طبقه 11 – دستگاههاي روشنايي، حرارتي، مواد بخار، طبخ، خنك كردن، تهويه، تأمين آب بهداشتي.
طبقه 12 – وسائط نقليه، دستگاههاي حمل و نقل زميني، دريايي يا هوايي.
طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي.
طبقه 14 – فلزات گرانبها و آلياژهاي آنها و كالاهايي كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آنها روكش شدهاند و در ساير طبقات ذكر نشدهاند؛ جواهرات، سنگهاي گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعتسازي و زمان سنجي.
طبقه 15 – آلات موسيقي.
طبقه 16 – كاغذ، مقوا و كالاهاي ساخته شده از آنها كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافي؛ عكس؛ نوشتافزار؛ چسب براي مصارف تحريري يا خانگي؛ لوازم نقاشي؛ قلم مو نقاشي؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتري (به استثناي مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثناي دستگاهها)؛ مواد پلاستيكي براي بستهبندي (كه در ساير طبقات ذكر نشدهاند)؛ حروف و كليشه چاپ.
طبقه 17 – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بستهبندي، درپوشگذاري، انسداد و عايقبندي؛ لولههاي قابل ارتجاع غيرفلزي.
طبقه 18 – چرم و چرم مصنوعي و كالاهاي ساخته شده از آنها كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ پوست حيوانات؛ چمدان، كيسه و كيفهاي مسافرتي؛ چتر، چتر آفتابگير و عصا؛ شلاق، يراق و زين و برگ.
طبقه 19 – مواد و مصالح ساختماني (غيرفلزي)؛ لولههاي غيرفلزي سخت و غيرقابل انعطاف براي استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قير و قطران؛ ساختمانهاي متحرك غيرفلزي؛ بناهاي يادبود غيرفلزي.
طبقه 20 – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك (كه در ساير طبقات ذكر نشدهاند).
طبقه 21 – ظروف خانگي يا لوازم آشپزخانه (كه از فلزات قيمتي ساخته يا روكش نشدهاند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس قلم مو(به استثناي قلم موهاي نقاشي)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تميزكاري؛ سيم ظرفشويي؛ شيشه كار شده يا نيمه كار شده (به استثناي شيشه مورد استفاده درساختمانها) شيشه آلات، اشياء ساخته شده از چيني و سفال كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند.
طبقه 22 – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايهگذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي براي نساجي.
طبقه 23 – انواع نخ و رشته براي مصارف پارچه بافي و نساجي.
طبقه 24 – محصولات نساجي و پارچهاي كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ انواع روتختي و روميزي.
طبقه 25 – انواع لباس و پوشاك، پاپوش و پوشش سر.
طبقه 26 – انواع توري و قلابدوزي، روبان، بند (نوار) حاشيه و قيطان؛ دكمه، قزن قفلي، سنجاق و سوزن تهگرد؛ گلهاي مصنوعي.
طبقه 27 – انواع فرش، قاليچه، حصير و زيرانداز، لينوليوم و ساير كف پوشها، آويزهاي ديواري (غيرپارچهاي).
طبقه 28 – انواع بازي و اسباب بازي؛ لوازم ورزشي و ژيمناستيك كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ تزئينات درخت كريسمس.
طبقه 29 – گوشت، گوشت ماهي، گوشت طيور و شكار؛ عصاره گوشت؛ سزيجات و ميوهجات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و كمپوت؛ تخم مرغ، شير و محصولات لبني؛ روغنها و چربيهاي خوراكي.
طبقه 30– قهوه، چاي، كاكائو، شكر، برنج، نشاسته كاسار يا مانيوك (تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراوردههاي تهيه شده از غلات، نان، نان شيريني، شيرينيجات، شيريني يخي؛ عسل، ملاس يا شيره قند؛ مايه خمير، گرد مخصوص شيرينيپزي يا پخت نان؛ نمك، خردل؛ سركه، انواع سس (چاشني) ادويه جات، يخ.
طبقه 31 – محصولات كشاورزي، باغداري و جنگلباني و دانههايي كه در طبقات ديگر ذكر نشدهاند؛ حيوانات زنده؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر؛ گياهان و گلهاي طبيعي؛ غذاي حيوانات؛ مالت (جو سبز خشك شده).
طبقه 32 – ماءالشعير؛ آبهاي معدني وگازدار و ساير نوشيديهاي غيرالكلي؛ آبميوه و شربتهاي ميوهاي؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه.
طبقه 33 – ….
طبقه 34– تنباكو، لوازم تدخين؛ كبريت.
طبقه 35 – تبليغات؛ مديريت تجاري؛ امور اداري تجارت؛ كارهاي دفتري و اداري.
طبقه 36 – بيمه؛ امور مالي؛ امور پولي؛ امور مربو به معاملات املاك و مستغلات.
طبقه 37 – ساختمانسازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب.
طبقه 38 – مخابرات از راه دور.
طبقه 39 – حمل و نقل؛ بستهبندي و نگهداري كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرتها.
طبقه 40 – بهسازي و عملآوري مواد.
طبقه 41 – آموزش و پروش؛ دورههاي كارآموزي وتعليمي؛ تفريح و سرگرمي؛ فعاليتهاي ورزشي و فرهنگي.
طبقه 42 – خدمات علمي و فناوري و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه؛ خدمات تجزيه و تحليل و تحقيقات صنعتي؛ طراحي و توسعه نرمافزار و سخت افزارهاي رايانهاي.
طبقه 43 – خدمات عرضه اغذيه و نوشابه؛ تأمين مسكن و محل اقامت موقت.
طبقه 44 – خدمات پزشكي؛ خدمات بيطاري؛ مراقبتهاي بهداشتي؛ و زيبايي براي انسانها ياحيوانات؛ خدمات كشاورزي، باغداري و جنگلداري.
طبقه 45 – خدمات شخصي يا اجتماعي كه توسط ديگران براي رفع نيازهاي افراد ارائه ميشوند؛ خدمات امنيتي براي محافظت از افراد، اموال و داراييها؛ خدمات حقوقي…
ثبت علامت تجاری در ایران
در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت علامت تجاری در ایران می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.
برای شناخت کالاها یا خدمات به عنوان یک محصول متفاوت با یک نام خاص از یک علامت یا اسم یا شکل یا طرح که به آن علامت تجاری (برند) گفته می شود.
ثبت علامت تجاری باعث منحصر به فرد شدن محصول یا خدمت در بازار می شود که باعث منحصر به فرد شدن محصول یا خدمت در بازار می شود و باعث رقابت بین محصولات و کالاهای دیگر می شود.
ثبت علامت تجاری به دو صورت حقیقی و حقوقی می باشد. برای اجرای ثبت علامت تجاری دارای 45 طبقه شغلی می باشد که برای ثبت در مرحله اول نیاز به یک مجوز یا نامه یا موافقت اصولی در زمینه مربوطه می باشد. بابت ثبت علامت تجاری در هر طبقه شغلی نیازمند ارسال اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی می باشد.