جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت علامت تجاری | مشاوره رایگان

ثبت علامت تجاری یا نشان تجاری

هر آنچه نیاز شما باشد برای انجام امور ثبت علامت تجاری در ایران و مدارک لازم برای ثبت آن در اینجا گفته می شود تا تمامی بعدهای تجاری و قانونی برای شما متقاضیان ثبت علامت تجاری و برند آشکار شود. در انتهای این متن این اطمینان را خواهیم داد که این مقاله، راهنمای تخصصی و سریع شما در مسیر مراحل ثبت برند و علامت تجاری به همراه هزینه های ثبتی آن خواهد بود.

علامت تجاری یا برند چیست ؟

ثبت علامت تجاری شرکت: در دنیای تجارت امروز برای موفقیت در کسب و کار و پیشی گرفتن از رقبا نیازمند دیده شدن و آشنایی مشتریان با محصولات و خدمات ما می باشد و توانایی این را داشته باشند که بتوانند تمیز بدهند محصولات ما را از محصولات رقبا و زمانی که ما برای محصولات خود نشانه ای ( لوگو ) قرار بدهیم  این امر امکان پذیر می باشد.

این نشانه به برند یا علامت تجاری معروف می باشد که اختصاصی برای هر شخص و محصول است و بسیاری از صاحبان کسب و کارها از اهمیت ثبت علامت تجاری خود بی خبر هستند با ثبت این علامت شما از سو استفاده از علامت و محصول خود می توانید جلوگیری کرده و همچنین مشتریان شما دچار گمراهی نمی شوند در نتیجه اعتماد مشتریان و فروش بیشتر را در پی دارد.

راهنمای ثبت علامت تجاری

علامت تجاری در واقع نشانه استاندارد بودن یک محصول است و اصالت به یک محصول یا خدمات می دهد شما با به ثبت رساندنش علاوه بر اصالت باعث  می شود تا 10 سال آن علامت برای شما باشد و تنها محصول شما با این نام به بازار ارائه داده می شود و حتی می توانید به راحتی آن را به دیگران واگذار نمایید.

علامت تجاری نمادی است جهت  تمایز و معرفی کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی (نهادها، موسسات، شرکتها)

فواید ثبت علائم تجاری

  •  تضمین تمیز دادن محصولات از یکدیگر توسط مشتریان.
  • شرکت‌ها را  قادر می سازد تا محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • بهترین ابزار بازاریابی و اساس  تبلیغات و کسب اعتبارو شهرت برای شرکت‌ها هستند.
  • با اعطایی مجوز استفاده از آنها به اشخاص ثالث منبع درآمدی از محل امتیازها برای مالک علامت محسوب می شوند.
  • جز لاینفک عقد توافق نامه اعطای نمایندگی هستند.
  •  دارایی ذهنی و معنوی اشخاص و شرکتها محسوب می شوند.
  • مشوق شرکت‌ها برای  حفظ یا بهینه سازی  کیفیت  و ویژگی های محصولات هستند.
  • با استفاده از آنها ممکن است روند اخذ وام تسهیل گردد.

چرا مشتریان دنبال برند می باشند؟

طبق آمارهای اکثر مراکز تحقیقاتی 70 درصد افراد زمان خرید، به نام تجاری یا برند خاص توجه می نمایند و به عنوان یک اصل، نام تجاری برای مصرف کننده به مفهوم قدرت و کیفیت بیشتر و بهتر می باشد.

فرآیند ثبت علامت تجاری یا نشان تجاری

  1. توسط خودتان
  2. توسط کارشناسان و وکلای مجرب (مثل ثبت بین الملل)
  3. جدول مقایسه ای، مراحل و فرایند ثبت علامت تجاری توسط کارگروه تخصصی موسسه حقوقی بین الملل و خودتان تشریح گردیده است.
  4. صورت نیاز می توانید از کارشناسان کارگروه برند و برندسازی مشاوره دریافت نمایید

چرا علامت تجاری، برند، لوگو، آرم، نام و نشان تجاری ثبت کنیم؟

با توجه به تعاریف کوتاه در حوزه برند که در بالا اشاره گردید باید بگویم که برند، آرم، علامت و نشان تجاری ستون یک کسب و کار موفق و پویا است و به لحاظ ماندگاری محصول و تداوم کمپانی برند یا علامت تجاری بسیار حائز اهمیت می باشد.

از این رو افراد سودجو در کمین تصاحب نام ونشان و برندی هستند که شما برای آن برنامه ریزی کرده اید و با یک غفلت هر شخصی می تواند در صورت ثبت آن، صاحب علامت تجاری گردد. پس نام ونشان تجاری خود را با کمک از کارگروه تخصصی ثبت شرکت و برند بین الملل به ثبت برسانید.

همچنین قوانین استفاده و نگهداری و اجازه عدم سوء استفاده از علامت تجاری، برند، نام و نشان تجاری، آرم و لوگو بسیارمهم می باشد.

ثبت علائم تجاری

چگونگی ثبت علائم تجاری

امروزه ثبت علائم تجاری به عنوان دارایی مهمی از یک مجموعه یا شرکت به حساب می آید به گونه ای که این دارایی در کنار دانش فنی و مدیریت خلاقانه، ثبت علائم تجاری و حق استفاده از اختراعات و طرح های صنعتی، نیروی انسانی و غیره خود را نمایان می کند.

یکی از عوامل بالابردن ارزش سهام شرکتها اصولاً ایجادبرند و ثبت علائم تجاری آن شرکت و بررسی وفاداری و اعتماد مشتریان به آن برند و علامت  می باشد به گونه ای که سرمایه عظیم آن شرکت وجود مشتریان بالقوه می باشد.

به ثبت رساندن علائم تجاری

یکی از مزایای ثبت علائم تجاری امکان ورود به بازارهای جدید تجاری بدون صرف هزینه بالای تبلیغات می باشد.

با توجه به شناخت مشتریان از برند و آشنایی با محصولات در صورت ورود به عرصه تولید و یا خدمات جدید پذیرش بدون مانعی ایجاد خواهد شد که این امر باعث افزایش فروش در همان بدو فعالیت کاری شما می شود.

پس قبل از هر اقدام کسب و کاری حتما به ثبت علامت یا علائم تجاری خود فکر کنید.

شركتهایی که با ثبت  علامت  تجاری قوی وارد بازار می شوند اغلب می توانند قیمتهای بیشتری برای كالا یا محصولا و یا خدمات  خود تعیین کنند. علت این امر اعتماد مشتریان و وفاداری آنها به کالا و خدمات می باشد و اطمینان خاطری که از مصرف آن کالا کسب می کنند ارزش پرداخت هزینه بالاتر را برای آنان دارد به این ترتیب انتخاب نام تجاری یا ثبت علائم تجاری مناسب و مرتبط به طوری که با تبلیغات مفید و مؤثر شناخت علامت تجاری را ایجاد نماید حائز اهمیت میباشد.

انتخاب نام یا علائم تجاری مناسب

یکی از مهمترین آیتم های انتخاب نام تجاری گزینش نام تجاری متفاوت از رقبا و دارای معنا و مفهوم و مرتبط با حیطه فعالیت است به طوری که این نام تجاری از نظر تلفظ و ماندگاری در ذهن مشتری در ابتدای ورود به عرصه بازار ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشد علاوه بر این تبلیغات محیطی و زبانی در شناخت یک نام تجاری موفق تأثیر گذار میباشد. نام تجاری مناسب  یکی از آیتم های مهم در تعیین قیمت نهایی محصولات می باشد.

ارزش علائم تجاری:

یکی از مزایای علائم تجاری ارزش آن در هدایت مصرف کنندگان در بازار مصرف می باشد به گونه ای که در یک بازار بزرگ و پیچیده، علائم تجاری یک راه کوتاه  در پروسه تصمیم گیری مصرف كننده ایجاد می کند به طوری که در مواجهه با محصولات متفاوت  كه از لحاظ  كلیه جوانب برابر هستند، مصرف‌كننده اغلب برند‌ها یا  علائم تجاری را انتخاب می‌كند  كه آن را می‌شناسند، و تایید مینماید.

لازم به ذکر است که با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مراکز مهم مدیریتی مصرف کنندگان و همچنین جویندگان کار تمایل دارند با شركتهایی كار كنند، كه برند یا علائم تجاری مورد تایید دارند، به جای شركتهایی كه تنوع بالایی از محصولات را با قیمت کمتری به مشتری ارائه می‌دهند.

ثبت علامت تجاری یا نشان تجاری

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق حاصله از ثبت علامت تجاری

امروزه اکثریت تجارو فعالین اقتصادی به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمایز دادن محصولات و خدماتشان پی برده‌اند، اما بسیاری از این افراد هنوز متوجه اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت نمی باشند.

پس از ثبت علامت تجاری مالک آن طبق قانون ثبت علائم تجاری از حقوق حمایتی برخوردار می شود که به موجب آن می‌تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث با علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری وی هستند ممانعت به عمل آورد.

اگر علامت تجاری خود را ثبت نکنید و رقبا از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب اشتباه می گردد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده کنند، سرمایه‌گذاری شما در بازاریابی یک محصول ممکن است برای شما بی  فایده  باشد و به نفع رقبا تمام شود.

زیرا  اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری ثبت شده دیگری استفاده کند، ممکن است مصرف کنندگان  تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.

این امر نه تنها از سود شخص یا شرکت کاسته و مشتریان را گمراه می کند، بلکه به شهرت و اعتبار صاحب علامت نیز خدشه وارد می کند، خاصه اگر محصول رقیب کیفیت نازلتر از کیفیت کالای شما داشته باشد.

با توجه به نقش علائم تجاری در تعیین میزان رشد و موفقیت یک محصول در بازار، ضمانت اینکه در بازارهای هدف به ثبت رسیده باشد لازم است.

مضاف بر اینکه اعطای اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های دیگر بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص بوجود آورد یا مبنای عقد قرارداد اعطای نمایندگی فروش باشد.

گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان معرفی شده و بازار خاص خود را دارد، ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که به طرز موثری از اهمیت علائم برای موفقیت مشاغل به حساب می آید.

مدت زمان اعتبارعلائم تجاری

مدت اعتبار قانونی گواهی ثبت علامت تجاری معادل  ده سال است. اين مدت با درخواست صاحب علامت  براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مربوطه، قابل تمديد است‌. يك مدت زمان ارفاقي برابر با شش ماه كه از زمان پايان اعتبار علامت شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، به همراه پرداخت جريمه تأخير برای تمدید علامت منقضی شده در نظر گرفته مي‌شود.

علائم تجاری که  قابلیت ثبت دارند

هر واژه، حرف یا حروف، ارقام، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا آمیزه ای از آنها که برای معرفی کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری به حساب می آید. در برخی کشورها‌، لوگوهای تبلیغاتی نیز جز علامت تجاری به حساب می آیند و در ادارات ملی ثبت برند به عنوان علامت تجاری به ثبت می رسند. امروزه بالا رفتن تعداد کشورها اجازه می‌دهد شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند از قبیل رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های سمعی (صداها) یا نشان‌های بویایی با این حال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی در نظر گرفته اند و عموما” اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل رویت یا گرافیکی هستند.

علائم تجاری که ممنوعیت ثبت دارند

اسامی عام که به همه انواع یک محصول اشاره دارند قابل ثبت نیستند. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «سرامیک » را برای فروش سرامیک  ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت ردخواهد شد چون «سرامیک » لغتی عام برای این محصول است.

واژه‌هایی که به جای موصوف می نشینند. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه چرم برای  تولیدی اجناس چرمی  قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند. در واقع اگر به تولیدکننده لباس و لوازم چرمی برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «چرم» داده شود، کاری منصفانه نیست.

به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «نو »، «برتر»،  یا «مبتکرانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه  به عنوان بخشی از یک علامت  به ثبت برسند. به عنوان مثال « مارال چرم » که در این صورت، لازم است در اظهارنامه ثبت اذعان گردد که نسبت به آن بخش از علامت که کلمه توصیفی است (در اینجا چرم ) تقاضای ثبت انحصاری نمی گردد.

علائم گمراه کننده (فریبنده): علائم تجاری هستند که مشتری را درمورد هویت، جنس کالا یا منشا جغرافیایی آن دچار اشتباه می کنند .

برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد رد خواهد شد چون علامت موجب اشتباه مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان احتمالا”، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی یا کره حیوانی مربوط است.

علائمی که ناقض انتظام جامعه و اخلاقیات معنوی و  اسلامی می باشند. بطورکلی کلمات یا تصاویری که در تضاد با عرف و هنجارهای اخلاقی و مذهبی که عموما” پذیرفته شده‌ باشند بعنوان علامت تجاری ممنوع الثبت هستند.

پرچم‌ها، سمبل ها و علائم  سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و نهادهای بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) ارسال  شده است قابلیت ثبت ندارند.

  • وجه تمایز  كالاها يا خدمات يك مؤسسه از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر نباشد.
  • خلاف موازين اسلامی و در تضاد با نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.
  • مراكز تجاري يا  اذهان عمومي را به ويژه درمورد منشا جغرافيايي كالاها يا خدمات يا کیفیات آنها دچار اشتباه كند.
  • عين يا کپی برداری ازعلائم نظامي‌، پرچم‌، يا ساير نمادهای مملكتی يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يک نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بين‌الدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي  بين‌المللي ثبت شده‌اند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام ذی صلاح كشور مربوط يا سازمان ذی ‌ربط مجوزاستفاده از آن صادر شود.
  • عين يا به طرز فریب دهنده ای  شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگری در ايران شناخته شده است‌.
  • عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابهی ثبت و مشهور شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباطی وجود نداشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي آسیب بزند.
  • عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تقاضای ثبت علامت تجاری

قبل از هر چیز لازم به ذکر است، که می توانید علامت تجاری را به دو شکل حقیقی و حقوقی به ثبت برسانید. تنها تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن  است.

برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و  در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام  مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. لازم است قبل از شروع ثبت برند  مدارک ذیل را تدارک دیده  و آن ها را اسکن نمایید.

 مدارک اشخاص حقوقی

  •  کپی اسناد ثبتی شرکت به همراه آگهی تاسیس و و آخرین آگهی تغییرات.
  •  کپی از مجوز فعالیت  شرکت، این مجوز ممکن است به نام مدیر عامل نیز باشد.
  • کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به شکل لاتین.
  • کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت.
  • نمونه تصویری علامت تجاری مد نظر با ابعاد 10*10 سانتی متر.
  • مهرشرکت.

 مدارک ثبت برند به نام اشخاص حقیقی

  • کپی مدارک احراز هویت شخص متقاضی.
  • کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط با زمینه تولید و خدمات.
  • کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به زبان انگلیسی.
  • نمونه علامت تجاری در ابعاد 10*10 سانتی متر.

قابل ذکر است، اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه ی استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه  باشد و یا موجبات فریب  عامه مردم را فراهم کند، نمی تواند به عنوان یک نام تجاری به کار رود و غیر قانونی تلقی می گردد.

علاوه براین موارد، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا بر خلاف ضوابط مندرج در قانون استفاده کرده و یا اجازه ی استفاده از علامت جمعی  را  غیر قانونی صادر نموده یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه ی استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را لغو و باطل اعلام  می کند.

هر یک از تولیدکنندگان  که محصول خود را به بازار عرضه می کنند می تواند علامت تجارتی مخصوصی برای آن محصول داشته باشند، بشرطی که علامت مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت رساند و پس از آن از حق انحصاری استفاده از آن برخوردار شوند. برای  ثبت علامت تجاری لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات، مراحل قانونی ثبت آن طی شده باشد.

مراحل ثبت علامت تجاری

در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی رجوع  کنید. بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به  بخش اداره ثبت علائم تجاری  رفته و از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید.

گزینه موافق هستم را انتخاب نمایید. مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد. وارد قسمت اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه) شوید. اطلاعات شخصیت حقوقی(شرکت) و یا حقیقی (شخصی ) را  به طور کامل تایپ کنید.

در قسمت ورود اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده شماره تماس وارد شده رمز و ابلاغیه های بعدی را دریافت می کند.

سپس در قسمت ورود اطلاعات وکیل اگر وکالت خود را به شخصی دیگر واگذار می کنید گزینه وکیل دادگستری را کلیک کرده و در غیر این صورت یکی از مدیران ” انتخاب می شود پس از پایان مراحل، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد.

شما باید پس از امضا ی هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک مراحل ثبت شروع خواهد شد.

بررسی اظهارنامه صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد. پس از تکمیل فرم  مربوطه توسط متقاضی در سامانه، اداره ی مالکیت صنعتی ، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند، در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی، علامت را قابل ثبت بداند، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.

ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد و حالت دیگر نیز ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات  قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن، تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.

در صورتی که اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است.

یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود ، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه ی تاخیر در نظر گرفته می شود. هر ذی نفع می تواند از دادگاه، ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن، طبق ماده ی 59، در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.

چنانچه کسی تقاضای ثبت علامت بازرگانی معینی را کند و دیگری آن را عین علامت ثبت شده ی خود بداند یا آن را شبیه علامت خود تشخیص دهد به طوری که شباهت مذکور مصرف کنندگان عادی اجناس وی را به اشتباه اندازد می تواند به ثبت علامت او اعتراض کند.

سیستم ثبت علامات تجارتی در ایران طریقه ی اعلامی است. رسیدگی اداره ی ثبت محدود است به اینکه علامت مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی نداشته باشد.

چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده ی قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجع به درجه ی شباهت با اداره ی ثبت موافق نباشد.

زیرا قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات تصریح می کند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد.

 

جدول مقایسه کلیه مراحل ثبت نشان تجاری توسط ثبت شرکت و برند بین الملل

مراحل و اقدامات لازم در خصوص ثبت برند یا علائم تجاری کلیه مراحل ثبت برند،علامت تجاری،لوگوآرم و نشان تجاری توسط  ثبت شرکت و برند بین الملل کلیه مراحل ثبت برند،علامت تجاری، لوگو،آرم و نشان تجاری توسط خودتان
ارجاع سیستمی از طریق پورتال سامانه با توجه به نوع مدارک و مجوزهای لازم تعیین طبقات علامت و ثبت در سامانه و واریزهزینه ها امکان ثبت اشتباه در طبقات و رد اظهارنامه و کنسل شدن هزینه های پرداختی های شما
پیگیری های لازم از طریق سامانه حدوداً طی دو ماه با پیگیری مرتب مراحل ثبت و اقدامات لازم جهت مرحله بعدی خودتان هم باید همین زمان را صرف کنید با این تفاوت که وکلای  بین الملل با توجه به اینکه هرروز در اداره ها می باشند و پرونده ها را پیگیری می نمایند
یکی از تخصصی ترین قسمتهای ثبت رفع نقص ها در صورت مشاهده نقص به صورت (تخصصی وقانونی) اقدامات لازم انجام می گردد انجام آن توسط خودتان مشکل و ملزم به داشتن اطلاعات می باشد.
صدورآگهی و تشکیل پرونده ثبتی برند ظرف یک هفته انجام گرفته و گواهی مربوطه توسط مؤسسه ارائه می شود احتمال نقص و کمبود مدارک داشته و ممکن است برای شما روزهای متوالی زمان برباشد
( تقاضای ثبت برند ) ظرف دو روز کاری حضوراً انجام می شود و مراحل هزینه های دولتی نیز پرداخت می گردد حضوراً باید به سازمان مالکیت مراجعه نموده و مبالغ را پرداخت و مراحل اداری اولیه را انجام دهید
پیگیری سامانه ای در این مدت ظرف 15 روزکاری مراحل پیگیری و دریافت آگهی رسمی از اداره ثبت علائم تجاری حضوراً باید مراجعه نمایند و مراحل اداری انجام و آگهی رسمی را باید ثبت و دریافت نمایند
ارجاع آگهی تقاضای علامت به روزنامه رسمی و اعلام هزینه ها پس از گذشت مدت 20روز برای اعتراضات از طریق سامانه پرونده و مراحل اداری را حل و هزینه ها پرداخت می شود در صورت پیگیری مرتب و مسلط به سامانه ثبت علامت، پرونده دریافت و ارجاع به روزنامه و پرداخت هزینه ها
روزنامه رسمی دوم (آگهی رسمی علامت) پس از پرداخت واریزی هزینه های طبقات وغیره.دریافت آگهی رسمی علامت از اداره و ارجاع به قوه قضائیه وانجام تشریفات کانونی و پرداخت هزینه ها و ارسال آن همین روال برای شما می باشد (البته با زمان و هزینه بیشتری)
ارجاع و دریافت روزنامه رسمی دوم و اعلام نتیجه و درج در پرونده روزنامه رسمی اسکن و ارجاع به داخل پرونده می گردد و ظرف چند روز کاری از طرف مؤسسه به اداره مالکیت صنعتی ارجاع خواهد شد همین روال برای شما می باشد
اسکن آگهی رسمی دوم و روزنامه رسمی دوم برای اخذ تصدیق علامت تجاری یا برند برای دریافت تصدیق علامت به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و دریافت تصدیق شخصاً باید به اداره مراجعه و مراحل اداری را حل نموده و پس ازارسال اسکن روزنامه رسمی…پرونده از طریق سیستم درخواست تصدیق را باید انجام و چند روز بعد در صورت درست انجام دادن تشریفات قانونی اخذ نمائید.

 

افراد معترض در ثبت علامت تجاری

  • کسانی که آن علامت را علامت تجارتی خود می دانند.
  • کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد.

در هر یک از دو صورت فوق الذکر اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده،حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی 4 می باشد.بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.

مدت زمان اعتبار علامت تجاری

مدت اعتبار قانونی گواهی ثبت علامت تجاری معادل ده سال است. اين مدت با درخواست صاحب علامت  براي دوره‌هاي متوالی ده ساله با پرداخت هزينه مربوطه ، قابل تمديد است‌.

يك مدت زمان ارفاقی برابر با شش ماه كه از زمان پايان اعتبار علامت شروع میشود، برای پرداخت هزينه تمديد، به همراه پرداخت جريمه تأخير برای تمدید علامت منقضی شده درنظر گرفته مي‌شود.

 اعتراض قبل از ثبت علامت

اعتراض قبل از ثبت علامت باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید. معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند. اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.

اعتراض بعد از ثبت علامت

چون ممکن است اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت علامت نسبت به آن اعتراض کنند.

اعتراض به رد تقاضای ثبت از طرف اداره ی ثبت

اداره ی ثبت قبل از قبولی تقاضای ثبت موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علایم ممنوعه نیست و هم چنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد و چنانچه تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت علامت را رد کند. برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد: در صورتی که تقاضای ثبت رد شود علل رد باید صریحاَ ذکر گردد.

فروش علامت تجاری

قانون فروش برند آماده

خرید و فروش علامت تجاری در کرج (برند) بلا مانع می باشد. این امر موجب می شود برندهایی که به دلایل مختلف از آنها استفاده نشده است ، پیش از به پایان رسیدن اعتبارشان با انتقال به شخص دیگر قابل استفاده گردند .

برند تجاری را در صورتی می توان خرید و فروش کرد که حق استفاده از آن به ثبت رسمی و قانونی شده باشد.تقاضای انتقال باید دراظهارنامه ای تنظیم شود که شماره ثبت برند، نام و نشانی خریدار برند و نام و آدرس وکیل قانونی او در ایران در آن درج شده باشد. اسناد رسمی انتقال و وکالتنامه و آگهی ثبت برند باید به اظهارنامه ضمیمه شده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت فروش برند آماده

  • تمامی اسناد ثبت برند مشتمل بر روزنامه تقاضا و آگهی ثبت برند .
  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار برند .
  • مدارک دال برموضوع کسب و کار .
  • تنظیم قرارداد در دفترخانه پس از اخذ استعلام واگذاری برند .
  • شماره رسمی اظهارنامه و شماره ثبت برند .
  • انتقال اجباری برند با رعایت قوانین توسط وراث .
  • مدارک مباشر رسمی ( در صورت موجود بودن)

مراحل فروش علامت تجاری

  1. پرداخت مبلغ یکصد هزار ریال .
  2. تکمیل فرم واگذاری برند تجاری در انتهای این صفحه.
  3. پیشنهاد قیمت جهت تصویب قیمت پیشنهادی شما توسط کارشناسان شهر برند ( در نظر داشته باشید از مبلغ پیشنهادی شما در هنگام فروش برند مبلغ 10 % کارمزد بابت خدمات فروش برند کسر خواهد گردید.)
  4. معرفی مشتری برند جهت توافق نهایی
  5. اخذ استعلام برند از اداره ثبت علامات توسط فروشنده (در صورت تمایل به اخذ استعلام برند توسط کارشناسان شهر برند هزینه آن جداگانه محاسبه و از فروشنده دریافت می گردد).
  6. تنظیم سند صلح در دفتر خانه و پرداخت مبلغ توافق شده از خریدار به فروشنده.
  7. پرداخت 10 % حق الزحمه شهر برند از فروشنده.

نقل و انتقال برند تجاری

  • نقل و انتقال علامت تجاری یا برند به صورت جبری (غیر ارادی)
  • نقل و انتقال علامت تجاری یا برند به صورت قراردادی (اختیاری)

نقل و انتقال برند یا واگذاری علامت تجاری به صورت جبری یا قهری در شرایطی اتفاق می‌افتد که مالک اصلی علامت تجاری ثبت شده فوت کرده باشد. در این حالت وراث می‌توانند با ارائه اصل گواهی ثبت علامت و گواهی انحصار وراثت درخواست نقل و انتقال برند و واگذاری آن را به مالک جدید داشته باشد.

منظور از نقل و انتقال علامت تجاری و برند به صورت قراردادی یا اختیاری این است که امتیاز علامت تجاری به مالک یا مالکین جدید واگذار می‌شود. در این وضعیت مالک فعلی علامت تجاری می‌تواند به دلیل عدم فعالیت و یا هر دلیل دیگری امتیاز علامت تجاری خود را برای همیشه و یا مدت مشخصی به شخضی دیگر منتقل کند.

این نقل و انتقال زمانی معتبر می‌باشد که اجازه‌نامه مربوط به آن در ایران به ثبت رسیده باشد. مالک جدید نیز بعد از طی مراحل مربوط به انتقال آرم تجاری می‌تواند از منافع آن برخوردار گردد.

در انتها خاطر نشان می شویم که متقاضیان محترم در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای می توانند با مشاوران و کارشناسان ثبت بین الملل در ارتباط باشند و از راهنمایی مشاوران و کارشناسان خبره و کاردان ما در این محموعه بهره مند شوند.

زمان مورد نظر جهت ثبت برند یا علامت تجاری

  • 2 ماه تا اخذ اظهارنامه جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی
  • چهارماه ونیم تا صدور تصدیق نامه برند(در این مرحله کل مراحل ثبت به اتمام می رسد.)
به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها