جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید تمامی اصول و شروط مربوط به ثبت را در اداره ثبت اسناد و املاک بدانید. در ادامه به توضیح در مورد تمامی امور ثبت شرکتها می پردازیم. با ما همراه باشید.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص ابتدا باید بدانید تعداد اعضای شرکت نباید کمتر از 5 نفر باشد به عبارتی 3 نفر عضو و 2 نفر بازرس ( به صورت حداقلی است و اگر بیشتر باشد طبق قانون ثبت شرکتها مانع ندارد.

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت نیاز است همچنین اعضای شرکت سن شان نبادی کمتر از 18 سال باشد.

شرکت سهامی خاص برای به ثبت رساندن نیاز به مدرک تحصیلی و یا مجوز ندارد در صورتی که موضوع فعالیت به گونه ای باشد که نیازمند این دو باشد .

موضوع فعالیت در شرکت سهامی خاص باید طراحی و تدوین گردد این امر توسط ثبت ایلیا صورت می گیرد . انتخاب نام به این صورت است که اسامی چهار یا پنج سیلابه باشند تا مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار گیرد بازده زمانی ثبت شرکت 14 روز کاری می باشد.

ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

  1. چند نام انتخاب و به مسئول تعيين نام اداره ثبت شركتها ارائه گردد (توجه شود نام انتخاب شده اولا بايد با فرهنگ انقلاب اسلامي مطابقت داشته باشد و ثانيا سابقة ثبت نداشته باشد ثالثا از اسماء خارجي نباشد) و مسئول مربوطه پس از بررسي گواهي لازم را با انتخاب يكي از اسامي پيشنهادی صادر مي نمايد. پس از تعيين نام به قسمت ارجاع اداره ثبت شركتها مراجعه و مميز مربوطه پس از بررسي اوليه با توجه به موضوع فعاليت شركت چنانچه نياز به اخذ مجوز از شوراي امور صنفي يا مراجع ذيصلاح داشته باشد عنداللزوم به مرجع مربوطه جهت اخذ مجوز كتبا معرفی مي شود تذكر 1) شركتهاي دولتي نياز به اخذ مجوز از شوراي امور صنفي ندارند تذكر2) دارندگان موافقت اصولي از مراجع ذيصلاح مربوطه نياز به اخذ مجوز از شوراي امور صنفي ندارند.
  2. پس از وصول و ارائه مجوز از شوراي امور صنفي با داشتن شرايط مذكور در بند فوق مميز ثبت شركتها به شرط عدم وجود نقص در مدارك ابرازي، متقاضي راجهت پرداخت حق الثبت به حسابداري راهنمايي و مسئول حسابداري با توجه به سرماية شركت و تعيين مبلغ حق الثبت متقاضي را جهت پرداخت حق الثبت به بانك ملي ايران راهنمايي و پس از پرداخت وجه مذكور و ارائة فيش پرداختي به حسابداري حسابدار اقدام به ممهور نمودن تقاضانامة متقاضي مي نمايد و مييز مربوطه پيش نويسي آگهي تاسيس را تهيه و دستور ثبت را صادر مي نمايد. پس از امضاء پيش نويس اگهي تاسيس توسط مسئول اداره، پرونده به قسمت ثبت شركتها ارجاع مي شود، در قسمت ثبت شركتها پس از احراز هويت توسط مسئول قسمت از متقاضي ذيل ثبت دفتر (اصالتاً يا وكالتاً) امضاء اخذ مي نمايد، سپس يك نسخه از مدارك (اساسنامه – اظهارنامه – صورتجلسه موسس و هيئت مديره) كه ممهور به مهر اداره ثبت شركتها شده به متقاضي تسليم مي گردد پرونده به قسمت ماشين نويسي ارجاع و پس از تايپ آگهي مربوطه و امضاء نسخ توسط مسئول اداره، پرونده به دبيرخانه ارجاع و متقاضي پرونده را تحويل و يك برگ آگهي تايپ شده را به اداره كل دفتر روابط عمومي و امور بين الملل (قسمت دايرة آگهي ها) برده و پس از تعيين حق الدرج در روزنامة كثيرالانتشار، به بانك مراجعه و همراه فيش پرداخت شده به دبيرخانه مراجعه مي كند در اين مرحله آگهي صادر و دو نسخه آگهي تاسيس شركت به متقاضي تحويل مي گردد، يك نسخه جهت درج در روزنامة رسمي جمهوري اسلامي به آدرس: تهران- خيابان بهشت- ضلع جنوبي پارك شهر و نسخة ديگر همراه فيش پرداختي براي ارائه به قسمت دايرة آگهي ها جهت درج در روزنامه كثيرالانتشار داده مي شود. در اين مرحله كار تاسيس شركت سهامي خاص پايان يافته و چنانچه سهامداران بخواهند تغييراتي پس از تاسيس شركت بدهند به راهنمايي هاي بعدي كه در اين مجموعه ذكر گرديده توجه كامل نمايند.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

در این نوع شرکت مسئولیت هر یک از سهامداران به میزان درصد سهام بستگی دارد و هر سهامدار به میزان درصد سهامی که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت می باشد. اسناد شرکت بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال هستند. 

در این نوع شرکت 35% از کل سرمایه باید به حساب شرکت در شرف تاسیس واریزشود که بعد از ثبت شرکت قابل برداشت می باشد و 65% آن به عنوان تعهد نزد سهامداران باقی بماند.

ثبت شرکت سهامی خاص از تعهدات بالایی برخوردار می باشد که باعث اعتبار بالای شرکت می شود. به جز مدیر عامل ، سایر اعضای هیئت مدیره باید از سهامداران باشند و بازرس یا بازرسین هم می توانند از سهام داران باشند اما نباید جزء اعضای هیئت مدیره باشند و نباید هیچ قرابت سببی و نسبی با اعضای هیات مدیره نداشته باشند. تعیین 2بازرس جزو لاینفک تشکیل شرکت سهامی خاص می باشد.

یکی از این بازرسین به عنوان بازرس اصلی قلمداد می شود و بازرس دوم که اصطلاحا علی البدل نام میگیرد جایگزین بازرس اول می باشد که در صورت سلب مقام یا استعفا و یا فوت بازرس نخست بر سر کار می آید.

وظیفه این بازرسین بررسی و صحه گذاری بر روی اطلاعات وارد شده توسط مدیران و درستی  حساب های شرکت، سود و زیانهای وارده ی آن می باشد و بر طبق قانون تایید بازرسین ، اعتبار تصمیمات اتخاذ شده مدیران شرکت است. بازرسین نباید با اعضای شرکت نسبتی داشته باشند.

سمت مدیران شرکت سهامی خاص (مدیر عامل، رئیس هیات مدیره و اعضا) هر دو سال یکبار و سمت بازرسین هر یکسال یکبار باید تمدید یا تغییر کند.

شرکت سهامی خاص معمولا برای اموری به کار می رود که تعهدات بالایی نیاز داشته باشد بطور مثال شرکتهای پیمانکاری، شرکتهای تولیدی، شرکتهای دولتی .

  • تعیین موضوع فعالیت شرکت
  • تعیین اعضای هیأت مدیره شرکت سهامی خاص
  • تعیین دو فرد برای سمت بازرسین
  • تعیین سمت اعضای هیأت مدیره و دارندگان حق امضاء
  • تعیین آدرس محل فعالیت شرکت
  • تعیین میزان سرمایه شرکت سهامی خاص و سهم سرمایه ای هر یک از اعضا
  • تنظیم مدارک و تحویل به شرکت ثبتی
  • معرفی نامه دریافت عدم سوء پیشینه را شرکت ثبتی دریافت نموده و به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه کرده و پس از دریافت گواهی سوء پیشینه بعد از یک هفته به شرکت ثبت کننده تحویل نمایید.
  • ارجاع مدارک ثبت شرکت سهامی خاص به همراه نام های سه سیلابی به اداره ثبت شرکت ها توسط مجموعه ثبت شرکت
  • یکی از نام های تایید شده به مجموعه موکل (ثبت کننده شرکت) اطلاع داده خواهد شد.
  • تحویل معرفی نامه افتتاح حساب شرکت سهامی خاص به بانک. در این مرحله نماینده با معرفی نامه به بانک مراجعه نموده و حساب را به نام شرکت در آستانه ی تأسیس با نام تأیید شده اداره ثبت شرکت ها افتتاح می نماید که  حداقل ۳۵ درصد از سرمایه را می بایست به حساب واریز نماید و پس از آن گواهی واریز از بانک دریافت کرده و به شرکت ثبتی تحویل دهد.
  • گواهی بانک به اداره ثبت شرکتها تحویل می گردد و پس از بررسی در صورت عدم وجود ایراد در مدارک تأیید می گردد.
  • پس از تأیید, مدارک جهت تایید نهایی و امضا هیأت مدیره به نماینده تحویل می گردد
  • مدارک دارای امضای هیات مدیره به همراه سایر مدارک پرونده ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها تحویل داده می شود.
  • پس از تایید مدارک شماره ثبت و آگهی تأسیس شرکت سهامی خاص ثبت شده صادر می شود.
  • بعد از ثبت شرکت سهامی خاص طی مدت زمانی حدود ۱۵ تا ۳۰ روز , مدرک نهایی ثبت شرکت ( روزنامه رسمی) صادر می گردد.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که از لحاظ ساختاری شبیه به شرکت مسئولیت محدود بوده اما سرمایه در آن به قطعات سهم یا سهام تبدیل می گردد.

شرکت سهامی خاص شرکت بازرگانی تلقی می گردد  و برای اخذ تسهیلات بانکی،  گرفتن نمایندگی‌های و یا شرکت در مناقصات و مزایده‌های دولتی و نمایشگاه ها  از اعتبار نسبتاً خوبی برخوردار است.

به این دلیل به آن شرکت سهامی گفته می شود که سرمایه آن تبدیل به سهام می گردد.

سهام شرکت‌های سهامی خاص در  بازار بورس قابل معامله  نیست اما توسط مردم به راحتی قابل داد و ستد می‌باشد. برخلاف شرکت با مسئولیت محدود در زمان ثبت شرکت سهامی خاص، باید تمام سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط اعضا تامین  شده و بخشی از سرمایه در حساب بانکی تادیه گردد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه

  1. ابتدا به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.
  2. در سمت چپ صفحه به قسمت سامانه پذیرش تاسیس و ثبت تغییرات مراجعه نمائید.
  3. اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمائید و در این خصوص میتوانید از فیلم آموزشی استفاده کنید.
  4.  کلیه اطلاعات متقاضی و وکیل پرونده وارد کرده و نوع شرکت” سهامی خاص ” انتخاب می کنیم.
  5. اسامی در خواستی ( پنج نام انتخابی ) به ترتیب اولویت وارد می شود اسامی با از سه کلمه با ریشه فارسی انتخاب شود (از سه قسمت تشکیل شده و کمتر نباشد ).
  6. سرمایه شرکت را با انتخاب گزینه “با نام عادی ” وارد می کنیم (سرمایه اولیه حداقل 000 /000 /1 ريال می باشد).
  7. اعضاء شرکت و بازرسین را به ترتیب با اطلاعات دقیق شناسنامه ای و سهام مورد نظر وارد می کنیم .رئیس هیات مدیره ،نائب رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیئت مدیره .
  8. سمت افراد و حق امضاداران مشخص می شود( رئیس هیئت مدیره ،نائب رئیس هیئت مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیئت مدیره  و بازرس اصلی و بازرس علی البدل).
  9. نوع روزنامه رسمی به درخواست موکل “ابرار ” یا ” جمهوری اسلامی ” انتخاب می شود.
  10. کپی کردن اطلاعات مدارک تنظیم شده در خواستی از طریق سامانه وارد می شود به ترتیب ،صورتجلسه ،اساسنامه ، اظهارنامه شرکت .
ادامه مطلب
وظایف نایب رئیس هیئت مدیره

پس از بازدید مجدد از اطلاعات وارد شده گزینه” پذیرش نهایی ” را انتخاب کرده برگه رسید پذیرش اینترنتی را دریافت می کنیم.(توجه : در صورت انتخاب گزینه “پذیرش نهایی” هیچ تغییرات قابل اعمال در پرونده نمی باشد).ظرف دو الی سه روز کاری نام ها مورد بررسی قرار گرفته و یکی از اسامی انتخاب می گردد .

در صورت رد نام باید با موکل تماس گرفته برای ارائه اسامی جدید اقدام نمایند..پس از تایید یکی از اسامی مدارک آماده امضا توسط اعضاء و بازرسین شرکت می باشد.دو نسخه کپی از مدارک تایید شده از طریق سامانه ثبت را باید اعضاو بازرسین و سهامداران شرکت با امضا تایید نمایند.

حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

  • هیئت مدیره به فاصله شش ماه یک بار باید لیستی از دارایی و دیون شرکت را  به بازرسان تحویل دهد.
  • هیئت مدیره موظف به رسیدگی به اموری از قبیل : خرید و فروش ، استخدام کارمند است.
  • تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی عام دست کم 5 نفر و در شرکت های سهامی خاص دست کم 3 نفر است

اصولاً هیئت مدیره شرکت سهامی خاص کسانی هستند که سرمایه شرکت را در قالب سهام تامین کرده‌­اند. این افراد در واقع موسسان شرکت هستند که نباید از سه شخص کمتر باشند، لازم به ذکر است در خصوص حداکثر تعداد شرکای شرکت سهامی، قانون اشاره‌­ای نکرده است.

ناآگاهی حقوقی در زمینه حقوق کسب‌وکارها و قوانین و مقررات شرکت‌ها می‌تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات در آینده شود. می‌توانید با افزایش دانش حقوقی خود در خصوص حقوق کسب‌وکارها از بروز مشکلات جلوگیری نمایید.

اولین ماده‌­ای که به وظیفه هیئت مدیره اشاره دارد ماده ۱۰۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت (به اختصار: ل.ا.ق.ت) است. این ماده بیان می‌­دارد که وظیفه عمومی و کلی هیئت مدیره اداره شرکت سهامی و نظارت بر امور جاری آن است.

این وظیفه عملی و نظارتی هیئت مدیره به گونه دیگری در ماده ۱۱۸ نیز تصریح شده است و به همین دلیل شاید بتوان مهم­‌ترین وظیفه هیئت مدیره را اداره کامل شرکت و امور آن دانست.

طبق محتوای این مواد، مدیران شرکت دارای تمامی اختیارات لازم برای مدیریت امور شرکت هستند، به غیر از اختیاراتی که در صلاحیت مدیرعامل یا مجمع عمومی است.

می­‌توان ادعا کرد که قانون­گذار با بیان عام و گسترده خود در این ماده قصد داشته است هیئت مدیره را واجد اختیارات متعدد و حداکثری کند.

اختیاراتی که ممکن است در طول زمان نیز در اثر شرایط جاری شرکت برای هیئت مدیره خلق شود. از جمله اختیارات هیئت مدیره در شرکت‌ سهامی خاص موارد زیر می‌باشد: هیئت مدیره دارای اختیار نمایندگی از سوی شرکت در برابر اشخاص و ادارات مختلف است. به طور مثال هیئت مدیره، می­‌تواند به‌­نام شرکت حساب بانکی افتتاح کند.

هیئت مدیره اختیار تصویب آیین­‌نامه‌­های داخلی شرکت و تعیین تکلیف امور مالی شرکت مانند تخصیص بودجه سالانه را داراست. اصولاً تصمیم‌­گیری در خصوص استخدام و یا عزل کارکنان شرکت و دیگر موضوعات شغلی آنان نظیر ترفیعات شغلی، اضافه حقوق و… بر عهده هیئت مدیره است.

مطابق ماده ۱۱۹ ل.ا.ق.ت، این تصمیمات شامل تعیین رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس و مدیرعامل هم است. مدت ماموریت رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره حداکثر دو سال است. همچنین هیئت مدیره اختیار دارد که هر زمان رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره را عزل کند و نمی­‌توان در اساسنامه یا طی تشریفات دیگری، این حق را از هیئت مدیره سلب کرد.

هیئت مدیره اختیار دریافت وام و تحصیل اعتبار از بانک‌­ها یا موسسات مختلف را دارد و تعیین میزان وجه و شرایط دریافت و پرداخت سود نیز بر عهده هیئت مدیره است.

هیئت مدیره می­‌تواند در خصوص حق امضای اعضا در رابطه با اسناد تجاری و سایر اوراق تعیین تکلیف کند. هیئت مدیره اختیار انعقاد هرگونه قراردادی در راستای امور شرکت را دارد.

این قراردادها می­‌تواند شامل قراردادهای استخدامی، خرید و فروش اموال شرکت، شرکت در مزایده­‌ها و … باشد. همچنین هیئت مدیره اختیار فسخ و ایجاد تغییر در این قراردادها را دارد.

یکی دیگر از اختیارات هیئت مدیره در خصوص تعیین تکلیف برای پیگیری­‌های حقوقی و اقامه دعاوی است که در این زمینه می‌­تواند هر تصمیمی اعم از اقدام به پیگیری قضایی و یا صلح و سازش با طرف­‌های اختلاف اتخاذ کند.

اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص

بسمه تعالی

1- نام شركت: ……………………………………. (سهامی خاص).

2- موضوع شركت: ……………………………….

3- مبلغ سرمايه شركت و تعيين مقدار نقد و غير نقد آن به تفكيک و تعداد سهام بانام و بی نام و مبلغ اسمی آنها و در صورتی كه سهام ممتاز مورد نظر باشد، با تعيين خصوصيات و امتيازات اينگونه سهام: سرمايه شركت مبلغ ………… ریال نقد و مبلغ 0 ریال غير نقد ، …………… ريالی بانام و منقسم به ………. سهم ……………. ريالی با نام مي باشد.

4-  ميزان سهام و تعهد هر يک از موسسين و مبلغی كه پرداخت كرده اند با تعيين شماره حساب و نام بانكی كه وجوه پرداختی در آن واريز شده است، در مورد آورده غيرنقدی يعنی اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی كه بتوان از كم و كيفيت آورده غيرنقدی اطلاع حاصل نمود.

مبلغ ………………… ریال بابت سرمايه شركت طي گواهي بانک …………………. و شماره حساب ……………………. به تاریخ …………………… پرداخت گرديده و مبلغ ………………… ریال در تعهد سهامداران مي باشد.

مشخصات آورده غيرنقدی: ندارد / دارد (با ذکر مشخصات دقیق آورده های غیر نقدی).

5- مركز اصلی شركت: ………………………………

کدپستی: …………………………………………….

6- نشانی كامل شعب و كدپستی شركت و نام مديران آن: ندارد / دارد (با ذکر مشخصات کامل نشانی، کدپستی شعب و نام مدیران آن).

7- مدت شركت از تاريخ ثبت به مدت: تاريخ ثبت شركت از ……………… به مدت نامحدود / محدود (با ذکر دقیق مدت).

8- مديران شركت و اشخاصی كه حق امضاء دارند:

آقای / خانم ………………… به سمت مدیرعامل، آقای / خانم ………………… به سمت رئیس هیات مدیره، آقای / خانم ……………… به سمت نائب رئیس هیات مدیره برای مدت ………………………… انتخاب گرديدند.

9- كليه اسناد و اوراق تعهدآور شرکت و چک و بروات و سفته ها و سایر اوراق عادی و تجاری با امضای هر یک از اعضا هیات مدیره به تنهایی همراه با مهر شرکت معتبر خواهد بود.

نکته مهم: این ترتیب وضعیت حق امضا در شرکت بصورت نمونه و مثالی ذکر شده و شما برای مطالعه دقیق وضعیت حق امضا در شرکت می توانید با کلیک بر روی آن مقاله مرتبط با آن را مطالعه فرمایید.

10- نام مديرعامل ، شماره ملي و حدود اختيارات آن در شركت

آقای / خانم ………………… با كد ملی ………………………  به نشانی: ……………………………

ادامه مطلب
ثبت شرکت مهندسی

کدپستی: …………………………

حدود اختيارات: طبق اساسنامه.

11- بازرسان اصلی و علی البدل شركت:

آقای / خانم …………………… با شماره ملی ……………………..  به نشانی: …………………………. کدپستی: …………………………….. به سمت بازرس اصلي و آقای / خانم ……………….. با شماره ملی …………………… به نشانی: …………………………… کدپستی : ………………………….. به سمت بازرس علي البدل شركت برای مدت ……………….. انتخاب گرديدند.

12- اساسنامه شركت مشتمل بر 64 ماده و 12 تبصره مي باشد كه در جلسه مورخ ……………… ساعت ………. به تصويب رسيده است.

13- نام روزنامه های كثيرالانتشار شركت جهت درج آگهی …………………. انتخاب گردید.

14- هويت كامل و اقامتگاه موسسين و تعداد سهام بانام و بی نام و سهام ممتاز و محل امضاء موسسين:

الف- اشخاص حقيقی:

1. نام و نام خانوادگی ……………. به شماره ملی …………….. تعداد سهام ….. سهم بی نام /  با نام عادی / ممتاز ، به نشانی : ……………………… کدپستی: ……………….

2. نام و نام خانوادگی ……………. به شماره ملی …………….. تعداد سهام ….. سهم بی نام /  با نام عادی / ممتاز ، به نشانی : ……………………… کدپستی: ……………….

3. نام و نام خانوادگی ……………. به شماره ملی …………….. تعداد سهام ….. سهم بی نام /  با نام عادی / ممتاز ، به نشانی : ……………………… کدپستی: ……………….

4. نام و نام خانوادگی ……………. به شماره ملی …………….. تعداد سهام ….. سهم بی نام /  با نام عادی / ممتاز ، به نشانی : ……………………… کدپستی: ……………….

ب- اشخاص حقوقی: ندارد / دارد (با ذکر دقیق مشخصات شخصیت حقوقی و ذکر مشخصات نماینده آن).

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص

سرمایه  لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص  دست کم یک میلیون ریال(یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود موسسین تامین گردد که از این مبلغ  حداقل ۳۵۵% از آن  در حسابی به نام “شرکت در شرف تاسیس” نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری می گردد.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص

از آنجایی که صاحبان شرکت سهامی خاص می توانند تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده خود  از سیستم بانکی وام  بگیرند ، بنابراین در هنگام اخذ تسهیلات معمولاً باید افزایش سرمایه داشته باشند.

شرایط سهامداران هیئت مدیره و بازرسین در شرکت‌های سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص  حضور حداقل سه نفر سهامدار و دو نفر بازرس لازم می باشد. بهتراست تعداد اعضای هیات مدیره فرد باشد تا در تصمیم‌ گیری‌ها  برای احراز اکثریت و اقلیت مشکلی پیش نیاید.

در شرکت سهامی خاص مدت تصدی  هیات مدیره حداکثر دو سال است. انتخاب بازرسین برای شرکت سهامی خاص الزامی است و که برای  یک دوره مالی یکساله انتخاب می‌شوند و طبق قانون بازرسین نباید نسبت نسبی و سببی با  اعضای هیات مدیره  ( سهامداران ) داشته  باشند.

انواع سهام شرکت‌های سهامی خاص

سهام شرکت سهامی خاص، به دو نوع “سهام با نام” و “سهام بی‌نام” تقسیم می‌شود. همچنین سهام با نام نیز به دو دسته‌ی “سهام با نام عادی” و “سهام با نام ممتاز” تقسیم می‌شود.

سهام ممتاز به سهامی که گفته می شود که به نسبت سایر اوراق سهام مزیتی داشته باشد مثلاً : مبلغ اسمی بالاتری داشته باشد.

مدت زمان لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

پس از تکمیل مدارک  15 ال 20 روز کاری برای ثبت شرکت سهامی خاص زمان لازم است.

1.يادآوری های مهم قبل از تكميل مدارك

2.تعداد سهامداران حداقل در شركت سهامی خاص ٣ نفر است

3.حداقل سرمايه در شركت سهامی خاص از صدهزارتومان  نبايد كمتر باشد .

4. پس از تهيه مدارك لازم ( اظهارنامه، اساسنامه، صورتجلسه مجمع عمومي موسس، صورتجلسه هيات مديره ،فتوكپي شناسنامه سهامداران و بازرسين، مجوز در صورت نياز) نسبت به تكميل آن ها و قيد نام شركت و امضاي ذيل تمام اوراق اساسنامه اظهارنامه اقدام شود.

5. در موقع تنظيم صورتجلسه مجمع عمومي موسس هيات رئيسه اي شامل  يك رئيس و دو ناظر و يك منشی از بين سهامداران انتخاب (منشي  هیات ناظر مي تواند از  خارج از سهامداران باشد) و سپس رئيس رسميت جلسه را اعلام و نسبت به : تصويب اساسنامه ،انتخاب هيئت مديره ، انتخاب بازرسان ، انتخاب روزنامه كثيرالانتشار جهت درج آگهی های شركت اقدام مي نمايد و ذيل صورتجلسه مصوبات مجمع توسط هيات رئيسه بايد امضا شود.

  1.  شركت سهامي خاص بوسيله هيات مديره اي كه از بين صاحبان سهام انتخاب شده  که بعضا قابل عزل مي باشند اداره میشود .
  2. اشخاص حقوقي را مي توان به مديريت شركت انتخاب نمود در اين صورت شخص حقوقي يك نفر را به نمايندگي دائمي خود جهت انجام وظايف مديريت معرفي مي نمايد.
  3.  محجورين و ورشكستگان و خلافکاران با سابقه  جنايت ، سرقت، خيانت در امانت ،كلاهبرداري اختلاس و تدليس كه به موجب حكم قطعي دادگاه محكوم شده باشند نمي توانند به مديريت شرکت انتخاب شوند .
  4.  در صورتي كه مديري در هنگام انتخاب مالك تعداد سهام لازم به عنوان وثيقه  را نداشته باشد بايد ظرف مدت يكماه تعداد سهام لازم را به عنوان وثيقه تهيه و به صندوق شركت بسپارد وگرنه انتخاب او لغومیشود.
  5.  محدوده زمانی  مديريت  شرکت سهامی خاص در اساسنامه معين مي شود ليكن اين مدت از دو سال بيشتر نیست.
  6.  هيات مديره در اولين جلسه خود از بين اعضاي هيات يك رئيس و يك نايب رئيس كه بايد شخص حقيقي باشند انتخاب ومدت رياست رئيس و نايب رئيس نبايد از مدت عضويت آنها در هيات مديره بيشتر باشد .
  7. رئيس هيات مديره علاوه برد عوت و اداره جلسات موظف است مجامع عمومي صاحبان سهام را در مواردي كه هيات مديره موظف به دعوت است دعوت نمايد و هرگاه رئيس هيات مديره موقتا نتوانست وظايف خودرا انجام دهد نايب رئيس به جاي وي انجام وظيفه مي نمايد.
  8.  براي هريك از جلسات هيات مديره بايد صورت جلسه اي تنظيم و به امضاي اكثريت مديران حاضر در جلسه برساند .
  9. هيات مديره بايد يك نفر شخص حقيقي را به مديريت عامل شركت انتخاب  کند و چارچوب اختيارات و مدت تصدي و حق الزحمه او را تعيين نمايد .مديرعامل در عين حال نمي تواند رئيس هيات مديره باشد مگر با تصويب سه چهارم آراي حاضر در مجمع عمومي . هيات مديره در هر موقع مي تواند مديرعامل را عزل نمايد و انتخاب مديرعامل جدید  بايد با ارسال يك نسخه صورتجلسه هيات مديره به اداره ثبت شركتها به ثبت برسد و در روزنامه رسمي آگهي گردد. و هيچ كس نمي تواند در عين حال مديريت عامل بيش از يك شركت را داشته باشد .
  10.  اعضاي هيات مديره و مدير عامل شركت نمي توانند بدون اجازه هيات مديره در قراردادهایی  كه باشركت يا به حساب شركت  انجام مي شود طرف معامله قرار بگيرند و در صورت اجازه هيات مديره بلافاصله بايد بازرس شركت در جريان امر قرار گيرد.
  11. مديران و مديرعامل شركت در مقابل شركت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانوني يا اساسنامه شركت يا مصوبات مجمع برحسب مورد منفردا يا مشتركا مسئول بوده و دادگاه حدود مسوليت را براي جبران خسارت تعيين مي نمايد.
  12.  مجمع عمومي عادي صاحبان سهام مي تواند مقرر دارد با توجه به ساعات حضور اعضاي غير موظف هيات مديره مبلغي بطور مقطوع بابت حق حضور آنها در جلسات پرداخت شود. همچنين در صورتي كه در اساسنامه پيش بيني شده باشد مجمع عمومي مي تواند تصويب كند كه نسبت معيني از سود خالص سالانه شركت به عنوان پاداش به اعضاي هيات مديره اعطا گردد..

نحوه انتخاب مديران

شركت سهامي عام و خاص بوسيله هيئت مديره اي كه از بين سهامداران انتخاب شده و كلا يا بعضا قابل عزل مي باشند. اداره مي شود. به موجب ماده ١٠٧ لايحه اصلاحي قانون تجارت مصوب ١٣٤٧ سهامدار بودن اعضاي هيئت مديره الزامي است.

اما به نظر مي رسد اين الزام براي هيئت مديره كه از مهم ترين اركان شركت و مغز متفكر و موتور محركه آن به شمار مي رود. منطقي نباشد.

زيرا امروزه مديريت به صورت يك امر تخصصي درآمده و ثابت شده است كه اكثر صاحبان شركت ها مانند صنايع حمل و نقل با همه علاقه و دلسوزي ديگر نمي توانند مديري موفق باشند. بنابراين محروم كردن شركت ها از استفاده چنين افرادي لايق نوعي علم گريزي وعين ضرر است .

هر چند درعمل براي جبران اين نقيصه سهامداران قسمتي از سهام خود را به فردي كه متخصص امر مديريت است تمليك مي كنند تا او واجد شرايط عضويت در هيئت مديره شود. اما به موجب يك قرراداد از وي تعهد گرفته ميشود كه پس از اتمام دوره مديريت سهم مزبور را به تمليك كننده مسترد دارد.

دو نكته ديگر قابل ذكر درمورد عزل مديران يكي آن است كه هرگاه عضو هيئت مديره شركت از كاركنان شركت باشد عزل او خللي به رابطه استخدامي او با شركت وارد نمي آورد و او هم چنان در شركت به كار خود ادامه خوهد داد.

ديگر آنكه عزل مدير به منزله عزل او از شركت نيست و او همچنان در زمره يكي از سهامداران شرکت مي باشد.

سمت مديري در هيئت مديره شركت سهامي مباشرتي بوده و قابل واگذاري نيست. از اين رو مديران نمي توانند سمت خود را به ديگران انتقال دهند.

چون اداره شركت در واقع وظيفه مديران است نه حق آنها لذا وظيفه مذكور قابل واگذاري نيست. ليكن در مقررات شركت هاي سهامي موضوع قانون تجارت مصوب ١٣١١ چنين اجازه اي به مديران داده شده بود.

مقررات مذكور با دو شرط اجازه مي داد كه عضو هيئت مديره براي خود جانشين تعيين نمايد يكي اينكه اساسنامه چنين موضعي را تصريح كرده بود و ديگر اينكه مديران ديگر نيز اين موضوع را تاييد مي كردند.

ولی به هر حال مسئوليت اعمال شخص خارج به عهده خود مديران بود مصوب ١٣٤٧ واگذاري سمت مديريت از سوي هئيت مديره فقط به مدير عمل پيش بيني شده است. به موجب قوانین  مربوطه  هيئت مديره مكلف است اقلا يك شخص حقيقي را به مديرعاملي شركت برگزيند.

مديران شركت توسط مجمع عمومي موسس و مجمع عمومي عادي انتخاب مي شوند. بديهي است كه فقط اولين مديران شركت توسط مجمع عمومي موسس انتخاب مي شوند.

قانونگذار درشركت هاي سهامي خاص تشكيل مجمع عمومي موسس را الزامي ننموده لذا اين نوع شكرت مخير در تشكل مجمع عمومي موسس يا عدم آن مي باشد.

معمولا رويه چنين است كه به هنگام تاسيس شركت هاي سهامي خاص انتخاب اولين مديران برابر ماده در صورتجلسه اي قيد مي شود و به امضاي كليه سهامداران مي رسد.

صورتجلسهه مذكور به انضمام ساير مداركي كه در ماده اخير بدانها اشاره شده به ضميمه اظهارنامه براي ثبت و تشكيل شركت به اداره كل ثبت شركت ها ارسال مي گردد.

طبق بند ٣ ماده مذكور كه مقرر مي دارد: انتخاب اولين مديران و بازرس يا بازرسان شركت كه بايد در صورتجلسه قيد و به امضاي كليه سهامداران رسيده باشد. ظاهرا به نظر مي رسد كه اعضاي هيئت مديره بايد مورد تائيد همه سهامداران باشند.

حال اگرشركت مذكور بخواهد از طريق تشكيل مجمع عمومي موسس اعضاي هيئت مديره خود را انتخاب كند لزوما نحوه تشكيل مجمع عمومی موسس اعضاي هيئت مديره خود را انتخاب كند لزوما نحوه تشكيل جلسه مجمع عمومي اخذ را مي بايد انجام گيرد. ماده مذكور دراين خصوص مقرر مي دارد: (درمجمع عمومي موسس حضور عده اي از پذيره نويسان كه حداقل نصف سرمايه شركت را تعهد نموده باشند ضروري است .

اگر در اولين دعوت اكثريت مذكور حاصل نشد. مجامع عمومي جديد فقط تا دو نوبت توسط موسسين دعوت مي شوند.. مجمع عمومي جديد وقتي قانوني است كه صاحبان لااقل يك سوم سرمايه شكرت در ان حاضر باشند.

درهر يك از دو مجمع فوق كليه تصميمات بايد به اكثريت دو ثلث آرا حاضرين اتخاذ شود به طوري كه ملاحظه مي گردد از نظركسب تعداد آرا ماخوذه براي عضويت در هيئت مديره شركت سهامي خاص تعارض دارد. اين تعارض ظاهري است.

اعضاي اولين هيئت مديره شركت سهامي خاص چه در مجمع عمومي موسس انتخاب گردند و چه توسط سهامداران شركت)بدون تشكيل مجمع عمومي موسس). بايستي با اكثريتي كه در ماده ٧٥ مذكور پيش بيني شده انتخاب گردند. كليه سهامداران شركت سهامي خاص مكلف هستند كه ذيل صورتجلسه مذكور را (كه مسلما حاوي نحوه انتخاب اعضاي هيئت مديره و تعداد آرايي  که هر يك از آنها به دست آورده نيز مي باشد) امضا نمايند.  انتخاب هيئت مديره هاي بعدي در طول حيات شركت توسط مجمع عمومي عادي به عمل خواهد آمد.

قانون در اين خصوص مقرر مي دارد: در مجمع عمومي عادي تصميمات همواره با اكثريت نصف بعلاوه يك ارا حاضر در جلسه رسمي معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مديران و بازرسان كه اكثريت نسبي كافي خواهد بود.

درمورد انتخاب مديران تعداد آاري هر راي دهنده درعدد مديراني كه بايد انتخابشوند ضرب مي شود و حق راي دهند برابر حاصل ضرب مذكور خواهد بود

مدارک جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  1. کپی اسناد هویتی(شناسنامه و کارت ملی)برابر اصل محضری هر سهامدار و اعضای هیئت مدیره.
  2. کپی اسناد هویتی(شناسنامه و کارت ملی)برابر اصل محضری بازرسین ( اصلی و علی البدل)
  3. گواهی عدم سوءپیشینه بروز( از آگاهی یا پلیس +10) کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسین شرکت.
  4. گواهی 35 درصد واریزی سرمایه شرکت و نامه توزیع از بانک مربوطه.
  5. ارائه موافقت اصولی یا مجوز فعالیت در صورت نیاز از مراجع ذیصلاح.
  6. کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده  حداقل 3 نفر اعضا و 2 نفر بازرس
  7. گواهی عدم سوپیشینه برای کلیه اعضاء و بازرسین (از پلیس +10)
  8. اطلاعات برای تنظیم مدارک شرکت از قبیل موضوع فعالیت ،آدرس و کدپستی ، میزان سرمایه ،نسبت تقسیم سهام بین اعضا ، سمت اعضا و حق امضاداران شرکت.
  9. گواهی افتتاح حساب بانکی 35% درصدی بنام شرکت در شرف تاسیس با امضا حق امضاداران.
  10.  پس ازکسب اطلاعات لازم و شماره حساب جاری اسناد تنظیم میشود(اساسنامه،اظهارنامه ،صورتجلسه )
ادامه مطلب
روند ثبت شرکت در همدان

ثبت شرکت سهامی خاص

در صورتی که مراحل انجام ثبت توسط مجتمع حقوقی ثبت شرکت و برند بین الملل انجام گردد

در صورتی که مراحل ثبت شرکت سهامی خاص توسط خود شما انجام شود

تنظیم و تکمیل مدارک شرکت سهامی خاص

اقدام به تدوین و تکمیل مدارک واسناد شرکت (اظهارنامه،اساسنامه،صورتجلسه مؤسس و هیئت مدیره) و طراحی و تدوین موضوع و فعالیت شرکت

با توجه به مسائل ومفاد کانونی زیادی که در زمان تاسیس شرکت های سهامی وجود دارد ترجیحاً توسط وکیل پایه دادگستری و یا کارشناسان مجرب درحوزه ثبتی مدارک شرکت تنظیم گردد

ارجاع به سیستم سامانه اداره ثبت شرکتی

پرونده ثبتی به سامانه ثبت شرکتی با توجه به نوع و تعداد در اعضای هیئت مدیره و سهامداران و همچنین فعالیت شرکت ارجاع و پیگیری از کارشناس اداره ثبت شرکتی و پذیرش نهایی

ارجاع به سامانه ثبت شرکتی ( در صورتی که توسط کارشناس مجرب تنظیم نگردد امکان اخطار در پرونده وجود دارد)رد پذیرش

تایید اسم شرکت در شرف تاسیس سهامی خاص

با توجه به کارگروه مجرب و متخصص در مجتمع ثبت بین الملل تایید نام های شرکت بالای 90درصد می باشد که در همان مرحله تایید و انجام می گردد (در صورتیکه اسم اعلامی از طرف کارشناسان باشد)

مراجعه به سامانه و گرفتن ابلاغیه نام شرکت در صورت رد شدن نام شرکت ارسال مجدد نام و تاخیرحداقل 10روزه در پرونده توسط خودتان

سرمایه اولیه شرکت

در این مرحله با دریافت مدارک پرونده و تحویل به شما جهت رجوع به بانک و واریزی سرمایه اولیه که 35درصد مبلغ کل سرمایه می باشد

همین روال را شما باید انجام دهید

چاپ مدارک شرکت پس از اتمام تاییدیه اولیه توسط کارشناس اداره

کلیه مدارک شرکت سهامی خاص (اظهارنامه،اساسنامه،صورتجلسات) پرینت گرفته می شود وتوسط کلیه اعضا هیئت مدیره و سهامداران امضاء خواهد شد و 35درصد سرمایه شرکت واریز بانک به حساب شرکت می شود

در صورت تایید مدارک امضا و درصورت رد مدارک ثبت نام مجدداً باید از نو انجام شود

پست مدارک شرکت در شرف تاسیس

بعد از تکمیل مدارک ارسال به اداره ثبت شرکتی و زمان تایید مدارک ارسالی بررسی توسط کارشناس پرونده دراداره ثبت شرکت و پیگیری های لازم توسط وکیل مجتمع بین الملل

در صورت تایید مدارک ارسال به اداره و پیگیری جهت تایید کارشناس اداره ثبت شرکتی

ثبت و…مرسوله پستی در صورتی که مشکلی در پرونده ثبت شرکت نباشد

در سامانه ثبت شرکتها شماره مرسوله پستی ثبت شرکت درج و منتظر ابلاغیه کارشناس اداره می مانیم( پیگیری توسط وکیل مجتمع )

در سامانه ثبت شرکتها شماره مرسوله پستی درج و منتظرابلاغیه کارشناس اداره می شوید

صدور پیش آکهی شرکت سهامی خاص از طریق سامانه ثبت شرکتها

دریافت ابلاغیه تاسیس شرکت از سیستم سامانه و تحویل به وکیل مجتمع و اجرای مراحل اداری در اداره ثبت شرکتها و انجام دفترنویسی و ثبت در دفترنویسی توسط وکیل مجتمع بین الملل

شخص باید پیش آگهی تاسیس را گرفته و شخصاً به اداره مراجعه و اجرای مراحل اداری ثبت شرکت و تعیین زمان جهت دفترنویسی

تحویل مدارک ثبت شرکت سهامی خاص و اتمام پرونده ثبتی

دریافت کلیه مدارک ثبت شرکت از اداره ثبت شرکتها و تحویل به موکل محترم

خود شخص می بایست اقدام به اجرای مراحل اداری و امضاء دفترنویسی و اقدام به دریافت پرونده از اداره ثبت شرکتها نماید.

یک پاسخ بنویسید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن