پس از اینکه ثبت شرکت انجام شد بنابه نیاز می توانید ثبت تغییرات شرکت را اعمال کنید اما در نظر بگیرید این کار باید در حیطه قوانین انجام گیرد. برای ثبت تغییرات شرکت ها باید در ابتدا تمامی شروط آن را بدانید و سپس به صورت استوار در این مسیر گام بردارید. از این رو تمامی نکاتی که برای ثبت تغییرات شرکت نیاز شما می شود را در متن زیر به شما ارائه می کنیم تا راهنمای مناسب و تضمینی شما باشد. با ما همراه باشید.
ثبت تغییرات شرکت
پس از ثبت شرکت و دریافت شماره ثبتی و شناسه ملی، سهامداران و هیئت مدیره میتوانند در صورت تمایل به ایجاد تغییر در شرکت، با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده با حضور تمام یا اکثریت سهامداران، در این مورد تصمیمگیری کنند.
ثبت هرگونه تغییر در شرکت از جمله تغییر نام، آدرس، موضوع فعالیت، انحلال، ورود و خروج شریک، افزایش یا کاهش سرمایه، تبدیل سهام بانام به بی نام، تعیین اعضای هیئت مدیره، انتخاب بازرس و تعیین حق امضاء، در مجامع فوقالذکر قابل تصویب خواهد بود.
بهتر است بدانید که ثبت تغییرات شرکت به سه حالت تنظیم می شود: ثبت تغییرات در مجمع عمومی عادی. ثبت تغییرات در مجمع عمومی فوق العاده. ثبت تغییرات در هیئت مدیره.
شرایط ثبت تغییرات شرکت
از شرایط مربوط به ثبت صورت جلسه تغییرات باید ابتدا به حد نصاب مربوط به ثبت تغییرات شرکت پرداخت. جلسات مجامع یا از طریق دعوت مستقیم برگزار می شوند. که در شرکت های کوچک اصولاً روش تشکیل مجمع دعوت مستقیم از اعضاء است. اما در صورت غیبت یکی از اعضاء دعوت از مجمع باید از طریق روزنامه کثیرالانتشار انجام شود. از شروط دیگر، حد نصاب جلسات مجامع است که اکثریت عددی به علاوه اکثریت سهامی باید در شرکت حضور داشته باشند. تصمیمات مربوط به ثبت تغییرات شرکت باید طی صورت جلسه تغییرات به اداره ثبت شرکت ها جهت ثبت ارائه شود.
صورت جلسه باید دارای تاریخ و ساعت جلسه باشد. نوع مجمع مورد نظر باید در صورتجلسه آورده شود. اطلاعات شرکت اعم از اسم شرکت، شناسه ملی، شماره ثبت لازم است در صورت جلسه عنوان شود. برای اینکه صورت جلسه مورد نظر به ثبت در ادارۀ ثبت شرکت ها قرار گیرد لازم است دارای موضوع جلسه و تصمیمات اخذ شده در جلسه نیز باشد. همچنین در پایان برگه صورت جلسه باید امضاء اعضاء وجود داشته باشد. در صورتی که تمامی این موارد وجود داشته باشد. می توانید برای ثبت تغییرات شرکت نیز اقدام نمایید.
پیگیری ثبت تغییرات در شرکت
با فعالیت به صورت شرکت، کلیه امور تجاری و غیر تجاری شرکت به صورت رسمی و قانونی صورت گرفته و اعتبار بیشتری خواهد داشت.
از طرفی فعالیت تحت عنوان شرکت به علت امتیازاتی که قانون برای شرکت ها در نظر گرفته است (مانند : اعطای وام، امکان حضور در مناقصات و مزایدات) و حمایت هایی که از اشخاص حقوقی به عمل می آورد، موجب اطمینان خاطر شرکت ها جهت فعالیت با امنیت شغلی بیشتر نسبت به فعالیت شخصی می گردد.
تمامی امکانات و امور مربوط به ثبت تغییرات شرکتها باید در اداره ثبت شرکت های محل اصلی شرکت انجام گیرد تا بتوان با ارائه مدارک های لازم اقدامات مربوط به تشکیل مجامع و در ادامه حضور موسسین و هیئت مدیره جهت انجام تغییرات شرکت با امضای صورتجلسه تغییرات شرکت انجام گیرد.
در زمان تغییرات شرکت در صورت عدم ثبت شرکت چه اتفاقی می افتد؟
اگر شرکتی مطابق با قانون به ثبت نرسد، به طور خودکار به عنوان شرکت تضامنی در نظر گرفته می شود. در این حالت، شرکای عادی که تمایلی به ثبت شرکت و قبول مسئولیت تضامنی نداشته باشند، می توانند از این موضوع انصراف دهند.
با این حال، عدم ثبت شرکت عواقب قانونی متعددی به همراه دارد، از جمله این موارد را رد زیر می خوانید:
پرداخت غرامت: طبق قانون، متخلفان موظف به پرداخت غرامت خواهند بود.
تحمل مجازات های قانونی: عدم ثبت شرکت شامل مجازات های مندرج در قانون ثبت شرکت ها نیز میشود.
بطلان شرکت: مهمتر از همه، طبق ماده 198 قانون ثبت شرکت ها، چنین شرکتی باطل اعلام میشود.
نکته قابل توجه این است با وجود بطلان شرکت، هیچ یک از شرکا نمی توانند از این موضوع در مقابل اشخاص ثالثی که با آنها معامله کردهاند، به عنوان عذر استفاده کنند. به عبارت دیگر، حتی با وجود عدم ثبت شرکت، معاملات انجام شده توسط آن همچنان برای شرکا و در قبال اشخاص ثالث معتبر خواهد بود.
در نهایت، تأکید می شود که ثبت شرکت طبق قانون الزامی است و عدم انجام آن می تواند تبعات سنگینی برای شرکا به همراه داشته باشد.
مدارک ثبت تغییرات شرکت
هر تغییراتی که در اداره ثبت قرار است مورد بررسی و ثبت قرار گیرد لازم است مدارک و مستنداتی را برای ثبت به اداره ثبت تغییرات شرکت ارائه دهد. مدارکی اعم از صورت جلسه تغییرات، برگه پذیرش سامانه ای و غیره. این مدارک برای تطابق درخواست مورد نظر با مدارک و مستندات کتبی مورد بررسی قرار می گیرند. اما سایر مدارک برای ثبت تغییرات شرکت عبارت اند از:
- آگهی ثبت شرکت
- آگهی ثبت آخرین تغییرات شرکت
- در صورت تغییر در سهام لیست سهامداران شرکت
- در صورت تغییرات مبنی بر سرمایه مانند تصویب ترازنامه سود و زیان ارائه صورت جلسات مبنی بر تصویب ترازنامه نیز لازم است.
- ارائه وکالت نامه رسمی
مدارک ثبت صورتجلسه تغییرات مجمع عمومی عادی سالیانه
- کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل )
- کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید
- تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید
- اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
- آدرس و کد پستی شرکت
- سمت اعضای جدید و قدیم
- کپی آخرین آگهی تغییرات
- مبلغ سرمایه و ارزش ریالی
- کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی
- در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی
مدارک جهت ارسال صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت
- اصل و کپی از کلیه مدارک ثبتی شرکت ( شامل آگهی تاسیس )
- کپی آخربن آگهی تغییرات
- اصل شناسنامه یکی از سهامداران ( ترجیحاَ مدیر عامل شرکت )
- کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد ( برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی )
- اصل مهر شرکت
- در مورد شرکت هایی که از تاریخ ثبتشان یک سال گذشته باشد، کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه اعضا و سهامداران الزامی می باشد.
- در مورد تغییرات ورود اعضای جدید به شرکت، کپی شناسنامه ، کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت الزامی می باشد.
- در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی
- در مورد تبدیل نوع شرکت ، امضای اوراق جدید الزامی می باشد.
- در مورد انحلال شرکت ، خروج از شرکت و یا کاهش سهم سهامداران یا اعضا، امضا و اثر انگشت روی وکالتنامه همزمان با حضور ایشان در محل موسسه یا اداره ثبت شرکت ها الزامی می باشد.
برای تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کرده و اطلاعات خود را در زمینه تغییرات و تدوین صورتجلسات افزایش دهید. ما در ثبت بین الملل همواره یاری رسان شما عزیزان و مشاوری امین خواهیم بود. تنها کافی است با شماره تماس 02633193 تماس حاصل فرمایید.
الزامات و مراحل قانونی ثبت تغییرات شرکت ها
شرکت ها در طول فعالیت خود ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در ساختار یا اطلاعات خود داشته باشند. این تغییرات می تواند شامل مواردی مانند تغییر نام، تغییر آدرس، تغییر سهامداران، تغییر اعضای هیئت مدیره باشد.
برای انجام این تغییرات، باید مراحلی قانونی طی شود که در ادامه به طور خلاصه به آنها میپردازیم:
نکات مهم در ثبت تغییرات شرکت
- صورتجلسه تغییرات شرکت ها تا یک ماه اعتبار دارد.
- عضو شرکت با وکالت، مسئول پیگیری مراحل تا زمان انتشار آگهی است.
- برای ثبت تغییرات باید هزینه ای به اداره ثبت شرکت ها پرداخت شود.
- به طور معمول 25 تا 30 روز طول می کشد تا مراحل قانونی ثبت تغییرات انجام شود.
- برای اطمینان از صحت و قانونی بودن مراحل، از مشاوره حقوقی متخصصان بین الملل استفاده کنید.
- حفظ نظم و اعتبار فعالیت های شرکتها و صیانت از حقوق سهامداران.
مراحل ثبت تغییرات شرکت
- دعوت از مجمع عمومی مورد نظر در شرکت
- تشکیل مجمع و تنظیم صورت جلسه تغییرات در مجمع عمومی تشکیل شده. اکثریت اعضای هیئت مدیره باید با تغییرات مورد نظر موافقت کنند و صورتجلسه ای حاوی جزئیات و دلایل تغییرات را تنظیم و امضا کنند.
- به یکی از اعضا برای پیگیری مراحل قانونی وکالت داده می شود.
- حداکثر تا یک ماه پس از امضا، صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها ارائه می شود.
- ثبت تغییرات شرکت در سایت اداره ثبت شرکت ها در قسمت تغییرات شرکت باید ثبت شود. (تغییرات در سایت اداره ثبت شرکت ها با توجه به نوع تغییرات باید انجام شود.)
- پست مدارک به اداره ثبت شرکت ها بعد از ثبت نهایی در سامانه ثبت شرکت ها به آدرس ثبتی شرکت پست خواهد شد.
- اداره ثبت شرکت ها، مغایرت تغییرات با قانون و اساسنامه را بررسی و در صورت تأیید، آنها را ثبت می کند.
- صدور پیش نویس ثبت تغییرات شرکت و ارائه آن به شماره پذیرش ثبت شده در سامانه ثبت شرکت ها
- دریافت اوراق و اسناد ثبت تغییرات شرکت از اداره ثبت شرکت ها انجام می شود
- خلاصهای از تغییرات در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر میشود.
پیگیری صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت ها
پیگیری درخواست ثبت شرکت و تغییرات شرکت پیگیری درخواست برای پیگیری مدارکی که قبلاً در سامانه اینترنتی ورود اطلاعات شده است باید بر روی لینک «پیگیری درخواست» کلیک نمایید.
در این صفحه ابتدا «نوع درخواست» را انتخاب می نمایید که ممکن است ثبت تاسیس یا صورتجلسه تغییرات باشد. سپس «شماره پیگیری» که قبلاً توسط سامانه به متقاضی اعطا شده را در قسمت مربوطه وارد نموده و کلید را کلیک می نمایید.
در این هنگام وارد مراحل مختلف ثبت و پیگیری خواهید شد. اگر به هر دلیلی شماره پیگیری خود را فراموش یا گم کرده باشید.
می توانید لینک «شماره پیگیری خود را فراموش کرده ام» را کلیک نمایید. در این حالت اگر نوع درخواست صورتجلسه تغییرات باشد می توانید با پاسخ به چند سوال وارد سامانه شده و پیگیری را انجام دهید.
پیگیری آخرین تغییرات شرکتها
آخرین تغییرات شرکتها در روزنامه رسمی ابلاغ می شود و براساس صورتجلسه درج شده و صورتجلسه تغییرات آگهی داده می شود آخرین تغییرات همواره برای ارائه به بانک ها ،تدوین صورتجلسه های آینده تغییرات و شرکت در مناقصات استفاده می گردد.
هزینه ثبت تغییرات شرکت
دریافت تمامی خدمات ثبتی مشممول هزینه هستند. اما بر اساس تفاوت نوع مجامع و تفاوت صورت جلسات و همچنین گاهاً ممکن است شما بخواهید یک تغییر در شرکت اعمال کنید اما دو یا چند تغییر دیگر را نیز ممکن است با خود به همراه داشته باشد. لذا هزینه مربوط به ثبت تغییرات افزایش خواهد داشت. پس توجه داشته باشید چه تغییراتی می خواهید در شرکت اعمال کنید. برای ثبت این تغییرات لازم است چه اقداماتی انجام شود. در صورت همکاری با موسسات حقوقی برای ثبت تغییرات شرکت مستلزم دریافت چه خدماتی هستتید و این خدمات همراه با ارائه وکیل یا بدون ارائه وکیل است.
هزینه ثبت تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت ها شامل هزینه حق ثبت، هزینه تنظیم صورت جلسه، هزینه ثبت کارشناس در سامانه ثبت شرکت ها، حق الوکاله وکیل، پرداخت هزینه پستی و پرداخت هزینه روزنامه اول و روزنامه دوم از موارد مربوط به ثبت تغییرات شرکت خواهد بود.
صورتجلسه تغییرات شرکت
هنگامی که شرکتی به ثبت می رسد، مشخصاتی مانند نام، آدرس، نام شرکا، میزان سهم، اعضای هیئت مدیره و حق امضاء در اساسنامه آن درج می شود. این اطلاعات هویت شرکت را تعریف میکنند و برای انجام فعالیت های قانونی ضروری هستند.
با این حال، ممکن است به مرور زمان نیاز به تغییر برخی از این مشخصات به دلایل مختلفی مانند تغییر آدرس، تغییر نام، تغییر سهامداران یا اعضای هیئت مدیره وجود داشته باشد.
تغییرات در شرکت ها چگونه انجام می شود؟
خوشبختانه، قانون برای این تغییرات راه حلی پیش بینی کرده است. برای اعمال هرگونه تغییر در شرکت، باید صورتجلسه تغییرات تنظیم و به ثبت قانونی برسد. این صورتجلسه باید شامل جزئیات دقیق تغییرات مورد نظر و همچنین دلایل آن باشد.
در برخی موارد، ممکن است برای نهایی کردن یک تغییر به بیش از یک صورتجلسه نیاز باشد.
نقش هیئت مدیره و مجمع عمومی در تغییرات شرکتها
تصمیم گیری اولیه: هرگونه تغییر در شرکت باید ابتدا در هیئت مدیره به بحث گذاشته شده و در مورد آن تصمیمگیری شود.
تصویب نهایی: پس از تأیید هیئت مدیره، برای نهایی شدن تغییرات، باید مجمع عمومی عادی یا فوق العاده با توجه به نوع تغییر تشکیل شود.
رای گیری: در این مجمع، سهامداران یا شرکا در مورد تغییرات پیشنهادی رأی گیری میکنند. برای اعمال تغییرات، رای اکثریت سهامداران حاضر در مجمع الزامی است.
انواع صورتجلسه تغییرات در شرکت
در شرکت ها می توان تغییرات ذیل را با توجه به اساسنامه آن انجام داد که عبارتند از:
- تغییر نام شرکت
- تغییر موضوع شرکت
- تغییر محل شرکت
- نقل و انتقال سهام (در صورتی که طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد.)
- نقل و انتقال سهام (در صورتی که اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد)
- تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه
هزینه پیگیری روزنامه رسمی تغییرات شرکت
هزینه روزنامه رسمی تغییرات بستگی به موضوع فعالیت تعداد شرکا و میزان سرمایه دارد زیرا هرچه تعدادشان بیشتر باشد محتوای قابل چاپ در روزنامه رسمی بیشتر می شود و هزینه بالاتر می رود باید خاطر نشان کرد هزینه ها مشخص هستند و براساس قانون تجارت ارائه می گردد.
نحوه محاسبه هزینه روزنامه رسمی
نحوه محاسبه هزینه روزنامه رسمی، بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد. هر چقدر موضوع فعالیت طولانی تر و تعداد اعضا بیشتر باشد، تعداد خطوط آگهی شما بیشتر شده و مبلغ بیشتری برای درج آگهی در روزنامه رسمی باید پرداخت نمایید.
لازم به ذکر است هزینه روزنامه رسمی، به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد که با توجه به آنچه گفته شد، می توان در همان سامانه نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام نمود.
استعلام شرکت در روزنامه رسمی
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که شرکت های تجاری تاسیس نموده اند و فعالیت های بازرگانی انجام می دهند موظفند که اطلاعات شرکت خود را در یک روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر کنند.
در واقع می توان گفت که هر شرکت در طی فعالیت های خود ارتباط نزدیکی با یک روزنامه رسمی بر قرار می کند که این روزنامه ها نیز برای فعالیت های مختلف و کاربرد های فراوان استفاده می شوند مانند استعلام برند که اشخاص قبل از ثبت برند نام انتخابی خود را در آن جستجو می کنند.
معمولا اطلاعات و مسائلی که در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار به چاپ می رسند به منظور اطلاع رسانی به ذی نفعان شرکت ها و کسب و کارها و همچنین سایر افراد جامعه می باشد.
به همین دلیل مهم است که اطلاعاتی را که به روزنامه رسمی وارد می شوند کاملا دقیق و شفاف باشند. همچنین هر شخص موظف است که زمان درج آگهی خود در روزنامه رسمی برخی از اطلاعات را درج و به آنها اشاره نماید.
صورتجلسه تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسین
بسمه تعالی نمونه صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه برای انتخاب مدیران و بازرسین ، روزنامه و تصویب تراز در شرکتهای سهامی خاص 1ـ خانم/ آقای ………………………… به سمت رئیس جلسه |
سایت ثبت تغییرات شرکت
سامانه تخصیص یافته برای ثبت تغییرات شرکت ها همان اداره ثبت شرکتها است که از قبل شرکت در آنجا به ثبت رسیده . برای انجام تغیییرات شرکت باد تمامی مدارک را به این سامانه ارائه کرده تا با بررسی های انجام شده بتوان تغییرات را اعمال کرد. شما همچنین می توانید برای دوری از درگیری هایی که حین تغییرات امکان ایجاد در کار شما را دارد تمامی امور حقوقی و ثبتی خود را به کارشناسان بین الملل سپرده تا تمامی امور را پیگیری کنند و هرچه زودتر شما را به نتیجه برسانند.
مشاوره حقوقی ثبت تغییرات شرکت
چه تمایل داشته باشید ثبت تغییرات شرکت را خودتان انجام دهید و چه تمایل به همکاری با موسسات حقوقی داشته باشید. لازم است اقدام به دریافت مشاوره از مشاوران و کارشناسان حقوقی داشته باشید. اما دریافت مشاوره حقوقی ثبت تغییرات شرکت چه کمکی می تواند به ما کند؟ ثبت تغییرات در سایت اداره ثبت شرکت ها زمان بر خواهد بود و نداشتن اطلاعات ثبتی این پروسه را زمان برتر خواهد کرد. بیشتر برگشت ثبت تغییرات شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها به دلیل عدم آشنایی با سیستم ثبت شرکت و وارد کردن اطلاعات مربوط در سامانه است. که با دریافت مشاوره رایگان می توانید این پروسه را در کمترین زمان و با همکاری بهترین کارشناسان ثبت داشته باشید.
سلام
چطور میتونم یکی از اعضا شرکت رو خارج کنم؟
درود بر شما با دلایل کافی و با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در شرکت با حداکثر آرا می توانید عزل اعضا را تقاضا و تایید کنید
سلام وقت بخیرچطور میتونم مدت زمان حضور اعضا رو ور شرکتم تمدید کنم ؟
درود بر شما در هر شرکت بسته به نوع آن، قوانینی جهت تغییر یا تمدید هیئت مدیره وجود دارد باید نوع شرکت را مشخص کنید