سیستم های جهانی ثبت بین المللی برند

برند واژه یا اصطلاحی است که در سطح جهانی کاربرد دارد  و مدتی است در عرصه های  تجاری و بعضا" غیر تجاری نقش  ویژه ای را ایفا می کند ومی توان گفت که مهمترین ابزار بازاریابی محسوب میشود.

برند هویت و اصالت  یک کسب و کارمحسوب می شود. برند، سطح تعامل عرضه کننده و مشتری است و ثبت بین المللی برند این سطح تعامل را افزایش می دهد. با اختصاص دادن یک برند یا علامت تجاری به کسب و کار خود آن را به بلوغ رسانده و رونق ویژه ای به کار خود می بخشید

و اما در رابطه با حقوق بین المللی ناشی از ثبت  بین المللی علائم تجاری  و نیز طرح صنعتی ، اختراع ، نشان جغرافیایی و حفظ حقوق مالکیت یا کپی رایت تاکنون در حدود 27 معاهده در کنوانسیون های  بین المللی به تصویب رسیده است. نظارت بر حسن اجرای این معاهدات بر عهده سازمان جهانی مالکیت فکری ( WIPO) واقع در ژنو سوییس است. این معاهدات بین المللی  به 3 دسته تقسیم بندی می گردند ، دسته اول مربوط به ماهیت برند و حقوق و تکالیف برآمده از ثبت علامت تجاری است. دسته دوم به  شیوه و مراحل ثبت بین المللی برند و دسته دیگر  به طبقه بندی و موضوعات علائم اختصاص دارد.

در ادامه مهمترین سیستم های ثبت جهانی  برند به طور خلاصه  معرفی می گردد:

ثبت مادرید Madrid

با هدف پرهیزازثبت علامت تجاری بطور مجزا نزد هر یک از مراجع ثبت علامت تجاری  در هر یک از کشورها  سازمان جهانی مالکیت معنوی  World Intellectual property Organization  -WIPO  نظامی را جهت ثبت بین المللی علائم تجاری ایجاد کرده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علائم را در برمیگیرند اداره می‌گردد. هر شخصی که به طریقی (به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقراربنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هر دو معاهده مذکور مرتبط باشد، می تواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی که تاثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادرید  جاری است بهره مند گردد.

کشورهای عضو:  در حال حاضر بیش از 85 کشور جهان عضو سیسستم مادرید می باشند و با  این نوع ثبت بین المللی  علامت شما در یک یا همه این کشورها به انتخاب شما به ثبت می رسد.  لازم به توضیح است که درخواست ثبت بین المللی صرفا از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت  اولیه در کشور مبدا می‌باشد.

ثبت Trips-  Agreement on trade-related Aspects of Intellectual Property Rights

این ثبت تحت نظر سازمان تجارت جهانی انجام شده وحامی جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری(TRIPS)  است .یکی از جامع ترین و کامل ترین مقررات درباره حقوق مالکیت فکری محسوب می گردد. این موافقتنامه از نظر پوشش، انواع مختلف حقوق مالکیت فکری را شامل گردیده و مقررات ماهوی نسبتا کاملی را در راستای حمایت از آنها بیان می دارد. سازمان تجارت جهانی  World Trade Organization  (WTO) روند نظارتی و و اجرایی آن را عهده دار است.

Office for harmonization in the internal market - OHIMثبت 

ثبت  OHIM ثبت جامع  و فراگیر اتحادیه اروپا EU) ) می باشد که پس از بوجود آمدن اتحادیه اروپا پایه گذاری شده است. صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی درمدت زمان روند ثبت علامت  و نشان تجاری و سهولت در پیگیری دعاوی علیه علامت تجاری از مزایای ثبت یکپارچه اتحادیه اروپا می‌باشد.

کشورهای عضو:اتریش،بلغارستان،بلژیک،جمهوری چک، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه آلمان،یونان، مجارستان،ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لتونی،لوکزامبورگ، مالت،هلند،لهستان، پرتقال، رومانی، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد و انگلستان.

Belgium Netherlands Luxembourg- Benelux ثبت  

واژه بنلوکس مخفف نام کشورهایی است که در این معاهده عضویت دارند که عبارتند از : بلژیک، هلند و لوکزامبورگ. در حقیقت با این نوع ثبت  ثبت علامت  تجاری به شکل  همزمان در سه کشور همسایه اروپایی شکل می گیرد. این سه کشور علاوه  بر اینکه عضو سیستم یکپارچه اروپا OHIM هستند، یک پیمان سه جانبه ثبت و حمایت علامت تجاری را در خود وضع کرده اند. در صورتی که بازار هدف  در این سه کشور باشد می توان به جای استفاده از سیستم یکپارچه اتحادیه اروپا، از سیستم بنلوکس استفاده نمود.

کشورهای عضو:بلژیک، هلند، لوکزامبورگ

ثبت  OAPI -  The Organisation Africainedela proprite Intellectualle

ثبت یکپارچه OAPI مبتنی بر  ثبت برند  به صورت همزمان در 16 کشور آفریقایی فرانسوی زبان است که عبارتند از :  کشورهای عضو: بنین، بورکینافاسو، کامرون، آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، گینه اکو تریال، گابن،گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج، مال، موریتانی، نیجر، سنگال،توگو

ثبت  ARIPO -   African Regional Industrial Property Organization

ثبت یکپارچه ARIPO به ثبت علامت تجاری بصورت همزمان در 9 کشور آفریقایی اشاره دارد

کشورهای عضوثبت ARIPO  از این قرارند :بوتسوانا، لسوتو، لیبریا، مالاوی، زامبیا، سوازیلند، تانزانیا،اوگاندا و زیمباوه

و در ادامه در خصوص ثبت مادرید توضیحات تکمیلی و جامعی را برای شما موکلین محترم موسسه حقوقی بین الملل ارائه می نماییم:

متقاضی ثبت بین المللی  برند و علامت تجاری علاوه برتکمیل اظهارنامه  ثبت بین المللی باید مبلغ مشخصی  را به فرانک سوئیس (۶۵۳ فرانک) برای علائم سیاه وسفید و۹۰۳ فرانک سوئیس جهت علائم رنگی به دفتر بین المللی بپردازد و همینطور مبلغ دیگری را برای ثبت علامت درهریک ازکشورها  لازم است پرداخت کند و نیز برای کالا و خدمات مازاد برسه طبقه (هریک ۷۳ فرانک)  را باید به شماره حسابهای مربوطه که در انتهای اظهارنامه ها درج شده است، واریز نماید.

امتیاز این سیستم اینست که متقاضی با ثبت یا تسلیم یک فرم اظهارنامه بین المللی به (زبان انگلیسی یا فرانسه) میتواند درصورت تمایل در۷۳ کشور طرف قرارداد یا تعدادی از آنها بسته به انتخاب خود حمایت از علامت تجاری خود را درخواست وکسب نماید. این دفتر نیز به نوبه خود پس از ثبت علامت در دفتر ثبت بین المللی و بعد از انجام بررسیهای مورد نیاز آاظهارنامه  را برای ادارات مالکیت صنعتی کشورهای موردنظرتعیین شده  در اظهارنامه ثبت بین المللی که حمایت از علامت تجاری درآن کشورها درخواست شده است، خواهد فرستاد.

لازم به ذکر است که هریک از کشورهای مزبور علامت مورد نظر را براساس مقررات ماهوی خود بررسی کرده و از این اختیار برخوردارندکه چنانچه حمایت از علامت مزبور را مغایر با مقررات  و منافع ملی خود تشخیص دهند، آن را رد نمایند درغیراینصورت علامت مزبور در آن کشور برای مدت۲۰ سال(۱۰ سال حمایت اولیه و درصورت تجدید علامت برای۱۰ سال دیگر) قابل حمایت خواهد بود

فواید استفاده از سیستم ثبت بین المللی علائم تجاری

 بر اساس مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری ( تحت سيستم مادريد)، علامت با توجه به دستور العمل های  داخلي هركشور مورد بررسي قرارميگيرد وسپس وارد مسیر ثبت جهانی می شود. يعني ثبت بين المللي علائم تجاري درمرحله اول با ثبت داخلی درمرجع کشور صورت مي گيرد وسپس بصورت خودکار با تعيين كشورهاي مورد نظر از سوی مالک علامت درسطح  بين المللي به ثبت می رسد. امتيازاين سيستم اين است كه متقاضي با تسليم يك اظهارنامه بين المللي از طریق اداره مالکیت صنعتی بهWIPO ميتواند درصورت تمايل در85 كشورعضو موافقتنامه و پروتکل مادرید يا تعدادي ازآنها بسته به انتخاب خود حمايت ازعلامت تجاري خود را درخواست وكسب نمايد.

بنابراين برتری خاص استفاده از سیستم مادرید در ثبت آسان ، ارزان و تاثیر بالای آن ميباشد. يعني تنها بوسيله يك تقاضانامه بين المللي واحد به يك زبان (فرانسه، انگليسي یا اسپانیولی) و پرداخت يك تعرفه به فرانك سوئيس، تحصيل و تامين حمايت ازعلائم تجارتي يا خدماتي دركشورهاي تعيين شده در فرم درخواست ممکن ميگردد. همچنين درصورتيكه هرگونه تغييري درعلامت ثبت مبداء ازطرف صاحب آن صورت گيرد ازقبيل تغييرنام، آدرس، مالكيت، تمديد وغيره ميتوان با تكميل فرمهاي مربوطه و پرداخت هزينه اي اندك تغييرات مزبور را درسطح بين المللي اعمال نمود.

ديگراينكه مرجع ثبت علامت تجاری  مبدا نيز لازم نیست طبقه بندي كالاها وخدمات و انتشارعلائم درروزنامه رسمي كشورمتبوع خويش را انجام دهد. درواقع ثبت بين المللي مجموعه اي ازثبتهاي ملي طبق مقررات داخلي هركشورتعيين شده، ميباشد.

مدارك موردنيازجهت فرايند ثبت بين المللي علامت

نامه تقاضای ثبت علامت خود  با درج اسامي كشورهاي  مورد نظر

معرفي نامه برروي سربرگ شركت همراه با امضاء اعضا  و دارندگان حق امضاء برای برند حقوقی  همراه با مهرشركت و درصورت ارجاع کار به وكيل ارائه وكالتنامه دادگستري.

تصویر تایید شده شناسنامه و كارت ملي مديران و صاحبان حق امضاء شركت و روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت (اشخاص حقوقي) و ارائه تصویر تایید شده  شناسنامه و كارت ملي (اشخاص حقيقي) و در  صورت ارجاع کار به وکیل  ارائه وكالتنامه رسمی.

4- گواهي مصدق ثبت مبدا (علامت تجاري درايران) جهت رؤيت و كپي آن به منظور ضبط در پرونده يا ارائه كپي مصدق گواهي ثبت علامت تجاري.

5- تكميل فرم مخصوص لاتين پس ازمشخص شدن كشورهاي موردنظرمتقاضي

6- برگه محاسبه هزينه ها همراه با مهر و امضاء متقاضي (Fee Calculation)

7-رسيد مربوط به پرداخت هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي (پس ازدريافت معرفي نامه از اداره جهت مراجعه به بانك ملي - شعبه عباس آباد (

توجه :  به كليه متقاضيان محترم ثبت بين المللي توصيه ميگردد از واريز هزينه هاي ثبت بين المللي مربوطه قبل از تكميل و تائيد فرم مربوطه توسط اداره ثبت علائم تجاري جدا" خودداري فرمايند.

هزینه های ثبت  بین المللی برند و علامت تجاری

برآورد هزینه ثبت بین المللی طبق مشخصات مندرج دگواهی ثبت برند  داخلی  من جمله تعداد طبقات، رنگی یا سیاه سفید بودن علامت  و غیره می باشد.. هزینه محاسبه شده به فرانک سوئیس می باشد  و پس ازبررسی و تائید فرم اظهارنامه ثبت بین المللی توسط اداره ثبت علائم تجاری از متقاضی درخواست خواهد شد تا هزینه مزبور را به حساب WIPO واریز نماید.

 اسامی کشورهای عضو  سیستم  ثبت بین المللی مادرید :

آنتیگوا و باربادو         جمهوری چک           ايران               ماداگاسكار              سان مارينو

آلبانی                      آلمان                      ايسلند               مقدونيه           سائوتومه و پرينسپ

ارمنستان                دانمارک                    ایتالیا               مغولستان                 سوريه

بن اير                      الجزیره                  ژاپن                موزامبيك                سوازيلند

اتريش                    استونی                     کنیا                  ناميبيا                   تاجيكستان

استراليا                   مصر                      قرقیزستان            نروژ                  ترکمنستان

آذربایجان                  اتحادیه اروپا           كره جنوبي          عمان                     تركيه

بوسنی و هرزه گوین        اسپانیا         كره شمالي        لهستان                اوكراين 

بلغارستان                     فنلاند         قزاقستان          پرتقال                ایالات متحده آمریکا

بحرين                      فرانسه         لیختن اشتاین      روماني               اوزبكستان

بوتان                      انگلستان         ليبريا             صربستان             ويتنام

بوتسوان                  گرجستان         لسوتو               روسيه              زامبيا      

بنلوكس                   غنا              لیتواني              سودان                كوراكائو

بلاروس                 یونان             لتوني                سوئد                 سينت مارتين

سوئیس                  کرواسی        موروكو              سنگاپور                 کوبا 

چین                    مجارستان        موناكو               اسلوونی                    ایرلند 

مولداوي              اسلوواکی          قبرس              مونته نگرو               سییرالئون

طبقه‌بندي بين‌المللي علائم صنعتي و تجاري

طبقه 1 – مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع، علوم، عكاسي و همچنين كشاورزي، باغباني و جنگلباني؛ رزين‌هاي مصنوعي پردازش نشده؛ پلاستيك‌هاي پردازش نشده؛ كودهاي گياه؛ تركيبات اطفاء حريق؛ مواد آبكاري و جوشكاري فلزات؛ مواد شيميايي براي نگهداري مواد غذايي؛ مواد دباغي؛ چسب‌هاي صنعتي.

طبقه 2 – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاك؛ موادضدرنگ زدگي و جلوگيري كننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگي؛ مواد تثبيت رنگ، رزين يا صمغ‌هاي خام طبيعي؛ فلزات به صورت پودر يا ورق براي نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه 3 – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان.

طبقه 4 – روغن‌ها و گريس‌هاي صنعتي؛ روان‌كننده‌ها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ.

طبقه 5 – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكسته‌بندي، لوازم زخم‌بندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كننده‌ها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه.

طبقه 6 – فلزات عادي و آلياژهاي آن‌ها؛ مواد ساختماني فلزي؛ ساختمان‌هاي فلزي قابل حمل؛ مواد فلزي خطوط راه‌آهن؛ كابل و سيم‌هاي غيربرقي از جنس فلزات عادي؛ آهن‌آلات، اقلام كوچك فلزي؛ لوله و مجراهاي فلزي؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ سنگ‌هاي  معدني فلزات.

طبقه 7 – انواع ماشين و ماشين‌هاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست  حلقه‌هاي اتصال قطعات ماشين‌ها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي.

طبقه 8 – انواع  ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار مي‌كنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ.

طبقه 9 – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازه‌گيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيره‌سازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسك‌هاي قابل ضبط؛ ماشين‌هاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاه‌هايي كه به سكه كار مي‌كنند؛ صندوق‌هاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشين‌هاي حساب، تجهيزات داده‌پردازي و رايانه‌اي؛ دستگاه آتش نشاني.

طبقه 10 – آلات و ابزار جراحي، پزشكي، دندانسازي و بيطاري، اندام‌هاي مصنوعي، دندان و چشم‌مصنوعي؛ اقلام ارتوپدي؛ مواد بخيه زني.

طبقه 11 – دستگاه‌هاي روشنايي، حرارتي، مواد بخار، طبخ، خنك كردن، تهويه، تأمين آب بهداشتي.

طبقه 12 – وسائط نقليه، دستگاه‌هاي حمل و نقل زميني، دريايي يا هوايي.

طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي.

طبقه 14 – فلزات گرانبها و آلياژهاي آن‌ها و كالاهايي كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آن‌ها روكش شده‌اند و در ساير طبقات ذكر نشده‌اند؛ جواهرات، سنگ‌هاي گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعت‌سازي و زمان سنجي.

طبقه 15 – آلات موسيقي.

طبقه 16 – كاغذ، مقوا و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافي؛ عكس؛ نوشت‌افزار؛ چسب براي مصارف تحريري يا خانگي؛ لوازم نقاشي؛ قلم مو نقاشي؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتري (به استثناي مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثناي دستگاه‌ها)؛ مواد پلاستيكي براي بسته‌بندي (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند)؛ حروف و كليشه چاپ.

طبقه 17 – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بسته‌بندي، درپوش‌گذاري، انسداد و عايق‌بندي؛ لوله‌هاي قابل ارتجاع غيرفلزي.

طبقه 18 – چرم و چرم مصنوعي و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پوست حيوانات؛ چمدان، كيسه و كيف‌هاي مسافرتي؛ چتر، چتر آفتابگير و عصا؛ شلاق، يراق و زين و برگ.

طبقه 19 – مواد و مصالح ساختماني (غيرفلزي)؛ لوله‌هاي غيرفلزي سخت و غيرقابل انعطاف براي استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قير و قطران؛ ساختمان‌هاي متحرك غيرفلزي؛ بناهاي يادبود غيرفلزي.

طبقه 20 – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند).

طبقه 21 – ظروف خانگي يا لوازم آشپزخانه (كه از فلزات قيمتي ساخته يا روكش نشده‌اند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس  قلم مو(به استثناي قلم موهاي نقاشي)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تميزكاري؛ سيم ظرفشويي؛ شيشه كار شده يا نيمه كار شده (به استثناي شيشه مورد استفاده درساختمان‌ها) شيشه آلات، اشياء ساخته شده از چيني و سفال كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند.

طبقه 22 – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايه‌گذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي برای نساجي.

طبقه 23 – انواع نخ و رشته براي مصارف پارچه بافي و نساجي.

طبقه 24 – محصولات نساجي و پارچه‌اي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ انواع روتختي و روميزي.

طبقه 25 – انواع لباس و پوشاك، پاپوش و پوشش سر.

طبقه 26 – انواع توري و قلابدوزي، روبان، بند (نوار) حاشيه و قيطان؛ دكمه، قزن قفلي، سنجاق و سوزن ته‌گرد؛ گل‌هاي مصنوعي.

طبقه 27 – انواع فرش، قاليچه، حصير و زيرانداز، لينوليوم و ساير كف پوش‌ها، آويزهاي ديواري (غيرپارچه‌اي).

طبقه 28 – انواع بازي و اسباب بازي؛ لوازم ورزشي و ژيمناستيك كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ تزئينات درخت كريسمس.

طبقه 29 – گوشت، گوشت ماهي، گوشت طيور و شكار؛ عصاره گوشت؛ سزيجات و ميوه‌جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و كمپوت؛ تخم مرغ، شير و محصولات لبني؛ روغن‌ها و چربي‌هاي خوراكي.

طبقه 30–  قهوه،چاي، كاكائو، شكر، برنج، نشاسته كاسار يا مانيوك (تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراورده‌هاي تهيه شده از غلات، نان، نان شيريني، شيريني‌جات، شيريني يخي؛ عسل، ملاس يا شيره قند؛ مايه خمير، گرد مخصوص شيريني‌پزي يا پخت نان؛ نمك، خردل؛ سركه، انواع سس (چاشني) ادويه جات، يخ.

طبقه 31 – محصولات كشاورزي، باغداري و جنگلباني و دانه‌هايي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ حيوانات زنده؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر؛ گياهان و گل‌هاي طبيعي؛ غذاي حيوانات؛ مالت (جو سبز خشك شده).

طبقه 32 –   ماءالشعير؛ آب‌هاي معدني وگازدار و ساير نوشيدي‌هاي غيرالكلي؛ آبميوه و شربت‌هاي ميوه‌اي؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه 33  ....

طبقه 34– تنباكو، لوازم تدخين؛ كبريت.

 طبقات مربوط به خدمات

طبقه 35 – تبليغات، مديريت تجاري، امور اداري تجارت؛ كارهاي دفتري و اداري.

طبقه 36 – بيمه؛ امور مالي؛ امور پولي؛ امور مربو به معاملات املاك و مستغلات.

طبقه 37 – ساختمان‌سازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب.

طبقه 38 – مخابرات از راه دور.

طبقه 39 – حمل و نقل؛ بسته‌بندي و نگهداري كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرت‌ها.

طبقه 40 – بهسازي و عمل‌آوري مواد.

طبقه 41 – آموزش و پروش؛ دوره‌هاي كارآموزي وتعليمي؛ تفريح و سرگرمي؛ فعاليت‌هاي ورزشي و فرهنگي.

طبقه 42 – خدمات علمي و فناوري و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه؛ خدمات تجزيه و تحليل و تحقيقات صنعتي؛ طراحي و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهاي رايانه‌اي.

طبقه 43 – خدمات عرضه اغذيه و نوشابه؛ تأمين مسكن و محل اقامت موقت.

طبقه 44 – خدمات پزشكي؛ خدمات بيطاري؛ مراقبت‌هاي بهداشتي؛ و زيبايي براي انسان‌ها ياحيوانات؛ خدمات كشاورزي، باغداري و جنگلداري.

طبقه 45 – خدمات شخصي يا اجتماعي كه توسط ديگران براي رفع نيازهاي افراد ارائه مي‌شوند؛ خدمات امنيتي براي محافظت از افراد، اموال و دارايي‌ها؛ خدمات حقوقي..