ثبت برند،علامت تجاری، آرم، لوگو یا نشان تجاری

در اینجا اطلاعات کامل و مفیدی به زبان ساده در حوزه ثبت برند، علامت تجاری، آرم، لوگو یا نشان تجاری ارائه می نماییم.

تعریف کوتاه و مختصر در خصوص برند

مجموعه ای از عناصر ملموس و غیرملموس  در کنار هم یک نشان تجاری را می سازند و مزیت رقابتی در بین رقبا ایجاد می کند و به مصرف کننده حس اطمینان می دهد.در واقع برند یک محصول قابل لمس نمی باشد، بلکه خاصیت منحصر به فردی جهت جذب و ایجاد انگیزه دارد.

چرا مشتریان دنبال برند می باشند؟

طبق آمارهای اکثر مراکز تحقیقاتی 70 درصد افراد زمان خرید، به نام تجاری یا برند خاص توجه می نمایند و به عنوان یک اصل، نام تجاری برای مصرف کننده به مفهوم قدرت و کیفیت بیشتر و بهتر می باشد.

فرآیند مراحل ثبت علامت تجاری، برند، لوگو، آرم و نام و نشان تجاری به 2 صورت قابل انجام می باشد

  1. توسط خودتان
  2. توسط کارشناسان و وکلای مجرب (مثل ثبت بین الملل)
  3. جدول مقایسه ای،مراحل و فرایند ثبت علامت تجاری توسط کارگروه تخصصی موسسه حقوقی  بین الملل و خودتان تشریح گردیده است.
  4. صورت نیاز می توانید از کارشناسان کارگروه برند و برندسازی مشاوره دریافت نمایید

چرا علامت تجاری، برند، لوگو، آرم، نام ونشان تجاری ثبت کنیم؟

با توجه به تعاریف کوتاه در حوزه برند که در بالا اشاره گردید باید بگویم که برند، آرم، علامت و نشان تجاری ستون یک کسب و کار موفق و پویا است و به لحاظ ماندگاری محصول و تداوم کمپانی برند یا علامت تجاری بسیار حائز اهمیت می باشد.از این رو افراد سودجو در کمین تصاحب نام ونشان و برندی هستند که شما برای آن برنامه ریزی کرده اید و با یک غفلت هر شخصی می تواند در صورت ثبت آن، صاحب علامت تجاری گردد.پس نام ونشان تجاری خود را با کمک از کارگروه تخصصی ثبت شرکت و برند  بین الملل به ثبت برسانید.همچنین قوانین استفاده و نگهداری و اجازه عدم سوء استفاده از علامت تجاری، برند، نام و نشان تجاری، آرم و لوگو بسیارمهم می باشد.از این رو موسسه حقوقی بین الملل در تلاش است تا اطلاعات کاربردی و مهمی در زمینه های برند و برندسازی و عدم سوء استفاده از برند را با ارائه راه کارهای کلیدی در اختیار شما قرار دهد.

ثبت علامت تجاری (فارسی-لاتین)

مدارک لازم جهت اجرای مراحل ثبت برند(شخصی)

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی (برابر با اصل محضری)
  2. کپی پروانه کسب و یا هر مجوز دیگری دال بر فعالیت (برابر اصل)
  3. نمونه علامت یا برند  طراحی شده 8*8
  4. ارائه کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند یا صادرات و واردات کالا یا علامت تجاری

مدارک لازم جهت اجرای مراحل ثبت برند (حقوقی)

  1. مجوزهای  لازم(جواز تاسیس، پروانه بهره برداری ،پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیر عامل و یا هر مجوز دیگر)
  2. کپی برابر با اصل کلیه مدارک شرکت(آگهی تاسیس، روزنامه تاسیس و هر تغییرات دیگر شرکت)
  3. کپی برابر با اصل مدارک دارنده حق امضای مجاز شرکت
  4. نمونه علامت یا برند طراحی شده8*8

زمان مورد نظر جهت ثبت برند یا علامت تجاری

  • 2 ماه تا اخذ اظهارنامه جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی
  • چهارماه ونیم تا صدور تصدیق نامه برند(در این مرحله کل مراحل ثبت به اتمام می رسد.)

فرایند مراحل ثبت برند، علامت تجاری، لوگو، آرم و یا نشان تجاری (از کجا شروع کنیم؟)

  1. تکمیل کلیه مدارک و مستندات(حقیقی و یا حقوقی متفاوت می باشد.)
  2. در این مرحله کلیه اطلاعات برند یا علامت خود را به کارگروه ثبت شرکت و برند بین الملل تحویل دهید 2 راه دارید.
  • ورود به سامانه مستقل جهت ثبت برند و یا علامت تجاری
  • تماس با شماره تلفن02632137  و درخواست مشاوره رایگان با کارشناسان و کارگروه متخصص در ثبت شرکت بین الملل

مراحل ثبت علامت و یا برند توسط موسسه حقوقی بین الملل

  1. عقد قرارداد و امضاء وکالت نامه توسط موکل(جهت انجام کلیه امور اداری ثبت برند)
  2. بررسی و آنالیز دقیق مدارک و شرایط موکل جهت ثبت برند
  3. در صورت نیاز به استعلام از سوی موکل قبل از اجرای مراحل اداری ،برند استعلام می شود
  4. در صورت تکمیل مدارک و مجوزات ارائه شده ظرف 2 الی 3 روز کاری به اداره ثبت علامت ارجاع و پرونده مراحل کاری خود را در اداره طی می نماید.
  5. در مرحله چهارم با ارجاع پرونده به کارشناس اداره مالکیت صنعتی،نتیجه بررسی های بعمل آمده و وضعیت پرونده علامت تجاری پس از حدود 2 ماه مشخص، و حالت های ذیل معمولا در این مرحله که اصطلاحا" تقاضای علامت تجاری یا رد علامت تجاری یا اخطار علامت تجاری می باشد رخ می دهد.
  1. تایید : پرونده و اطلاعات پرونده مغایرت و مشابهت با برند های آن طبقه کالا ندارد و برای صدور تقاضای ثبت علامت تجاری یا برند باید مراحل بعدی صورت گیرد.(توجه باید داشت که ثبت علامت تجاری نیاز به سه آگهی تایید شده دارد و این مرحله اول ثبت برند یا علامت تجاری می باشد.)
  • بعد از تاییدیه علامت تجاری باید مراحل روزنامه رسمی انجام گردد و صدور روزنامه رسمی حدود 15 الی 20 روز کاری زمان می برد.
  1. پس از صدور روزنامه رسمی تقاضای علامت 1 ماه زمان جهت اعتراض افرادی که نسبت به برند یا علامت ادعایی دارند وارد است و باید بررسی گردد.
  2. در صورت 30 روز از چاپ روزنامه رسمی و عدم اعتراض کسی همه چیز به طور عالی پیش رفته و زمان درخواست آگهی دوم یا آگهی ثبت علامت تجاری یا برند می باشد(تقریبا 90 در صد کار انجام شده)
  3. بعد از امضای آگهی دوم که همان آگهی ثبت علامت تجاری می باشد و مشکل هم نداشت سریعا" مراحل چاپ روزنامه رسمی اقدام می گردد. (در این مرحله روزنامه رسمی دوم نیز انجام می گردد.)
  4. حدودا"بعد از 15 الی 20 روز کاری روزنامه رسمی چاپ می گردد.
  5. با ارائه روزنامه رسمی دوم (آگهی ثبت علامت تجاری) به اداره مالکیت صنعتی درخواست تصدیق نامه انحصاری 10 ساله ثبت برند را می دهیم.
  6. پس از 7 روز کاری پرونده علامت تجاری و برند انجام گردیده و آماده تحویل به موکلین گرامی می گردد.
  7. حدودا " 4 الی 5 ماه کل این پروسه به طول می انجامد. (تصور کنید که این کار را خودتان انجام دهید چه مشکلاتی خواهید داشت.)

2-رد کامل: پرونده ثبت برند دچار مشکل و نقص می باشد و قابلیت رفع نقص و پیگیری را ندارد.

3-نقص پرونده یا مشابهت علامت تجاری یا برند: احتمال اینکه مجوز و یا مدارک دچار مشکل باشد وجود دارد و در این مرحله نیاز به رفع نقص و تکمیل مدارک می باشد و همچنین دیگر احتمالاتی که در این مرحله اعلام می شود مشابهت برند با برند با برند دیگر است که در صورت رفع نقص کلیه مراحل مانند نوع1 که تایید گردید عمل می شود با این تفاوت که باید کلیه اطلاعات و مدارک جهت ثبت برند تکمیل گردد.

جدول مقایسه کلیه مراحل و روش ثبت برند،علامت تجاری،لوگو،آرم و نشان تجاری توسط ثبت شرکت و برند بین الملل و خودتان

مراحل و اقدامات لازم در خصوص ثبت برند یا علائم تجاری

کلیه مراحل ثبت برند،علامت تجاری،لوگو

آرم و نشان تجاری توسط  ثبت شرکت و برند بین الملل

کلیه مراحل ثبت برند،علامت تجاری، لوگو،آرم و نشان تجاری توسط خودتان

ارجاع سیستمی از طریق پورتال سامانه

با توجه به نوع مدارک و مجوزهای لازم تعیین طبقات علامت و ثبت در سامانه و واریزهزینه ها

امکان ثبت اشتباه در طبقات و رد اظهارنامه و کنسل شدن هزینه های پرداختی های شما

پیگیری های لازم از طریق سامانه

حدوداً طی دو ماه با پیگیری مرتب مراحل ثبت و اقدامات لازم جهت مرحله بعدی

خودتان هم باید همین زمان را صرف کنید با این تفاوت که وکلای  بین الملل با توجه به اینکه هرروز در اداره ها می باشند و پرونده ها را پیگیری می نمایند

یکی از تخصصی ترین قسمتهای ثبت رفع نقص ها

در صورت مشاهده نقص به صورت (تخصصی وقانونی) اقدامات لازم انجام می گردد

انجام آن توسط خودتان مشکل و ملزم به داشتن اطلاعات می باشد.

صدورآگهی و تشکیل پرونده ثبتی برند

ظرف یک هفته انجام گرفته و گواهی مربوطه توسط مؤسسه ارائه می شود

احتمال نقص و کمبود مدارک داشته و ممکن است برای شما روزهای متوالی زمان برباشد

( تقاضای ثبت برند )

ظرف دو روز کاری حضوراً انجام می شود و مراحل هزینه های دولتی نیز پرداخت می گردد

حضوراً باید به سازمان مالکیت مراجعه نموده و مبالغ را پرداخت و مراحل اداری اولیه را انجام دهید

پیگیری سامانه ای

در این مدت ظرف 15 روزکاری مراحل پیگیری و دریافت آگهی رسمی از اداره ثبت علائم تجاری

حضوراً باید مراجعه نمایند و مراحل اداری انجام و آگهی رسمی را باید ثبت و دریافت نمایند

ارجاع آگهی تقاضای علامت به روزنامه رسمی و اعلام هزینه ها

پس از گذشت مدت 20روز برای اعتراضات از طریق سامانه پرونده و مراحل اداری را حل و هزینه ها پرداخت می شود

در صورت پیگیری مرتب و مسلط به سامانه ثبت علامت، پرونده دریافت و ارجاع به روزنامه و پرداخت هزینه ها

روزنامه رسمی دوم (آگهی رسمی علامت)

پس از پرداخت واریزی هزینه های طبقات وغیره.دریافت آگهی رسمی علامت از اداره و ارجاع به قوه قضائیه وانجام تشریفات کانونی و پرداخت هزینه ها و ارسال آن

همین روال برای شما می باشد (البته با زمان و هزینه بیشتری)

ارجاع و دریافت روزنامه رسمی دوم و اعلام نتیجه و درج در پرونده

روزنامه رسمی اسکن و ارجاع به داخل پرونده می گردد و ظرف چند روز کاری از طرف مؤسسه به اداره مالکیت صنعتی ارجاع خواهد شد

همین روال برای شما می باشد

اسکن آگهی رسمی دوم و روزنامه رسمی دوم برای اخذ تصدیق علامت تجاری یا برند

برای دریافت تصدیق علامت به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و دریافت تصدیق

شخصاً باید به اداره مراجعه و مراحل اداری را حل نموده و پس ازارسال اسکن روزنامه رسمی...پرونده از طریق سیستم درخواست تصدیق را باید انجام و چند روز بعد در صورت درست انجام دادن تشریفات قانونی اخذ نمائید.