در هر شهری از کشور ایران که حضور داشته باشید، لازم است که برای انجام مراحل قانونی ثبتی به ادارات و حوزه های مربوطه مراجعه نمایید . با توجه به اینکه قوانین کلی در این خصوص در تمامی حوزه های کشور یکسان می باشد، تنها از لحاظ تنظیم موضوع و یا سرفصل شرکت شما ممکن است متفاوت باشد . ثبت شرکت در شهر در تهران از شرایط ویژه ای برخوردار است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم :

  • اگر به اداره ثبت شرکت ها در تهران مراجعه نمایید و بخواهید تاسیس  را در یکی از حوزه های موجود در این استان به انجام برسانید، از لحاظ تنظیم موضوع فعالیت میتوان بدون نیاز به مجوز از کلماتی چون "تولید" که در اکثر حوزه های ثبتی  نیاز به مجوز دارد،استفاده کرد.
  • این مزیت سبب میشود اگر تصمیم به اخذ مجوز دارید و یا مراحل دریافت آن به طول می انجامد، بتوانید شرکت خود را بدون نیاز به این مجوز در زمینه " تولید " تاسیس نمایید.
  • - مزیت بعدی این امر در این است که چنانچه شرکت از مکان اولیه خود یعنی تهران به حوزه دیگری منتقل شود نیازی به ارائه مجوز به واحد جدید و یا اداره ثبت شرکت ها نیست و شرکت کماکان با موضوع تولیدی میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آدرس اداره ثبت شرکت ها در تهران

متقاضیان ارجمند در صورتی که در استان تهران حضور دارید می تواند بدین منظور به آدرس خیابان میرداماد، تقاطع اتوبان مدرس ، پلاک 275 مراجعه نمایید و یا اگر قصد ارسال مدارک اولیه و تکمیل شده ی خود را دارید می توانید از طریق پست آنها را به این آدرس ارسال کنید.

آدرس اداره ثبت شرکت ها در کرج

 ساکنین محترم استان البرز و شهر کرج می توانند به منظور کسب اطلاعات و یتحویل مدارک به صورت حضوری و یا از طریقست مدارک خود را به آدرس این اداره واقع در میدان آزادگان ، ابتدای بلوار مطهری روبروی اداره تامین اجتماعی ارسال نمایند. هم چنین موسسه حقوقی پایش با قرارگیری در موقعیت جغرافیاییی نزدیک به این اداره می توانید گزینه ی خوبی برای این باشد که کار خود را از ابتدای تحویل مدارک و پیگیری مراحل ثبت شرکت به کارشناسان مجرب و فعال در این مجتمع بسپارید.

ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها

هر شرکت تجارتی زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد که به ثبت رسیده باشد که درباره ی نحوه ی ثبت شرکت های تجارتی در حال حاضر با قانون و آئین نامه ی مربوطه بشرح ذیل مواجه هستیم:

  • اول-قانون ثبت شرکت ها

مصوب 11 خرداد ماه 1310 شمسی که شامل ده ماده می باشد و بعداَ اصلاح گردیده است و نکات مهم آن  را به شرح زیر می توان نام برد.

1-هر شرکتی که در ایران تشکیل می شود و مرکز اصلی آن در ایران است ایرانی محسوب می گردد.

2-شرکت های خارجی که بخواهند در ایران به امور تجارتی یا صنعتی یا اداری فعالیت داشته باشند باید در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند و هرگاه در مهلت هایی که به وسیله ی مراجع قضائی تعیین می شود نسبت به ثبت آن اقدام ننمایند به حکم دادگاه علاوه بر محکومیت به جزای نقدی از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری خواهد شد.

3-حق الثبت شرکت های ایرانی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

  • دوم-آئین نامه ی ثبت شرکت ها

بر اساس قانون ثبت شرکت ها و اینکه در ماده ی 9 آن تصریح گردیده نظامنامه های مربوط به وسیله وزارت عدلیه تنظیم خواهد شد.

اولین آئین نامه آن در 34 ماده تنظیم و از تاریخ 15 خرداد 1310 یعنی پس از تصویب قانون مزبور به موقع اجرا گذاشته شد که نکات جدیدی در آن قید گردیده بود و بعداَ نیز در آن اصلاحاتی بعمل آمد و آخرین اصلاحات درشهریور ماه 1340 انجام گردید که به پاره ای از نکات مهم آن اشاره می گردد.

  • آیین نامه ی مورد بحث چنین می گوید:

اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات و اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام(اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی) نامیده می شود و دارای وظایف زیر خواهد بود.

1-ثبت شرکت های تجارتی ایران در حوزه ی تهران و همچنین ثبت کلیه ی شرکت های تجارتی خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایران حوزه ی تهران و ثبت کلیه ی موسسات خارجی در ایران.

2-ثبت علائم تجارتی و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی

3-ثبت دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه ی تهران

و در موارد دیگر آن تصریح گردیده که:

الف)در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه ثبت موجود است برای ثبت شرکت های داخلی و پلمپ دفاتر تجارتی و ثبت نام تجارتی و موسسات غیر تجارتی متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت معین خواهد شد.

ب)اداره ثبت شرکت ها در تهران و دوایر ثبت شرکت ها در شهرستان ها در اداره ثبت شرکت نامه قائم مقام دفترخانه های اسناد رسمی می باشند.

ضمناَ در قانون کمیته ای بنام کمیته ی مشورتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان ثبت اسناد و املاك كشور

  • مقدمه:

اهميت ثبت و مسائل مربوط به آن تا حدي است كه در قرآن نيز به آن اشاره شده (سوره بقره آيه 282) و به آيه ثبت مشهور ميباشد. وسعت و دامنه ثبت, امروزه به مراتب بيشتر از زمان گذشته است. ثبت اسناد, ثبت شركتهاي تجاري و غيرتجاري, ثبت اختراعات و علايم, ثبت ازدواج و طلاق هر يك به نوبه خود داراي اهميت خاصي است. وظيفه اين سازمان, ثبت حقوق مالكيت اشخاص و ويژگي آن در گستردگي, حجم فعاليت و تنوع و تخصص است, اين سازمان علاوه بر ارائه خدمات به توده مردم و ارگانها و سازمانها در تعالي فرهنگ جامعه تاثير بسزايي ميگذارد كه نتيجه آن تضمين امنيت اقتصادي, اجتماعي و قضايي است.

  • ساختار حقوقي سازمان:

ساختار سازمان ثبت نيمه متمركز و بسياري از اختيارات توسط رئيس سازمان به مديران تفويض گرديده است. سازمان ثبت بنا به اهميت به تدريج در تمامي كشور گسترش پيدا كرده كه در حال حاضر تعداد (28) اداره كل استاني و (282) اداره ثبت شهرستانها و با تعداد (6767) نفر پرسنل در سطح كشور فعاليت دارد. قابل ذكر است كه تعداد 1821) دفترخانه اسناد رسمي, (2110) دفتر ازدواج و (627) دفتر طلاق به امور مربوطه مشغولند.

بخشهاي تخصصي سازمان و اهم وظايف آنها:

  • معاونت امور اسناد
  • معاونت امور املاك

معاونت امور اسناد:

1ـ اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي

الف ـ ثبت شركتها و موسسات غيرتجارتي با وظايف زير:

1 ـ ثبت كليه شركتهاي داخلي و موسسات غيرتجارتي در حوزه تهران.

2ـ ثبت موسسات و تشكيلات غيرتجاري كه در خارج از كشور به ثبت رسيده است.

3ـ ثبت كليه شعب يا نمايندگي شركتهاي خارجي.

4ـ ثبت تصميمات مجامع عمومي و هيات مديره در شركتهاي تجاري و موسسات غيرتجاري و شعب شركتهاي خارجي در مواردي كه در قانون پيشبيني شده است.

5ـ تعيين نام شركتها و موسسات در تهران و ساير شهرستانها به منظور جلوگيري از تكرار نام شركتها در ساير نقاط كشور.

6ـ پلمپ دفاتر تجارتي حوزه تهران

7ـ تاييد اظهارنامه كارت بازرگاني به منظور اخذ كارت بازرگاني براي اشخاص حقيقي و حقوقي.

 ب ـ اداره مالكيت صنعتي با وظايف زير:

1 ـ قبول يا رد اظهار نامههاي تسليمي علائم تجارتي و اختراعات.

2ـ ثبت كليه تغييرات و تجديد ثبت و اضافه كالا در علائم تجارتي.

2ـ اداره كل اجراي اسناد رسمي:

الف: تنظيم و امضاء سند انتقال اجرائي اموال منقول و غيرمنقول پروندههاي اجرايي در دفاتر اسناد رسمي. (اسناد رهني ـ اسناد ذمه ـ استاد تعهد ـ اسناد مهريه و نكاح و چكهاي بلامحل ـ قراردادهاي عادي بانكها)

ب: صدور اجرائيه جهت چكهاي بلامحل مربوط به بانكهائي كه در حوزه مناطق ثبتي بخشهاي يك الي ده ثبت تهران واقع شده اند.

 ج: تهيه آگهي و انجام تشريفات مزايده و حراج اموال منقول و غير منقول.

د: صدور بازداشتنامه شخص ثالث اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي.

هـ : صدور دستور منع خروج بدهكاران از كشور به اداره گذرنامه.

و: پاسخ به استعلامات دفاتر اسناد رسمي تهران و دفاتر ازدواج و طلاق در مورد فك اسناد تنظيمي كه منجر به صدور اجرائيه گرديده.

ي: بررسي و پاسخگويي به مكاتبات كليه وازرتخانه ها و شركتهاي دولتي, نهادهاي انقلاب اسلامي و دادگاه¬هاي عمومي در حيطه وظايف مربوطه.

3 ـ اداره كل امور اسناد و سردفتر آن:

شامل ادارات زير مي باشد:

الف) اداره امور اسناد با وظايف زير:

1ـ رسيدگي به استعلامات و پاسخ به سوالات در مورد ثبت كليه عقود و معاملات و قراردادها و ساير روابط مالي افراد با يكديگر در دفاتر اسناد رسمي و همچنين پاسخ استعلامات ادارات كل ثبت استانها در مواردي كه به يكي از جهات قانوني اشكال در اجراي اسناد حاصل شده باشد.

2ـ رسيدگي به اعتراضات اشخاص نسبت به ديگر عملياتهاي نظارت در مورد پروندههاي اجرايي و ثبتي.

3ـ صدور دستور اجراء آراء و همچنين نظريات مشورتي شوراي عالي ثبت در مورد اسناد به واحدهاي ذيربط.

4ـ مكاتبات با دادگاههاي انقلاب در مورد اشكالات و ابهامات موجود در احكام آن دادگاه¬ها در رابطه با رفع تشابه اسمي افراد و رفع ممنوعيت آنها و صدور بخشنامه راجع به مصادره اموال و ممنوعيت معامله محكومين دادگاههاي انقلاب و ساير مراجع ذيصلاح قضايي.

5ـ صدور بخشنامه راجع به محجورين و ورشكستگان بر اساس احكام مراجع قضائي.

ب) اداره امور سردفتران با وظايف زير:

1ـ برگزاري آزمونهاي سردفتري اسناد رسمي, ازدواج, طلاق, دفتر ياري.

2ـ صدور ابلاغ جهت متقاضيان مذكور كه مراحل آزمون علمي, اختبار شفاهي و گزينش را با موفقيت پشت سر ميگذارند.

3ـ رسيدگي به تخلفات انتظامي سردفتران و دفترياران سراسر كشور.

4ـ انجام امور پرسنلي سردفتران و دفترياران سراسر كشور از قبيل صدور ابلاغ مرخصي, بازنشستگي, از كار افتادگي و غيره در بخش اسناد دادگاههاي انتظامي بدوي و تجديد نظر و دادسراي انتظامي و بازرسي نسبت به تخلفات, تخلفات رسمي و ازدواج ثبت صادر ميشود تا ختم عمليات ادامه دارد و شكايات به عمليات اجرائي, براي بررسي و جهت اتخاذ تصميم مدير ثبت گزارش ميشود.

  • معاونت امور املاك

زير مجموعههاي اين معاونت به قرار زير است.

1ـ اداره كل امور املاك.

2ـ اداره تمركز دفاتر املاك دولتي.

3ـ طراح كاداستر.