شرکت هلدینگ نوعی شرکت سهامی می باشد که دارای زیرشاخه هایی است که  مسئولیت نظارت بر آنها و یا اداره آنها را  مستقیماً بر عهده دارد. شرکتهای هولدینگ شرکتهایی هستند که خود به ارائه خدمات یا تولید محصول نمی پردازند، بلکه با در اختیار گرفتن سهام سایر شرکتها مجموعه ای از شرکتها را در برمی گیرند که سبب کاهش ریسک صاحبان سهام می شود و نیز مالکیت سهام و کنترل تعدادی از شرکت‌ها را در پی دارد.

شرکت هلدینگ باخرید سهام ممتاز یا خرید بیش از 50% شرکتهای زیردست دارای یک کرسی در هیات مدیره این شرکتها شده و از حق رای برخوردار می شود. بدین ترتیب می تواند در مدیریت و نظارت بر شرکت زیر مجموعه خود سهم بسزایی داشته باشد.

شرکتهای زیرمجموعه شرکت فرعی ، تابعه (affiliated company) خوانده شده و شرکت هلدینگ شرکت اصلی یا مادر نام می گیرد. در این حالت شرکتهای تابعه دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند لکن از لحاظ کنترل امور هر شرکت فرعی تحت نظر شرکت هلدینگ خواهد بود.

عناوین دیگر شرکت هلدینگ عبارتست از : “شرکت کنترل کننده”، “شرکت دارنده سهام” و یا “شرکت مالک”. به عنوان نمونه در تعریف شرکت مالک آمده است: شرکت مالک، شرکتی است که مالک سهام شرکت‌های دیگر است و از این طریق شرکت‌های دیگر را کنترل می‌کند.

توجه: شرکت‌ های هولدینگ فعالیت های متنوعی را پوشش می دهند که شامل انواع خدمات بازرگانی، صنعتی، تولیدی و غیره می باشد.

ویژگی های نام شرکتهای هولدینگ

جهت ثبت شرکت هولدینگ اگر در اسم  این شرکت از واژه هولدینگ استفاده شده باشد، اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار الزامی است و در غیر این صورت نیازی به انجام این کار نمی باشد. ( به عنوان مثال شرکت هلدینگ پارس پدیده)

برای گزینش بهترین نام برای شرکت می توانید به مقاله تخصصی انتخاب نمونه اسم شرکت مراجعه کنید.

سرمایه لازم جهت  ثبت شرکت هلدینگ

برای ثبت شرکت هولدینگ با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادارباید قالب ثبتی سهامی خاص یا عام را برگزید، که در این صورت سرمایه اولیه برای ثبت شرکت هولدینگ سهامی خاص 5 میلیارد  تومان و ثبت شرکت هولدینگ سهامی عام 10 میلیارد تومان می باشد.

بزرگترین شرکت‌های هلدینگ ایران

  •  شرکت سرمایه گذاری شستا با سرمایه حدود ۳۹ هزار میلیارد
  •  شرکت سرمایه گذاری غدیر با سرمایه حدود ۳۶ هزار میلیارد
  •  صندوق بازنشستگی فولاد ایران با سرمایه حدود ۲۴ هزار میلیار
  •  شرکت سرمایه‌گذاری نفت و پتروشیمی با سرمایه حدود ۱۲ هزار میلیارد
  •  بنیاد تعاون ناجا با سرمایه حدود ۱۰ هزار میلیارد

توضیحات بیشتر در خصوص شرکت هلدینگ

شرکت هولدینگ یا شرکت مادر، شرکتی است که مالک سهام ممتاز چند شرکت سهامی دیگراست. برهمین اساس  شرکت مادر در تمام شرکت های زیرشاخه خود دارای یک عضو در هیئت مدیره ی است و بنابراین شرکت مادر به عنوان یک فرد رسمی در شرکت های تحت مالکیت می تواند به تصمیم گیری بپردازد. بنابراین سود و زیان شرکت های زیرشاخه شرکت هلدینک یا مادر نیز بر شرکت مادر تاثیر گذار است.

بنابراین شرکت مادر می کوشد تا شرکتهای زیر دست به نحو احسن سودآوری داشته باشند و از طرفی شرکتهای زیردست نیز برای اعطای سهام خود به شرکتهای مادر تمایل دارند چرا که سبب کاهش ریسک سهامداران شرکتهای کوچکتر می گردد. شرکتهای هلدینگ شرکتهای بزرگی هستند که در واقع  نقش یک واحد مالی را دارند.

ثبت شرکت هولدینگ

نکات مهم در رابطه با ثبت شرکت هولدینگ

اولین چیزی که باید در مورد ثبت شرکت هلدینگ بدانیم این است که در صورتی که عنوان « هلدینگ» قبل از نام شرکت بیاید، لازم است پیش از ثبت از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز ثبت شرکت هلدینک را دریافت کرده سپس از طریق اداره ثبت شرکتها جهت ثبت شرکت هلدینگ اقدام کنیم.

نکته بعدی این است که شرکتهایی که با مجوز این سازمان به ثبت می رسند فقط می توانند سهام عام یا سهامی خاص باشند که هزینه ثبت و سرمایه اولیه هر یک متفاوت می باشد.

چکونگی اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار

به منظور دریافت مجوز فعالیت پیش از ثبت شرکت هلدینگ لازم است مدیر عامل و یا هیات مدیره درخواست کتبی را به سازمان بورس و اوراق بهادار تقدیم دارد. در صورت موافقت این سازمان نامه ای مبنی بر تایید ثبت شرکت، به آن ها ارسال می گردد.

شرکت های هولدینگ می توانند در زمینه های گوناگونی نظیر، خدماتی و بازرگانی و صنعتی فعالیت داشته باشند.

نحوه تاسيس شركت مادر تخصصی يا هلدينگ (Specialized Holding Company)

شركت مادر تخصصی يا هلدينگ عناوین دیگری مانند شركت مادر، شركت دارنده، شركت كنترل كننده، شركت مالك، شركت صاحب سهام و شركت اصلی دارد.

شركت مادر شركتی است كه با داشتن سهام، فعاليتهای شركت ديگر را كنترل ميكند و خود دارای فعاليت تجاری نمی باشد. فعاليت اصلی آن خريد سهام بيش از 50 درصد سهام شركتهای ديگر است.

شرکت مادر اگر به منظوری غير از كنترل كردن، سهام ساير شركتها را خريداری نمايد، شركت كنترل كننده محسوب نمی شود بلكه شركت سرمايه گذاری كننده است. شركت مادر تنها براساس مسائل مالی شركتهای تابعه اتخاذ تصمیم می کند.

شركتی كه تمام يا بيش از نيمی از سهام آن را شركت ديگری داشته باشد شرکت فرعی یا تابعه نامیده می شود.

نکته 1 : شركت تابعه يا فرعی با شركت وابسته متفاوت است . شركت وابسته، شركتی است كه به طور كامل يا غير كامل با شركت ديگری براساس قرارداد همكاری می كند و سرمايه گذاری شركت مادر در آن كمتر از 50 درصد سهام می باشد.

نکته 2:  شركت تابعه يا فرعی با اصطلاحی بنام شركت همبسته نيز متفاوت است . شركت همبسته شركتی است كه شركت اصلی در شركتهای تابعه آن سهامدار نبوده ولی حسب مورد، دارای مديريت مشترك می باشند.

نکته 3: كه اصطلاح گروه يا GROUP شامل واحد اصلی و تمام واحدهای فرعی آن است كه مشمول شركت مادر تخصصی نيز می شود يعنی می توانيم به جای اينكه بگوييم شركت هلدينگ سایپا، از واژه گروه ماشین سازی سایپا استفاده نماييم.

  3.تعريف شركت مادر تخصصی در ايران:

در ایران به علت عدم شناخت عمومی نسبت به شرکت هولدینگ و عدم پیش بینی مقررات جامع در مورد آن شركت هلدينگ و شركت سرمايه گذاری یکسان پنداشته می شوند ، این در حالی است که  از نظر حقوقی، ساختار اين دو شركت با يكديگر متفاوت و متمايز است.

شركتهای سرمايه گذاری، نهادی سود آفرين در امر خريد و فروش سهام می باشند ولی شركت مادر، نهادی است كه اداره شركت های تابعه را بر عهده دارد.

نكته : در قانون تجارت ايران غالباً كنترل يك شركت توسط شركت مادر،  از طريق تحصيل بيش از 50 درصد سهام آن معمول است و شركتی كه بيش از 50 درصد سهامش در اختيار شركت ديگر است، شركت فرعی تلقی ميشود.

 تفاوت ثبت شرکت هلدينگ با وضعیت ادغام دو شركت

با ادغام و اختلاط دو يا چند شركت، يك شركت واحد ايجاد میشود. پس از ادغام، شخصيت حقوقی شركتهای ادغام شده، از بین میرود در حاليكه در حالت هلدينگ، حتی اگر شركت مادر، صد در صد سهام شركت فرعی را در تملك داشته باشد، شرکت فرعی دارای هویت قانونی مجزا باقی می ماند.

همچنين تفاوت ديگرشان در ساختار سازمانی آنها می باشد. در شركتهايی هلدينگ قدرت به صورت غير متمركز اعمال می شود ولی پس از ادغام، قدرت كاملا به صورت متمركز بر شركت واحد حاصل از ادغام ساير شركتها، اعمال می گردد.

 ویژگی های شركت هلدينگ

شركتهای مادر، از نظر كلی به دو گروه  تقسيم ميشوند:

نوع اول از شركتهای مادر، شركتهای سهامی هستند كه علاوه بر عمليات بازرگانی، بخشی از سرمايه خود را صرف خريد سهام شركتهای دیگر می نمايند و به آنها شركت كنترل كننده نیز می گويند.

نوع دوم از شركتهای مادر، شركتهاي سهامی هستند كه تمام سرمايه خود را صرف خريد سهام در شركتهای ديگر می نمايند و خود فعاليت بازرگانی ندارند و به آنها شركت دارنده مي گويند.

 مزايا و معايب ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ یا مادر امتیازات زیادی دارد من جمله :  برخی معافيتهاي مالياتی، محفوظ ماندن شخصیت حقوقی شركتهای تابعه، كاهش ریسك به علت وجود شخصيت حقوقی جداگانه شركتهای تابعه، امكان رعايت قوانين مختلف در كشورهای ديگر به علت وجود شخصيت حقوقی مستقل شركتهای تابعه، حذف عمليات پر هزينه انتقال عنوان مالكیت املاك و نیز انحلال شرکت فرعی در صورتی که برخی از عملیات سود كافی نداشته باشد.

به طور خلاصه می توانيم مهمترين مزاياي ايجاد شركت مادر را  این چنین برشمریم : كاهش ريسك، كنترل با مالكيت محدود و تفكيك حقوقی. از معايب تاسيس و ثبت شرکت هلدینگ یا مادر می توان به افزايش ماليات به طور نسبي و نيز سهولت انحلال اجباری شركتهای تابعه اشاره نمود.

انواع شركتهای هلدينگ براساس نوع فعالیت آنها و انواع مدیریت این شرکتها

در مجموع چهار نوع شركت هلدينگ وجود دارد.

شرکتهای هلدينگی كه از يك شركت بزرگ ايجاد شده اند مانند هلدينگ ايران خودرو.

شرکتهای هلدينگی محصولي يعني همه شركتهاي آن يك نوع محصول توليد ميكنند.

3-7شرکتهای هلدينگی زنجيره تامين يعني همه شركتهاي آن در راستاي نيل به يك هدف مشترك فعاليتهای گوناگون دارند مانند هلدينگهاي نفتي از عمليات اكتشاف تا پخش.

4-7شرکتهای هلدينگ مختلط که از شركتهایی با فعالیتهای مختلف ايجاد شده است.

در شركتهای مادر دو نوع استراتژی پیگیری ميشود، نخست اينكه سهام چه شركتهایی را جهت كنترل بخرند و ديگر اينكه، از چه نوع روش مديريتی برای اداره و كنترل شركت تابعه استفاده نمايند.

انواع روشهای مدیریت شرکتهای تابعه هلدینگ

روش اول- مدل برنامه ريزي استراتژيك :در اين روش، شركت مادر، طراح اصلی برنامه های شرکت تابعه بوده  و مسئوليت های شركتهای تابعه را مشخص ميكند. در اين روش مديران می بايست دارای اطلاعات كاملی از شركتهای تابعه باشند زيرا كه عدم آگاهی ، سبب ايجاد خطرات اقتصادی ميگردد.

روش دوم- مدل كنترل مالی :  اين روش رادیکال ترین نوع اعطای اختيار است. شركت مادر، فقط در نقش يك سهامدار است و كنترل مالی شركت مادر، به مواردی چون تخصيص سرمايه، تعيين اهداف اقتصادی، ارزيابی كارآيی، مداخله برای اصلاح بازار مالی محدود ميشود. و شركتهای تابعه با آزادی كامل به رقابت با يكديگر می پردازند.

روش سوم- مدل كنترل استراتژيك : اين روش بر پايه دستیابی به رضایت دوطرفه جهت  اجرای برنامه های اصلی طراحی شده توسط شركت مادر استوار است. شركت مادر با تسهيل ارتباطات و ايجاد اشتراك مساعی ميان شركتهای تابعه، به ايجاد ارزش افزوده می پردازد.

حاصل مقايسه عملي و كاربردي اين سه روش اين است كه، كنترل استراتژيك متداول ترين سبك است . در اين مدل شركتهای تابعه برنامه های خود را براساس استراتژی های شركت مادر تنظيم ميكنند و شركت مادر آنها را مورد بازبيني و كنترل قرار ميدهد. مطابق اين مدل، امور محوله براساس دو وظيفه كلی تنظيم ميشوند:

اول: توسعه و رشد شركت مادر و امور سرمايه گذاری

دوم:  اداره شركتهای تابعه و تحت پوشش

  •   8- انواع روشهای نظارت شركت مادر بر شركتهای تابعه

1- 8 نظارت  با مالكيت محدود

2-8 نظارت از طریق تعیین هیات مديره شركت های تابعه

3-8 نظارت از طریق تعیین بودجه شركتهای تابعه

4-8 صورتهای مالی تلفیقی

 نکات قابل توجه در تنظیم اساسنامه شرکت های هلدینگ

همانطور که ذکر شد ، ثبت شركت هلدينگ يا مادر مي تواند به صورت سهامی عام، سهامی خاص حتی با مسئوليت محدود  ( تحت شرایط خاص ) انجام گردد. بنابراين تبديل شركت مادر به شركت سهامی عام يا ساير موارد امکانپذیر نیست و آنچه ممكن است انجام شود، تبديل شركت مادر سهامی خاص به شركت مادر سهامی عام و مواردی از این دست است.

در زمان تدوین  پيش نويس اساسنامه شركت مادر يا هلدينگ می بايست یک سری  نکات لحاظ گردد تا اساسنامه متناسب با شركت هلدينگ، تنظیم گردد .

1-9 نام شركت

مي بايست واژه شركت مادر تخصصی يا شركت هلدينگ قید گردد.

2-9 هدف از تشكيل شركت

در این بند می بايست ساماندهی فعاليتهای شركتهای تابعه و مدیریت شركتهای زير مجموعه به تشریح  بیان گردد.

3-9 باید در بخش  كليات اساسنامه، این موضوع منعکس گردد که :

شركت دارای شخصيت هویت قانونی مجزا  بوده و به صورت شركت سهامی (خاص) یا (عام)، ثبت و مدیریت می شود. اين شركت و كليه شركتهای تابعه از استقلال مالی برخوردارند و منحصراً موظفند طبق  مقررات اساسنامه خود رفتار کنند.

4-9 در بند مربوط به موضوع فعاليت و وظايف شركت ذکر نکته ذیل لازم است که  :

موضوع فعاليت شركت عبارت است از اداره سهام و سرمايه های شركتهای فرعی، مديريت وکنترل  فعاليتها و انجام كليه معاملاتی كه برای تحقق بخشیدن به اهداف شركت لازم است که این کار یا  از طريق شركتهاي زير مجموعه انجام می گردد  و يا در صورت لزوم با تصويب مجمع عمومی توسط خود شركت هلدینگ صورت می پذیرد. (در اينجا منظورنظر نقش شركت مادر و حضورش در مجامع شركتهاي تابعه است)

5-9 اعضای هیات مديره شركت مادر و شركتهای تابعه نمی توانند هيچ  نوع تصدی دیگری به صورت موظف يا غیرموظف، در شركتهای مادر و شركتهاي زيرمجموعه داشته باشند.

وظايف هيات مديره شركت هلدینگ یا مادر

مصوب نمودن آيين نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شركتهای تابعه

بررسی و تصمیم گیری نسبت به گزارش سالانه صورتهای مالی و بودجه شركتهای تابعه

تعيين نمايندگان با اختیار تام  جهت شركت در مجمع عمومی شركتهای تابعه

مشخص نمودن اعضای هيات مديره شركتهای تابعه

انتخاب مدیر عامل شركتهای تابعه از بین اعضای هیات مديره يا خارج از آن و به وسیله هیات مدیره خود شركتهای تابعه انجام می شود.

اعضای هیات مديره و مدیرعامل شركتهای تابعه با حكم رئيس هيات مديره شركت در سمت خود انتصاب می گردند.

وظایف بازرس در شركتهای تابعه شركتهای هلدينگ

انجام حسابرسی داخلی نسبت به عمليات شرکت  و معاملات و هزینه های شركت و بازرسی در كليه امور شركت و شركتهای تابعه برعهده بازرس می باشد به علاوه این وظیفه نباید در امور اجرایی جاری شركت مادر و شركتهای تابعه خللی ايجاد نمايد.

موارد زیر نیز در حیطه تکالیف بازرس شرکتهای تابعه می باشد :

بررسی و تصمیم گیری نسبت به هر نوع مشاركت و سرمایه گذاری توسط شركتهای تابعه

تنظیم  و پیشنهاد ضوابط سرمایه گذاری برای شركتهای تابعه

طراحی و ارائه برنامه آموزشی  ضمن خدمت در جهت تربیت و پیشرفت اعضای هیات مدیره در شركتهای تابعه

مصوب نمودن  و استراتژی ها و راهکارهای شركتهای تابعه در حدود  مصوبات مجمع عمومی

رسیدگی  و پيشنهاد اصلاح يا تغيير مفاد اساسنامه يا انحلال شركتهاي تابعه

لحاظ نمودن  و تصويب بافت كلان شركتهاي تابعه و برنامه هاي جذب منابع انساني شركتهاي تابعه

همچنین هيات مديره  شرکت تابعه موظف است يك نسخه از صورتهاي مالي شركت و صورتهاي مالي تلفيقي شركت و شركتهاي تابعه و گزارش هيات مديره را در مهلت مقرر برای بررسی  و اظهارنظر در اختیار  بازرس یا حسابرس شرکت قرار دهد.

 وظايف مدير عامل در اساسنامه شركتهای هلدينگ

اعطاي وكالت نامه براي انتقال  شركتهاي زيرمجموعه به عنوان مثال انتقال به بخش خصوصی یا  به سازمان خصوصي سازي (  درصورتی که شركت دولتي) پس از تصویب  مجمع عمومي

8-9 در بخش ساير مقررات اساسنامه مي بايست اين بند گنجانده شود :

اين شركت و شركتهاي زيرمجموعه از نظر سياستهای راهبردی ، طرحها  و فعاليتهای توسعه و بهره برداری پیرو  ضوابط و قوانین وزارت نیرو خواهند بود.

9-9در اساسنامه مي بايست تعريف شركت تابعه نيز ارائه گردد، بددین صورت که:

منظور از شركت زير مجموعه یا فرعی ، شركتي است كه سهام آن به هر ميزان متعلق به شركت مادر باشد. شركت زیر مجموعه ای كه فراتر  از 50 درصد سهام آن متعلق به شركت مادر باشد شركت تابعه خوانده ميشود.

10-9 در پایان اساسنامه می بايست ضمیمه ای به صورت ليستی شامل  مشخصات زیر از تمام شركتهای تابعه به اساسنامه الحاق گردد.

رديف ، نام شركت ، مركز شركت ، سرمايه شركت ، حوزه فعاليت شركت

نحوه حسابداری شركتهای هلدينگ

یکی از شریط ثبت شرکت هلدینگ این است که  پس از ثبت دارای واحدی بنام تمركز حسابها باشند و ساير شركتهای تابعه را از نظر بودجه و ميزان نقدينگی تحت کنترل این واحد باشند. ضمن اينكه حسابهای اصلی و مادر همیشه نزد شركتهای تابعه است و ابتدا ورودی ها به حساب اصلی وارد شده و تخصیص براساس برنامه و بودجه مصوب فی مابين صورت می پذیرد.

نحوه ورود شركت مادر یا هلدینگ در سازمان بورس و اوراق بهادار

حداقل سرمايه لازم برای تشكيل شركت مادر از نوع سهامب خاص پنج میلیارد تومان و از نوع سهامی عام ده میلیارد تومان است.

درخواست مجوز تاسیس و ثبت شركت هلدینگ به معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ارسال میشود.

سازمان درمرحله بعد نامه ای مبنی بر مجوز تاسبس و ثبت شركت هلدینگ و مادر خطاب به مرجع ثبت شركتها صادر مینمابد.

پس از ثبت شرکت هلدینگ در اداره ثبت شركتها، شركت ثبت شده مدارک لازم را جهت ثبت به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه مينمايد و در صورت احراز شرايط مجوز فعاليت، مجوز فعاليت برای شركت به صدور می رسد.

 نكات كاربردی ثبت شركتهای هلدینگ

  • کاستن از  تعداد اعضای هیات مدیره از 5 نفر به 3 نفر
  •  کاستن از تعداد اعضای هیات مدیره موظف به یك نفر
  • انتخاب اعضای هيات مدیره غیر موظف با تخصص مرتبط
  • به كارگيری تركيب مناسبی از نیروی انسانی در انتخاب اعضای هيات مديره
  • استمرار و تاكيد بر استقرار سيستم مدیریت كیفیت تعالی سازمانی

شرایط و مقررات لازم جهت ثبت شرکت های هلدینگ یا مادر

حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت هلدینگ ) مادر)

وفق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادارحداقل سرمایه شرکت های مادر به شرح زیر مشخص گردیده است :

در شرکت های مادر (هلدینگ) از نوع سهامی خاص پنج میلیارد تومان و در شرکت های مادر (هلدینگ) از نوع سهامی عام ده میلیارد تومان.

مراحل اخذ مجوز شرکت هلدینگ

متقاضی ثبت شرکت هلدینگ یا مادربرای اخذ مجوز شرکت مادر (هلدینگ) باید به شرح زیر عمل کند :

  • مرحله اول : شرایط دریافت موافقت اصولی با تاسیس شرکت هلدینگ

فرد درخواست کننده ثبت شرکت هلدینگ ،  ابتدا درخواست خود را مطابق فرم “تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر (هلدینگ)”  به همراه فرم “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی” ، تکمیل شده توسط اعضای هیات مدیره ومدیر عامل پیشنهادی  به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارجاع می کند، این فرمها در پایگاه اینتذنتی  زیر قابل دسترس هستند :  www.seo.ir  لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی/ لینک نهادهای مالی تحت نظارت/ لینک شرکت مادر (هلدینگ)

سازمان بورس  پس از بازبینی تقاضانامه و سایر مدارک ، در صورت تکمیل بودن و احراز شرایط لازم، موافقت اصولی خود را با ثبت شرکت هلدینگ اعلام می دارد.

  • مرحله دوم : شرایط اعطای مجوز ثبت شرکت هلدینگ

پس از اخذ موافقت اصولی سازمان بورس  با تاسیس و ثبت شرکت مادر ، شرکت مکلف است مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مدت مقرر گرد آوری نماید، پس از تکمیل و جمع آوری مدارک مورد نظر سازمان و ارائه آنها  نامه ای مبتنی بر اجازه ثبت شرکت هلدینگ خطاب به اداره ثبت شرکت ها صادر می گردد.

  • مرحله سوم : شرایط  لازم جهت اعطای مجوز فعالیت پس از دریافت مجوز ثبت

پس از اتمام مرحله دوم و اعلام موافقت با تاسیس شرکت هلدینگ ، متقاضی باید طی مدت مقرر جهت ثبت شرکت اقدام نماید و اسناد ثبتی را به سازمان بورس تحویل دهد. پس از بررسی این مدارک ،در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می گردد.

شرایط دریافت مجوز تبدیل و فعالیت

چنانچه متقاضی قصد تبدیل شرکت موجود به شرکت مادر (هلدینگ) را داشته باشد باید نسبت به انجام موارد  زیر مبادرت ورزد :

  • تکمیل کاربرگ  تقاضای تبدیل به شرکت مادر (هلدینگ) به همراه ملحقات  ذکر شده در فرم شما می توانید  در آدرس الکترونیکی/ لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی/ لینک نهادهای مالی تحت نظارت/ لینک شرکت مادر (هلدینگ) به این فرم دسترسی داشته باشید.
  • پرسشنامه مشخصات کاندیدای تصدی مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی ( شرکت مادر) برای یافتن این پرسشنامه به  نشانی اینترنتی / لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی/ لینک نهادهای مالی تحت نظارت/ لینک شرکت مادر (هلدینگ) مراجعه نمایید.
  • پس از ارسال مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی (شرکتهای مادر) در صورت کامل بودن مدارک و احراز شرایط لازم سازمان اجازه  تبدیل شرکت به شرکت هلدینگ  را صادر می نماید. متقاضی ظرف مهلت مقرر باید اقدام به ثبت تغییر موضوع شرکت در مرجع ثبت شرکت ها نماید.