• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

نام شرکت

نام شرکت

 

راهنمای انتخاب نام شرکت ، اسم شرکت به صورت کامل و تخصصی

چرا اسم شرکت اهمیت دارد؟

انتخاب اسم شرکت جزء اولین مراحل ثبت شرکت و در عین حال یکی ازبا اهمیت ترین مراحل تأسیس شرکت است.

بسیاری از افرادی که قصد دارند  شرکتی را  به  ثبت برسانند، برای انتخاب اسم شرکت مورد نظر خود انرژی و زمان زیادی را صرف می‌کنند. اما برخی  دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می‌کنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییرنام شرکت می‌گیرند.

اسم شرکت معرف  شرکت است و از لحاظ اهمیت می توان گفت مانند  پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد. از طرف دیگر قوانین انتخاب اسم شرکت با سختگیری و موشکافی بسیار در نظر گرفته شده  که البته این سختگیری در تعیین اسم شرکت به دلیل مسائل حقوقی و مالی تا حدودی هم لازم است. همین امر گزینش نام شرکت را برای برخی تبدیل به فرآیند پیچیده و دشواری می‌کند.

آنچه مهم است این است که با شناخت درست قوانین مربوط به انتخاب اسم شرکت بتوانیم نام شرکت را به گونه ای انتخاب کنیم که برای  شرکت مناسب و شایسته  باشد.

هدف از این مقاله و مشاوره اسم شرکت، طراحی نام مناسب برای متقاضیان ثبت شرکتها است.

نکات حائز اهمیت در انتخاب اسم شرکت چیست؟

اسم شرکت نباید دارای سابقه ثبت باشد . بدین معنی که اگر قبلاً شرکتی به نام ” مبتکرصنعت ” ثبت شده باشد دیگر کسی نمی‌تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند. و باید اسم شرکت خود را به شکلی تغییر دهد که تمایز آشکار و مشخصی با اسم شرکتهایی  که  پیش از آن به ثبت رسیده داشته باشد . مثلاً اگر شرکتی با نام “مبتکر صنعت ” قبلا”  ثبت شده باشد نه تنها نمی‌توان شرکت جدیدی با همین نام ثبت کرد، بلکه ثبت شرکتی با نام “صنعت مبتکر ” هم تایید نمی گردد. همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل بهترین  ، گستر ، تک ، سریع ،  نوین و امثال اینها به اسم شرکت نمی‌تواند وجه افتراق  اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. مثلاً اگر شرکتی با نام “مبتکر صنعت ” ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام ” مبتکر صنعت تک ” یا “تک مبتکر صنعت ”  نیز منع قانونی دارد. برای به حداقل رساندن مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص ( غیرعام ) باشد که ترکیب مشابه آن در نام شرکتهای ثبت شده دیگر وجود نداشته باشد.

از چه کلماتی می‌توان برای انتخاب اسم شرکت استفاده کرد؟

کلماتی که در اسم شرکتها استفاده می‌شوند باید  ریشه فارسی  داشته باشند. یعنی کلمات اسم شرکت باید در یکی از فرهنگ‌های دهخدا یا معین (به عنوان کلمه‌ فارسی ) آمده باشد. نکته دیگری که در انتخاب اسم شرکت باید به آن توجه کرد این است که هرچند استفاده از اسامی شهرها ، رنگ‌ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی‌شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. مثلاً “پویا ابتکار تهران” نمی‌تواند به عنوان اسم شرکت انتخاب شود چون اسم شرکت باید غیر از کلمه تهران شامل سه کلمه دیگر باشد. مثلاً “مبتکر صنعت پویا تهران”.

راهنمای تعیین نام شرکت در اداره ثبت شرکتها

۱-      تایید نام هرشخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه مشروط بررعایت کلیه قوانین و دستورات مربوطه و در صورت لزوم اخذ مجوزهای لازم و ارائه کلیه مدارک مربوط به ثبت شرکت خواهد بود.

۲-  درخواست کننده تعیین نام باید یکی از شرکا/سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد.

۳- نامهای مورد تقاضا ی درخواست کنندگان نباید سابقه عین ، تشابه و یا نظیر در بانک اطلاعاتی اداره کل ثبت شرکتها وموسسات غیرتجاری داشته باشد. (بند ۱۳۸ آیین نامه  ثبتی)

 ۴- از بکارگیری نام ها و اصطلاحات بیگانه در نام شرکت یا موسسه خـودداری نموده و درصورت ابهام درخصوص نداشتن معادل فارسـی می بایست به بانک اطلاعاتی یا کتابهای مرجع و لغتنامه های زبان و ادب فارسی به ویژه فرهنگ دهخدا و معین مراجعه نمود و درغیراین صورت از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام شود.

 ۵-واژه هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی وضع معادل فارسی را برای آنها ضروری نمی داند و نیز کلماتی که هنوز واژه فارسی معادل آنها از سوی فرهنگستان مصوب نشده است شامل قانون “ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه” نمی گردند.

۶-استفاده از اسامی شناخته شده و معروف که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد.

۷- نامهایی  که خلاف نظم عمومی و عرف و اخلاق حسنه و مذهبی باشد قابل تأیید و ثبت نمی باشد.

۸- لغاتی مانند ساختمانی ، صنعتی ، تجاری ، بازرگانی ، ، مهندسی ، مهندسی مشاور ، حقوقی ، تولیدی و … شرحی برموضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نامهای درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه بخشی از نام یا سیلاب به حساب نمی آیند.

   ۹-استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن،کانون،تشکل،بانک،بهزیست،بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری ، صندوق قرض الحسنه ، لیزینگ، خیریه، دارالقرآن ، جامعه یا جمعیت و… در نام شرکت یا موسسه مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.

۱۰-استفاده از واژگانی مانند ایران، کشور، ملی ، ملت و … در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته نمی شود.

۱۱- به کار گیری گویش ها و لهجه بومی و محلی دراسامی منتخب با ارائه تائیدیه از کتب فرهنگ بومی و درغیراین صورت با ارائه تائیدیه از فرمانداری ، شورای شهر وبخشداری بلامانع است.

۱۲-ارائه مستند معنایی فرهنگ لغات فارسی یا  مستندات بومی و نقشه جغرافیایی ایران جهت تأیید مکان استفاده شده درنام در اسامی پیشنهادی توسط شرکت یا موسسه در شرف تأسیس به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اجباری است.

۱۳-پیشنهاد اسامی و اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف متقاضیان رد می گردد.

۱۴-به کار بردن اسامی ائمه و نامهای متبرکه در موسسات خیریه ، فرهنگی و شرکتهای خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و درصورت رعایت سایر موارد قانونی ممکن می باشد.

۱۵- درثبت شرکتهای مشارکتی، می توان از اسم کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت خارجی به همراه نام کامل فارسی و مصطلح (به عنوان پسوند) با ارائه مدارک شرکت خارجی و ترجمه رسمی اوراق نمایندگی و یا همکاری با  آن استفاده نمود.

۱۶-استفاده از  عین نام  خارجی به همان زبان و با رسم الخط فارسی به شعبات و نمایندگی های شرکتهای خارجی ممکن می باشد.

۱۷- موسسات غیر تجاری و شرکتهای تعاونی  از معافیت پرداخت هزینه تعیین نام برخوردارهستند.

 ۱۸- اسامی تایید شده قابل انتقال به غیر نمی باشند. (حتی با تنظیم سند رسمی)

۱۹- به منظور  ثبت شرکتهای تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.

۲۰- درصورت پاسخ منفی به نامهای پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ مربوط به تعیین نام نمی باشد. البته درصورت سپری شدن زمانی بیش از ۳ ماه از تاریخ تأیید نام و درصورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و همچنین تغییرنام ، متقاضی می بایست نسبت به واریز  مجدد مبلغ تعیین نام به شماره حساب مربوطه و ارائه رسید آن مبادرت ورزد.

نکاتی در خصوص نام شرکتها

زمانی که می خواهید شرکت خود را به ثبت برسانید ، نیاز دارید که نامی مناسب برای آن انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید در نهایت بعد از مشاوره  با مراکز ثبت شرکت، یک نام مناسب  برای شرکت خود در نظر بگیرید  باید بتوانید به این ۱۰ سوال اساسی  به خوبی پاسخ بدهید. ما این ده سوال و پاسخ های آن را برای کمک به شما در زیر آورده ایم.

ازنام تجاری برای موفقیت شرکت خود چه انتظاری دارم؟

انتخاب نام مناسب، برای شرکت می تواند تمایز و به دنبال آن رقابت مناسبی  بین شما و سایر کسانی که در رشته شما فعالیت دارند ایجاد کند. این  انتخاب می تواند شما را به بهترین مکان های رقابتی برساند. به همین ترتیب  انتخاب نام نادرست نیز می تواند به همان اندازه شکننده باشد. البته پیش از همه این ها باید برند تجاری تان و جایگاه آن را مشخص کنید وآگاهی کاملی نسبت به  رقبا و استراتژی آن ها داشته باشید.

آیا نام تجاری محدود کننده فعالیت است؟

همیشه باید  از نام هایی که محصولات شما، خدمات و به طور کلی موفقیت و توسعه کارتان را محدود می کند  اجتناب کنید. بدین صورت باید آینده ی کاری شرکت و فعالیت های آن را در نظر بگیرید تا در حین کار ناچار به تغییر برند و نام شرکت خود نگردید.

آیا نام تجاری نوع فعالیت شرکت را منعکس می کند؟

انتخاب برند یا نام تجاری  که به رشته  کاری مربوط باشد بسیار مهم است ، و می تواند موفقیت را دوبرابر  کند چرا که ذهن مخاطبین را کانالیزه و هدایت  می کند اما نباید فراموش کرد که انتخاب نام شرکت متناسب با پیشه، بتواند سادگی و سهولت تلفظ و ماندگاری نام را حفظ کند. در واقع اول باید به ماندگاری نام توجه کرد و بعد به تناسب آن با کسب و کار .

آیا این نام درذهن ماندگار است؟

اصولا نام هایی که ساده تر و کوتاه تر هستند بیشتر درذهن می مانند.. همچنین آوای کلمات نیز می تواند به میزان زیادی در ماندگاری آن ها موثر باشد.  مثلا” اگر در نام شرکت  از حرف های کم کاربرد تر مثل “ژ” و “گ “و.. استفاده شود می تواند اثرات مثبتی بر جای بگذارد.

آیا ااین کلمات به راحتی ادا می شود؟

برخی از افراد براین باورند که انتخاب نام دشوارتر و مشکل تر می تواند وجه تمایز آنها با رقبا باشد اما مشاوران انتخاب نام تجاری با این استراتژی کاملا مخالف اند. گاهی اوقات نامی را انتخاب می کنیم که شبیه به نوشتار اشتباه املایی یک واژه دیگر است که این گونه اسم ها باید کاملا حذف شوند.

عکس‌العمل افرادی که پتانسیل خرید دارند ، زمانی که اولین بار با این نام آشنا می‌شوند، چگونه خواهد بود؟

مشاوران ثبت شرکت و تعیین نام اعتقاد دارند  که اگر یک نام تجاری برای بار اول در رسانه ها منتشر شود و کاربران بتوانند به راحتی آن را بخوانند و تلفظ کنند می تواند نام موفقی باشد. البته انتخاب یک نام غیر معمولی با تلفظی جالب و روان می تواند شما را برجسته تر از رقبا جلوه دهد و مشتریان با آن به آسانی رابطه برقرار می کنند.

آیا این نام مناسب  به نظر می‌آید و به آسانی تلفظ می‌شود؟

باید به آوای شنیداری و تلفظ نام بسیار دقت کرد. آوای یک واژه یا نام می تواند بیانگر عواملی مثل احساس، انرژی و هیجان باشد و شنونده بر اساس میزان شدت آن ها می تواند با آن اسم  رابطه برقرار کند. هر چه نام تجاری صغیل تر  باشد و تلفظ آن سخت تر باشد برای همه گیر کردن آن رقابت و تبلیغات بیشتری نیاز است.

آیا این نام فقط برای شما معنا و مفهوم دارد؟

یک نام تجاری باید در پس ظاهر خود، یک معنای عمیق و خوب و متناسب  با کسب و کار  و فعالیت شرکت شما داشته باشد. برای بسیاری از افراد به ذهن سپاری نام ها بر اساس معانی صورت می گیرد و به همین دلیل است که در برخی پیام های بازرگانی از معنی نام های محصولات استفاده می کنند. هر گز از نام های سواهیلی یا نام هایی که به طور معکوس معنای خوبی دارند استفاده نکنید.

آیا این نام از نظر ظاهری جالب به نظر می‌آید؟

نامی که قصد انتخاب آن را برای شرکت دارید باید بتواند در لوگوی شرکت نیز  گنجانده شود به طوری که فرد با دیدن تبلیغات آن یا با دیدن آلوگوی  شرکت بتواند سریع محصول را تشخیص دهد و به یاد آورد و  بگوید که این تبلیغ چه محصولی است.

آیا در مورد سابقه این نام تحقیقات کافی به عمل آمده است؟

وقتی که یک نام مورد تایید مشاور انتخاب کردید، باید مدت زمان زیادی را به تحقیق بپردازید که آیا این نام توسط ارگان یا شرکت دیگری مورد استفاده قرار گرفته یا نه. اگر شرکتی نام مشابه به نام شما را داشته باشد می تواند به هر  نحوی که شده در موفقیت شما تاثیر منفی داشته باشد. پس تحقیقات کامل را بعد از انتخاب نام به خاطر بسپارید.

انتخاب نام شرکت خوش آهنگ

هنگامی که صحبت از موفقیت و رونق  یک کسب و کار کوچک در میان است در واقع نام یک شرکت اهمیت بسیاری می یابد . یک نام صحیح می تواند شرکت شما را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می تواند شرکت را به شکست بکشاند . اسم شرکت باید انتقال دهنده تجربه ، ارزش ، وجه تمایز محصولات و خدمات باشد .

برخی از کارشناسان معتقدند  که اسامی انتزاعی  و مفهومی بهترین اسامی هستند، برخی دیگر اعتقاد دارند که اسامی خبری که به مشتریان می گویند که کسب و کار شما دقیقاً چیست بهترین اسامی هستند حال آنکه برخی دیگر بر این باورند که اسامی ابداعی بیشتر در اذهان می مانند در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند که این اسامی سریعتر به فراموشی سپرده می شوند.

اما واقعیت این است که تمامی اسامی می توانند کار آمد باشند چنانچه با یک راهکار  بازاریابی مناسب حمایت شوند.

انتخاب یک نام تجاری خوب یک فرایند پیچیده است . انتخاب نام شرکت جزء اولین ملزمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است.

به همین دلیل  در این مطلب  سعی گردیده است تا نکات کلیدی در انتخاب نام شرکت  مجددا” بیان گردد .

  • ۱-نامگذاری را جدی بگیرید

نام گذاری شرکت و یا محصولات تان یک موضوع جدی است. نامی که شما انتخاب می کنید بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی شرکتتان است.. اسم شما نشان دهنده تصور مشتری از شما ، برند و موقعیت شما در بازار است. نام یک شرکت فراتر از یک نام صرف است. بلکه بخش بزرگی از برند و موفقیت  شرکت شماست. درباره نام دامنه، محصولات و بازاریابی فکر کنید و اینکه یک نام چگونه ترجمان تمامی جوانب این برند خواهد بود.

  • ۲- رقبا را چک کنید

رقبای شما چه اسامی دارند؟ فهرستی از اسامی آنها تهیه و با هم مقایسه کنید تا ایده شما شکل بگیرد و اسم خودتان را توسعه و بهبود دهید به گونه ای که در میان جمعیت رقبا، نام شما متمایز باشد .

۳-درباره مخاطبین بازار خود فکرکنید:

هدف شما اینست که نام تجاری شما در میان مخاطبین تان مهم و طنین انداز باشد. بنابراین از هر آنچه که درباره مخاطبین تان می دانید استفاده کنید تا بتوانید ارتباط نامهایی که به ذهنتان می آید را با واقعیت بازار مخاطبین اندازه گیری کنید و بسنجید .

  • ۴-از دیگران بخواهید که نام شرکت شما را تلفظ کنند.

بعضی از شرکت ها عمداً یک نام تجاری را که مشتریان به سختی آن را تلفظ می کنند انتخاب می کنند. این استراتژی پر خطر تلاش می کند تا شرکت را بهتر از رقبایش نشان دهد. مشاوران انتخاب نام تجاری نظری بر خلاف این دارند. الکساندر واتکینز موسس ومدیر عامل شرکت” Eat my words” می گوید : اگر نام تجاری که انتخاب کردید شبیه یک غلط املایی است آن را از لیست انتخاب نامهایتان حذف کنید. او براین باور است که یک نام تجاری همانطور که نوشته می شود باید تلفظ شود. در غیر اینصورت همیشه مجبور خواهید بود آن را با صدای بلند هجی کنید. تلفظ و به خاطرسپاری چنین نام هایی بدون تبلیغات سنگین ممکن نیست. مضافاً اینکه این گونه اسامی از نظر ریتم و تصویر سرد و بی روح هستند.

  • ۵-از خلاقیت خود استفاده کنید .

در حالی که تلاش می کنید که نامی انتخاب کنید که ادای  آن ساده و به آسانی به ذهن سپرده شود از روی ارزش یک نام کاملا متمایز به سادگی رد نشوید. چنانچه نام ابداعی شما دارای یک معنا و مفهوم ویژه ای باشد، این امر موجب می شود که حرفه  شما ماندگارتر شود.

  • ۶-از تمام جوانب  نگاه کنید

در مورد نام شرکت و رابطه آن با فرآیندهر روزه  پیشه تان فکر کنید .

و در مورد اینکه دیگران در مورد نام شرکت شما چه فکر و حسی پیدا می کنند خوب فکر کنید. مطمئن شوید که نام شرکت پیغام کسب و کار شما و تمامی دلالت های ضمنی را به صورت رسا منتقل می کند.

  • ۷-خودتان را محدود نکنید

اگراسمی انتخاب کنید که دقیقاً منعکس کننده  این باشد که چه کاری می کنید ممکن است پیشرفت آینده کسب و کار خود را محدود کنید .

گاهی اوقات منطقی تر است  که اندکی کلی نگرتر باشیم تا مجبور نشویم که نام شرکت را عوض کنیم یا خود را محدود به فعالیت در همان زمینه اولیه کنیم .

مارتین زولینگ موسس و مدیر شرکت “استارت آپ ” توصیه می کند که شما باید از انتخاب نام هایی که شما را از توسعه   محصولات خود و ورود به بازارهای جدید منع می کند پرهیز  کنید .

به عنوان مثال شرکت “نیکل آب”سالها در زمینه پروژه های سد و آب فعالیت می کرد لیکن اخیرا تصمیم به ورود به پروژه های راه و راه آهن نموده است. که اینگونه پروژه ها با نام و لوگوی این  شرکت متناسب نمی باشد.

  • ۸-ورودی بگیرید

هنگامی که شما چند گزینه برای تعیین  نام دارید با دوستانتان، خانواده، همکاران و کارفرمایان احتمالی در میان بگذارید و نظر آنان را جویا شوید. احساس و پیشنهاد های آنان را بخواهید و بازخورد آن را به فرایند تان بیافزاید .

  • ۹-از تشیکل کار گروه برای انتخاب اسم خودداری کنید.

به نظر می رسد که استفاده از نظرات  همه دوستان، خانواده، کارکنان، کارفرمایان و … در انتخاب اسم کار صحیحی باشد .

اما این شیوه مشکلات عدیده ای رابه همراه خواهد داشت. اولین و واضح ترین مشکل این  است که شما در نهایت مجبور خواهید شد که تنها یک اسم انتخاب کنید واین ریسک وجود دارد که افراد از شما رنجیده خاطر شوند دوماً اینکه شما معمولا اسمی را انتخاب می کنید که نتیحه توافق جمع  است که نتیحه آن نامی است که خیلی معمولی خواهد بود. روش بهتر این است که تنها افراد کلیدی را درگیر کنید – هر چه کمتر بهتر- آنهایی که قلبا به فکر سود و انتفاع شرکت هستند و همچنین مطمئن شوید که هم از افراد راست مغز وهم از افراد چپ مغز استفاده کرده اید. زیرا استفاده صرف از افراد چپ مغز، منجر به این می شود که اسم انتخاب شده خیلی توصیفی شود.

از فرآیند طوفان مغزها استفاده کنید، به این معنی که تمامی پیشنهادها را جمع آوری نمایید و سپس در زمان مناسب نسبت به حذف یک به یک گزینه ها اقدام نموده تا در نهایت به نام مورد نظر برسید.

  • ۱۰-مفید و مختصر باشید

هرچه نام تجاری کوتاه تر باشد بهتر و به خاطر سپردن آن راحت تر است .

وقتی یک شرکت یا محصول دارای هویتی قابل فهم و ساده باشد، هزینه برندینگ یا برند سازی  تقلیل  می یابد.

  • ۱۱- IBM نباشید

به منظور سهولت در مذاکرات و مکاتبات وسوسه انگیز است که نام تجاری را مخفف کنیم. اما به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک ، منابع و توان بازاریابی کافی را نداریم تا به بازار و مشتریان خود آموزش دهیم که کلمات مخفف ما به چه معنا و مفهومی می باشند. پس در این شرایط باید از انتخاب نام مخفف خودداری نمود.

  • ۱۲-متمایزباشید

از اسم یک مارک مشهور موجود استفاده نکنید و یا حتی بروی آن اصلاحات و تغییرات انجام ندهید. چرا که نه تنها موجب بروز مسائل  و درگیریهای حقوقی می گردد بلکه هر گونه تبلیغات و هزینه های مرتبط نتیجه معکوس خواهد داشت .پس متفاوت باشید.

  • ۱۳-در مورد سابقه نام انتخابی تحقیق کنید

حتی بهترین نام ها وقتی که توسط شخص دیگری مورد استفاده قرارگرفته شده  باشد، بی ارزش خواهد بود. و حتی ممکن است به کار شما لطمه وارد کند. استفاده از پایگاه های اطلاعاتی ومنابع رسمی به منظور حصول اطمینان از چنین موضوعی ضروری است

  • ۱۴- ازبازی با کلمات اجتناب کنید

استفاده از استراتژی بازی با کلمات می تواند منجر به این شود که مشتریان به سختی شما را به یاد بیاورند و پیدایتان کنند. انتخاب اسامی با مزه نتیجه معکوس خواهد داشت. از نام های منفی خودداری کنید نام شما باید در افراد اشتیقاق  و هیجان  ایجاد نماید.

  • ۱۵- فرا منطقه ایی فکر کنید

شرکت های کوچک زیادی به صورت منطقه ای فعالیت می کنند. این بدان معنا نیست که اسم شما بایستی برمبنای محدوده جغرافیایی باشد اگر شما برای مشتریانی در بازار محلی فعالیت می کنید، آنها این را به خوبی می دانند و شما را می شناسند. اضافه کردن نام منطقه به کسب و کارتان فقط تاکید می کند که شما نیز به لیست بلند بالای سایر شرکت های محلی با اسامی مشابه اضافه شده اید.

به این بیندیشید که ممکن است در آینده برند شما گسترش یابد  و  بخواهید کالا و خدمات خود را به کشورهای دیگر صادر کنید . این نکته را به یاد داشته باشید که تلفظ برخی حروف و کلمات در زبانهای دیگر امکان پذیر نبوده و یا با مشکل همراه است. به عنوان مثال حروف ق و خ در زبان انگلیسی و حروف گ، چ، پ و ژ در زبان عربی.

تا آنجا که ممکن است سعی کنید نام منتخب شما تداعی کننده مفاهیم نامناسب در سایر زبانها نبوده و همچنین توسعه برند شما در بازار هدف  را با مشکل مواجه نکند. نمونه بارز این مسئله برای برند نوشیدنیهای زم زم (Zam Zam ) اتفاق افتاد که با توجه به اینکه این برند تداعی کننده مفهوم خاصی در ذهن مخاطبین محصولات شرکت در کشور عربستان ایجاد می نمود از سوی دولت این کشور مجبور به تغییر آن به Zem Zem گردید. و یا برند معروف لبنیات تولید استرالیا که مجبور شد با نام پنیر کیبی، که تغییر یافته واژه اصلی است به بازار کشور ایران وارد شود.

اتفاقاتی از این دست می تواند ضربه مهلکی به برندهای شناخته شده وارد آورد که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژي بسیار گردد.

  • ۱۶ -از شرکت« من » بپرهیزید

یک تمایل رایج وجود دارد که کسب و کار به نام موسس آن ثبت شود. اگر قرار شود روزی شرکت به فروش برسد، نام شرکتی که به نام موسس آن است برای خریدارن احتمالی آن کمتر جذاب می باشد و احتمال فروش را کاهش می دهد.

  • ۱۷-انتخاب نام به صورت کلیشه ای

در هنگام انتخاب نام ناخودآگاه فرایند تفکرات به سمت وسوی انتخاب اسامی براساس استعاره می رود. این موضوع هیچ عیبی ندارد البته تا زمانی که آنقدر استفاه نشده باشد که تکراری و خسته کننده باشد و حالت کلیشه داشته باشد. از آنجائی که اکثر شرکت ها خودشان را جزء نفرات اول صنعت خود می دانند، نتیجتا در کل دنیا اسامی با عناوین قله،برتر ، تک ، سریع ، آسان و …. به وفور به چشم می خورد.

نمونه دیگر اینکه در کشور خودمان نامهای زیادی را با پسوندهای گستر و یا صنعت مشاهده می کنیم.

  • ۱۸-ظاهری زیبا و متقارن

باید بدانید نام تجاری که انتخاب کردید چگونه در علامت وآرم شرکت یا بیلبوردهای تبلیغاتی نمایش داده می شود. به عنوان مثال نام شرکت Xerox , Volvo ,GoGo که از یک تعادل و توازن برخورداراست و دوستانه و جذاب به نظر می رسند اسامی متقارنی هستند.

در مقابل نیز نام های وجود دارند همانند Ks,RTJ و… که ظاهر ی سخت و نامتعارف دارندو ممکن است هر کسی از معنای این حروف مخفف آگاه نباشد.

  • ۱۹- Web Friendly  باشید.

مشتریان به صورت روزانه با اسامی مختلف شرکت ها و تبلیغات مختلف بمباران  اطلاعاتی می شوند. آدرس وب سایت شما می بایست همانند نام شرکتتان باشد. از آدرس های سایت با خط تیره اجتناب کنید. به خاطر سپردن آدرس سایت حتی بدون خط تیره به اندازه کافی خودش سخت هست.

  • ۲۰-آیا نام فقط برای شما معنی و مفهوم دارد ؟

نام تجاری که معنای پنهان یا شخصی داشته باشد نمی تواند تداعی کننده چیزی در مورد برند شرکت شما  برای مشتریان باشد. توجه کنید شما نیز برای ارایه توضیح اضافی در مورد آن، زمانی که مشتریان برای اولین بار با آن روبرو میشوند، آنجا نخواهید بود.

  • ۲۱-روی آن بخوابید

لیست اسامی را برای یک یا دو روز کنار بگذارید. سپس مجددا آنها را بررسی کنید. ممکن است احساس متفاوتی نسبت به اسمی که قبلا دوستش داشتید پیدا کنید. و یا حتی ممکن است با نگاه کردن به لیست، اسامی جدید و کاملتری به ذهنتان برسد .

  • ۲۲-اطمینان حاصل کنید که شما آن را دوست دارید.

فرایند انتخاب نام یک شرکت می تواند به راحتی تبدیل به یک دردسر بزرگ شود .

مدیر عامل شرکت”  Kingdom Ridge” می گوید : او و شریک تجاری اش صدها ساعت برای بررسی و فکر کردن در مورد نام شرکت خود سپری کردند. آن ها در میان فهرستی  از نام خدایان یونانی ، کوه ها ، مکان های جغرافیا و …جتسجو کردند و نهایتا هم به نتیجه نرسیدند :. در نهایت  این مدیر تصمیم گرفت که یک نام شناخته شده را انتخاب کند- خیابانی که او در آن زندگی می کرد. Kingdom Ridge – او می گوید حالا هر زمانی که نام شرکت خود را می شنود هیجان زده میشود.

  • ۲۲-انتخاب نام اشتباه و اصرار بر عدم تعویض آن

بسیاری از صاحبان کسب وکار می دانند که اسم شرکتشان مشکل دارد . ولی امید دارند که به نحوه معجزه آسایی این مشکل خود به خود حل شود. این موضوع را دست کم نگیرید و هر زمان که به این نتیجه رسیدید که نام اشتباهی برای شرکت خود انتخاب کرده اید ، سریعا” برای تغییر نام اقدام کنید ، ضرب المثل معروفی است که می گوید: «جلوی ضرر را هر وقت بگیرند منفعت است »

لیست اسامی خاص برای نام شرکت ها

معنا نام معنا نام
شکوه و زیبایی فرداد نوید دهنده(ارمنی) کارو
مشاور باتاب نام یکی از سرداران ماد کاراکو
تورنج باتس آرزو و خواهش کوچک کامک
نام قلعه باتیس هموار و صاف(کردی) راسا
پاییز بادیز فراغت و آسودگی رامش
پرده دار باربد روشن(کردی) روناک
خورجین باردان آموزنده و تعلیم دهنده ویدا
پهلوان باتر زنده و پابرجا(کردی) زینو
نام کوه باتیر سهل و آسان سانا
پیله ی ابریشم بادامه نام خانواده زرتشتی سورن
بخشی از مرند باروج شاهان کیان
دهی در بیرجند باراز خاندانی از موبدان زرتشتی ساینا
موزون و هماهنگ بارکاو فردا سوبا
بهشت پردیس محترم و لایق بارمان
فرشته آراد دهی در نیشابور باروس
جزیره آداک محلی در خرم آباد بادیمه
نام قدیم کرمان کارمانیا ملون و رنگ دار بارنگ
رب النوع دریا و دختر(یونانی) تتیس روستایی از توابع خوی سیوان
طوفان توکان نام پیشین اصفهان پارتاک
ذات پارسا(نام مسجد سلیمان) پارسوماش از سپاه آمده اسپادانا
مسافر،رها شده رهام دهی از توابع نطنز ویونا
آفریننده فاطر تجربه آروین
آشکار مبین جوانمرد رادین
نام کاخی در پرسپولیس آپادانا اندیشه سگال
روستایی در لرستان دکاموند نام اراک آراک
روستایی در رامسر لیماک زینت و زیور افرند
روزها(کردی) روژان نام قدیم قوچان آساک
مهم،بزرگ مهام سنگین،با ادب آژند
هوشمند ویرا مانند ویس(معشوقه ی رامین) ویستا
گل نیلوفر آبی لوتوس فردا،آینده فرتاک
راست و درست آرتا دارای چهره ی شاد هیراد
رنگین بنفش آماتیس شاهزاده(ترکی) تکین
همان آریا،نژاد آیریا گوشه عالم(هندی) آیسان
مژده ایتوک ارباب(ترکی) صدرا
باشکوه آروند نام قدیم یزد ایساتیس
آسمانگون ایرسا رسم کننده،نقاش رسام
توانایی و قدرت تاو امید،آرزو هیواد
در و آستانه رواق فرشته خوبی پرهام
شمال کوه البرز(اوستای) وارنا قهرمان(ترکی) آراز
پاک آویژه هدف ویژن
سرزمین های بلند آکام قدرتمند پرگاس
صنعت فیدار مروارید درخشان درنیکا
نام دهی از توابع جوانمرد ساتیار روی زیبا رونیکا
خانه شاهان اسپرلوس نام گل های زرد آمیتیس
پادشاه ایرانی(پسراردشیر) آرسس اولین باران بهاری برساد
صفت نیک آرون نام دهی در کاشان آران
نوشیدنی آشام بانگ،فریاد آژیراک
درخشش آذرخش نام یکی از بزرگان روم آدرین
نام دهی از رودسر لیما قالب خشت آخیز
نام دهی در نهاوند لیدان نام محلی در لرستان لیلام
نام قدیم خوزستان اوکسین نام قدیم تبریز تاواریژ
نام سردار ایرانی آریو نام قدیم اردبیل آرتاویل
والی(یونانی) ساتراپ پوشش ساتر
نام سردار سکائی ساتراس دهی در دماوند ساران
آرامش یافته آرمیتا نام گل فرناد
انسان نیکوکار(اوستای) آبتین نام پزشک هخامنش آبادیس
نامدار آدلی مفید،سودمند آداس
توانا سورین نام سردار اشکانی کارن
محبوب(گیلگی) رایکا قابل ستایش سپنتا
تخت پادشاهی اورنگ بخشنده مهراد
از ممالک قوم پارت کارینا نام روستایی در رفسنجان سارین
عاقل،زیرک آرتین نام برادر داریوش آرتان
نام درخت نارون مایه اطمینان(ترکی) آرکا
اوستا(کتاب مقدس) وستا منطقه ی مرزی در غربا ایران لاوین
قله کوه(کردی) آکو شخص همیشه پیروز آرمین
نام وزیرساسانی رامان نهر آب(مازندرانی) سوما
راه عبور راشا عربی ساربان سیروان
پرنده خوش آواز نارو پویا نادین
خواهش،امید،آرزو ونداد توشه(کردی) راشین
نام باستانی ساتیا برنا،جوان ورنا

پادمان حمایت از کسب و کار