موضوع فعالیت شرکت

یکی از مراحلی که برای ثبت شرکت یا شخصیت حقوقی نیاز است به آن توجه شود، موضوع ثبت شرکت یا سرفصلی در رابطه با فعالیت شرکت داخل اساسنامه و اوراق شرکت است که باید قید شود در این زمینه شخصیت حقوقی بر اساس موارد مطرح شده و موضوعات فعالیت می کند، در صورت نیاز بعضی از موضوع اقدام به تجارت در هر شرکت نیازمند اخذ موافقت اصولی میباشند.

جهت اخذ هرگونه موافقت اصولی بابت موضوع ثبت شرکت و یا فعالیت شرکت و راه اندازی کسب و کار جدید و یا تغییرات شرکت میتوانید از مشاوران ثبت بین الملل راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

زمینه فعالیت شرکت

از موضوعات مهم در عرصه تجارت و در تحلیل شرکتهای تجاری قابل ثبت باید به موضوع فعالیت تجاری اشاره کرد که در هر حالت دامنه فعالیت یک شرکت نمی تواند غیر از موضوع فعالیت باشد.

از این رو برای تصمیم گیری برای ثبت شرکت تجاری و تصمیم به تعیین موضوع شرکت باید با اشخاص مجرب مشورت کرد.

موضوع فعالیت در هر شرکت به معنای واقعی نشان دهنده هویت آینده و حال شرکت است و پیرو اهدافی در شرکت است که با تعیین آن شرکت برای انجام امور تجاری تعیین شده ثبت شده است.

نکته اصلی که باید به آن توجه کرد این است که موضوع هر شرکت باید با ذکر جزئیات دقیق و صریح به ثبت رسد. شخصیت حقوقی در شرکتها تنها درباره موضوعاتی که ذکر شده می تواند فعالیت داشته باشد که در موضوع شرکت به طور واضح و صریح مشخص شده باشد. به همین دلیل، برخی از شرکت ها از عناوین کلی مانند انجام امور تجاری و اقتصادی و نیز فروش کالاهای بازرگانی استفاده می کنند که در نهایت به کار بردن این عناوین بیشتر باعث سردرگمی تجار و خریداران می شود.

دلیل مهمی که در اساسنامه شرکت بر تعیین موضوع فعالیت تاکید دارد این خواهد بود که اعضای هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت نتوانند در فعالیت های به خارج از موضوع فعالیت سرمایه گذاری کنند.

موضوع فعالیت شرکت

استعلام موضوع فعالیت شرکت

هدف تنظیم قراردادهای شرکتها با افراد باید به صورت قانونی انجام شود از این جهت قانون این توانایی را ندارد که موضوع برای انجام فعالیتها در هرشرکت را در قالب نامشروع به ثبت رساند. در بند دوم اساسنامه آنچه که در قالب موضوع فعایت ذکر شده را می توان شامل فعالیت واقعی که در شرکت انجام می شود دانست.

در صورت کلی فعالیت واقعی شرکت بدین معنی است که ملاکی برای بطلان و یا فعالیت و استناد به مفاد شرکت است به مانند زمانی که شرکت برای انجام فعالیت های تجاری ثبت می شود و اقدام به تنظیم قرارداد می کنند که اخلاق حسنه در موضوع فعالیت آن شرکت زیرپا گذاشته شده به مانند: تولید آب انگور، اما در عمل فعالیتی را در پی داشته باشد که در آنبه صورت غیرمشروع اقدام شود ( تهیه مشروبات الکلی) و یا هنگامی که فعالیتی در انحصار یک ارگان دولتی است و همچنین شرکای شرکت تجاری، موضوع شرکت را بر طبق همین موضوع بناکرده اند مثل استخراج کردن نفت و امثال آن.

نمونه موضوع فعالیت شرکت

  • فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدیدی که شامل نهادهای مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه باشند، باید از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی؛ شامل نهادهای شامل نهادهای پولی و اعتباری مثل بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، صندوق‌های قرض الحسنه و صرافی‌ها باید از بانک مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به حوزه نفت و گازی؛ که شامل استخراج و اکتشاف و بهره برداری از معادن نفت و گاز و پتروشیمی و انجام فعالیت‌های بالا دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که باید از وزارت نفت و یا شرکت ملی نفت مجوز بگیرند.
  • فعالیت مربوط به توریسم و تورهای گردشگری؛ که شامل تصدی و اشتغال به فعالیت‌های دفاتر گردشگری هستند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مجوز بگیرند.
  • موضوعات مربوط به فعالیت در زمینۀ حمل و نقل هوایی، خدمات دفاتر مسافرت هوایی، خدمات ترابری هوایی و صدور بارنامه‌های هوایی نیاز به گرفتن مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری دارد. ولی طبق قانون برنامۀ پنجم توسعه و طبق مدارک و مستندهایی که سازمان بنادر و کشتیرانی ارائه داده است، موضوع فعالیت مربوط به حمل و نقل دریایی از مواردی است که قبل از ثبت نیازی به گرفتن مجوز ندارد.

تدوین موضوع فعالیت شرکت در ثبت شرکت بین الملل

موسسه بین الملل اولین مرکز حقوقی متخصص در زمینه ثبت شرکت ها و مراحل تدوین و ثبت صورتجلسات شرکتها و تدوین موضوع شرکتتان میباشد.

در صورت نیاز به ثبت شرکت در کرج و یا تدوین و تنظیم موضوعات فعالیت هر شرکت در کرج با کارشناسان و متخصصین اجراییات تدوین موضوع فعالیت شرکت بین الملل در ارتباط باشید.