• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

توضیحاتی در خصوص مراحل ثبت شرکت

همه آنچه باید در مورد مراحل ثبت شرکت بدانید:

امروزه با توجه به گسترش امکانات دولت الکترونیک به منظور کاستن از حجم ترددها به ادارات دولتی و ترافیک ناشی از آن ، بسیاری از امور اداری من جمله مراحل ثبت شرکت به صورت الکترونیک درآمده و شما می توانید از طریق اینترنت برای این کار اقدام نمایید و یا از موسسات ثبت بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند. در اینجا مراحل ثبت شرکت توضیح داده می شود :

  • گام اول مراحل ثبت شرکت

شریک خود را پیدا کنید

حداقل تعداد شرکا  برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، ۲ نفر و در شرکت‌های سهامی خاص این تعداد برابر با  ۳‌نفر است. در گام اول باید شریک  قابل اعتمادی برای خود پیدا کنید. مسئولیت هر سرمایه‌گذار در شرکت با مسئولیت محدود، به اندازه میزان سرمایه اوست. کسی که سرمایه بیشتری در شرکت دارد حق رأی بالاتری هم دارد و به همین نسبت مسئولیت بالاتری درقبال  پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت خواهد داشت که البته در شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت این فردبه اندازه آورده او در شرکت می باشد.

  • گام دوم مراحل ثبت شرکت

ورود به سامانه ثبت شرکت ها

به پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت‌ها به نشانی Irsherkat. ssaa. ir مراجعه کنید. در این سامانه به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت بروید. فرمی پیش روی شما ظاهر می‌شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید. اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم‌ها باید بنویسید. مشخصات اولیه خودتان را در فرم تکمیل کنید. گزینه «گام‌بعدی» شما را به مرحله بعد می‌رساند.

  • گام سوم مراحل ثبت شرکت

تعیین نام شرکت

حالا باید نام شرکت را در فرم «نام و نوع شخص حقوقی» وارد کنید. در این قسمت باید به‌ترتیب اولویت ۵ نام برای شرکت انتخاب کنید تا از بین آنها یکی تأیید شود. انتخاب اسم برای شرکت شرایط خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال عدم سابقه ثبتی و یا مجوز برای اسامی خاص و اسامی ائمه و مقدسات.

  • گام چهارم مراحل ثبت شرکت

موضوع فعالیت تان را مشخص سازید:

مدت و موضوع فعالیت، اطلاعات مورد نیاز در مرحله بعدی است. در مورد این اطلاعات قبلا با شرکای خود مشورت کنید. برای مشخص کردن مدت فعالیت شرکت یکی از ۲گزینه «محدود»یا «نامحدود» را باید انتخاب کنید. و برای انتخاب موضوع می توانید از لیستی که سامانه به شما می دهد انتخاب کنید. که البته برای برخی موضوعات تهیه مجوز لازم است.

  • گام پنجم مراحل ثبت شرکت

دادن آدرس شرکت

این قسمت با «مشخصات مرکز اصلی» در سایت معرفی شده است. در اینجا لازم است نشانی‌ای برای محل دفتر شرکت ارائه بدهید، همچنین شماره تماس و کدپستی. اگر هنوز مکانی برای شرکت انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید نشانی منزل خود یا یکی از شرکا را در این بخش ثبت کنید. به یاد داشته باشید تمام مدارکی که از طرف اداره ثبت شرکت‌ها برای شما ارسال می‌شود در ‌‌نهایت به همین نشانی خواهد آمد.

  • گام ششم مراحل ثبت شرکت

سرمایه شرکت را مشخص کنید

در بخش «سرمایه شخص حقوقی» سایت اداره ثبت‌ شرکت‌ها باید تکلیف میزان سرمایه شرکت را مشخص کنید. در شرکت‌های سهامی، تعداد سهم و ارزش اسمی آن هم در این فرم وارد می‌شود. برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه مورد نیاز ۱۰۰ هزار تومان است. با این حال مبلغ سرمایه اولیه نشان دهنده  اعتبار شرکت است. بنابراین عده‌ای برای آغاز به‌کار شرکت سرمایه بیشتری درنظرمی‌گیرند.

  • گام هفتم مراحل ثبت شرکت

معرفی شرکا

حالا باید در فرمی که در مرحله بعد پیش رویتان قرار می‌گیرد مشخصات سهامداران و اعضای اصلی شرکت را وارد کنید. اگر تعداد این افراد بیش از ۱۵۰نفر باشد باید فرمی را که از پیش در سایت بارگذاری شده دریافت و اسامی و مشخصات افراد را در آن وارد کنید. در این بخش اطلاعات شناسنامه‌ای و همچنین آدرس پستی و شماره تماس این افراد ثبت و ذخیره می‌شود.

  • گام هشتم مراحل ثبت شرکت

مشخص کردن سهام یا سهم الشرکه شرکا

گام بعدی پر کردن اطلاعات مربوط به سهام و سرمایه شرکاست. با انتخاب نام هر یک از اعضا مشخص می‌کنید که این فرد چه تعداد سهام دارد. «نوع سهام» در حقیقت گزینه‌ای است که در آن نقدی یا غیرنقدی بودن سرمایه‌ مشخص می‌شود. سمت اشخاص و ارتباط آ‌نها با یکدیگر در فرم‌های مراحل بعد ثبت می‌شود. منظور از ارتباط اشخاص با یکدیگر، مشخص بودن وکیل و موکل و قیم قانونی و… در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت است.

  • اقدام نهم مراحل ثبت شرکت

شعبه های شرکت را معرفی کنید

اگر قرار است شرکت شما شعبه‌هایی هم اینجا و آنجا داشته باشد لازم است در فرم مربوط به این قسمت مشخصات این شعب وارد شود؛ البته درصورتی که هنوز تکلیفی برای این موضوع از طرف سهامداران روشن نشده باشد می‌توان معرفی شعب را به زمانی دیگر موکول کرد و در فرم قسمت شعب، گزینه مربوط به نداشتن شعب را انتخاب کنید. بعد از روشن کردن تکلیف شعب شرکت و سمت اشخاص در آن، باید به سراغ تعیین سال مالی شرکت بروید و در مرحله بعد فرم مربوط به‌صورتجلسه را تکمیل کنید.

  • گام دهم مراحل ثبت شرکت

اساسنامه را ارائه دهید

پس از تأیید اطلاعات، از شما خواسته می‌شود که اساسنامه و شرکت‌نامه را در سایت بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت‌ها، فرم‌های پیش‌فرض دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می‌توانید قوانین مخصوص شرکت‌ خودتان را به آن اضافه کنید. حالا باید تصویری برابر اصل شده از اساسنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. از اینجا به بعد کار اصلی‌تان تمام است و فقط باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکت‌ها از شما بخواهد مدارک را برای آنها ارسال کنید.

  • گام آخرمراحل ثبت شرکت

چاپ آگهی درروزنامه رسمی

بعد از تأیید تمام مدارک، شماره ثبت شرکت به شما داده می‌شود. با دریافت این شماره، فقط یک قدم تا آغاز فعالیت شرکت‌تان باقی می‌ماند؛ باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید. شما درآینده برای هرکاری که بخواهید انجام دهید اصل یا کپی برابراصل این آگهی را لازم دارید. در آگهی‌ای که چاپ می‌کنید اطلاعاتی در مورد نام شرکت، نوع فعالیت و اطلاعاتی از این دست را مطرح می‌کنید. حدود ۲ هفته بعد از مراجعه شما به دفتر روزنامه رسمی، آگهی ثبت شرکت در آن درج می‌شود. تبریک می‌گوییم؛ کار ثبت شرکت شما در یک دوره ۲۰ روزه به پایان رسیده است.

  • این مدارک را جهت ثبت شرکت تهیه کنید

اساسنامه تکمیل شده شرکت یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای ثبت شرکت آماده کنید. کپی شناسنامه همه اعضای شرکت که برابر اصل شده باشد هم برای ثبت شرکت لازم است. این افراد همچنین باید گواهی عدم‌سوء‌پیشینه هم به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. اگر فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد این مجوز را هم باید ضمیمه مدارک مورد نیاز کنید.بسته به نوع و فعالیت شرکت، فرم‌های مورد نیاز دیگر در سامانه و همچنین اداره ثبت شرکت‌ها انتظار شما را می‌کشند.

  • در ادامه با توجه به حجم بالای ثبت شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود مراحل ثبت این دو نوع شرکت را همراه با رویه عملی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها توضیح خواهیم داد.

مراحل  ثبت شرکت سهامی خاص

فرایند ثبت شرکت سهامی خاص، مدارک لازم، زمان، شرایط و اطلاع از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص. اطلاعاتی تکمیل در خصوص این نوع شرکت به شرح زیر می باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

  • تکمیل مدارک

۱٫       کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده  حداقل ۳ نفر اعضا و ۲ نفر بازرس

۲٫       گواهی عدم سوپیشینه برای کلیه اعضاء و بازرسین (از پلیس +۱۰)

۳٫       اطلاعات برای تنظیم مدارک شرکت از قبیل موضوع فعالیت ،آدرس و کدپستی ، میزان سرمایه ،نسبت تقسیم سهام بین اعضا ، سمت اعضا و حق امضاداران شرکت.

۴٫       گواهی افتتاح حساب بانکی ۳۵% درصدی بنام شرکت در شرف تاسیس با امضا حق امضاداران.

۵٫       پس ازکسب اطلاعات لازم و شماره حساب جاری اسناد تنظیم میشود(اساسنامه،اظهارنامه ،صورتجلسه )

  • فرآیند ثبت از طریق سامانه ثبت شرکتها :

۱٫       ابتدا به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.

۲٫       در سمت چپ صفحه به قسمت سامانه پذیرش تاسیس و ثبت تغییرات مراجعه نمائید.

۳٫       اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمائید و در این خصوص میتوانید از فیلم آموزشی استفاده کنید.

  • مراحل ثبت نام

۱٫       کلیه اطلاعات متقاضی و وکیل پرونده وارد کرده و نوع شرکت” سهامی خاص ” انتخاب می کنیم.

۲٫       اسامی در خواستی ( پنج نام انتخابی ) به ترتیب اولویت وارد می شود اسامی با از سه کلمه با ریشه فارسی انتخاب شود (از سه قسمت تشکیل شده و کمتر نباشد ).

۳٫       سرمایه شرکت را با انتخاب گزینه “با نام عادی ” وارد می کنیم (سرمایه اولیه حداقل ۰۰۰ /۰۰۰ /۱ ریال می باشد).

۴٫       اعضاء شرکت و بازرسین  را به ترتیب با اطلاعات دقیق شناسنامه ای و سهام مورد نظر وارد می کنیم .رئیس هیات مدیره ،نائب رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیات مدیره .

۵٫       سمت افراد و حق امضاداران مشخص می شود( رئیس هیات مدیره ،نائب رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیات مدیره  و بازرس اصلی و بازرس علی البدل).

۶٫       نوع روزنامه رسمی به درخواست موکل “ابرار ” یا ” جمهوری اسلامی ” انتخاب می شود.

۷٫       کپی کردن اطلاعات مدارک تنظیم شده در خواستی از طریق سامانه وارد می شود به ترتیب ،صورتجلسه ،اساسنامه ، اظهارنامه شرکت .

پس از بازدید مجدد از اطلاعات وارد شده گزینه” پذیرش نهایی ” را انتخاب کرده برگه رسید پذیرش اینترنتی را دریافت می کنیم.(توجه :در صورت انتخاب گزینه “پذیرش نهایی” هیچ تغییرات قابل اعمال در پرونده نمی باشد).ظرف دو الی سه روز کاری نام ها مورد بررسی قرار گرفته و یکی از اسامی انتخاب می گردد .در صورت رد نام باید با موکل تماس گرفته برای ارائه اسامی جدید اقدام نمایند..پس از تایید یکی از اسامی مدارک آماده امضا توسط اعضاء و بازرسین شرکت می باشد.دو نسخه کپی از مدارک تایید شده از طریق سامانه ثبت را باید اعضاو بازرسین و سهامداران شرکت با امضا تایید نمایند.

  • تکمیل مدارک برای ارسال از طریق پست :

۱٫       دو نسخه از مدارک امضا شده توسط کلیه اعضاء و بازرسین (اظهارنامه ، اساسنامه ،صورتجلسه )

۲٫       کپی مدارک شناسایی برابر اصل شده کلیه سهامداران و بازرسین

۳٫       گواهی عدم سو پیشینه  کلیه سهامداران و بازرسین

۴٫       اصل گواهی افتتاح حساب بانکی بنام شرکت

۵٫       یک برگه از تایید نام و برگه ارجاع اینترنتی

۶٫       اقرارنامه به تعداد کلیه اعضا و بازرسین یک نسخه

۷٫       کلیه مدارک داخل پوشه پستی کامل پانچ شده توسط کارشناس ارسال پستی انجام می شود.

پس از ارسال پستی شماره مرسوله باید از طریق سامانه وارد پرونده شود.

پس از ۱۰ روز کاری از طریق سامانه با شماره رهگیری  نتیجه را پیگیری می کنیم در صورت صدور پیش آگهی یک نسخه از پیش آگهی و رسید پذیرش اینترنتی توسط وکیل پرونده و مراجعه به  اداره ثبت شرکتها ، اصل آگهی و اسناد تائید شده را درخواست می کنند .در صورت بروز هر نوع نقص یا درخواست مجددی پس از تایید نام توجه داشته باشید باید در حین درخواست شماره پیگیری و تاریخ تائید نام قبلی را با نام تائید شده را وارد کنید تا تغییرات با تائید نام سابق انجام پذیرد.(مدت زمان انجام هر نوع رفع نقص ۱۰ الی ۱۲ روز کاری ).

پس از دریافت آگهی ثبت و اسناد تایید شده شرکت توسط وکیل ،اقدام برای واریز مبلغ روزنامه رسمی از طریق سایت (اینترنتی) و دریافت روزنامه رسمی شرکت طی ۵ الی ۷ روز کاری میباشد و مدارک ثبت شرکت با مسولیت محدود با روزنامه رسمی آماده تحویل به موکل می باشد .

  • چرا شرکت سهامی خاص ثبت می کنیم؟

برای اینکه هم شرکت سرمایه داشته باشیم که بانک ها تسهیلات ویژه ای تا ۱۰ برابر سرمایه شرکت سهامی بدهند و از طرفی از تشریفات شرکت سهامی عام به دور باشیم.

  • ثبت شرکت به ۲ صورت قابل انجام است:

۱٫       توسط خودتان

۲٫       توسط وکیل ( مثل موسسه حقوقی بین الملل)

در انتهای صفحه به مقایسه ثبت شرکت توسط خودتان و وکیل خواهیم پرداخت.

شرایط لازم اولیه جهت ثبت شرکت سهامی خاص

۱٫       حداقل ۳ نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی رسیده باشند. (۱۸ سال تمام)

۲٫       اعضا هیئت مدیره باید حداقل از ۲ نفر تشکیل گردد و اعضا و هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند و اعضا و هیئت مدیره نباید دارای سوءپیشینه کیفری باشند.

۳٫       حداقل سرمایه شرکت باید صد هزار (۱۰۰٫۰۰۰) تومان باشد. طرفین باید ۳۵ % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند.

۴٫       داشتن آدرس و کد پستی حقیقی

  • فواید و نواقص شرکت سهامی خاص

نواقص:

۱٫       وجود مقررات بیشتر در شرکت های سهامی: برخلاف شرکت خای تضامنی از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است زیرا وجود مقرراتی مانند نحوه تقسیم سود و زیان و نحوه نگهداریدفاتر مالی و نحوه تشکیل مجامع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان به سهامداران و … در شرکت های سهامی به مراتب پیچیده تر از شرکت های تک مالکی و تضامنی است.

۲٫       وجود مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی به دلیل اعمال کنترل های قانونی و بر اساس قواعد و قوانین مالیات های مستقیم می بایست ابتدا ۱۰ % از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه و به ترتیب مقرر در قانون مربوطه به عنوان مالیات پرداختنی در نظر گرفته شود.

فواید:

۱٫       سهولت نقل و انتقال سهام: از آنجاییکه سرمایه سهامداران در شرکت های سهامی به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده و بعضا این سهام بی نام نیز می باشد لذا نقل و انتقال آن دارای سهولت ویژه ای است.

۲٫       تجمع سرمایه های کوچک: می توان با جمع آوری سرمایه های کوچک و در محیطی دوستانه به انجام فعالیت تجاری پرداخت.

۳٫       محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی: یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست.

۴٫       تعیین هیئت مدیره در شرکت های سهامی: بر اساس ماده ۱۷۰ قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله یک هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام انتخاب شده اند.

شرکت سهامی خاص برای چه فعالیت هایی مناسبند؟

به طور کلی محدودیت فعالیتی ندارد و قانونگذار  شرکت سهامی را هرچند فعالیت آن تجارتی نباشد شرکت بازرگانی و تجاری محسوب می نماید.

  • مالیات شرکت سهامی خاص چگونه  می باشد؟

همانطور که جزء معایب شرکت های سهامی خاص گفته شد، شرکت های سهامی خاص باید ۱۰ % از کل درآمد به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر ۱۰ % نسبت به بقیه بر طبق بندهای قانون مالیات های مستقیم اعمال می شه. با اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می تونید مالیات متفاوتی بپردازید.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت های سهامی خاص:

۱٫       تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص.

۲٫       تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص.

۳٫       ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین.

۴٫       کپی شناسنامه و کارت کلی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین در دفاتر اسناد رسمی و یا وکیل رسمی شرکت.

۵٫       در صورتیکه اعضا هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی.

۶٫       در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت.

۷٫       ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری کلیه اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +۱۰)

۸٫       ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل ۱۴۱ق.ا نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت برای آنها جهت عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.

  • مدت زمان لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:

۲۰ روز کاری پس از تکمیل مدارک و ارائه گواهی بانکی.

  • فرایند ثبت شرکت سهامی خاص

طبق روال شرکت با مسئولیت محدود با تفاوت : ارائه گواهی بانکی.

اقداماتی که توسط شما انجام می شود:

۱٫       تماس با موسسه حقوقی بین الملل و هماهنگی جهت جلسه حضوری و یا غیر حضوری برای بستن قرارداد.

۲٫       تکمیل مدارک و اطلاعات اولیه مورد نیاز

۳٫       امضاء اوراق توسط سهامداران و اعضاء شرکت

اقداماتی که توسط موسسه حقوقی بیت الملل انجام می شود:

۱٫       تکمیل مدارک درخواستی شرکت

۲٫       تعیین ۵ نام شرکت به ترتیب اولویت

۳٫       مشخص نمودن سهام سهامداران

۴٫       مشخص نمودن سمت اعضا

۵٫       تعیین مبلغ سرمایه

۶٫       ارائه گواهی افتتاح حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس (توسط موکل)

۷٫       ثبت در سامانه اطلاعات و گرفتن پذیرش

۸٫       گرفتن نام از سامانه

۹٫       گرفتن امضا اعضا در مدارک اصلی شرکت

۱۰٫     ارسال مدارک از طریق پست به اداره ثبت

۱۱٫     مراجعه وکیل با پیش آگهی برای گرفتن پرونده

۱۲٫     انجام روزنامه رسمی در سایت و پرداخت هزینه

۱۳٫     ارائه مدارک به موکل

 مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • پیش ثبت نام اینترنتی

یکی از رایج ترین انواع قالبهای ثبتی  شرکت با مسئولیت محدود می باشد که به دلیل تشریفات اداری آسانتر محبوبیت بیشتری دارد به همین دلیل در اینجا مراحل ثبت شرکتهای مسئولیت محدود برای آشنایی بیشتر شما به زبانی ساده و روان بیان می گردد :

  • تعریفی از شرکت مسئولیت محدود :

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که براساس قراردادی بین دو یا چند نفر با هدف انجام  امور تجارتی ثبت می گردد  و هریک از شرکاء  به اندازه سرمایه خود در شرکت تعهد دارند و دلیل انتخاب نام مسئولیت محدود نیز همین می باشد ، بدین معنی که مسئولیت شرکا محدود به میزان آورده آنها در شرکت است.  سرمایه در شرکت مسئولیت محدود نقدی بوده و به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی گردد.  عنوان مسئولیت محدود باید در کلیه اوراق و اسناد و اعلامیه ها و آگهی های  شرکت مسئولیت محدود قبل یا بعد از نام شرکت ذکر گردد ، به علاوه اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد  چرا که شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده  باشد در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت .

  • مراحل ثبت شرکت با مسولیت محدود

 الف – تهیه و جمع آوری مدارک

۱٫       تصویری از شناسنامه و کارت ملی همه اعضا که باید برابر اصل شده باشد.

۲٫       اصل گواهی عدم سوپیشینه  کیفری برای کلیه اعضاء ( از پلیس + ۱۰اخذ می گردد)

۳٫       اطلاعات لازم جهت تنظیم مدارک شرکت از قبیل رشته  فعالیت  مورد نظر ، نشانی  و کدپستی ، میزان سرمایه ،نسبت تقسیم سرمایه یا سهم الشرکه در بین اعضا ، سمت اعضا و  افراد دارای حق امضا در میان موسسان . وجود این اطلاعات جهت تنظیم اسناد ثبتی  شرکت لازم است.

  • پروسه ثبت از طریق سامانه ثبت شرکتها :

۱٫ ابتدا به پایگاه اینترنتی sherkat.ssaa.ir مراجعه کنید.

۲٫ در بخش چپ صفحه به قسمت سامانه پذیرش تاسیس و ثبت تغییرات بروید.

۳٫       ورود اطلاعات را به طور کامل انجام دهید و در این خصوص میتوانید از فیلم آموزشی  که در سایت وجود دارد استفاده کنید.

  • مراحل ثبت نام

۱٫      کلیه اطلاعات متقاضی و وکیل پرونده را درج کنید.

۲٫       اسامی مورد نظر برای شرکت را که از سه سیلاب تشکیل شده و دارای ریشه فارسی است به ترتیب علاقه خود وارد نمایید.

۳٫       سرمایه شرکت را با انتخاب گزینه “سرمایه نقدی ” تایپ می کنیم که می تواند معادل یا بیش از صدهزار تومان باشد.

۴٫       موسسین  شرکت را به ترتیب با اطلاعات دقیق شناسنامه ای و میزان سهم الشرکه مورد نظر وارد می کنیم .رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیات مدیره .

۵٫       تصدی  اعضای شرکت و حق امضاداران مشخص می شود.

۶٫       نوع روزنامه رسمی  جهت انتشار آگهی های مربوط به شرکت با نظر شما “ابرار ” یا ” جمهوری اسلامی ” انتخاب می شود.

۷٫       اطلاعات مدارک تنظیم شده در خواستی وارد می شود به ترتیب ،صورتجلسه ،اساسنامه ، شرکتنامه و تقاضانامه شرکت نمونه این اسناد در سایت ثبت شرکتها موجود می باشد.

و پس از بازبینی  و مرور اطلاعات وارد شده گزینه” پذیرش نهایی ” را انتخاب کرده کد رهگیری را  دریافت می کنیم.لطفا توجه داشته باشید که اگر دکمه پذیرش نهایی را بزنید دیگر قادر نخواهید بود هیچ نوع تغییر یا اصلاحی در اطلاعاتی که وارد کرده اید ایجاد کنید.

ظرف دو الی سه روز کاری اسامی  مورد بررسی قرار گرفته و یکی از اسامی  جهت تایید انتخاب می گردد .در صورتی که هر ۵ اسم مورد تایید نباشد  ، ابلاغیه رد نام برای اطلاع رسانی به متقاضی صادر شده و سپس باید جهت تعیین نام مجدد اقدام نمود که معمولا” طی همان روز کاری بررسی و تاییدیه مجدد صورت می پذیرد.

پس از این مرحله  مدارک شرکت  آماده امضا توسط اعضاء شرکت می باشد.دو نسخه کپی از مدارک تایید شده از طریق سامانه ثبت را باید اعضا شرکت با امضا  خود تایید نمایند.

  • گرد آوری سایر مدارک برای ارسال از طریق پست :

۱٫       مدارک امضا شده توسط کلیه اعضاء در دو نسخه

۲٫       تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه  افراد

۳٫       اصل گواهی عدم سو پیشینه  برای همه اعضا

۴٫       یک برگه از تاییدیه  نام و رسید پذیرش اینترنتی

تمامی اوراق و مدارک  بایستی داخل پوشه پستی کامل پانچ شده توسط کارشناس ارسال پستی انجام گردد..پس از ارسال پستی مدارک  شماره مرسوله باید از طریق سامانه وارد پرونده شود.

 امکان پیگیری پرونده پس از ۱۰ روز کاری از طریق سامانه با شماره رهگیری در یافت شده وجود دارد.  در صورت صدور پیش آگهی ، متقاضی یا وکیل وی یک نسخه از پیش آگهی پرینت گرفته شده را به همراه  برگه ارجاع اینترنتی به  اداره ثبت شرکتها   برده ، اصل آگهی و اسناد تایید شده را مطالبه می کند.

چنانچه در پرونده نقصی وجود داشته باشد ویا درخواست مجددی پس از تایید نام ،توجه داشته باشید باید در حین درخواست شماره پیگیری و تاریخ تایید نام قبلی را با نام تایید شده وارد کنید .تا تغییرات با تایید نام سابق صورت  پذیرد. مدت زمان انجام هر نوع رفع نقص ۱۰ تا ۱۲ روز کاری می باشد.

پس از دریافت آگهی تاسیس و اسناد تایید شده شرکت ، باید جهت صدور روزنامه رسمی مبادرت کنید  برای این کار ابتدا ، واریز مبلغ روزنامه رسمی به شکل اینترنتی انجام شده  و منتظر رویت روزنامه رسمی در سایت بمانید. در صورتی که موسسه حقوقی بین الملل مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود را برای شما انجام دهد ، نسخه پرینت گرفته شده اصلی روزنامه رسمی نیز به شما تحویل داده می شود.

  • معایب و محاسن شرکت با مسئولیت محدود

معایب شرکت با مسئولیت محدود:

•        بعضی از بانکهای خصوصی ممکن است به این شرکتها وام ندهند.

•        معمولا نمی توان با این شرکت در مناقصات  و مزایدات دولتی ثبت نام نمود.

محاسن شرکت با مسئولیت محدود:

•        فقط نیاز به ۲ عضو اصلی دارد.

•        هر سال نیاز به معرفی اعضاء ندارد و تنظیم صورتجلسه و تایید و ثبت آن نیزمورد نیاز نمی باشد.

رویه عملی مراحل ثبت شرکت قبل از مکانیزه شدن اداره ثبت شرکتها

در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، فرم نمونه‌ی اسناد فوق‌الذکر، موجود است. می‌توان این فرم‌های نمونه را از اداره‌ی مذکور تهیه و تکمیل‌کرده و ذیل تمام اوراق باید توسط همه‌ی شرکا (مؤسسین) امضا شود. سپس هزینه‌ای بابت تعیین نام شرکت به بانک واریز کرده و چند نام،‌ که واژه‌ی بیگانه نبوده، فاقد سابقه‌ی ثبت بوده و دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد؛ انتخاب کرده و به «واحد تعیین نام» ‌اداره‌ی مذکور، معرفی و موافقت آن واحد را درباره‌ی نام تعیین شده اخذ کرده،سپس همه‌ی مدارک به «‌قسمت پذیرش مدارک»‌ اداره‌ی مزبور، تحویل و رسید دریافت می‌شود و موعدی برای گرفتن نتیجه تعیین می‌شود.

لازم به تذکر است که امر تعیین نام، فقط در تهران انجام می‌شود و شرکت‌هایی که در سایر شهرها ثبت می‌شوند؛ نیز جهت تعیین نام به تهران معرفی می‌شوند. در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی، کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویس آگهی ثبت نموده و به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت تحویل می‌شود.

جهت تعیین حق‌الدرج آگهی باید به «نمایندگی روابط عمومی» ‌مراجعه کرد. لازم به ذکر است درصورتی‌که کارشناس اداره، موضوع شرکت را نیازمند کسب مجوز از مرجع خاصی بداند از مرجع مزبور، استعلام می‌نماید. سپس متقاضی باید مبلغی که بابت حق‌الثبت و حق‌الدرج آگهی، معین می شود؛ ‌به بانک و حساب تعیین‌شده، واریز کند و پس از آن فیش پرداخت حق‌الثبت و حق آگهی را به «‌واحد حسابداری» ‌اداره، تحویل و واحد مذکور، این امر را در ذیل برگه‌ی تقاضانامه، درج می‌کند و بعد مدارک به «واحد ثبت تأسیس و تغییرات» اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تحویل و شرکت، ثبت‌می‌شود و امضایی دال بر «برابر بودن ثبت با سند» ‌از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می‌گردد. سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده‌ی شرکت، ضبط و نسخه‌ی دوم جهت نگهداری در شرکت به متقاضی داده می‌شود و این سند «سند ثبت شرکت» ‌است.

در نهایت، متقاضی، باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط عمومی» ‌مستقر در اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ی دیگر را به دفتر یک روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، تسلیم کند. با توجه به ماده‌ی ۶ نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده‌ی۱۹۷ قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه‌ی شرکت‌نامه و منضمات آن، توسط اداره‌ی ثبت در روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت، منتشر شود.

تذکر۱: اظهارنامه‌ی ثبت شرکت از اوراق بهادار بوده که باید از اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تهیه شود. برای دریافت اظهارنامه‌ی مزبور باید تقاضانامه‌ای دایر بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم شود.

تذکر۲: مرجع ثبت شرکت‌ها در تهران «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی»‌ که از دوایر اداره‌ی ثبت اسناد و املاک است؛ می‌باشد و در خارج از تهران‌ «‌اداره‌ی ثبت اسناد و املاک» مرکز اصلی شرکت و نقاطی که اداره یا دایره‌ی ثبت اسناد وجود ندارد؛ دفترخانه‌ی اسناد رسمی و اگر مرجع مذکور، وجود نداشته‌باشد؛ دفتر دادگاهِ محل است. در صورت اخیر باید تا سه ماه پس از تأسیس اداره یا شعبه‌ی اسناد در محل مذکور، شرکت را در دفتر ثبت اسناد، به ثبت رساند. (تبصره و ماده‌ی ۲ نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه)

تذکر۳: شرکت‌نامه‌ی مذکور باید به صورت رسمی باشد. شرکت‌نامه نیز حاوی اطلاعات مذکور در فرم تقاضانامه است. به موجب ماده‌ی ۵ قانون طرح اصلاحی آیین‌نامه‌ی ثبت شرکت‌ها مصوب شهریور ماه ۱۳۴۰، اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در تهران و دوایر ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها، در ثبت شرکت‌نامه، قائم‌مقام دفترخانه‌های اسناد رسمی هستند و از این¬رو برای تنظیم شرکت‌نامه‌ی رسمی، نیاز به مراجعه به دفترخانه‌ی اسناد رسمی نیست.

تذکر۴: در صورت‌جلسه‌ی مذکور، نکات ذیل درج می‌گردد: ‌زمان تشکیل جلسه، ‌تصریح به اینکه اساسنامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه به تصویب و امضای کلیه‌ی شرکای شرکت رسیده است؛ تعیین و تصریح اعضای هیأت مدیره و مدت مدیریت آنها، تعیینِ دارندگانِ حق امضای اسناد تعهدآور شرکت، تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضای صورت‌جلسه‌ی مذکور، ‌قبول سِمت می‌نمایند؛ تصریح به مبلغ سرمایه‌ی شرکت و پرداخت آن از طرف کلیه‌ی شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه‌ی شرکت، تعیین شخصی برای انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت.

پادمان حمایت از کسب و کار