• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

مراحل ثبت تغییرات شرکت

مراحل ثبت تغییرات شرکت

  • توضیحاتی در خصوص مراحل ثبت تغییرات شرکتها

پس از ثبت شرکت ممکن است بنا به دلایلی اعضا شرکت بخواهند تغییراتی در شرکت به وجود آورند، مثلا” تغییر آدرس شرکت برای تهیه فضای بیشتر کسب و کار و یا تغییری مانند الحاق به موضوع شرکت جهت گسترش دامنه کسب و کار و تغییرات اجباری مثل تغییرات اعضا بر اثر فوت یا بیماری.  لذا نحوه انجام تغییرات در شرکت‌های تجاری  یکی از موضوعات مورد توجه اغلب موسسین شرکتها و فعالان اقتصادی است  که در این مطلب مورد بحث قرار می گیرد :

تغییرات در شرکت‌ها

در شرکت‌ها سه نوع مجمع عمومی برگزار  می‌شود که عبارتند از : مجمع عمومی موسسین ،  مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده

  • مجمع عمومی موسسین :

این مجمع در زمان  تأسیس شرکت تشکیل شده ومسئولیت  آن عبارت است از تصویب اساسنامه تعیین اولین مدیران و اولین بازرسان و انتخاب روزنامه‌های کثیرالانتشار برای درج آگهی‌ها. ماموریت این مجمع پس از ثبت شرکت و صدور آگهی تأسیس پایان می‌یابد.

  • مجمع عمومی عادی :

وظایف  مجمع عمومی عادی  از این قرار است : تصویب ترازنامه و حساب  سود و زیان شرکت، انتخاب اعضای هیات‌مدیره، انتخاب بازرسان، تعیین روزنامه‌های کثیرالانتشار را بر عهده دارد . اما هرگاه قرار باشد تغییراتی در شرکت اتفاق بیفتد، قانون تجارت، مجمع عمومی فوق‌العاده را صالح برای انجام این کار دانسته است.

  • مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده تجمعی از صاحبان سهام شرکت‌ها است که به دلیل انجام تغییرات مهم در شرکت  گرد هم می آیند. ماموریت‌های این مجمع در قانون تجارت تحت سه عنوان بیان شده است: ۱- تغییرات اساسنامه (اعم از برخی  از مفاد یا کل اساسنامه) ۲- افزایش یا کاهش سرمایه۳- انحلال و نحوه تصفیه.

طبق ماده ۱۰۶ قانون تجارت، هرگاه صورت‌جلسه‌ای متضمن یکی از موارد زیر باشد شرکت ملزم است یک نسخه از آن را به مرجع ثبت شرکت‌ها جهت ثبت و صدور آگهی تسلیم کند. این موارد هم عبارتند از: ۱-انتخاب مدیران و بازرسین۲-تصویب ترازنامه ۳‌- تغییرات اساسنامه۴-کاهش یا افزایش سرمایه ۵-انحلال شرکت نحوه تصفیه آن و اعلام ختم تصفیه.

بنابر آنچه گفته شد تصمیم گیری در رابطه با انواع تغییرات اختیاری یا اجباری در شرکتها در حیطه وظایف مجمع عمومی فوق العاده می باشد .

مراحل ثبت تغییرات شرکتها – افزایش سرمایه

 افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت‌ها یکی از موارد مهمی است که قانونگذار در مورد آن دقت زیادی مبذول  داشته است چون در اثر افزایش سرمایه ممکن است درصد سهام یا سهم الشرکه اشخاص کاهش  پیدا کند یا بالا برود و خسارت جبران‌ناپذیری به کسانی که درصد سهام آنها کاهش پیدا می‌کند وارد بشود. سرمایه شرکت را از طریق بالابردن مبلغ اسمی آنها یا تعداد سهام می‌توان افزایش داد. افزایش سرمایه به یکی از روشهای  زیر امکان‌پذیر است:

۱- از طریق نقدی که در این صورت بایستی سهامداران تمام مبلغ افزایش‌یافته را به حسابی که شرکت تعیین می‌کند واریز و گواهی آن را به دفتر شرکت ارایه کنند.

۲- از محل مطالبات

۳- از محل سود تقسیم‌نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت

۴- تغییر اوراق قرضه به سهام در شرکت‌های سهامی عام

۵- آسرمایه  غیرنقدی

نکته : توجه کنید که بدون پرداخت سرمایه تعهدی شرکت، افزایش سرمایه امکان‌پذیر نبوده و باید صورت‌جلسه و مدارک فوق‌الذکر حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تشکیل جلسه تحویل مرجع ثبت شرکت‌ها شود. همچنین اظهارنامه افزایش سرمایه بایستی به امضای تمام اعضای هیات مدیره برسد.نکته دیگر هم اینکه در مورد افزایش سرمایه نقدی بایستی گواهی بانکی حاکی از واریز کل مبلغ افزایش سرمایه به حساب سپرده مخصوصی که بنام شرکت است از بانک مربوطه گرفته شود.

  • صورت‌جلسه افزایش سرمایه

پس از تصویب افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده باید صورت‌جلسه‌ای بدین منظور تهیه شده و به امضای حاضران در جلسه برسد. این صورت‌جلسه یک سند حقوقی مهم تلقی شده و از این رو باید نکات خاصی در آن لحاظ شود. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

۱- آگهی دعوت مجمع به طور صحیح منتشر شده باشد.

۲- نوع جلسه باید مجمع عمومی فوق‌العاده باشد.

۳- فهرست صاحبان سهام حاضر در جلسه که به امضای آنها رسیده به پیوست صورت‌جلسه باشد و ذیل تمام صفحات آن توسط هیات ‌رییسه مجمع امضا شده باشد.

۴- انتخاب هیات رئیسه مجمع شامل یک رئیس و دو ناظر و یک منشی انجام شده باشد.

۵- بایستی رسیدگی شود که سرمایه تعهدی قبلی و افزایش فعلی سرمایه شرکت ۱۰۰ درصد پرداخت شده باشد.

۶- قرائت گزارش هیات‌مدیره و بازرس شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه در مجمع الزامی است.

۷- ذکر مبلغ سرمایه که افزایش یافته و مبلغ اسمی سهام جدید و تعداد سهام و نوع سهام و محل تامین افزایش سرمایه در صورت‌جلسه الزامی است.

۸- اصلاح ماده اساسنامه مربوط به سرمایه و سهام شرکت باید در صورت‌جلسه آورده شود.

۹- وکالت به یکی از اعضای هیات مدیره جهت مراجعه به ثبت و امضای دفاتر داده شده باشد.

۱۰- دو نسخه اظهارنامه که بر مبنای افزایش سرمایه تنظیم شده به امضای تمامی اعضای هیأت‌مدیره رسیده باشد.

مراحل ثبت تغییرات شرکتها – انحلال

انحلال

سهامداران شرکت با توجه به مقررات قانونی تجارت می‌توانند شرکت را منحل کنند و برای این کار باید صورت‌جلسه‌ مجمع عمومی فوق‌العاده  را تنظیم کرده و به ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. برای این کار لازم است که از تاریخ تنظیم صورت‌جلسه انحلال حداکثر ظرف مدت ۵ روز صورتجلسه مزبور را به ثبت شرکت‌ها تحویل دهند.

  • مدارک لازم برای انحلال

جهت ثبت انحلال در مرجع ثبت شرکت‌ها برخی مدارک مورد نیاز است: اول، صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و دوم، لیست صاحبان سهام حاضر در جلسه که صورت‌جلسه به امضای آنها رسیده باشد.

در اینجا چند نکته قابل توجه است. ۱، چنانچه مدیر تصفیه خارج از شرکت باشد بایستی مشخصات کامل وی که عبارت است از نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد، آدرس کامل و کد پستی در صورت‌جلسه قید شود و فتوکپی مصدق کارت ملی و شناسنامه ضمیمه باشد.

البته چون مدیر تصفیه پس از انحلال شرکت جانشین هیات مدیره می‌شود، لازم است که دفاتر و اسناد دارایی شرکت، تحویل مدیر تصفیه شود. چون برای تصفیه حساب‌های شرکت وجود دفاتر و اسناد دارایی شرکت لازم و ضروری است.۲، مدت تصدی مدیر تصفیه حداکثر دو سال است چه در صورت‌جلسه قید شده باشد و چه در صورت‌جلسه مدتی نیامده باشد. چنانچه مدیر تصفیه بخواهد اموال شرکت را بفروشد و یا اقدامی کند پاسخ به استعلام دفترخانه و سایر مراجع در مدت این دو سال امکان‌پذیر است.

دیگر تغییرات شرکت

افزایش سرمایه و انحلال شرکت شاید مهم‌ترین تصمیمات و تغییراتی  باشد که در یک شرکت گرفته می‌شود اما یک شرکت در طول حیات خود ممکن است با تغییرات دیگری نیز روبه‌رو گردد. از جمله می‌توان به تغییر نام شرکت، تغییر موضوع شرکت، تغییر محل شرکت، نقل و انتقال سهام، تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، انتخابات داخلی هیات مدیره شرکت و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

مراحل ثبت تغییرات شرکتها – تغییر موضوع شرکت

تغییر موضوع شرکت

موضوع شرکت باید در اساسنامه شرکت منعکس شود. این موضوع حدود اختیارات شرکت را مشخص می‌کند و مدیران آن نمی‌توانند خارج از حدود موضوع شرکت تصمیمی بگیرند. بنابراین ممکن است به دلیل بی‌توجهی در ابتدای تنظیم اساسنامه موضوع شرکت به درستی فعالیت‌های شرکت را در برنگیرد. در این صورت چاره‌ای جز اصلاح اساسنامه برای تغییر موضوع شرکت باقی نمی‌ماند.

برای تغییر موضوع شرکت باید مراحلی را طی و مدارکی را ارائه کرد که آن مدارک عبارتند از :

الف- تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورت جلسه که به امضاء هیات رئیسه رسیده باشد.

ب-اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس.

ج-بعد از تنظیم صورت‌جلسه اصل صورت جلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنان رسیده، و اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده تحویل اداره ثبت شرکت‌ها خواهد شد.

مراحل ثبت تغییرات شرکتها – تغییر آدرس شرکت

تغییر آدرس شرکت

معمولا توصیه می‌شود در اساسنامه شرکت آدرس دقیق شرکت به عنوان اقامتگاه آن ذکر نشود به ذکر شهر محل اقامت اکتفا شود. چون در صورت ذکر آدرس دقیق شرکت با جابه‌جا شدن محل شرکت باید اساسنامه اصلاح شود. به هر حال اگر شرکت در طول حیات خود نیاز به تغییر محل پیدا کرد مراحل و مدارک مورد نیاز جهت تغییر شرکت به شرح زیر خواهد بود.

الف-تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورت جلسه به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.

ب-رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت. قابل ذکر است هر گاه اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه به هیأت‌مدیره شرکت تفویض شده باشد، هیات مدیره با تنظیم صورت جلسه نسبت به ثبت تغییر محل شرکت اقدام می‌کند. هرگاه تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد، باید پرونده شرکت به شهرستان مربوطه با درخواست هیات مدیره با تصویب و تنظیم صورت جلسه ارسال شود.

بنابراین تاسیس شرکت به تنهایی دارای تشریفات و مراتبی نیست بلکه شرکت در طول حیات خود با برخی تغییرات روبه‌رو می‌شود که باید برای انجام آن اقداماتی انجام شود. انحلال و افزایش سرمایه مهم‌ترین این تصمیمات است.

در ادامه با توجع به تغییرات متعدد در شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود ؛ در خصوص این دو نوع شرکت به صورت کامل مراحل و شرایط لازم را توضیح خواهیم داد.

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

اعضای شرکتهای با مسئولیت محدود بعد از اتمام ثبت شرکت خود در شرایطی که امکان داشته باشد دست به اعمال  تغییراتی در اساسنامه اولیه شرکت خود می زنند.این تغییرات مستلزم تدوین صورتجلسه ای در خصوص نوع تغییرات مربوطه می باشد.صورتجلسه ای تنظیم شده به امضاء کلیه اعضاء شرکت میرسد و به همراه تمامی مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد.مهلت ارسال این مدارک تقریبا یک ماه پس از تنظیم صورتجلسه می باشد. به علاوه یک نسخه از صورتجلسه در دفاتر شرکت نگه داری می شود.

در شرکت با مسئولیت محدود با توجه به اختیاراتی که در اساسنامه قید شده است شرکا میتوانند با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورتجلسه تغییرات زیر را در شرکت به تصویب برسانند:

۱٫        ثبت صورتجلسه تغییرات در آدرس دفتر مرکزی شرکت

۲٫        ثبت صورتجلسه تغییرات در نام شرکت

۳٫        ثبت صورتجلسه تغییرات در موضوع فعالیت شرکت و یا الحاق به موضوع فعالیت

۴٫        ثبت صورتجلسه تغییرات نقل و انتقال سهم الشرکه بین اعضا شرکت

۵٫        ثبت صورتجلسه تغییرات افزایش سرمایه شرکت به همراه ورود شریک جدید یا بدون شریک

۶٫        ثبت صورتجلسه تغییرات کاهش سرمایه شرکت با خروج شریک و یا بدون ورود شریک

۷٫        ثبت صورتجلسه تغییرات اصلاح ماده اساسنامه

•       ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود را به طور کامل برای شما تفسیر می نماییم:

  • ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود در آدرس دفتر مرکزی شرکت:

اقدامات لازم و ضروری جهت تغییرآدرس دفتر مرکزی:

الف- در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده و صورتجلسه تنظیم شده به امضاء تمامی شرکا میرسد.

ب-ممکن است مجمع عمومی فوق العاده شرکت با اکثریت اعضا تشکیل شود که در این صورت شرایط گفته شده جهت دعوت اعضاء در قانون تجارت باید رعایت شود.

ج-در صورتی که شرکا شرکت با مسئولیت محدود بیش از ۱۲ نفر باشند برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید هیات نظار تشکیل شود. هیات نظار نیز باید صورتجلسه را امضاء کنند.

د-صورتجلسه تنظیم شده به همراه کلیه مدارک طی مدت ۳۰روز از تاریخ تشکیل باید به اداره ثبت شرکتها ارسال شود و آگهی تغییرات صادر میشود.

  • ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود در نام شرکت:

الف-مجمع عممی فوق العاده تشکیل و صورتجلسه مربوطه تنظیم می گردد و تمامی شرکا آن را امضاء میکنند.

ب- در شرایطی که تشکیل مجمع فوق العاده با اکثریت اعضاء باشد باید شرایط لازم جهت دعوت با توجه به قانون تجارت  صورت گیرد.

ج-در شرایطی که شرکاء ۱۲نفر یا بیشتر باشند باید هیات نظار تشکیل شود نام تمامی آنها در صورتجلسه قید شود .

د-بعد از ارسال صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها در صورتی که مورد تایید کارشناس اداره باشد درصورت داشتن وکیل، وکیل پرونده و یا یکی از شرکا به اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده و آگهی تغییرات را تحویل میگیرد.

  • ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود در موضوع فعالیت شرکت و یا الحاق به موضوع فعالیت:

الف-تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و امضاء آن توسط تمامی اعضاء

ب-در صورتی که موضوع جدید فعالیت نیاز به دریافت مجوز داشته باشد باید در ابتدا ازمقام  مربوطه تهیه شود.

ج-  صورتجلسه تنظیم شده به همراه مجوز  به اداره  ثبت شرکتها ارسال میشود و تاییدیه آن گرفته میشود.

  •  ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود نقل و انتقال سهم الشرکه بین اعضا شرکت:

مدارک لازم جهت تغییرات :

الف-در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکا تشکیل شود باید از آنها دعوت به عمل بیاید که تشریفات خاص خود را دارد.

ب-مدارک اعضا و در صورت داشتن شریک جدید مدارک شناسایی شخص جدید الزامی است(تصویر کارت ملی و شناسنامه)

ج-دریافت مفاصاحساب مالیاتی ارائه آن الزامی است.

د- تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

مراحل نقل و انتقال سهم الشرکه شرکت:

الف-در ابتدا تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه

ب-تشکیل هیات نظار در صورت داشتن بیش از ۱۲شریک در شرکت با مسئولیت محدود

ج-تمامی شرکا شرکت باید صورتجلسه تنظیم شده را امضاء کنند.

د- در صورتی که شریکی که سهام خود را منتقل میکند دارای سمت باشد، سمت او یا در صورت تمایل اعضاء جدید به آنها منتقل میشود و در غیر این صورت به اعضاء هیئت مدیره سابق منتقل میشود که این تغییرات مستلزم تنظیم صورتجلسه ای جداگانه می باشد.

ط- برای انتقال سهم الشرکه باید سند رسمی  در دفاتر رسمی تحت عنوان صلح نامه تهیه کنند و به همراه مدارک به اداره ثبت شرکتها ارائه دهید.

ه- صورتجلسه به همراه تمامی مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال کنید و منتظر صدور آگهی باشید.

ی-شرکایی که قصد خروج از شرکت را دارند بعد از صدور آگهی باید جهت امضاء دفاتر به اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایند.

  • ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود افزایش سرمایه شرکت با ورود شریک یا بدون ورود شریک

در صورتی که افزایش سرمایه شرکت از طریق ورود شریک باشد:

الف- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و صورتجلسه تنظیم شده را به امضاء تمامی شرکا می رسد.

ب- در صورت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکا شرایط دعوت آنها باید مطابق قانون تجارت باشد.

ج- در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده از ۱۲شریک یا بیشتر هیات نظار تشکیل میشود که ذکر نام آنها الزامی است.

د-مدارک شناسایی اعضای جدید الزامی است در صورتی که با ورود شریک همراه باشد.

ی-در صورت داشتن وکیل و یا یکی از شرکا به اداره ثبت شرکتها مراجعه کرده و دفترنویسی را انجام میدهد.

  • ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود کاهش سرمایه شرکت بدون خروج شریک و یا با خروج شریک

اقدامات و مدارک مورد نیاز جهت کاهش سرمایه:

الف-طبق موارد فوق مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهید و صورتجلسه مورد نظر را تنظیم کنید و به امضاء تمامی شرکا میرسانید.

ب- در صورت تشکیل مجمع با اکثریت شرکا نیاز به دعوت آنها با تشریفات  قانون تجارت می باشد.

ج- در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده از ۱۲شریک یا بیشتر هیات نظار تشکیل میشود که ذکر نام آنها الزامی است.

د- در شرایطی که شرکایی که از شرکت خارج میشوند دارای سمت در هیئت مدیره باشند و شرکای باقی مانده سمت آنها را قبول نکند  اعضایی از خارج از شرکت وارد میشود که در این صورت صورتجلسه ای جداگانه بایدتنظیم شود.

و- شرکائی که قصد خارج شدن از شرکت رادارند به همراه مدارک شناسایی خود به ادره ثبت شرکتها و موسسات مراجعه کرده و مراحل دفتر نویسی را انجام میدهند.

توضیحات تکمیلی در خصوص تغييرات شرکت با مسئوليت محدود

موسسین شرکتهای با مسئولیت محدود بعد از اتمام ثبت خود در شرایطی امکان دارد دست به تغییراتی در اساسنامه اولیه شرکت خود بزنند.این تغییرات مستلزم تنظیم صورتجلسه ای در خصوص تغییرات مربوطه می باشد.صورتجلسه ای تنظیم شده به امضاء کلیه اعضاء شرکت میرسد و به همراه تمامی مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد.مهلت ارسال این مدارک تقریبا یک ماه پس از تنظیم صورتجلسه می باشد.

در نظر داشته باشید اگر اعضاء شرکت با مسئولیت محدود ۱۲نفر یا بیش از آن بود هیات نظاری با ذکر نام تمامی اعضا تشکیل میشود. هیات ناظر مرکب از ۲ نفر ناظر ، یک رئیس و یک منشی می باشد.

تغییرات شرکتها موارد زیر را دربر می گیرد  :

•       الف- ثبت صورتجلسه تغییرات در هیئت مدیره

ورود خروج اعضاء در شرکت با مسئولیت محدود در قانون پیش بینی شده است این تغییرات در مجمع عمومی فوق العاده بررسی  و تصویب میشود و سپس  صورتجلسه مربوطه را تنظیم مینمایید و به همراه مدارک به اداره ثبت شرکتها فرستاده میشود.

اگر تغییرات فقط در نوع سمت باشد هیات مدیره شرکت مجاز به اعمال این تغییرات است.

•       ب- ثبت صورتجلسه تغییرات در مقدار سرمایه شرکت

تغییرات در سرمایه شرکت با مسئولیت محدود در مجمع عمومی فوق العاده مصوب می شود  که بعد از تنظیم صورتجلسه مربوطه به امضاء تمامی اعضاء شرکت رسیده و به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد بعد از ارجاع به کارشناس آگهی تغییرات آن صادر میگردد.

•       ج- ثبت صورتجلسه تغییرات در آدرس

بعد از ثبت شرکت با مسئولیت محدود ممکن است تصمیم به تغییر دفتر مرکزی شرکت بگیرند( تهیه مکان نزدیکتر یا بزرگتر و یا نوتر جهت فعالیت شرکت ) در این صورت با تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده وبه امضاء رسیدن آن توسط کلیه اعضاء به اداره ثبت شرکتها ارسال میشود آگهی تغییرات بعد از تایید کارشناس اداره صادر میگردد.

•       هـ – ثبت صورتجلسه تغییرات در موضوع شرکت

ممکن است بعد از ثبت شرکت با مسئولیت محدود موسسین آن تصمیم به تغییر موضوع فعالیت خود بگیرند و یا موضوعاتی را به فعالیت خود اضافه نمایند در این صورت نیز باید مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل داده و صورتجلسه مورد نظر را تنظیم کرده و به امضاء تمامی اعضاء برسانند و به همراه تمامی مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکتها ارسال مینمایند.

•       و- ثبت صورتجلسه تغییر در نام شرکت

اعضاء شرکت با مسئولیت محدود امکان دارد در شرایطی تصمیم بگیرند که با نام جدیدی فعالیت خود را ادامه دهند .( به عنوان مثال در صورت تغییر موضوع فعالیت شرکت یا الحاق به آن ممکن است نام قبلی شرکت دیگر مناسب آن نباشد ) در این صورت با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه ای که به امضاء کلیه اعضاء شرکت رسیده است به اداره ثبت شرکتها ارسال کرده و آگهی تغییرات آن را دریافت نمایید.

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص

موسسین شرکتهای سهامی خاص بعد از اتمام  مراحل ثبت ممکن است اجبارا” یا به صورت اختیاری دست به انجام تغییراتی در شرکت خود بزنند.این تغییرات مستلزم تنظیم صورتجلسه ای در خصوص نوع تغییرات مربوطه می باشد.صورتجلسه ای تنظیم شده به امضاء کلیه اعضاء شرکت سهامی میرسد و به همراه تمامی مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد.مهلت ارسال این مدارک تقریبا یک ماه پس از تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص می باشد.

در شرکت سهامی خاص می توان تغییرات ذیل را با توجه به اساسنامه آن انجام داد که عبارتند از:

۱٫   ثبت صورتجلسه تغییر در نام شرکت

۲٫   ثبت صورتجلسه تغییر در موضوع فعالیت شرکت و یا الحاق به موضوع فعالیت

۳٫   ثبت صورتجلسه تغییر آدرس دفتر مرکزی شرکت

۴٫   ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهام در دو صورت:

•       برعهده مجمع عمومی فوق العاده

•       برعهده هیئت مدیره شرکت

۵٫   ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه

۶٫   انتخابات داخلی هیات مدیره شرکت

در زمینه ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص اطلاعات کاملی را در اختیار شما میگذاریم:

  • ۱-ثبت صورتجلسه تغییر نام شرکت سهامی خاص

مدارک لازم جهت ثبت تغییرنام شرکت سهامی خاص:

•       در ابتدا صورتجلسه ی مجمع عمومی فوق العاده تنظیم و به امضاء کلیه اعضا رسیده باشد.

•       برای دعوت از مجمع عمومی فوق العاده باید شرایط گفته شده در قانون تجارت رعایت شود.

•       بعد از تنظیم صورتجلسه و به امضا رسیدن تمامی اعضاء به همراه تمام مدارک به اداره ثبت شرکتها ارسال میشود و هزینه حق الثبت واریز میشود و بعد از مورد تایید بودن اسم درخواستی آگهی تغییرنام شرکت صادر میشود.

  •  ۲-ثبت صورتجلسه تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت صورتجلسه تغییر موضوع شرکت سهامی خاص:

• تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و به امضاء رسیدن آن توسط کلیه اعضاء شرکت

در صورتی که موضوع درخواستی نیازمند مجوز باشد اخذ مجوزهای لازم

در انتها تمامی مدارک مورد نیاز شرکت به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها ارسال میشود.

  • ۳- ثبت صورتجلسه تغییرآدرس دفتر مرکزی شرکت سهامی خاص

شرایط لازم جهت ثبت صورتجلسه تغییر آدرس دفتر مرکزی شرکت سهامی خاص :

گام اول تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده این صورتجلسه به امضاء کلیه اعضاء می رسد و به همراه تمامی مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد و در صورت نداشتن نقض آگهی آن صادر میشود.در صورتی که اساسنامه اختیار ثبت صورتجلسه تغییر آدرس را به هیئت مدیره داده باشد هیئت مدیره شرکت موظف است اقدامات لازم را انجام دهد.

  • ۴-نقل و انتقال سهام ،در صورتی که طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد.

شرایط لازم جهت  ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص :

الف- با رعایت اساسنامه جلسه هیئت مدیره با حد نصاب اعضاء تشکیل میشود.

ب- صورتجلسه مربوطه تنظیم میگردد و به امضاء کلیه اعضاء میرسد.

ج- مدارک شناسایی اعضا جدید (تصویرکارت ملی و شناسنامه)

د-اقدام به دریافت مفاصاحساب از اداره مالیات .

ی- کلیه مدارک  به همراه صورتجلسه تنظیم شده به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد.

  • ۵- نقل و انتقال سهام ،در صورتی که اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهام در مجمع عمومی فوق العاده :

الف-تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و به امضاء رسیدن آن توسط کلیه اعضاء

ب-مدارک شناسایی اعضاء جدید (تصویر کارت ملی و شناسنامه)

ج- اقدام به دریافت مفاصاحساب از اداره مالیات .

د – تمامی مدارک فوق ب همراه صورتجلسه تنظیم شده به اداره ثبت شرکتها ارسال میگردد و در شرایطی که این جلسه با حداکثر شرکا به تصویب رسیده باشد ارائه روزنامه رسمی دعوت الزامی می باشد.

  • ۶-تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه

 مجمع عمومی سالیانه برای گزارش هیات مدیره ، ترازنامه حساب سود و زیان سال مالی و انتخاب هیات مدیره جدید تنظیم میشود.

الف-تشکیل مجمع و تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی سالیانه وبه امضاء تمامی اعضاء برسد

ج-مدارک شناسایی اعضاء (تصویر کارت ملی و شناسنامه)

د-تحویل کلیه مدارم به همراه صورتجلسه تنظیم شده به اداره ثبت شرکتها و در صورتی که این جلسه با حداکثر شرکاء تشکیل شده باشد ارائه روزنامه رسمی دعوت الزامی می باشد.

  • ۷- انتخاب داخلی هیات مدیره شرکت سهامی خاص

مراحل و مدارک لازم جهت تصویب تصمیمات:

الف- بعد از تشکیل جلسه صورتجلسه مربوطه تنظیم می گردد و در صورت تشکیل با حداکثر ارئه مستندات دعوت الزامی می باشد.

ب- مدارک ارسال شده به اداره ثبت شرکتها در صورت تایید منجر به صدور آگهی میگردد.

د-به استناد متن قانون تجارت در صورتی یک نفر از اعضاء بخواهد هم مدیرعامل شرکت و همزمان رئیس هیئت مدیره نیز باشد باید حداقل سه چهارم آرا به آن رای بدهند دراین صورت مدت تصدی او به عنوان مدیرعامل نمیتواند بیش از مدت عضویت او در هیئت مدیره باشد.

تبصره : از اختیارات هیئت مدیره برکناری مدیرعامل در هر زمان که لازم است  می باشد.

پادمان حمایت از کسب و کار