• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

مراحل ثبت برند

توضیحاتی در خصوص مراحل ثبت برند وعلامت تجاری

 در این مقال برآنیم تا اطلاعات کاملی از نحوه ، مراحل ، مدارک لازم و سایر نکات لازم  جهت ثبت  برند و علامت تجاری را به صورت ساده ارائه کنیم.

  • تعریفی  از برند وعلامت تجاری

علامت تجاري يك تصویر یا طرح بخصوص  است كه اجناس و خدمات به خصوصی را كه توسط شخص  حقیقی یا حقوقی تهیه و تولید می گردد را  از سایر کالاها متمايز مي‌ سازد. نخستین بار در دوران باستان این نوع علامت با درج امضا یا نام صنعتگران بر روی آثارشان مورد استفاده قرار گرفت . امروزه اين علامت‌ها تحت  سيستم ثبت و حفاظت  از برند و علامت تجاري به ثبت می رسند. اين سیستم  به مشتریان این امکان را می دهد که از كالاها و خدماتي كه ماهيت و كيفيت آنها را قبول دارند  و دارای علامت تجاری مخصوص هستند بهره بگيرند.

  • هدف از ثبت برند و علامت تجاری چیست ؟

ثبت برند و علامت تجاری منجر به ایجاد حقوق انحصاری برای مالک شده و استفاده از علامت بدون اجازه اورا ممنوع می کند به علاوه سبب شناسایی و تمایز کالاها می گردد. این حقوق انحصاری به مدت معین (۱۰ ساله )  برقرار است و پس از آن می توان برای دوره های متوالی و با واریز وجه مربوطه آن را تمدید نمود. حمایت ازبرند تجاري با پشتیبانی قانونی حاصله از ثبت برند و علامت تجاری و ایجاد منابع مالی بیشتر مشوقی برای صاحبان مشاغل و تجار می باشد و زمینه ساز شناسایی محصولات و خدمات آنها در سطح بین الملل می باشد. حفاظت ازعلائم تجاري همچنين مانعی برراه رقبا و افراد سودجو می باشد تا با استفاده از یک علامت تجاری معتبر به عرضه محصولات خود اقدام نکنند .

  • علائم تجاری و برند قابل ثبت

با توجه به این نکته که علامت تجاری می تواند حاصل از ترکیب انواع حروف و ارقام و یا تصاویر و طرح های بی شمار باشد  بنابراین دست ما برای طرحی یا انتخاب یک برند یا علامت تجاری متناسب با کسب و کار مورد نظر باز است .  علاوه بر اینگونه علائم ، علائم جمعی یا اشتراکی نیز دسته دیگری از علائم می باشند ، که مخصوص به اتحادیه ها یا صنوف مختلف هستند و اعضا ء آنها به منظور اعلام کالاها و خدمات خود با یک کیفیت ویژه از این علائم استفاده می کنند. دسته دیگری از علائم نیز هستند که منوط بر هیچگونه عضویتی نیستند و در صورت اثبات کیفیت خاص از سوی تولیدکننده این علائم تصدیق کننده به آنها اعطا شده و بر روی کالای آنها درج می گردد . به عنوان مثال استاندارد ایزو ۲۰۰۹

مراحل ثبت علامت تجاری و برند

با این مقدمه به اهمیت ثبت علامت تجاری و برند پی بردیم. حال نگاهی داشته باشیم به مراحل به ثبت برساندن برند یا علامت تجاری .

 در اولین مرحله ابتدا باید مدارک تکمیل گردد.این مدارک بنا بر اینکه برند به نام خص حقیقی یا حقوقی به ثبت می رسد متفاوت خوهد بود.

  •  مدارک اشخاص حقوقی

۱.کپی اسناد ثبتی شرکت به همراه آگهی تاسیس و و آخرین آگهی تغییرات

۲٫ کپی از مجوز فعالیت  شرکت ، این مجوز ممکن است به نام مدیر عامل نیز باشد.

۳٫کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به شکل لاتین

۴٫کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت

۵٫نمونه تصویری علامت تجاری مد نظر با ابعاد ۱۰*۱۰

۶٫مهرشرکت

  •  مدارک ثبت برند به نام اشخاص حقیقی

۱٫کپی مدارک احراز هویت شخص متقاضی

۲٫کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط با زمینه تولید و خدمات  

۳٫کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به زبان انگلیسی

۴٫نمونه علامت تجاری در ابعاد ۱۰*۱۰

پس از تهیه مدارک نام برده شده  باید به ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی  به آدرس زیر اقدام نمایید. sherkat.ssaa.ir

در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی رجوع  کنید.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به  بخش اداره ثبت علائم تجاری  رفته و از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید. گزینه موافق هستم را انتخاب نمایید.مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد.وارد قسمت اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه) شوید.نوع اظهار نامه را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب قسمت اول افزودن مالک را انتخاب کنید. با توجه به نوع مالک حقیقی و حقوقی   مراحل را تکمیل نمایید.حتما باید به زبان فارسی باشد. سپس تقاضای  ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم ، انتخاب شود .

  • مراحل تکمیل اظهارنامه ثبت برند و علامت تجاری

اطلاعات شخصیت حقوقی(شرکت) ویا حقیقی (شخصی ) را  به طور کامل تایپ کنید. درقسمت ورود اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده شماره تماس وارد شده رمز و ابلاغیه های بعدی را دریافت می کند.سپس در قسمت ورود اطلاعات وکیل اگر وکالت خود را به شخصی دیگر واگزارمی کنید گزینه وکیل دادگستری را کلیک کرده و در غیر این صورت یکی از مدیران ” انتخاب می شود.

در قسمت انتخاب کالا بر حسب مجوزهای موجود: در صورت آگاهی  از شماره طبقه  کالای درخواستی عنوان ” شماره کالای درخواستی را می دانم ” را انتخاب کرده در غیر اینصورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را از لیست نمایش داده شده وارد کرده تا طبقه مورد نظر مشخص شود. پس از تکمیل اظهارنامه ثبت علائم به مرحله بعد یعنی بارگزاری یا آپلود مدارک لازم می پردازیم.

نکته :اگر تعداد مدارک بیشتراز فایل های بارگزاری مشخص شده در سایت  بود گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری ” را انتخاب کرده و مدارک را بارگزاری می کنیم. سپس باید به بازبینی اطلاعات وارد شده و در صورت لزوم اصلاح آنها پرداخته و اطلاعات را تایید کنید.

 در مرحله نهایی نیزباید به صورت آنلاین برای پرداخت وجه حق الثبت اقدام نمایید. پس از این مرحله شماره ثبت نام الکترونیک و رمزعبوراز طریق پیامک برای متقاضی ارسال می شود.

  • مراحل پس از ثبت اظهارنامه  

طی ۴۵ روزکاری پذیرش یا رد اظهارنامه ثبت برند و علامت تجاری  مشخص شده و به شما اعلام می شود.

پس از رسیدگی در صورت پذیرش باید با ارسال مدارک به مرجع ثبت برند تشکیل پرونده انجام شده و پیگیری های لازم انجام گردد. پس از آن جهت درج آگهی اول برند ابتدا هزینه لازم واریز شده و سپس برای نوبت اول آگهی انجام می گیرد. سپس از طریق سایت یک ماه مدت زمان اعتراض نسبت به آگهی اول در نظر گرفته می شود.

پس ازطی یک ماه از صدور روزنامه رسمی اولیه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی شده توسط شماره اظهارنامه و رمزآن مبلغ نهایی بابت گواهی ده ساله انحصاری شده برند خودرا به شکل آنلاین واریز نمایید.طی ۷ الی۱۰ روزکاری آگهی دوم صادر و وارد سایت روزنامه رسمی شده مبلغ روزنامه دوم نیز (اینترنتی) واریز می گردد. طی ۱۰ روز کاری پس از صدور روزنامه دوم به همراه  نمونه کپی از کلیه اسناد ثبت علامت  (آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم) به اداره مالکیت صنعتی مراجعه  کرده درخواست پروانه ده ساله انجام می پذیرد. پس از درخواست گواهی ده ساله ظرف ۲-۳روز کاری گواهی صادر می گردد.

در صورت ایجاد نقص در پرونده ثبت برند یا در اظهارنامه در صدد رفع آن با توجه به درخواست های کارشناسان اقدام کنید .در صورت مردود بودن اظهارنامه پرونده مختومه شده و بیش از آن امکان پیگیری وجود ندارد. .

مختصر توضیحی در موردعلامت تجاری

علامت تجاری یا همان برند را می توان در انواع گوناگون به ثبت رساند. این علامت می تواند به شکل یک لوگو ، آرم و یا نام تجاری به ثبت برسد. که انتخاب آن بر اساس نظر مشتریان صورت می گیرد. ثبت همه انواع برند دارای فرآیند ، شرایط و مراحل یکسان است . به علاوه این امکان وجود دارد که شما خود برای ثبت علامت اقدام کنید و یا کار را به دست وکیل بسپارید که با داشتن تجربه در این خصوص  قطعا می تواند با سرعت و کیفیت بهتر این کار را برای شما انجام دهد. به همین جهت وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی بین الملل آماده  ارائه خدمات ثبت برند و ثبت علامت تجاری به متقاضیان محترم می باشند.

چرا علامت تجاری، برند، لوگو، نام تجاری ثبت کنیم؟

همیشه برند و برندینگ ستون یک کسب و کار و به لحاظ تداوم در تجارت یک نام یا نشان ماندگار بسیار مهم است. از این رو شرکت ها و اشخاص بسیاری هستند که تلاش دارند تا نام و نشانی که برایش برنامه ریزی کرده اند به سلامت به مسیر موفقیت و پیشرفت خود ادامه دهد. نام و نشان خود را به ثبت می رسانند. ثبت علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست، قوانین استفاده، نگهداری و مسائل آن بسیار مهم می باشد. تلاش کرده است تا اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به ثبت علامت تجاری، ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت نام تجاری و دیگر موارد به موکلین خود اطلاع رسانی و در صورتی که آنها نیاز به ثبت علامت تجاری داشتند، از مرحله ۰ تا ۱۰۰ آنها را راهنمایی و مجری باشد.

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

واژه شناسی علامت تجاری و برند

  • ثبت لوگو
  • ثبت برند
  • ثبت علامت تجاری
  • ثبت آرم یا آرم تجاری
  • ثبت نام تجاری
  • ثبت مالکیت معنوی
  • ثبت نماد تجاری
  •  ثبت نشانه تجاری

سوالات متداول در خصوص ثبت علامت تجاری

۱٫        علامتی هست که قبلا” ثبت شده و من مایل به خرید آن هستم ، چگونه میتوانم برند را به نام خودم تغییر بدهم؟

ابتدا لازم است برای داشتن جواز فعالیت مربوط به طبقه برند مورد نظر اقدام کنید و سپس مراحل نقل و انتقال برند انجام می گیرد.

۲٫        مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال علامت تجاری چیست؟

کپی  از مدارک شناسایی خریدار و فروشنده

ارائه جوازی در همان رسته فعالیت

اصل گواهی  ده ساله ثبت علامت

ارائه  سند صلح محضری بین خریدار و فروشنده

۳٫        برای تمدید علامت تجاری چه باید کرد؟

تمام مراحل اجرایی همانند مراحل اولیه  ثبت علامت است وهمان هزینه را هم در بر دارد.

۴٫        آیا خودمان هم می توانیم برای ثبت برند اقدام کنیم و یا تو سط وکیل این کار انجام می شود؟

استفاده از وکیل الزامی نمی باشد اما قطعا با بهره جویی از دانش و تخصص وکلا مراحل ثبت برند به آسانی برای شما انجام می گیرد.

۵٫        ثبت برند و علامت تجاری چه مدت به طول می انجامد ؟

ثبت علامت تجاری درمرحله اول به مدت ۴۵ روز کاری زمان می برد بابت تاییدیه اولیه برند شما و سپس حدود   ۴ماه و نیم زمان می برد تا پروانه ده ساله صادر شود.

۶٫        آیا برای ثبت علامت تجاری داشتن مجوز فعالیت لزومی دارد؟

بله برای ثبت برند داشتن جوازکسب  یا پروانه بهره برداری  یا توافق نامه اصولی از اتحادیه الزامی می باشد.

۷٫        روزنامه دوم درعلامت تجاری چیست؟

روزنامه دوم در ثبت علامت تجاری همان روزنامه ای است که انحصار برند به مدت ۱۰ سال در آن درج می گردد.

۹٫ آیا امکان دارد قبل از ثبت برند از سابقه ثبت آن با خبر شد؟

بله ، با پرداخت هزینه می توان علامت تجاری را استعلام کرد که آیا قبل از آن ثبت شده است یا خیر.

۱۰٫      آیا میتوانم نام مغازه خود را به شکل علامت تجاری ثبت کنم؟

بله ، در صورت داشتن جواز کسب برای مغازه نام و تابلوی مغازه شما به شکل نام تجاری یا برند به ثبت می رسد.

۱۱٫      آیا میتوان فقط با مدارک ثبتی شرکت علامت تجاری یا لوگو ثبت کرد ؟

مدارک ثبتی شرکت برای ثبت برند به نام شرکت لازم اما کافی نیست. علاوه بر مدارک شرکت جواز فعالیت مرتبط نیز باید داشته باشد.

۱۲٫      چه مجوزی برای ثبت برند یا علامت تجاری باید ارائه کنیم؟

جواز کسب یا جواز از اتحادیه مربوط به نوع فعالیت ویا پروانه بهره برداری

۱۳٫      آیا گرفتن استعلام از طریق سایت ها ی موجود قابل استناد است؟

خیر، در صورتی که بخواهید استعلام معتبر داشته باشید بهتر است از بسته های خدماتی موسسه حقوقی بین المللاستفاده نمایید.

۱۴٫      پروانه بهره برداری به چه کار می آید؟

پروانه بهر برداری در رابطه با کارگاههای تولیدی و کارخانه ها توسط وزارت صنایع صادر می گردد.

۱۵٫      آیا میتوان در یک علامت تجاری هم نماد شرکتمان هم اسم آن را بگنجانیم؟

شما می توانید علامت خود را طوری طراحی کنید که تصویر نماد شرکت و اسم شرکت هر دو در آن قرار بگیرد.

۱۶٫      آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟

خیر اگر علامتی به شکل بین المللی ثبت شده باشد امکان ثبت آن در ایران وجود ندارد اما برعکس این موضوع انجام میشود.

مزایای ثبت علامت تجاری :

•       تضمین ذهنیت مثبت مشتری نسبت به کالا در هنگام خرید مجدد.

•       تضمین تمایز محصولات از یکدیگر

•       بهترین راه بازاریابی و معرفی محصول در بازار

•       با اعطای مجوز برای استفاده از آن به منبع مالی مهمی برای شما تبدیل می گردد.

•       جهت اعطای نمایندگی وجود برند ثبت شده الزامی می باشد.

•       اصلی ترین دارایی معنوی شما می باشند.

•       موجب رقابت فعالان افتصادی جهت بهبود کیفیت محصولات و خدماتشان می گردد

•       ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

حق و حقوق  ناشی از حمایت از علامت تجاری وبرند

امروزه اغلب صاحبان حرف و مشاغل می دانند که داشتن یک اسم و نشان تجاری ماندگار چه تاثیری بر کسب و کار آنها خواهد داشت اما تعداد زیادی از همین افراد هنوز به اهمیت ثبت علامت و حفاظت از آن پی نبرده اند. پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری  آن علامت حق انحصاری پیدا میکندو براساس این حق جلوی هرگونه سو استفاده احتمالی از آن گرفته می شود و با هرگونه نسخه برداری و استفاده غیرمجاز از علامت برخورد خواهد شد.

اگر علامت تجاری به ثبت نرسد ، رقبا  از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب تصور غلط مشتری  گردد ،  برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است بی نتیجه بماند.  اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به حسن  شهرت و وجهه صاحب علامت خدشه وارد کرده  بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت پایین تری داشته باشد.

بعلاوه، اعطای  اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد. به علاوه می توان از علامت تجاری ثبت شده برای دریافت تسهیلات بانکی نیز استفاده نمود که خود نشان  از اهمیت بالای ثبت  برند دارد.

  • مدت اعتبار علائم تجاری پس از ثبت

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

  • ثبت چه علائم تجاری امکانپذیر است ؟

واژه ها، حروف، شماره ها، طرحها ، تصاویر و سمبل های عمومی و ترکیبی از اینها که نشان دهنده ویژگی های محصول باشد را می توان برای ثبت علامت تجاری استفاده نمود.در برخی کشورها اصوات ،علائم بویایی و طرحهای سه بعدی نیز قابلیت ثبت به عنوان برند را دارند. اما در ایران تنها نشانهای قابل رویت و به عبارتی تصویری و یا گرافیکی قابلیت ثبت دارند.

  • علامت های تجاری و برند های زیر را امکان ثبت ندارند :

واژه‌های عام. : ثبت کلمه پکیج به عنوان برندی برای پکیجهای دیواری امکانپذیر نیست زیرا به همه انواع آن اشاره دارد.

واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه تلخ برای تولید شکلات  تلخ قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است

علائمی که متضاد با  نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

طبق ماده ۳۲ قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست‌

•       نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.

•       خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.

•       مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.

•       عين يا تقليد نشان نظامي‌، پرچم‌، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بين‌الدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بين‌المللي تأسيس شده‌اند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

•       عين يا به طرز گمراه‌كننده‌اي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است‌.

•       عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.

•       عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود

پادمان حمایت از کسب و کار