• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

ثبت برند فارسی و لاتین

توضیحاتی در خصوص ثبت علائم تجاری / برند فارسی یا لاتین

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association ) تعریف برند را اینگونه بیان می دارد :   یک نام تجاری (اصطلاح حقوقی رایج  برای Brand) عبارت است از یک اسم ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا آمیزه ای  از این موارد  که برای شناساندن و معرفی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن این کالاها یا خدمات از محصولات و خدمات سایر رقبا استفاده می شود.به طور خلاصه نام تجاری سبب شناسایی فروشنده یا سازنده از سوی مصرف کننده  می شود. یک نام تجاری در حقیقت  بیانگر تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از خصوصیات ، کیفیت و خدمات ویژه  به خریداران است. به هر روی تا زمانی که یک کالا/خدمت دارای وجه تمایزمشخصی نباشد نمی توان به سادگی آن را  به برندی پایدار و با دوام تبدیل ساخت .این تمایزها می تواند کارکردی منطقی یا ملموس و یا حتی غیرقابل لمس داشته باشد. اکثر  نام های تجاری تضمین کننده سطح مشخصی از کیفیت و مزایای محصول هستند . اما یک نام تجاری می تواند نماد  موارد خاص و پیچیده دیگری نیز باشد از جمله: هویت  محصول ، اصالت محصول ، فرهنگ استفاده ازآن  و شخصیت استفاده کننده از محصول. برندها  و علائم تجاری دارایی های نامشهود ثبت شرکت هستند و برارزش نهایی محصول نزد مشتریان می افزایند ،برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام می کند و در کل  موجب افزایش درآمد شرکت می شود.

برند مجموعه ای از تداعی و تجسمات ذهنی بازار هدف  و کارکردهای احساسی و منطقی مصرف کنندگان را به خود اختصاص می دهد. پیوند تصاویر و علامت با کیفیات محصول و خدمات و تداعی معانی از امتیازات انحصاری برند می باشد.

در  ایران و در زبان فارسی کلمه  برند یا مارک معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به‌ کار می‌رود که از اعتبار ومحبوبیت بالایی  در سطح  اجتماع برخوردارباشد. به بیان دیگر «برند» دارای هویت  اجتماعی است و برندهای ارزشمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها احساس  تعلق  دارند و به عنوان مثال می‌گویند: «لباسهای من همه از این مارک هستند و یا این مارک یا برند مارک دلخواه من است ». برندهای قدرتمند و برترمی‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان را تحریک کنند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و ازاین برندها  توقع  آفرینش ایده‌های جدید وابتکار در محصولات و خدماتشان را دارند.

در این مسیر موضوع وفاداری به برند از با اهمیت ترین موضوعات مورد علاقه شرکت‌ها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه کارهایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند.یکی از مهمترین معیارهای محبوبیت برند و وفاداری به آن ، معیار یادآوری و بازآوری ثبت برند با گروه کالایی خاص میباشد که بستر مناسبی را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فارسی و لاتین برای اشخاص حقیقی

۱٫ تصوير برابر اصل شده شناسنامه و كارت ملي

۲٫ پروانه بهره برداري يا مجوز توليد یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه موافقت اصولی از اتحادیه یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری

۳٫ تصوير علامت مورد نظر در اندازه ۱۰*۱۰ سانتيمتر و  ارائه توضیحات  در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند  معنایی نام  تجاری مورد نظر با ارجاع به واژه نامه های معتبر فارسی

۴٫ كارت بازرگاني بنام شخص دارنده جواز (در صورتيكه ثبت برند به شکل لاتین باشد )

۵٫ امضاء وکالتنامه در صورتی که از وکیل موسسه حقوقی بین الملل استفاده نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فارسی و لاتین برای اشخاص حقوقی یا شرکتها

۱٫ تحویل پروانه بهره برداري يا مجوز توليد یا جواز  کسب برابر اصل شده

۲٫ تصوير اولين روزنامه رسمي قوه قضائیه  (آگهی تاسیس) و روزنامه رسمي آخرين تغييرات هیات مدیره شركت (تاریخ آن به انقضا نرسیده باشد و از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

۳٫ تصوير برابر اصل شده مدارک شناسایی  حق امضا داران شرکت

۴٫ کارت بازرگاني برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی (در صورتي كه علامت مورد نظر لاتين باشد)

۵٫ تصوير علامت مورد نظر در کادر ۱۰*۱۰ سانتی متر  و  تدوین شرحی  از علامت و توصیف آن و مستند معنایی  نام مورد نظر در فرهنگ لغات فارسی

۶٫ امضاء وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای اوراق بهادار و مهر شرکت در صورتی که ثبت برند را به وکیل بسپارید.

برند؛  معیار اصلی  اعتبار و برتری در رقابت

صدور گواهی ثبت علامت  تجاری یا  برند از اداره مالکیت صنعتی به منزله صدور یک سند معتبر است که  امتیازات گوناگونی را برای مالک خود به همراه می آورد.

ثبت برند در کلیه گروه های مشاغل مختلف با محصولات متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات ممکن می باشد که می تواند به طور مستقیم بر اعتبار کالا وخدمات عرضه شده تاثیر گذارد وانحصار وحمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند را به ارمغان بیاورد.

در صورت ثبت نام تجاری یا برند درصنف کاری خود می توانید انحصار یک محصول را درآن بازاردر اختیار خود گرفته و اجازه استفاده غیر مجاز وهرگونه تقلید را ازرقبای خود بگیرید.

ارزش مالی برند زمانی آشکار می گردد که برخی مسائل در مورد آن اعمال گردد . مسائلی مانند : نوع انتخاب نام تجاری که با توجه واحد و اتحادیه مربوطه باید متفاوت باشد ، فارسی یا انگلیسی بودن برند ، نوع کالایی که تحت آن برند به ثبت می رسد ، توجه به مقررات جاری کشور در رابطه با ثبت علائم تجاری و در آخر نحوه تبلیغات و بازاریابی برند عوامل موثر در ارزشمند بودن برند می باشند.

پادمان حمایت از کسب و کار