• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

ثبت برند در کرج

ثبت برند در کرج

در این مقاله به مباحث تخصصی ثبت برند در کرج می پردازیم. قبل از پرداختن به ثبت برند در کرج تعریفی جامع از برند را بیان می کنیم.

برند (BRAND) چیست؟

در میان چندین هزار محصولی که در طول تاریخ و به ویژه در عصر صنعتی اختراع، ابداع و ایجاد شده تعداد محدودی توانسته اند نه تنها در بازار داخلی بلکه در عرصه های جهانی نیز نفوذ یافته و حضوری پایدار بیابند فاکتورهایی چون کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش، ارزش اعتباری و اجتماعی خاص و غیرسرمایه ای و غیر سخت افزاری این گونه کالا و خدمات موجب گردیده که اصطلاحاً آنها را «برند» بنامند.

به طور خلاصه برند دارایی نامشهود (نهفته) یک محصول یا یک خدمت می باشد که شامل پارامترهای زیادی از جمله نام، اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهنی مشتریان و مصرف کنندگان، ماندگاری در بازار، اصالت (کپی صرف نبودن)، و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتریان می باشد. برند مختص سازه و کالا نمی باشد بلکه خدمات از نوع بانک، بیمه، مقوله مدیریت و سیستم های پولی و نرم افزاری را نیز در بر می گیرد.

محصولی را می توان برند نامید که از ارزش اعتباری و اجتماعی بالا برخوردار باشد و با رعایت اصول متنوعی که منجر به رضایت مستمر مشتریان می شود، اعتماد بازار مصرف را به خود جلب کرده باشد.کیفیت و ثبات کیفی، قیمت مناسب و نوسان پایین آن، دسترسی آسان به خدمات بعد از فروش، عدم نگرش سودآوری صرف مالکین در عرضه عمومی محصول و به طور کلی توانمندی و صداقت حرفه ای دست اندرکاران می تواند محصولی را به یک  برند تبدیل نماید.

  • انجمن بازاریابی امریکا برند را اینگونه تعریف کرده است:

برند به انگلیسی (Brand) با عنوان قانونی نشان تجاری، یک طرح، نماد، عبارت، نام و…. است که ارائه دهنده خدمات یا فروش محصول خاصی است که به وسیله آن، از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود.

نشان تجاری و یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و غیره، به صورت ذهنی  (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.

در واقع برند شامل همه احساسات، مفاهیم و ویژگی‌هایی است که با یک نام گره خورده است.

واژه برند در جامعه ما و زبان فارسی به محصول یا خدمتی گفته می‌شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. در واقع برندهای دلخواه آنهایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آنها حس مالکیت داشته باشند.

مطمئنا بارها شنیده‌اید که ” این مارک یا برند محبوب من است”. در واقع برندی دارای قدرت است که بتواند هیجان و عواطف مصرف‌کننده را برانگیخته و مشتری بتواند به آن اعتماد کند.

پس یکی از مهمترین وظایف هر شرکت، پیدا کردن راه برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می‌توان به جذابیت، الهام بخش بودن، تک بودن، تناسب، جایگاه و…. اشاره کرد.

هدف از ثبت برند (ثبت علامت، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاری، ثبت اسم) در کرج چیست؟

هر برند یا علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن كالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌كند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی كه در اكثر نظام‌ها اجازه متوقف كردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود.

از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری کرده و این ابتكار را ترویج می‌دهد. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امكان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممكن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌كند.

چه برندی قابلیت ثبت شدن دارند؟

نشان تجاری یا برند می‌تواند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف، عدد، نقاشی‌، سمبل‌، نقش‌های سه‌بعدی (شكل و بسته‌بندی كالاها)، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند.

به جز علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالا یا خدمات هستند، چند دسته نشان دیگر نیز وجود دارد.

۱٫  علائم اشتراكی: متعلق به اتحادیه‌هایی است كه از آن نشان به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می‌كنند. مثلاً اتحادیه‌های که معرفی‌كننده حسابداران، مهندسان یا معماران هستند.

۲٫ علائم تصدیق‌نامه‌ها با استانداردهای معین: این علائم برای نشان دادن قبولی داده می‌شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را می‌توان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند، اعطا كرد. برای نمونه، گواهی‌نامه استاندارد كیفیت “ISO 2000” یك گواهی‌نامه شناخته شده در سطح جهانی است.

علامت و برند تجاری در کرج چگونه ثبت می‌شود؟

برای ثبت یک آرم در دفتر ملی یا منطقه‌ای درخواست داده می‌شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگ‌ها، طرح و نقش‌های سه بعدی باشد.

این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، متمایز از سایر علائم نیز باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد.

ضمن اینكه نباید مصرف‌كننده را فریب داده یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.

طبقه بندی های علامت و برند تجاری چگونه است؟

•           مصنوعات نساجی

•           فلزات و مصنوعات فلزی

•           اسباب بازی و لوازم ورزش

•           صنایع و محصولات شیمیایی

•           مواد غذایی و محصولات کشاورزی

•           دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی

•           مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف

•           سایر موارد

چند نکته سریع درمورد ثبت برند ،علامت تجاری و صنعتی٬ لوگو و آرم

•           برای ثبت علامت، گواهی صادر خواهد شد.

•           مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.

•           برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.

•           اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

•           تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

•           داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

•           علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

•           حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می‌شود که علامت خود را به ثبت رسانده باشند.

مدارک مورد نیاز ثبت برند در کرج

 قبل از هر چیز لازم به ذکر است، علامت تجاری حقیقی ،ثبت علامت تجاری به نام شخص و علامت تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری به شرکت گفته می شود. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن  تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و  در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام  مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. لازم است قبل از شروع ثبت برند  مدارک ذیل را آماده کنید و آن ها را اسکن نمایید.

  • شخص حقیقی:

۱)کپی شناسنامه

۲)کارت ملی

۳)کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

۴)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

  • شخص حقوقی:

۱)کپی شناسنامه

۲)کپی کارت ملی

۳)کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

۴)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵)کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته:در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

قابل ذکر است، اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه ی استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه  باشد و یا موجبات فریب عموم را فراهم کند، نمی تواند به عنوان یک نام تجاری به کار رود و غیر قانونی تلقی می گردد. علاوه براین موارد، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا بر خلاف ضوابط مندرج در قانون استفاده کرده و یا اجازه ی استفاده از آن را صادر نموده یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه ی استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا  عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می کند.

هزینه ثبت برند در کرج

هزینه های واریزی بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ثبت علائم تجاری متفاوت می باشد.

*علاوه بر هزینه های واریزی ،هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

*در مورد متقاضیان خارجی که در اجرای مقررات کنوانسیون پاریس،تقاضاهای خود را مستقیماَ تسلیم مرجع ثبت(اداره ثبت علائم اداره کل مالکیت صنعتی)می نمایند،می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده در جدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی بپردازند

اقلام هزینه:۱-حق ثبت اظهارنامه به ازاء یک طبقه

شخص حقیقی:۲۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۴۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:هر طبقه اضافی

شخص حقیقی:۲۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۴۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۲-حق ثبت علامت به ازاء یک طبقه

شخص حقیقی:۱٫۲۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۲٫۴۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:حق ثبت هر طبقه اضافی

شخص حقیقی:۱۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۲۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۳-حق ثبت تمدید دوره های ده ساله

شخص حقیقی-شخص حقوقی:معادل حق ثبت علامت

اقلام هزینه:۴-جریمه ی تاخیر در تمدید ثبت

شخص حقیقی-شخص حقوقی:معادل نصف حق ثبت علامت

اقلام هزینه :۵-هزینه استعلام برای انتقال،اجازه ی بهره برداری یا اعراض

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۶-حق ثبت انتقال قراردادی و قهری به ازاء هر طبقه(با هر تعدادکالا و خدمات)

شخص حقیقی:۱۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۲۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:حق ثبت انتقال برای هر طبقه اضافی

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۷-حق ثبت مجوز بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازاء یک طبقه(با هر تعداد کالا و خدمات)

شخص حقیقی:۱۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۲۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:حق ثبت اجازه ی بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازای هر طبقه اضافی

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۸-هزینه ی هر بار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۹-حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه ی بهره برداری از آن

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۰-حق ثبت تغییرات(غیر از انتقال مالکیت و اجازه ی بهره برداری)

شخص حقیقی:۵۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۱-هزینه صدور گواهی المثنی

شخص حقیقی:۱۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۲۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۲-هزینه رونوشت مصدق

شخص حقیقی:۵۰۰۰

شخص حقوقی:۱۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۳-هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی نامه

شخص حقیقی:۱۵٫۰۰۰

شخص حقوقی:۳۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۴-هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت

شخص حقیقی:۵۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۷۵۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۵-هزینه ی رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت

شخص حقیقی:۱٫۵۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۳٫۰۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۶-ودیعه ی تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه

شخص حقیقی:۳٫۰۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۴٫۵۰۰٫۰۰۰

اقلام هزینه:۱۷-هزینه بررسی اظهارنامه ی ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا

شخص حقیقی:۲۰۰٫۰۰۰

شخص حقوقی:۴۰۰٫۰۰۰

مراحل ثبت برند در کرج

هر بازرگانی که محصول خود را به بازار عرضه می کند می تواند علامت تجارتی مخصوصی برای آن محصول اختیار نماید، بشرطی که علامت مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت رساند .برای همین منظور ماده ی ۲ قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر داشته است که: «حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. ».برای ثبت علامت تجاری لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات ،مراحل قانونی ثبت آن طی شده باشد.

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی علائم تجاری می بایست  با ورود به سامانه ی www.ip.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند.این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری ،علامت خود را ثبت نمایید.

پاسخ اداره صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست(رفع نقص،پرداخت حق الثبت،تمدید،انتقال و …)امکان پذیر است.

لذا چنانچه گقتیم ،برای ثبت برند پس از ورود به سامانه یwww.ip.ssaa.ir می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام  کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید. لازم است قبل از شروع مراحل ،مدارک  مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری عبارتند از: شخص حقیقی: کپی شناسنامه،کارت ملی،کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی:کپی شناسنامه،کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) ،کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته:در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت،کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

پس از پایان مراحل ،کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت  تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه ،دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد.شما باید پس از امضا ی هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک مراحل ثبت شروع خواهد شد.

بررسی اظهارنامه صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد.لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.پس از تکمیل فرم  مربوطه توسط متقاضی  در سامانه،  اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند ، در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی ، علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز  ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات  قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن ،تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.

لذا چنانچه گفته شد ، اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند ،  اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. لازم به یادآوری است مطابق قانون ،  ثبت علائم تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. تبصره ی ماده ی یک قانون ثبت ،ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت ، داشتن و ثبت علامت تجارتی را که اجباری و از قاعده ی فوق مستثنی دانسته اعلام کرده و در اجرای این تبصره  تصویبنامه ی مورخه ۳/۲/۲۸ هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است:داروهای اختصاصی (اسپسیالیته)مورد استعمال طبی یا بیطاری ،مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند ،نوشیدنی ها و آب های گازدار ،لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

طبق قانون اظهارنامه ی ثبت علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت تجاری برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می شود.پرداخت هزینه های ثبت علامت،  بر عهده ی متقاضی است و تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی فقط از طریق همین سامانه قابل پرداخت است.لذا امکان ثبت درخواست هایی که هزینه ی مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.

پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت ، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود.با این حال هرگاه به وسیله ی متقاضی ثبت ، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل ، علامت قانوناَ قابل ثبت نبوده است ، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.در صورتی که اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد.این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است.یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود ، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه ی تاخیر در نظر گرفته می شود.هر ذی نفع می تواند از دادگاه  ، ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی ۵۹ ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.

چنانچه کسی تقاضای ثبت علامت بازرگانی معینی را کند و دیگری آن را عین علامت ثبت شده ی خود بداند یا آن را شبیه علامت خود تشخیص دهد به طوری که شباهت مذکور مصرف کنندگان عادی اجناس وی را به اشتباه اندازد می تواند به ثبت علامت او اعتراض کند.سیستم ثبت علامات تجارتی در ایران طریقه ی اعلامی است.رسیدگی اداره ی ثبت محدود است به اینکه علامت مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی نداشته باشد.چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده ی قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجع به درجه ی شباهت با اداره ی ثبت موافق نباشد.زیرا قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات تصریح می کند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد.علاوه بر آن ممکن است شخصی هنوز تقاضای ثبت علامت خود را ننموده باشد و قبل از آن که او اقدام کند شخص دیگری همان علامت را بخواهد به نام خود ثبت کند.به این جهت ماده ی ۱۶ قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد:

  • اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:

۱)کسانی که آن علامت را علامت تجارتی خود می دانند.

۲)کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد.

در هر یک از دو صورت فوق الذکر اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده،حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید.در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی ۴ می باشد.بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.

  • اعتراض قبل از ثبت علامت :

اعتراض قبل از ثبت علامت باید در ظرف ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید.معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند.چنانچه معترض ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.

  • اعتراض بعد از ثبت علامت :

چون ممکن است اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی ۲۲ قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت علامت نسبت به آن اعتراض کنند.

  • اعتراض به رد تقاضای ثبت از طرف اداره ی ثبت:

اداره ی ثبت قبل از قبولی تقاضای ثبت موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علایم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد و چنانچه تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت علامت را رد کند.برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت قسمت آخر ماده ی ۷ قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد: در صورتی که تقاضای ثبت رد شود علل رد باید صریحاَ ذکر گردد.

انواع و قابلیت ثبت برند برای فعالان کسب و کار در کرج

به طور کلی ثبت برند های تجاری را می توان به دو دسته:

۱٫         ثبت برند در ایران

۲٫         ثبت برند بین المللی (مادرید)

تقسیم کرد.

طبقه بندی ثبت نام یک برند

طبقه بندی ثبت برند به این گونه  می باشد که هر برند در طبقه خودش ثبت می گردد که در مجموع این طبقات در  نه فصل و ۴۵ طبقه دسته بندی می شود.

ثبت بین المللی برند (ثبت مادرید)

به منظور ساده سازی روند ثبت جهانی برند و تحصيل حقوق ناشي از آن تعدادي از كشورهاي عضوكنوانسيون پاريس اتحاديه بين المللي را جهت حمايت از مالكيت صنعتي در راستاي كنوانسيون قید شده بوجود آمده و درآن سيستم مادريد را به صورت دستورالعمل ثبت بين المللي علامت تجاری مصوب شده است.

مزایا ثبت کردن یک برند در حوزه کسب و کار در استان البرز :

 محاسن استراتژیک علامت تجاری و مزایای ثبت برند برای شما آن است که تمام کسانی  که با شما مواجه می شوند حتی اگر تجارتی با شما انجام ندهند یا نداده باشند ، درباره کسب و کار  شما تصویر خاصی را در ذهن خود بوجود آورنده اند. اسم تجاری، آن چه شما بوسیله آن شناخته می شوید، هر بنگاهی به واسطه ویژگی خاصی شناسایی می شود.

  • ویژگی های یک برند موفق

اولین مسئله در بوجود آوردن یک برند موفق ، ایجاد تفاوت و تمایز می باشد. بهترین روش برای ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکی از مفهوم تفاوت می باشد. بزرگترین گام در روند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفاً یک نام مشهور، آن می باشد که برند هم متفاوت دیده شود و هم بهتر از رقبا عمل نماید.

دوم اینکه سهم خود را مطالبه کنید و مدعی آنی باشید. داشتن رابطه  نیرومند با مشتریان، برندهای نیرومند را قدرت مند تر می کند ولی شرکت ها همچنان دوست دارند تا تمام تمرکز خود را بر کسب سهمی از جیب مشتری قرار دهند تا کسب سهمی از قلب و احساس مشتری.این فلسفه امکان دارد موجب فروش در کوتاه مدت شود ولی موجب ایجاد روابط بلند مدت نمی گردد.

پادمان حمایت از کسب و کار