• 026-32711327 (کرج)
  • 021-26655156 (تهران)

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی

  • توضیحاتی در خصوص تشکیل پرونده مالیاتی:

هر شخصیت حقوقی(شرکت) باید پس از تأسیس برای تشکیل پرونده  مالیاتی در واحد مالیاتی، اقدام کند. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا ۲ ماه پس از تأسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت حق التمبر (مالیات) سرمایه می باشد.  تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید که چنین شرکتی تأسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی معادل دو برابر مبلغ اولیه خواهید شد. بعبارت دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه ، به جای ۲ در هزار ، معادل ۶ در هزار سرمایه ثبت شده باید پرداخت نمایید.

لازم به ذکر است به تازگی و بر اساس طرح جامع مالیاتی،  اداره کل مالیات بر درآمد (عملکرد) پس از تکمیل و تشکیل پرونده، جهت ارائه مفاصا حساب مالیاتی، از اداره کل مالیات بر ارزش افزوده نیز استعلام می کند. لذا در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده نیز می باید برای تشکیل پرونده  اقدام نمایید که فرایند آن کاملا متفاوت با مراحل ذیل است.

جهت تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی باید به نزدیکترین اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نمایند. پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، کد پستی دقیق خود را نیز از اداره پست استعلام کنید چرا که در صورت مغایرت آدرس قانونی با کدپستی، برای درخواست کد اقتصادی با مشکل مواجه خواهید شد.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده دارایی

۱٫            اصل و تصوير اساسنامه شرکت،

۲٫            اصل و تصوير آگهی تاسیس،

۳٫            اصل و كپی روزنامه رسمی،

۴٫            اصل و تصوير شرکت نامه

۵٫            اصل و تصوير تقاضا نامه و يا اظهارنامه ثبت شرکتها،

۶٫            اصل و تصوير آگهی تغییرات،

۷٫            اصل و تصوير شناسنامه(صفحه اول) اعضای هیات مدیره،

۸٫            اصل و تصوير کارت ملی کلیه اعضای هیات مدیره،

۹٫            تصوير فیش تلفن محل شرکت،

۱۰٫          تصوير سند مالکیت یا اجاره نامه محضری  به نام شرکت،

۱۱٫          اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تائید شده در دفترخانه اسناد رسمی.

۱۲٫          تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت(دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی)

۱۳٫          اصل فیش واریز دو در هزار مبلغ سرمایه اولیه شرکت در بانک ملی.

۱۴٫          اصل و تصوير سند مالكيت(در صورتيكه به نام شركت باشد.)يا قرارداد اجاره(۲ نسخه)

تذكر: در قرارداد اجاره بايستي در قسمت مستاجر مشخصات اشخاص حقوقي درج شده باشد. چنانچه شخص حقيقي به عنوان نماينده شخص حقوقي مبادرت به تنظيم قرارداد نموده، بايستي در متن قرارداد اجاره و يا طي نامه جداگانه اي اعلام گردد.

  • ۱٫            معرفي نامه كتبي از شركت به انضمام فهرست حقوق يا گواهي واحد مالياتي/وكالتنامه به نام شركت
  • ۲٫            اصل و تصوير كارت بازرگاني(در صورت دارا بودن)
  • ۳٫            اصل و تصوير مجوز تاسيس كارگاه يا كارخانه(در صورت دارا بودن
  • ۴٫            اصل و تصوير پروانه بهره برداري(در موردن معادن پروانه بهره برداري يا قرارداد استخراج)در صورت دارا بودن

در نظر داشته باشید که حتی در صورت عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده مالیاتی الزامی است و برای اعلام عدم فعالیت و عدم پرداخت مالیات احتیاج به انجام آن می باشد و در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی می شوید.

اگر مکان دفتر شرکت به صورت صوری یا غیرواقعی اعلام شده باشد نمی توان تشکیل پرونده داد و برای تشکیل پرونده حتما احتیاج به اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد و در واحدهای مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود.

تشکیل پرونده‌ی مالیاتی و دریافت شماره‌ی اقتصادی چقدر زمان می‌برد؟

تشکیل پرونده‌ی مالیاتی در تمام حوزه‌ها به جز حوزه‌ی مالیاتی غرب تهران حدود یک هفته زمان می‌برد. در حوزه‌ی مالیاتی غرب تهران به خاطر بازدید اداره‌ی دارایی مستغلات از محل شرکت، تشکیل پرونده‌ی مالیاتی به زمان بیشتری نیاز دارد.

پس از تشکیل پرونده‌ی مالیاتی می‌توان اقدام به دریافت شماره‌ی اقتصادی نمود که زمان دریافت آن در حدود ۲ الی ۳ هفته زمان می‌برد.

تعیین حوزه مالیاتی و کد اقتصادی

«تعیین حوزه مالیاتی»

توضیحات :

پس از اینکه یک شرکت ثبت شده و آگهی تاسیس آن شرکت صادر می شود، باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ صدور آگهی به اداره مالیات مراجعه و در آنجا اقدام به تعیین حوزه مالیاتی نموده و پرونده تشکیل دهد و سپس کد اقتصادی دریافت نماید. بدیهی است تشکیل پرونده مالیاتی از چهار نظر بسار مهم است :

الف) وقتی یک شرکت تشکیل می شود، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی بگیرد، لذا شرکت نمی تواند با جایی قرارداد ببندد و شروع به فعالیت کند.

ب) بدون داشتن پرونده مالیاتی، شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم کند که این خود ممکن است باعث مشکلات مالیاتی برای شرکت گردد.

ج) چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام ننماید، مشمول جرائم مربوطه خواهد بود که مقدار و شرایط آن در “قانون مالیات های مستقیم” ذکر گردیده است.

د) و بالاخره اینکه داشتن کد اقتصادی برای هر فعالیتی الزامی است.

اشخاص مشمول مالیات

مطابق قانون مالیاتهای مستقیم هرنوع در آمدی مشمول پرداخت مالیت است مگر اینکه معافیت از پرداخت مالیات برای شخص یا گروهی در قانون پیش بینی شده باشد . از این رو در ماده ۱ این قانون آمده است :

ماده ۱– اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات می باشند:

مطابق قانون مالیاتهای مستقیم هرنوع در آمدی مشمول پرداخت مالیت است مگر اینکه معافیت از پرداخت مالیات برای شخص یا گروهی در قانون پیش بینی شده باشد . از این رو در ماده ۱ این قانون آمده است :

ماده ۱– اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات می باشند:

۱– کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.

۲– هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.

۳– هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که درایران تحصیل می کند.

۴– هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.

۵– هر شخص غیر ایرانی ( اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمائی ( که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آن ها می گردد) از ایران تحصیل می کند.

لذا تا در قانون موارد معافیت از پرداخت مالیات پیش بینی نشده باشد نمی توان به این تصور که فعالیت ما مشمول مالیات نیست نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نکرد. از این رو ماده ۲ قانون مذکور بیان می دارد :

ماده ۲– اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نیستند:

۱– وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی

۲– دستگاه هایی که بودجه آن ها به وسیله دولت تأمین می شود.

۳– شهرداری ها

تبصره ۱– شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن ها متعلق به اشخاص ومؤسسه های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آن ها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکت های مزبور از فعالیت های مقرر در این قانون، حسب مورد، نیست.

تبصره ۲– درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی از قبیل فعالیت های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی وسایر فعالیت های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می شود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده (۱۰۵) این قانون مشمول مالیات خواهد بود.مسئولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مزبوز طبق مقررات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مؤدی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

تبصره ۳– معافیت مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف حضرت امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز می باشند براساس نظر مقام معظم رهبری است.

توضیحاتی سریع  در خصوص تشکیل پرونده دارایی

هر شخصیت ایجاد شده حقوقی(شخص حقوقی ساخته و پرداخته افکار حقوقدانان می باشد و یک شخص فرضی و تخیلی است.که در قانون حقوق تکالیفی به آن اعطا نموده شده است)

باید بعد از انجام مراحل ثبت و تاسیس شرکت و پس از تعیین حوزه مالیاتی در هر شهر(مثل استان البرز شهرکرج و تهران )تشکیل پرونده مالیاتی دهد.طبق قانون کلیه اشخاص حقوقی تا ۲ ماه پس از تاسیس و ثبت شرکت مکلف به تکمیل پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات سرمایه ابتدایی می باشند.و در واقع تشکیل پرونده دارایی به آن معناست که شروع فعالیت شرکت به دارایی اعلام گردد.

و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت جهت تمبر تشکیل پرونده مالیاتی باید پرداخت گردد و در صورت انجام ندادن امور دارایی پس از ۲ ماه مشمول جریمه به میزان چهار در هزار سرمایه شرکت می گردند.

  • مدارک لازم جهت تشکیل پرونده دارایی
  1. کپی برابربا اصل مدارک شناسایی اعضای شرکت(سهامداران ، هیئت مدیره)
  2. اصل و کپی کلیه مدارک شرکت(اظهارنامه ، شرکت نامه، تقاضانامه،اساسنامه، روزنامه رسمی و در صورت تغییرات ،روزنامه رسمی تغییرات)
  3. تکمیل دفتر مالیاتی (مشخصات شناسایی شرکت، سهامداران و هیئت مدیره)
  4. گواهی امضاء افرادی که حق امضاء مجاز شرکت را دارند.
  5. اجاره نامه رسمی همراه با کد رهگیری و یا سند مالکیت به نام شرکت
  6. فیش آب، برق وتلفن محل دفتر مرکزی شرکت منابع در روزنامه رسمی
  7. ابطال تمبر سرمایه شرکت (دو در هزار یا چهار در هزار)
  • تذکر مهم در خصوص تشکیل پرونده دارایی:

در نظر داشته باشید که اگر شرکت فعالیت نداشته باشد یا فعلا قصد فعالیت ندارید تشکیل پرونده مالیاتی جزءالزامات می باشد. وبرای اعلام عدم فعالیت می بایست تشکیل پرونده انجام گردد و در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی می گردد.

جهت هرگونه مشاوره مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی می توانید با کارشناسان مالی و مالیاتی ثبت شرکت و برند بین الملل تماس گرفته تا راهکارهای روشن و شفاف را به شما پیشنهاد دهند.

با ارائه مشاوره از کارشناسان ثبت شرکت و برند بین الملل متمایز بودن را در بین رقبا احساس کنید.

پادمان حمایت از کسب و کار