اخذ جواز تاسیس

  • صدور جواز تاسیس یا موافق اصولی صنایع

جواز تاسیس به مجوزی می گویند که وزارت صنایع برای راه اندازی یک واحد تولیدی صادر می نماید. شرکت ها و افراد در قالب واحد های حقیقی و حقوقی می توانند این جواز تاسیس را دریافت کنند به شرط آن که قصد تاسیس یک واحد تولیدی مثل کارخانه داشته باشند. اولین قدم راه اندازی کارخانه یا تولیدی دریافت جواز است.

مزایای جواز تاسیس صنایع

خاص ترین مزایا  برای افرادی  که  به دریافت جواز تاسیس موفق  می شوند، واگذاری زمین در شهرک های صنعتی با شروط  مناسبی توامان  می باشد که به شکل ٣٠ % نقدی و ٧٠ % وام فاقد بهره میباشد که از سوی  وزارت صنایع پرداخت می شود.طریقه ی  باز پرداخت وام به شکل  اقساط ٣٦ ماهه و در سررسیدهای ٣ ماه یکبار میباشد که همانطور که ذکر شد این وام فاقد هر نوع سود بانکی و کارمزد است.
اما محدودیتی که دراخذ جواز تاسیس موجود است محدودیتی میباشد که براساس آن  قانون تصویب شده  در رابطه با ممنوعیت اعطای جواز در  گستره ی  ١٢٠ کیلومتری تهران موجود است بر این مبنا که در این حوالی به جز جواز صنایع کانی سلولزی و صنایع غذایی برای  دیگر صنایع  جواز تاسیس به صدور نمیرسد . شهرک های صنعتی اشتهارد و فیروزکوه در این قانون جایگاهی نخواهند داشت. مجوزی که  كه پس از دارا شدن شروط  مورد نیاز به جهت  سرمایه گذاری در کلیه فعالیت های صنعتی تازه به نام متقاضی از جانب وزارت صنایع و معادن در دو بند (الف و ب) ارائه میشود:
الف : سرمایه گذاری در رشته فعالیت صنعتی كه در حوزه ی  اولویت های تعریف شده در سند های بالا دست همچون سند پیشبرد  صنعتی كشور برمبنای  آمایش سرزمین انجام می پذیرد که براساس قوانین  از پشتیبانی  و تشویق های  سرمایه گذاری دولت بهره مند میشود.
ب : سرمایه گذاری در حوزه فعالیت صنعتی كه بیرون از حوزه ی  گزینه الف باشد که  از مشوق های مختص به خود سرمایه گذاری بهره مند نخواهد شد.
معافیت های تبصره : پشتیبانی ها و تشویق ها ی خاص سرمایه گذاری مشتمل میشود از :
تسهیلات بانكی  (ریالی – ارزی)
یارانه زمین در شهرك صنعتی ،
حقوق ورودی ماشین آلات و یارانه های انرژی( آب ، برق و گاز)
اخذ جواز تاسیس واحد تولیدی، طراحی و مونتاژ
بعد از سپری کردن  مراحل تحقیقاتی و مراحل انتخاب طرح ،  به سازمان صنایع و معادن استان مراجعت نموده و فرم جواز تاسیس را اخذ مینماییم.
با آگاهی از قوانین  ’’ صنعتی، زیست محیطی، کار و امور اجتماعی و در حالت نیاز ، وابسته به موضوع فعالیت ، طرح نظارت بر مواد غذائی ، داروئی و بهداشتی، شبکه دامپزشکی ‘‘ ،نسبت به تکمیل  فرم جواز تاسیس و ضمیمه شدن   به تصویر شناسنامه و یادیگر مدارک ثبت شرکت به سازمان صنایع و معادن استان تحویل داده میشود.
دریافت جواز تاسیس از سوی  سازمان صنایع و معادن

مراحل جواز تاسیس صنایع

انواع طرح توجیهی

 ۱)طرح ۳۵ صفحه ای وزارت صنایع (پرسشنامه)  ۲)طرح آمایش (کانفار)

در طرح توجیهی حتما باید سرمایه، نوع مواد، میزان منابع ارزی،تعداد کارکنان و متخصصین و روزهای کارکد و همچنین میزان تولید روزانه و سالانه، اگر مواد وارداتی دارند میزان آن،میزان مصرف انرژی و …. قید می شود.

متولی: سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

پس از نگارش طرح توجیهی، جواز تاسیس صادر میگردد.

جواز تاسیس

جواز تاسیس جهت تولید و فعالیتهای اقتصادی تحت پوشش وزارت صنعت معدن تجارت انجام میپذیرد و جوازها در شعاع خارج از ۱۲۰ کیلومتری شهرها صادر میگردد.

  • ۱۲۰کیلومتر خارج از شعاع شهر کرج: اشتهارد
  • ۱۲۰کیلومتر خارج از شعاع شهر تهران: دماوند، فیروزکوه و ساوه
  • ۱۲۰کیلومتر خارج از شعاع شهر قزوین: کاسپین

جوازتاسیس فقط مجوزی است دال بر شروع فعالیت و تاسیس و راه اندازی مکان و هیچ اعتباری ندارد.

جواز تاسیس در دو قالب: حقیقی(بنام شخص) و حقوقی(بنام شرکت) صادر میشود.

اعتبار جواز تاسیس به مدت یکسال است.

جواز تاسیس گواهی می باشد که به دارنده ی آن اجازه می دهد در یکی از شهرک های صنعتی در جواز تاسیس قید گردیده و با امکاناتی که پیش بینی شده مشغول به تولید کالاهایی باشد که در آن گواهی ذکر شده.

نکته :

جهت ثبت نام و علائم تجاری ( فارسی ) به منظور تولید و یا بسته بندی متقاضیان می بایست دارای جواز تاسیس با مدارکی دال بر تولید یا بسته بندی باشد.

مدارک مورد نیاز جهت جواز تاسیس صنایع :

کپی مدارک هویتی جهت اشخاص حقیقی و کپی مدارک شرکت و مدارک هویتی مدیر عامل جهت اشخاص حقوقی.

نام سازمان/شركت / موسسه / صادر كننده مجوز : صنايع ومعادن

آدرس وشماره تلفن وآدرس پست الكترونيك روابط عمومي:

شهركرد – دروازه سامان – مجتمع ادارات – سازمان صنايع ومعادن

عنوان مجوز/فعاليت: جوازتاسيس

مدارك ومستندات صدور مجوز:

مرحله اول: تکميل مدارك وثبت نام

  1. دريافت  فرم يك برگي درخواست صدور جواز تاسيس جهت تكميل وارائه به سازمان
  2. كپي شناسنامه وكارت ملي (اشخاص حقيقي)
  3. كپي مدارك كامل شركت همراه با كپي شناسنامه وكارت ملي اعضاء هيئت مديره (اشخاص حقوقي)
  4. تهيه طرح توجيهي فني ، اقتصادي ممهور به مهر شركت مشاور ذيصلاح
  5. تهيه نقشه هاي جانمايي ساخت وساز وچيدمان ماشين آلات به تفكيك ومنطبق با طرح توجيهي
  6. پس از اخذ تاييديه ثبت نام بارگذاري مدارك ومستندات (بند ۴و۵) در سامانه صدور جواز تاسيس
  7. تهيه نقشه توپوگرافي از محل اجراي طرح با درج مختصات جغرافيايي در صورت استقرار در اراضي منابع ملي

مرحله دوم:

  1. پرداخت ۱۰۰۰۰۰ ريال بابت ابطال تمبر به دبيرخانه سازمان
  2. ارائه اصل مدارك تهيه شده در مرحله اول به سازمان (با توجه به عدم عودت مدارك فوق ، متقاضي ملزم به تهيه ونگهداري يك نسخه از مدارك واسناد در نزد خود ميباشد.)

قوانين ومقررات ودستورالعمل هاي حاكم بر صدور مجوز:

كاربر گرامي ضروري است قبل از تكميل فرم درخواست در اين سيستم با مراجعه به پورتال سازمان صنايع ومعادن استان )از آخرين دستورالعمل ها ، طرح هاي اولويت دار ، مشوقها وساير مقررات مرتبط با طرح خود اطلاع حاصل فرمايند.

هزينه هاي صدور مجوز:

  1. پرداخت ۱۰۰۰۰۰ ريال بابت ابطال تمبر به دبيرخانه

مراحل و زمانبندي صدور مجوز:

مرحله اول : ورود به سامانه صدور مجوزهاي صنعتي ومعدني ، ثبت نام ودريافت نام كاربري ورمز عبور از طريق پست الكترونيكي

مرحله دوم: ورود به سامانه صدور مجوزهاي صنعتي ومعدني ، تكميل يا  اصلاح فرم درخواست مجوز، بررسي توسط كارشناسان اداره برنامه ريزي ، پرداخت هزينه صدور وارائه اصل مدارك ، صدور مجوز